دوجکیا

مقایسه داج چارجر و کیا استینگر: دنیاهای متفاوت نزدیک!

خودروهای عضلانی یا ماسل کارز تنها با نام امریکا عجین شده‌اند. خودروهایی با موتورهای V8 و بدنه‌های تنومند و صدای پرطنین پیشرانه و البته دیفرانسیل عقب.

هرچند اگر همین‌ها را معیار تعیین ماسل کار بنامیم، بسیاری دیگر از خودروهای اروپایی را نیز می‌توانیم با این مشخصات نام ببریم. با این وجود ما می‌خواهیم در اینجا یک سدان عضلانی آمریکایی را با یک سدان اسپرت و جذاب کره‌ای درگیر کنیم.

داج چارجر R/T اسکات پک یک حریف تازه‌کار به نام کیا استینگر GT را در برابر خود می‌بیند. این خودروها به دلایل کاملاً متفاوتی ساخته شده‌اند و مشتریان و مخاطبان متفاوتی نیز دارند. با این وجود هردوی آن‌ها دیفرانسیل عقب بوده، پیشرانه‌ای قدرتمند داشته و صندلی‌های عقب جاداری دارند و در نهایت قیمت تقریبی آن‌ها ۴۰ هزار دلار است.

در حالی که کیا استینگر هدف اصلی خود را بام و سری ۳ قرار داده است اما این خودرو دقیقاً در کلاس خودروهای لوکس-اسپرت جمع و جور قرار نمی‌گیرد و یک هوا بزرگتر بوده و شخصیت آن هم کمتر لوکس است. با این حال استینگر یک خودروی عضلانی قلمداد نمی‌شود و از همه مهم‌تر اینکه پیشرانه V8 ندارد.

در نگاه اول موتور ۳.۳ لیتری V6 با توربوشارژر دوقلوی استینگر چندان قوی به نظر نمی‌رسد. این پیشرانه تنها ۳۶۵ اسب بخار نیرو و ۵۱۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این مدل استینگر به‌جای انتقال نیرو به چهار چرخ روی عملکرد بهتر و وزن پایین‌تر تمرکز کرده و با قیمت ۴۰۹۱۵ دلاری با وجود نداشتن برخی آپشن های گران‌تر تریم‌های بالاتر خود، رو به ویژگی‌های مهم‌تری چون ترمزهای برمبو و دیفرانسیل با لغزش محدود آورده است.

در سوی دیگر، چارجر R/T اسکات پک همانند نامش پرسروصدا به نظر می‌رسد و هرچند همانند مدل ترسناک SRT هلکت نمی‌تواند عرض اندام کند، اما هنوز موتور V8 بادوام و قدرتمند ۶.۴ لیتری تنفس طبیعی آن توان کافی برای مبارزه و دود کردن تایرها دارد. چارجر با ۴۵۸ اسب بخار قدرت و ۶۴۴ نیوتن‌متر گشتاور کاملاً برتر از استینگر است. برای انتقال نیرو از یک گیربکس ۸ سرعته خودکار استفاده شده است. این مدل هم با قیمت ۴۵۹۳۰ دلاری مجهز به دامپرهای تطبیقی، ترمزهای برمبو و چرخ‌های ۲۰ اینچی است. وزن چارجر اسکات پک ۲۱۵ کیلوگرم سنگین‌تر از استینگر بوده که تا حدودی مزیت قدرت و گشتاور بیشتر آن را خنثی می‌کند.

وقتی به دل جاده بزنیم تفاوت‌ها بیشتر خود را نشان می‌دهد. جایی که چارجر بزرگ و بی‌رحم است، استینگر چابک و زیرک نشان می‌دهد. داج در جاده‌های پیچ و تاب دار و باریک به نظر دو برابر عریض‌تر به نظر می‌رسد در حالی که در واقعیت عرض آن تنها ۳.۵ سانتی‌متر بیشتر است. این باعث می‌شود تا حدودی اشتیاق کمتری نسبت به تغییر جهت نسبت به استینگر داشته باشد. استینگر پاسخ‌های چرخشی سریع‌تر و تعادل بهتری دارد و حتی با وجود کمبود سیستم بامپرهای تطبیقی نسبت به داج، رانندگی با احساس تر و شیک‌تری دارد. البته این بدان معنا نیست که چارجر تعادل خوبی ندارد اما نیاز به رانندگی به روش خاص خود دارد که با توجه به وزن بیشتر آن گاهی اوقات هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده هم هست.

در پیست آزمایشی داج تنومند با شتاب جانبی ۰.۹۵ جی توانست کیا را با تحمل ۰.۹۲ جی شکست دهد و در تست ترمزگیری از سرعت ۱۱۳ کیلومتر بر ساعت تا سکون هم با خط ترمز ۴۵.۷ متری نسبت به کیا با خط ترمز ۴۸.۵ متری در رتبه بالاتری قرار گرفت. البته این نتیجه شگفت‌انگیز در حالی حاصل شد که هر دو خودرو به تایرهای تابستانی مجهز بودند. چارجر از تایرهای پیرلی P زیرو با عرض ۲۷۵ و استینگر به لاستیک‌های میشلین پایلوت اسپرت ۴ با عرض ۲۲۵ در جلو و ۲۵۵ در عقب بهره می‌بردند.

چارجر با آرامش بیگانه است و هرجایی که لازم باشد غرش متمایز موتور V8 همی آن بلند می‌شود. چارجر بدون نیاز به تلاش زیاد در گشتاور سخاوتمندانه موتور خود غرق می‌شود. برای رسیدن به سرکت ۹۶ کیلومتر از حالت سکون در چارجر به ۳.۹ ثانیه زمان نیاز است در حالی که کیا برای این شتابگیری ۴.۴ ثانیه زمان می‌خواهد. برای طی ۴۰۰ متر هم نتیجه مشابهی به دست می‌آید و داج در ۱۲.۵ ثانیه و کیا در ۱۲.۹ ثانیه این مسیر را طی می‌کنند.

در عوض کیا استینگر به طور قابل‌ملاحظه‌ای ساکت و آرام است هرچند کاریزمای موتور V8 در آن دیده نمی‌شوند اما پاسخ آن به پدال گاز طبیعی‌تر است و بدون لرزش، احساس سرزندگی به شما منتقل می‌شود. توربوهای دوقلو به سرعت می‌چرخند و سیستم انتقال نیروی هشت سرعته خودکار نیز بدون زحمت و با متانت و دقت نیرو را منتقل می‌کند.

جای تعجبی هم نیست که استینگر در مصرف سوخت بر چارجر تسلط دارد. مصرف سوخت کیا ۱۰.۲ لیتر و داج ۱۳.۸ لیتر در هر صد کیلومتر است.

همانند ظاهر چارجر، فضای داخلی آن هم جلب توجه کرده و قطعاً چشمگیر و کم‌نظیر است. خودروی آزمایش شده مجهز به روکش پارچه‌ای و داشبوردی است که کمی از مد افتاده شده و در مقابل آن استینگر لوکس‌تر و مدرن‌تر بوده و با روکش چرم قرمز، چشم‌نوازتر است.

کابین داج کلاسیک‌تر بوده و در قسمت عقب هم به لطف کوسن‌های آن راحت هستند. استینگر در قسمت عقب جادارتر و بوده و احساس دل‌بازی بیشتری می‌کنید. البته نشیمن پایین‌تر قرار گرفته و برای بزرگ‌سالان واقعاً راحت نیست. چارجر یک صندوق بزرگ با حجم ۱۷ فوت مکعبی دارد اما در مقابل حجم ۲۳ فوت مکعبی استینگر به راحتی بازنده می‌شود. هر دو خودرو از سیستم‌های اطلاعات و سرگرمی با استفاده آسان سود می‌برند. نمایشگر داج بزرگ‌تر بوده و سرعت به لمس انگشتان پاسخمی دهد. نمایشگر استینگر کوچکتر بوده و از لحاظ بصری چندان چشمگیر نیست اما ساختار منویی آن ساده است. درتریم های بالاتر استینگر می‌توانید نمایشگرهای بزرگتر نیز به همراه پشت آمپر دیجیتالی به دست آورید.

در نهایت احساس شما در برابر پرداخت ۵ هزار دلار بیشتر برای داج چگونه است؟ اگر دنبال یک خودروی عضلانی باشید به راحتی انتخاب شما مشخص است. چارجری که سرسخت بوده و عملکردی واضح و مورد انتظار دارد.

اما با چند هزار دلار کمتر کیا گزینه بهتری بین این دو است. با وجود عملکردی عقب‌تر از داج، کیا با ظاهری متمایز برای کسانی که سدانی اسپرت و کامل‌تر طلب می‌کنند پاسخ بهتریست.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
caranddriver

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۴۱ دیدگاه‌ها

  1. رامین

    ۱۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (919 ديدگاه)

    چقدرررررررررررررررررررررر این رنگ داج خوشگله. ” چارجر با آرامش بیگانه است و هرجایی که لازم باشد غرش متمایز موتور V8 همی آن بلند می‌شود ” خیلی خوب بود این تیکه ???

    موافقم 101
    مخالفم 7
    1. ali (chevy nova)

      ۱۰ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (6810 ديدگاه)

      دوج چارجر رو فقط از لحاظ امار فروشش با استینگر مقایسه کنید نتیجه نشخص میشه.

      موافقم 49
      مخالفم 46
      1. AMIR-REZA

        ۱۰ مهر ۱۳۹۹
        سوابق: (333 ديدگاه)

        باید به جای این تیتری که الان زدن باید مینوشتن مقایسه فیل و فنجان …..

        موافقم 33
        مخالفم 28
        1. blackburn

          ۱۰ مهر ۱۳۹۹
          سوابق: (182 ديدگاه)

          فیل و فنجان ماله پراید و لندکروزه نه استینگر که اسمشم خوفه

          موافقم 44
          مخالفم 13
      2. M.A.S

        ۱۰ مهر ۱۳۹۹
        سوابق: (816 ديدگاه)

        چارجر واقعاً یه هیولای کامله
        و فک کنم با این موتور بتونه حتی300 کیلومتر در ساعت رو بزنه
        چون خودم تا 295 تاشو دیدم
        درگ یک چهارم مایل هم میتونه زیر 12 (فک کنم 11.8)تایم بزنه که البته حتی با این لانچ هم تونست کیا رو شکست بده
        هر چند کابین کیا لوکس تره اماصدای موتور با دوام وقدرتمند 392 خیلی هیجان انگیز تره
        هر چند کیا جدیدتره اما داج ظاهر خشنی داره که هرگز تکراری نمیشه
        حتی وزن بیشترش هم خیلی نمیتونه گشتاور غول آساشو خنثی کنه
        البته قیمت پایه اسکات پک فک کنم از 40000 دلار شروع بشه
        نمیدونم کسی اینجا تا به حال داج چارجر رو از نزدیک دیده یا نه
        من دیدم نمونه قبل فیس لیفشو این که جای خود داره
        واقعا یه هیولا بود

        موافقم 33
        مخالفم 7
        1. M.A.S

          ۱۰ مهر ۱۳۹۹
          سوابق: (816 ديدگاه)

