داج

حراج یک دوج داکوتا شلبی مدل ۱۹۸۹ کم‌کار، پیکاپ اسپرت کمیاب

هرچند نام شلبی همواره یادآور محصولات قدرتمند فورد و خصوصاً موستانگ است اما این شرکت آمریکایی در طول تاریخ خود با شرکت‌های دیگری هم همکاری کرده که یکی از آن‌ها دوج است. در سال ۱۹۸۹ شلبی که پیش‌ازاین هم تجربهٔ تقویت محصولات دوج مثل چارجر را داشت، پیکاپ داکوتا را برای پروژهٔ جدید خود انتخاب کرد. برای این کار نسخهٔ تک کابین فاصله محوری کوتاه داکوتا انتخاب شد و پیشرانهٔ ۳.۹ لیتری V6 استاندارد آن با یک نمونهٔ ۵.۲ لیتری V8 جایگزین شد.

روی کاغذ این پیوند قلب ساده به نظر می‌رسید زیرا دو موتور مشابه هم بودند اما فضای تنگ محفظهٔ موتور داکوتا برای نصب پیشرانهٔ بزرگ‌تر کافی نبود. به همین دلیل فن متصل به پیشرانه حذف و با یک فن برقی جایگزین شد. جدا شدن فن از موتور ۵ اسب بخار به قدرت آن اضافه کرد و خروجی آن‌را به ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور رساند. این نیرو از طریق یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک و دیفرانسیل لغزش محدود به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد.

به لطف پیشرانهٔ V8 قدرتمند و تغییرات دیگری در پرفورمنس، داکوتا شلبی می‌توانست ظرف ۸.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد که برای آن دوران رقم بسیار قابل‌احترامی محسوب می‌شود. می‌توان گفت دوج داکوتا شلبی یکی از اولین پیکاپ‌های اسپرت دنیا بود که زمینه را برای ساخت نمونه‌های دیگری از خودروسازان دیگر آمریکا مثل جی‌ام‌سی سایکلون و فورد لایتنینگ در سال‌های بعد فراهم کرد. این نسخهٔ پرفورمنس داکوتا اما پیکاپ تولید محدودی بود به‌گونه‌ای که فقط در یک سال ۱۹۸۹ و تنها ۱۵۰۰ دستگاه از آن ساخته شد.

به همین دلیل داکوتا شلبی خودروی بسیار کمیابی است اما حالا یک نمونهٔ تمیز و بسیار کم‌کار از آن برای فروش گذاشته شده که بازسازی نشده و در شرایط اصلی و فابریک قرار دارد. این پیکاپ تنها ۵ کیلومتر کار کرده و از هر نظر خودروی شایان توجهی به نظر می‌رسد. این نمونهٔ ۱۲۵۳ از ۱۵۰۰ است و در داخل از تودوزی قرمز و نقره‌ای بهره می‌برد. همچنین پلاک حاوی شمارهٔ تولید خودرو هم روی داشبورد آن نصب شده است.

داکوتا شلبی در مقایسه با نسخهٔ معمولی در بیرون از سپرها و رینگ‌های متفاوت، باربند منحصربه‌فرد، مه شکن‌های بوش و تودوزی ویژه برخوردار است. حراجی Mecum قصد دارد این پیکاپ اسپرت را در تاریخ ۱۲ تا ۱۷ می برای فروش به حراج بگذارد. این حراجی، این داکوتا شلبی را پیشگام دورهٔ پیکاپ‌های پرفورمنس توصیف کرده است.

 

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه

  1. رزیتا

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (413 ديدگاه)

    سال ۱۹۸۹ میلادی دوج و شلبی همکاری خودشونو واسه عرضه یه پیکاپ قدرتمند آغاز کردن که نتیجه ش تولید دوج داکوتا شلبی سریعترین پیکاپ اون زمان بودش و تا اونجایی که من اطلاع دارم ۱۴۷۵ دستگاه از این پیکاپ تولید شد که ۴۸۰ نمونه با رنگ سفید و ۹۹۵ دستگاه قرمز بودن

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  2. Nissan

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (32 ديدگاه)

    فقط نوار روی کاپوت

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  3. NAVID۰۰۹۸

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (4507 ديدگاه)

    چجوریه که ماشین رو میخرند ولی تا ۳۰ سال استفادش نمیکنند .
    یعنی میخرند که ۳۰ سال دیگه بیارندش بیرون و جلب توجه کنند یا دلیل دیگه‌ای داره .
    ای کاش داستان خواب ۳۰ سالشو میدونستیم ، شاید جذابتر از حراجش باشه .

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  4. کافر مقدس

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (713 ديدگاه)

    متن های فارسی رو که میخونی ۸بار مینویسن دوج ۷بار مینویسند داج

    ماهم یک زمانی حتی تو این سگمنت مونتاژ میکردیم فرزندان میشیگانی را

    چرا تولید محتوا نداریم کلا؟ همیشه باید مطلبی که چندشب قبل در سایتهای خارجی خوندیم اینجا فارسی شده و بعضا سانسور شده رو بخوانیم . همه ش اخباری خارجی همه ش کفار غربی ای بابا

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  5. محمد

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (554 ديدگاه)

    میخوامش

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  6. یوسف

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (159 ديدگاه)

    از لحاظ بدنه و خصوصا داخل کابین خیلی شبیه شورولت اس ۱۰ هستش

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا