داج

محصولات عضلانی داج با خروجی فراتر از ۱۰۰۰ اسب در راهند!

سال ۲۰۱۵ سالی بود که قوی‌ترین خودروی عضلانی تاریخ توسط داج معرفی و همه را میخکوب کرد. هلکت هم‌اکنون نام بسیار شناخته شده‌ای بوده و نیروگاه ۸ سیلندر ۶.۲ لیتری هِمی اطلاق می‌شود، نیروگاهی که در بطن چلنجر و چارجر سر و صدای بسیار زیادی به راه انداخته است.

از آن زمان تاکنون فیات-کرایسلر از این پیشرانه پرحجم در جیپ گرند چروکی، داج دورانگو و رم ۱۵۰۰ پیکاپ استفاده کرده است. البته گل سرسبد این خانواده داج دیمن است که واقعاً گرد و خاک زیادی به پا کرده است.

تنها ۳۳۰۰ دستگاه از دیمن برای مدل سال ۲۰۱۸ تولید شد که ۳ هزار دستگاه آن برای آمریکا و ۳۰۰ دستگاه برای کانادا بودند. دیمن با سوخت بنزین اکتان ۹۱ قدرت ۸۰۸ اسبی داشته درحالی‌که اگر از سوخت مسابقه‌ای استفاده کنید این قدرت به ۸۴۰ اسب بخار خواهد رسید. این خودرو همچنین اولین خودروی تولیدی بوده که به‌صورت استاندارد با لاستیک‌های رادیال درگ تولید شده است.

سؤال این است که آینده خودروی عضلانی پرقدرت آمریکا چه خواهد بود؟ قوانین آلایندگی این پیشرانه را به شدت تحت‌فشار قرار داده‌اند و فیات-کرایسلر باید در آینده نزدیک خلاقیت به خرج دهد.

رالف گیلز که در نهمین سری پادکست برمبو رد شرکت کرده بود به‌صورت شفاف اعلام کرد قوای محرکه الکتریکی شده در راه است. در بخش‌هایی از این گفت‌وگو مجری از مدیر طراحی فیات-کرایسلر می‌پرسد که چه زمانی خودرویی تولیدی با قدرت فراتر از ۱۰۰۰ اسب بخار را از این شرکت خواهیم دید.

او می‌گوید: “چنین قوای محرکه‌ای شاید ترکیبی از الکتریکی سازی و بنزین باشد. تکنولوژی اینجاست.” اما شاید بپرسید منظور گیلز از تکنولوژی کدام است. اگر به دنیای سوپرکارها نگاه کنید شاهد وجود مدل‌های هیبریدی و پلاگین هیبریدی متنوعی خواهید بود. فیات-کرایسلر می‌خواهد همین فرمول را برای نسل بعدی چلنجر بکار ببرد.

این خودروساز آمریکایی در سال ۲۰۱۹ گیربکس‌های زیادی را از شرکت ZF سفارش داد. چهارمین نسل گیربکس ZF 8HP دارای پیشرانه الکتریکی در داخل خود است. این گیربکس ۸ سرعته که بسته به سیستم الکتریکی خود با کدهای ۸HP60 و ۸HP80 شناخته می‌شود توانایی پشتیبانی از پیشرانه درون‌سوز با تولید حداکثر قدرت ۲۱۵ اسب بخاری و گشتاور ۴۵۰ نیوتون متری را دارد.

البته باید گفت هلکت ردای قدرت ۷۹۷ اسب بخاری و گشتاور ۹۵۹ نیوتون متری دارد. اگر این رقم‌ها را به خروجی گیربکس یاد شده اضافه کنیم می‌توانیم بفهمیم که چرا رالف گیلز می‌گوید خودروهای ۱۰۰۰ اسب بخاری در راه هستند.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه

  1. ali (chevy nova)

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (5674 ديدگاه)

    ماشالاه امریکن کارز که تو این مدت همه جوره طوفان به پا کردن
    اون از جیپ و اینم از دوج

    موافقم ۴۳
    مخالفم ۲۵
    1. Audi s8

      ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (156 ديدگاه)

      چارجر ماسل کار بسیار جذابی است

      موافقم ۲۶
      مخالفم ۸
    2. زیزیگولو

      ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (1759 ديدگاه)

      دقیقاً همینطوره

      موافقم ۸
      مخالفم ۱
    3. Hadi

      ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (2161 ديدگاه)

      ایولا چلنجر و چارجر ۱۰۰۰ اسبی هیبرید 👌💪
      اگه بشه خیلی عالی میشه هم قدرتش بیشتر میشه هم اینکه موتور الکتریکی داشته باشه دو دف میشه و تو درگ خیلی بهتر میشه و لانچ های بهتری میکنه و مصرفش هم پایین میاد و با به باک مسافت بیشتری میره👌
      بشرطی که موتور هلکت رو حفظ کنن…

      موافقم ۹
      مخالفم ۳
    4. امیرحسین

      ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (263 ديدگاه)

      پیشرانه هلکت عالیه
      هنسی ازش ۱۵۰۰ تا اسب کشیده بود بیرون

      موافقم ۳
      مخالفم ۱
  2. AMIR-REZA

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (322 ديدگاه)

    البته ای کاش داج پلت فرماش هم عوض کنه یا حداقل به روز کنه ………

    موافقم ۲۲
    مخالفم ۸
  3. محمد حسین

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (478 ديدگاه)

    فیات کرایسلر ؟!
    مگه استلانتیس نشدن ؟

    موافقم ۱۸
    مخالفم ۲
  4. Nissan

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (39 ديدگاه)

    اسب برای داج شوکولات شده

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۶
  5. محمد حسین

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (478 ديدگاه)

    یادش بخیر
    سال (فکر میکنم) ۲۰۰۳ یا ۲۰۰۴ تو تاپ گیر ، بخش خبر گفتن که مدیرعامل وقت گروه فولکس گفته یه بوگاتی بسازین که ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت داشته باشه. (ویرون)
    بعد مجری ها (که البته من خیلی دوستشون دارم) سه تایی خندیدن و یه جورایی مسخره کردن که آره حتما هم میشه این همه قدرت تو یه ماشین تولید و استفاده کرد.
    حالا تو کمتر از ۲۰ سال به جایی رسیدیم که حتی یه برند رده میانی هم ماشین ۱۰۰۰ اسبی میسازه.
    سرعت تکنولوژی

    موافقم ۴۶
    مخالفم ۱
  6. امیر

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2669 ديدگاه)

    امیدوارم این موتورو حذف نکنن چون اسطوره ای هست برا خودش و رقیب نداره
    حداقل همون موتور ۵.۷همی با ترکیب الکتریکی باقی بمونه همیشه

    موافقم ۹
    مخالفم ۳
  7. 😎Ali Hossein😎

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (337 ديدگاه)

    موتورش همون هلکت SRT؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    موافقم ۲
    مخالفم ۶
  8. M.A.S

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (443 ديدگاه)

    من یه فرمول بهتر سراغ دارم
    هلفنت همی ۴۲۶(حداقل قدرتی که ازش بیرون اومده بود ۱۰۰۰تا بود توی داج سوپرچارجر کانسپت و الان هم روی رضوانی هرکول ۱۳۰۰اسب قدرت داره!!!!!!!)
    چرا حتما برقی چرا از همین چیزایی که هست استفاده نمیکنید تا حداقل زمان برقی شدنشون بگیم اجبار بوده و خاطرات خوش گذشته قاتل برقی های اینده بشه
    (هلفنت ۱۰۰۰اسبی روی داج دیمن در تست های اولیه تونست یک چهارم مایل رو در ۹.۲ ثانیه طی کرد حالا خودتون نمونه ۱۲۰۰ اسبی رو تصور کنید)
    داج باید یک ساختمان پلتفرم جدید رو بسازه که سیستم شاسی با قدرت تحمل بالاتر برای این سطح از قدرت (۷۹۷ اسب) و وزن پایینترداشته باشه و استلانتیس هم احتمالا اجازه همچین کاریو نمیده
    وگرنه سخت پیدا میشه ماشینی که بتونه همزمان دوام و پرفورمنس و قیمت مناسب رو بطور یکجا به اندازه داج به مشتری بده

    موافقم ۹
    مخالفم ۶
    1. محمد حسین

      ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (478 ديدگاه)

      فرمول شما بخاطر محدودیت های آلایندگی قابل انجام نیست.

      موافقم ۱۰
      مخالفم ۱
  9. مهدی

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (645 ديدگاه)

    باز اگه یه موتور کوچیک برقی بزارن همون ۲۰۰ تا هم اسب بزنه کافیه چون الان چلنجر دیمن ۸۴۰ اسب داره به اضافه ۲۰۰ اسب میشه ۱۰۴۰ اسب همینشم برای یه خودرویی که برای پیست نیست و میشه توی شهر هم باهاش رانندگی کرد عالیه

    موافقم ۶
    مخالفم ۲
    1. Angus_812

      ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (44 ديدگاه)

      دوست من موتور ۲۰۰ اسبی در حالت عادی و تمام برق ۲۰۰ اسب داره
      با بنزین که ترکیب بشه میشه ۵۰ اسب

      موافقم ۸
      مخالفم ۰
      1. حسین

        ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (413 ديدگاه)

        ۵۰ اسب نمیشه که .. برایند دوتا موتور تو دور های مختلف رو اندازه میگیرن موتور درون سوز با برقی تا حدودی برعکس هم هستن . مثلا موتور برقی اول حرکت گشتاور و قدرت بالایی داره و تو دور های بالا افت گشتاور و قدرت داره ولی موتور درون سوز دقیقا برعکس همینه .
        حالا دوج دقیقا تو شتاب اولیه یکم ضعیفه به نسبت اسب بخار تولیدی که میتونه با ی موتور برقی رو اکسل جلو تمام کمبود هارو جبران کنه . هم شتاب بالاتر تو لحظه استارت و هم فرمون پذیری و هندلینگ خیلی بهتر

        موافقم ۵
        مخالفم ۲
        1. مهدی

          ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
          سوابق: (645 ديدگاه)

          من هم دقیقا منظورم همین بود آقا حسین
          منظورم هم قدرتی که موتور برقی اضافه میکنه و هم سود هایی که داره
          مثلا همین چیزی که شما گفتی همین که شتاب رو سریع میکنه منظور من کلی بود و می خواستم بگم که در کل اگه یه موتور برقی هم باشه خیلی خوب میشه البته موتوری نباشه که دیگه همه چیه ماشین بره رو دوش اون

          موافقم ۱
          مخالفم ۰
  10. امیرحسین

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (263 ديدگاه)

    اره از داج همینو هم انتظار میرفت
    دیگه کم کم همه شرکتا دارن به قلمرویی که یه زمانی ففط بوگاتی تواون پادشاهی میکرد و پادشاهش بود وارد میشن و اونو رد میکنند،بوگاتی باید یه قلمرو یا محدوده امن جدید واسه خودش درست کنه که بقیه شرکتا تا حداقل یه دهه بعد نتونن واردش بشن

    موافقم ۸
    مخالفم ۴
  11. Sina10

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1443 ديدگاه)

    اگه هلکت رو حفظ کنن ، برقی سازی مشکلی نداره

    موافقم ۸
    مخالفم ۲
    1. امیرحسین

      ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (263 ديدگاه)

      نه اخه مشکل اینجاست که مسئله خوده هلکته که مصرف بالایه و اگه هلکت که حفظ کنند نیازی به برقی کردن نیست و خبرش همین چند روز پیش فکر کنم تو پدال بود که قراره به هلکت پایان داده بشه

      موافقم ۳
      مخالفم ۰
  12. مهدی موتور

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (931 ديدگاه)

    لعنتی چرا این چارجر قدیمی نمیشه

    موافقم ۷
    مخالفم ۵
    1. امیرحسین

      ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (263 ديدگاه)

      دقیقا ولی من بیشتر نظرم رو چلنجره که به نظر من چلنجر بهترین محصول داج هست

      موافقم ۲
      مخالفم ۰
  13. T.C.B.K

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (185 ديدگاه)

    پونیتاک…

    پونیتاک مگه قرار نبود برای سال ۲۰۲۰ محصول خفن بده. منظورم پونتیاک ترانس ام ۲۰۲۰…. با قدرتی فراتر از ۱۰۰۰ اسب…

    چرا جنرال موتورز اینکارو نکرد؟؟؟؟ 🤧🤧🤧🤧

    تا زمانی که پونتیاک تو صنعت خودرو نباشه حس میکنم صنعت خودرو یه چیزی نداره….

    اما… دوج فراتر از ۱۰۰۰ اسب….. حالا فرض کن دیفرانسیل عقب باشه….. ( که هست )

    چه شود….. 😵😵😵

    موافقم ۷
    مخالفم ۱۰
  14. ارشیا

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (241 ديدگاه)

    من با هیبرید و پلاگین هیبرید مشکل ندارم ولی دلم یه جاروبرقی دوج نمیخواد.

    موافقم ۸
    مخالفم ۱
  15. R@m!n

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (540 ديدگاه)

    فکر کنم یه قوای محرکه هیبریدی خفیف اضافه می کنن هم مصرف سوخت بیاد پایین هم اصالتش از بین نره

    موافقم ۲
    مخالفم ۲
  16. یانکی

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1270 ديدگاه)

    کاش داج یه برند مستقل میشد و تیراژ تولید محدود میداشت.مثل لوتوس.

    موافقم ۳
    مخالفم ۳
    1. R@m!n

      ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (540 ديدگاه)

      فروش محصولات داج تو ۲۰۲۰ :
      داج چلنجر ۵۳۰۰۰
      داج شارژر ۷۷۴۲۶
      داج دورانگو ۵۷۸۲۸
      چرا باید تولید محدود بشه وقتی این همه سود داره ؟

      موافقم ۶
      مخالفم ۳
  17. یاس ی

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (851 ديدگاه)

    یعنی چقدر طراحی خوفی داره این چارجر !!!!!!!!!!!!!!!!!! لعنتی انگار میخواد خون بریزه … چلنجر خیلی زیباست ولی این چارجر لعنتی گنگش بالاست.

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  18. MAGNIM

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    گیربکسZF?چقد عجیب

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  19. chlenger

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خدایا نزار این برقی ها جای اینارو بگیرن😭😭😭😭

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا