رونمایی از سدان جدید چری آریزو 6 در ایران

شرکت چینی چری برای اولین بار در نمایشگاه خودروی پکن 2018 در ماه آوریل سدان جدیدی بنام آریزو GX را رونمایی کرد. البته این خودرو قبلاً با نام آریزو 6 شناخته می‌شد اما چری در نمایشگاه پکن اعلام کرد که نام رسمی آن آریزو GX خواهد بود. کمتر از یک ماه پیش نیز نسخهٔ تولیدی و نهایی این سدان جدید در نمایشگاه چنگدو به نمایش درآمد. این ماشین که از سدان آریزو 5 و حتی آریزو 7 بزرگ‌تر است، پرچم‌دار جدید خانوادهٔ آریزوی چری محسوب می‌شود.

حال چند روز پیش شرکت مدیران‌خودرو طی مراسمی این سدان جدید چری را در ایران رونمایی کرده و از عرضهٔ آن در کشورمان در آینده‌ای نه‌چندان دور خبر داده است. البته علیرغم اینکه چری نام آریزو GX را برای این خودرو انتخاب کرده، مدیران‌خودرو آن‌را با نام آریزو 6 در کشورمان معرفی نموده است. درهرحال این خودرو بر روی پلت‌فرم سدان کوچک‌تر آریزو 5 ساخته شده و حتی فاصلهٔ محوری آن (2.67 متر) دقیقاً با آریزو 5 یکسان است؛ بنابراین آریزو 6 را می‌توان در اصل یک فیس‌لیفت کلی یا نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ آریزو 5 دانست.

آریزو 6 که طبق جدیدترین ورژن از زبان طراحی چری شکل گرفته است، استایل ظاهر زیبا، جذاب و مدرنی دارد. نمای جلویی خودرو که شباهت‌هایی به جدیدترین کراس‌اوور چری یعنی تیگو 8 دارد، کاملاً نشان می‌دهد که آریزو 6 محصولی متعلق به چری است. در نمای عقبی هم برخلاف آریزو 5، شباهت‌ها به سدان‌های هیوندای کمتر شده است؛ بنابراین هرچند شاید هنوز هم رگه‌هایی از تقلید در استایل بیرونی آریزو 6 دیده شود (که بسیار کمرنگ‌تر از قبل شده‌اند) ولی در کل این سدان جدید چینی از طراحی جذاب و متناسبی برخوردار است که می‌توان آن‌را هم‌سطح برخی برندهای جهانی دانست.

آریزو 6 با 4.71 متر طول، به میزان قابل‌توجه 14 سانتیمتر کشیده‌تر از آریزو 5 است اما عرض و ارتفاع آن به ترتیب با 1.82 متر و 1.49 متر تقریباً با برادر کوچکش یکسان است. پیشرانهٔ آریزو 6 نیز با آریزو 5 یکسان است که این یعنی در زیر کاپوت آن همان موتور 1.5 لیتری توربوشارژ با 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور قرار دارد. کراس‌اوور تیگو 7 هم از همین موتور استفاده می‌کند. در بخش انتقال قدرت اما اوضاع آریزو 6 با دیگر محصولات چری متفاوت است زیرا هرچند انتقال نیرو در این خودرو هنوز هم توسط یک گیربکس CVT صورت می‌گیرد اما این گیربکس بروزتر از گیربکس آریزو 5 بوده و از حالت تعویض دندهٔ مصنوعی 9 سرعته برخوردار است.

در کنار این گیربکس CVT یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی هم برای آریزو 6 قابل انتخاب است؛ اما ارائهٔ گیربکس منسوخ‌شدهٔ پنج سرعتهٔ دستی برای سدان مدرنی مثل آریزو 6 کمی تعجب‌برانگیز است. درهرحال به گفتهٔ چری، این سدان جدید با گیربکس CVT ظرف 9.2 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسد درحالی‌که به‌صورت ترکیبی در هر صد کیلومتر 6.9 لیتر بنزین مصرف می‌کند.

طبق اعلام مدیران‌خودرو، قرار است آریزو 6 در دو تیپ «اکسلنت» و «لاکچری» در کشورمان عرضه گردد که تفاوت میان این دو تیپ صرفاً در آپشن‌های آن‌ها خلاصه می‌شود. هرچند هنوز آپشن‌های دقیق این دو تیپ مشخص نیست ولی به‌طورکلی آریزو 6 از تجهیزاتی چون فرمان برقی، شش ایربگ، سیستم کنترل پایداری، ترمز پارک برقی، سنسور پایش باد تایرها، دوربین 360 درجه، کنترل لمسی سیستم تهویه، استارت دکمه‌ای، کروز کنترل، سانروف، نمایشگر 9 اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و بلوتوث برخوردار است.

درمجموع آریزو 6 مثال بارز پیشرفت چشمگیر صنعت خودروسازی چین و به‌طور خاص شرکت چری است. این ماشین سدانی کاملاً مدرن، جذاب، خوش استایل و باکیفیت است که با ساخته‌های قبلی چری فاصله گرفته و حتی توانایی رقابت با سدان‌های معتبر جهانی را دارد. یک مقایسهٔ ساده میان چری A15 یا ویانا (اولین سدان چری که در کشورمان عرضه شد) با آریزو 6 به‌خوبی میزان پیشرفت این شرکت چینی در طول حدود پانزده سال را نشان می‌دهد. طبق شنیده‌ها قرار است این خودرو از اواخر پاییز امسال راهی خط تولید مدیران‌خودرو شده و به بازار کشورمان عرضه گردد. قیمت چری آریزو 6 در چین از 80 هزار یوآن برابر با 11,700 دلار آغاز می‌شود.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

17 دیدگاه

  1. ایمان
    سوابق: (1764 دیدگاه) ,

    چین که هیچ ، هند که هیچ ، افغانستان و پاکستان دو کشور جنگ زده پیشرفت داشتن ولی ایران بزرگ ( سابق ) ….
    ای خدا تا کی باید این اوضاع رو تحمل کنیم ؟؟؟؟

    پاسخ
    1. مهدی
      سوابق: (591 دیدگاه) ,

      عزیزم شما در حال مبارزه با استکبار هستی باید به خودت افتخار کنی و با تمام وجود از شرایط لذت ببری

      پاسخ
      1. مزدا
        سوابق: (1316 دیدگاه) ,

        داداش مهدی راست میگی ما داریم با استکبار مبارزه میکنیم!!نمیدونم بین صدها کشور تو دنیا فقط قراره ما با استکبار مبارزه کنیم!!کلا استکبار برا ما خلق شده!!

        پاسخ
    2. amin
      سوابق: (1098 دیدگاه) ,

      ما خودمان انتخاب کردیم که جور دیگری زندگی کنیم!!!

      پاسخ
  2. aMin
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    باید زیر 100 تومان میبود همین میدن 200 :/ یا حق برس به دادمون

    پاسخ
    1. مانی
      سوابق: (1427 دیدگاه) ,

      ۱۱۷۰۰ دلار با دلار ۲۰ تومنی(اگه تا ۲-۳هفته آینده به ۳۰ تومن نرسه)
      میشه ۲۳۴میلیون یکمی پول زور و پول زور و حق قلدر و این چیزا اضافه بشه
      خیلی‌ ارزون بهمون بندازن بنظر من میشه ۳۰۰ میلیون ناقابل
      یادمه زمانی‌ کهِ E350 تو ایران منتاژ میشد قیمتش بود ۹۹میلیون

      پاسخ
  3. Reza
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    انصافا سرعت پیشرفتشون عالیه
    یادمون نره چند سال پیش چری ویانا میساختن الان امثال تیگو ۷ و اریزو ۶
    خیلی خوب کار کردن

    ما هم پراید میساختیم الانم پراید میسازیم البته بدون زه بغل

    پاسخ
  4. Reza
    سوابق: (1065 دیدگاه) ,

    چی بگم والا

    نمیخوام تعریفشون کنم ولی خوب دارن پیشرفت می کنن.

    پاسخ
  5. saeed
    سوابق: (298 دیدگاه) ,

    دور از تعصب و زدن حرفهای کلیشه ای همیشگی و چرت مثل چینیها آشغالن و … پیشرفتشون تو بازه زمانی کوتاه، فوق العاده بوده مخصوصا تو فاز طراحی و البته امیدوارم کیفلیت قطعات موتوری و اتاقیش هم پیشرفت کنه چون در مقایسه با طراحیش یکم عقب تره.
    کافیه فقط مقایسه شه با ماشینهای 4-5 سال خودشون .فقط قضیه ترسناک و نا امید کنندش اینه خیلیها تو ایران دیگه قدرت خرید همین خودروهای چینیو هم ندارن.

    پاسخ
  6. #ali.m#
    سوابق: (1850 دیدگاه) ,

    دمش گرم که اینقدر پیشرفت کرده
    حدس میزنم حدود 150قیمت بخوره .
    تو بازار ازاد الان شاسی بلند های چینی نزدیک 200میلیون قیمت دارن .
    پولی ک تا چند وقت پیش،میشد باهاش سانتافه خرید .
    دردم از اینه ک چند ماه دیگه، این ماشین و بقیه ی خودرو های چینی قراره بشن ارزوی خیلی از جوونای مملکت .شایدم شدن و ما خبر نداریم .

    پاسخ
  7. آس و پاس
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    با دلار 17000 احتمالا بالای 200 میلیون تومن !!!!!!!!!! اینم برای ما رویا شد

    پاسخ
  8. یاس ی
    سوابق: (730 دیدگاه) ,

    واقعا نسبت به پانزده سال قبل پیشرفت قابل توجهی داشتن، ما 30 سال هیچ تغییری نکردیم مگر در پسرفت از نظر کیفیت، ولی ببین چری از کجا به کجا رسیده یا لیفان از تولید 520 تا 820 چقدر پیشرفت داشته.
    ولی متاسفانه به قول دوستمون سعید این وسط جای تاسف داره که دیگه خودروی چینی هم برای مردم ایران دور از دسترس شده، هر چند از نظر کیفیت هنوز راه زیادی پیش رو دارن ولی حداقل تمام تلاششون را در زمینه طراحی دارن انجام میدن.
    قطعا کیفیت اونها هم نسبت به قبل بهتر شده دقیقا بر عکس ما که هر روز شاهد افت کیفیت هستیم.

    پاسخ
  9. شاهین
    سوابق: (3704 دیدگاه) ,

    قیمت کارخانه اریزو ۵ که شده تقریبا ۱۵۰ تومن پس حدس میزنم اینو دور و ور ۱۹۰ تا ۲۰۰ عرضه کنن.
    بنظر من مثل تیگو ۷ فروش خیلی بالایی نخواهد داشت.
    الان تیگو ۷ رو تو بازار میگن ۳۰۰ تومن! خودرویی که همون موقع با ۱۲۷ تومن هم گرون بود!
    در هر حال همین ها هم واسه ما ارزو شدن چون ارزش پولمون خیلی اومده پایین متاسفانه.

    پاسخ
  10. حسین
    سوابق: (2107 دیدگاه) ,

    کاش پدال چند مطلب راجب کارخانه های مختلف چینی مثل چری ، فاو ، بی وای دی و … بزاره و همه زیر مجموعه ها و … شون از جمله بخش تحقیق و توسعه را توضیح بده و علت پیشرفت این برند ها رو بگه!
    مثلا همین داشبورد اریزو 6 را نگاه کنید!
    حتما یک کارخانه جداگانه برای ساخت ، توسعه و پیشرفت داشبورد هاشون دارند که از لحاظ طراحی و کیفیت به اینجا رسیده اند!
    اینکه این کارخانه وابسته هست یا مستقل و چطور به اینجا رسیدن باید بررسی بشه تا ماهم بفهمیم راه پیشرفت چینی ها چه بوده؟

    پاسخ
  11. رامتین
    سوابق: (1672 دیدگاه) ,

    بنظرم اصلا ارزش خرید نداره. من که کلا از ماشین زده شدم. حتی مطالعه آن!
    این ماشین با موتور و گیربکس نسبتا ضعیف قیمت 230 تومن گویا خورده. در اینستا دیدم…
    خدا رو شکر بجای خرید ماشین و ناراحتی از افزایش آن دو ماه پیش یک زمین خریدم و در بورس هم ثبت نام کردم. توصیه میکنم دوستان هم همین کارو کنند و بحثهای بی نتیجه در مورد برتری مثلا بنز نسبت به bmw را به بحثهای اقتصادی و مالی برای آیندمون تغییر بدیم. البته میشه در کنارش به خودرو هم فکر کنیم و اوقات فراغتمون را پر کنیم.

    پاسخ
  12. مسعود
    سوابق: (98 دیدگاه) ,

    نمیدونم یا تصاویر تبلیغاتی مناسب نداره این ماشین یا نویسنده نتونسته تصاویر با کیفیت تر انتخاب کنه … !!!!

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.