          فقط برای مقایسه طراحی بنسون به نسل جدید کیا K5
          و همچنین هیوندا ازرا جدید و هیوندا سوناتا نگاه کنید تا ببینید چرا داج هرگز تکراری نمیشه
          برای کسایی هم که قراره پیشاپیش بیان بگن تو پیچ خوب نیست اون قسمت مقایسه عملکرد فرمون و شتاب جانبی
          و همچنین کیت واید بادی توصیه میشود
          فک کنم واید بادی توانایی درگش رو هم افزایش میده
          اما اینم خیلی خوشگله

          موافقم 15
          مخالفم 7
        2. مهدی موتورز

          ۱۰ مهر ۱۳۹۹
          سوابق: (1196 ديدگاه)

          بله من بچه بودم تو سمنان زندگی میکنم
          با خانواده داشتیم از دور دور بر می گشتیم من و داداشم یه قرمزشو دیدیم کفمان برید
          البته چون بچه بودم زیاد یادم نیست قیافشو(هنوزم بچم?)

          موافقم 16
          مخالفم 0
    2. ممد ژانگولر

      ۱۰ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (3534 ديدگاه)

      همینجا اعلام میدارم داج یک چیز دیگست و شکی نیست ولی کیفیت و طراحی داشبورد کیا استینگر ی چیز دیگست وسلام ?

      موافقم 12
      مخالفم 6
      1. MehdiTurbo

        ۱۱ مهر ۱۳۹۹
        سوابق: (1959 ديدگاه)

        اره دقیقن
        طراحی داج خیلی خوف البته طراحی و مشخصات فنی ولی خداییش طراحی داخلی استینگر خیلی زیبا و خوش کیفیت اگه طراحی داخلی استینگر مینداختن رو داج عالی میشد طراحی و کیفیتش خیلی خوبه من خیلی از طراحی داخلی استینگر خوشم میاد مخصوصن الان که مانیتور این شکلی نیست واسه همین طراحیای ائودی و بی ام و اون موقع که مانیتور این مدلی بود خیلی دوست داشتم.

        موافقم 4
        مخالفم 0
  2. 911

    ۱۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (21 ديدگاه)

    داج به کجا رسیده که با آشغالی کره ای مقایسه میشه

    موافقم 33
    مخالفم 68
    1. ali (chevy nova)

      ۱۰ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (6810 ديدگاه)

      طبق گفته متن این کره ای رقیب بی ام و سری 3 هست نه چارجر

      موافقم 35
      مخالفم 17
  3. M

    ۱۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (160 ديدگاه)

    چاجر فوق العادس ! … قیمت مناسب، کیفیت مناسب ،دوام عالی ، افت قیمت کم … در حالی که کیا بعد یک سال بیشتر از ۳۰ درصد افت میکنه ، …..
    خودم استینگر رو خیلی دوست دارم ولی مقایسش با چارجر ۶.۴ همی توهین به مقدساته !

    موافقم 43
    مخالفم 24
  4. کیان

    ۱۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1435 ديدگاه)

    فک کنم همه توضیحات برای این بود ک محترمانه بگه استینگر کره ای مثه یه بچه جلوی داج هست، هرچند هر جور هم نگاه کنیم، چ فنی چ اصالت و … واقعا حتی بچه هم نمیشه حسابش کرد و نمیتونه جلوی غولی مثه داج حرفی داشته باشه با این همه کاریزما ظاهری و شخصیتی و …. .

    موافقم 27
    مخالفم 20
    1. Hadi

      ۱۰ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (2200 ديدگاه)

      این مقایسه از اساس غلطه…
      چارجر باید با مرسدس و بیمر مقایسه بشه نه کیا…
      اون دوج عجب رنگی داره ?

      موافقم 20
      مخالفم 28
  5. Sina

    ۱۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (234 ديدگاه)

    فقط رخ چارجر می ارزه به کل کمپانی کیا

    موافقم 33
    مخالفم 29
  6. (Saeed(peugeot

    ۱۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (396 ديدگاه)

    با چه منطقی یه دیوااااانه ….. اومده عضلانی ترین خودروی دنیا رو کنار این کره ای گذاشته و مقایسش کرده ………

    خجالت آوره ب خدااااا

    موافقم 28
    مخالفم 24
    1. {\|/-MASERATI-\|/}

      ۱۰ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (2098 ديدگاه)

      «چارجر با ۴۵۸ اسب بخار قدرت و ۶۴۴ نیوتن‌متر گشتاور کاملاً برتر از استینگر است»

      خوب پس چرا مقایسش کردین همین جمله مطلب رو برد زیر سوال?‍♂️?‍♂️??

      موافقم 9
      مخالفم 2
    2. blackburn

      ۱۰ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (182 ديدگاه)

      همچینم بد نیست انگار ژیانو با دوج مقایسه کردن فازتون چیه؟ همینم باید عکسشو بزنی به اتاقت

      موافقم 11
      مخالفم 4
  7. امیر

    ۱۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    با اینکه به هیچ‌ وقت با این نسل چارجر ارتباط برقرار نکردم ولی اوج بی انصافیه قیاس این دوتا
    یکی از خوش صدا ترین موتورهای دنیا رو با بلوکی کره ای که اندازه بطری نوشابس قیاس نکنین!!
    نکته جالب اینکه حجم چارجر تقریبا دوبرابر کیا هست ولی مصرفش نسبت به قدرتش چندان بالا نیست، موتوری ک پایه و اساسش دهه۶۰میلادیه با موتور روز کره ای!

    موافقم 19
    مخالفم 22
  8. Sina

    ۱۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (2427 ديدگاه)

    چقدر قیافشون شبیه همه
    و همشون عالی هستن
    برای استفاده روزمره قطعا کیا بهتره ولی چارجر یه چیز دیگه است کلا ، واقعا جذابه
    البته کیا یکم چون اسمش بد در رفته و در غیر اینصورت واقعا استینگر ماشین خوبیه.
    باید هر دو شون رو تحسین کرد

    موافقم 19
    مخالفم 7
  9. نامجو

    ۱۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    5 هزار دلار قیمت بیشتر تو آمریکا با این همه فاینانس و وام کم بهره طولانی مدت و پیش پرداخت اندک تقریبا ماهانه 50 یا 100 دلار پول بیشتر بابت قسط پرداخت می کنی. کاملا ارزشش رو داره

    موافقم 15
    مخالفم 4
    1. مانی

      ۱۱ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (2486 ديدگاه)

      اگه پیمایش سالیانه رو ۲۴۰۰۰ کیلومتر در نظر بگیری
      داج ماهی‌ ۲۰ گالن بنزین بیشتری میسوزونه که میشه ۵۰ دلار
      این پنجاه تا رو با قسط بیشتر داج جمع کنی‌ میتونی‌ یه چیز گنده بخری قسطشو بدی
      اینجوری نیست که اونا یه قسط داشته باشن کل زندگیشون قسطیه

      موافقم 4
      مخالفم 2
      1. Mad.z.Max

        ۲۰ مهر ۱۳۹۹
        سوابق: (1840 ديدگاه)

        البته اون چیز گنده هم هوا نمیسوزونه..

        موافقم 3
        مخالفم 0
  10. دی جی70

    ۱۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (303 ديدگاه)

    این مقایسه مثل مقایسه این که شما دوست دارید تو واشنتگتن زندگی کنید یا سئول

    موافقم 17
    مخالفم 6
  11. ارش

    ۱۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    قوی تر سریع تر زیباتر هندلینگ بهتر خوب معلومه روح چارجر انتخاب بهتریه .

    موافقم 12
    مخالفم 7
  12. مهرداد كمال

    ۱۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1825 ديدگاه)

    اما با چند هزار دلار کمتر کیا گزینه بهتری بین این دو است. با وجود عملکردی عقب‌تر از داج، کیا با ظاهری متمایز برای کسانی که سدانی اسپرت و کامل‌تر طلب می‌کنند پاسخ بهتریست.
    اصلا موافق نیستم ! خود دوج تو امریکایی ها تقریبا بی رقیبه.

    موافقم 14
    مخالفم 6
  13. M2F....GHI

    ۱۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (51 ديدگاه)

    البته موتور 392 قدرتش 485 اسبه نه 458 اسب

    موافقم 6
    مخالفم 3
  14. ali

    ۱۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (775 ديدگاه)

    من استینگر رو بر میدارم…

    موافقم 10
    مخالفم 13
    1. blackburn

      ۱۰ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (182 ديدگاه)

      استینگر منطقیه آمریکایی دیگه تمومه حداقل تو ایران

      موافقم 11
      مخالفم 4
  15. 911

    ۱۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (21 ديدگاه)

    داج باید یه فکری برای کابینش کنه….. کلا گروه فیات کرایسلر کابین هاشون افتضاحه….از مازراتی و آلفا بگیر تا جیپ و داج

    موافقم 15
    مخالفم 9
    1. blackburn

      ۱۰ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (182 ديدگاه)

      کابیناشون حتی دسته دنده هاشون یکیه تقریبا ولی استینگر شاید وارد بشه حداقل پلاک موقت ولی دوج دیگه تمومه

      موافقم 10
      مخالفم 2
  16. امیر

    ۱۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (771 ديدگاه)

    استینگر طراحی زیبا بیرون داخل کابین و همچنین کابین جادار همراه با موتور کم مصرف تر با ۵ هزارتا کمتر نسبت به چارجر تحویل میده اگه کسی طالب تیونینگ و قدرت زیاد چارجر گزینه خوبی ولی اگه دنبال یه ماشین اسپرت اقتصادی هستی استنگر واقعا خوب

    موافقم 7
    مخالفم 3
  17. زیزیگولو

    ۱۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (4888 ديدگاه)

    عاشق چهره خشنو حجومی دوج چارجر هستم

    موافقم 7
    مخالفم 3
  18. ارشیاSVJ

    ۱۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1749 ديدگاه)

    باورتون نمیشه!!
    ولی من بین اینکه کدومو بیشتر میخوام شک دارم.
    البته اصلا رقیب نیستن به نظرم.

    موافقم 5
    مخالفم 3
  19. حسن

    ۱۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (304 ديدگاه)

    ادم عاقل استنگر انتخابشه هم بروزه هم زیباتره

    موافقم 6
    مخالفم 10
  20. MehdiTurbo

    ۱۱ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1959 ديدگاه)

    داج همه چیش خوبه به هیچی نباید دست بزنه الی طراحی داخلی طراحی داخلیش دیگه واقعن کهنه شده و از کیفیت افتاده برای زمان خودش عالی بود ولی الان نه دیگه.

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. MehdiTurbo

      ۱۱ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (1959 ديدگاه)

      طراحی جلوی داج شکل مار کبری میمونه ? به نظرم اومد از این مار کبری سر پهنا که تا میبینی خوف مبکنی.

      موافقم 2
      مخالفم 0
  21. javad

    ۱۱ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (43 ديدگاه)

    باید بین لوکس تر بودن و وحشی تر بودن انتخاب کرد

    موافقم 2
    مخالفم 0
  22. امیرحسین

    ۱۳ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (385 ديدگاه)

    انتخاب من محصولات داج

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. ش

    ۱۶ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (2 ديدگاه)

    این متن مفت ترجمه شده و توصیف کننده وضعیت بازار امریکاست که میتوانی بین این دو انتخاب کنی.
    یه جور به من بر خورد ، لعنت به این وضعیت کشورمان .
    لعنت به من

    موافقم 2
    مخالفم 0
  24. مهدی

    ۲۷ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1161 ديدگاه)

    به نظر من که دوج کلا بهتره چه ظاهری چه از لحاظ موتوری چه از لحاظ کابین

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا