سایر خودروهای آسیایی

رانندگی با تاتا نانو در آمریکا، بدتر از آن چیزی که فکر می‌کنید!

در سال ۲۰۰۸ تاتا فکر می‌کرد می‌تواند با نانو به‌عنوان ارزان‌ترین خودروی دنیا، چشم‌انداز جهانی خودرو را تغییر دهد. این خودرو بسته به آپشن‌ها در بازار هند با قیمتی معادل ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار عرضه شد البته آپشن‌ها موارد بسیار معمول و ساده‌ای مثل پنجره‌های برقی و آینهٔ جانبی سمت شاگرد بودند و بسیاری از خریداران حتی همین‌ها را هم سفارش نمی‌دادند. در نانو چیزهایی وجود ندارد که در خودروهایی متعلق به نیم‌قرن پیش پیدا می‌شدند. در این خودرو خبری از جعبه‌داشبورد، دورسنج موتور، فرمان هیدرولیک و حتی درب باک هم نیست و پُر کردن باک سوخت از طریق صندوق بار صورت می‌گیرد.

نانو به یک پیشرانهٔ کوچک ۶۲۴ سی‌سی دو سیلندر مجهز شده که در عقب نصب شده و تنها ۳۸ اسب بخار قدرت دارد. این نیرو توسط یک گیربکس چهار سرعتهٔ دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود؛ اما حتی دسترسی به این موتور هم فرایند دشواری است زیرا درب عقب باز نمی‌شود و برای رسیدن به پیشرانه باید صندلی عقب را جدا کرد! با توجه به قدرت پایین پیشرانه تعجبی ندارد که رسیدن از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت با این خودرو ۳۰ ثانیه طول می‌کشد و حداکثر سرعت آن عدد خنده‌دار ۱۰۵ کیلومتر بر ساعت است. بااین‌حال در این ترکیب عجیب از اقدامات کاهش هزینه و حس بازگشت به گذشته، یک ویژگی خوب وجود دارد که آن مصرف سوخت است زیرا نانو در هر صد کیلومتر تنها ۴.۲ لیتر بنزین مصرف می‌کند.

بااین‌حال، همهٔ این ویژگی‌ها در مقایسه با سواری نانو رنگ می‌بازند زیرا رانندگی با این خودرو تجربهٔ ترسناکی است. برای چنین خودروی سبکی، ارتفاع بسیار بلند است، فضای نوسان تعلیق خیلی زیاد است، آئرودینامیک در حد جعبهٔ کفش است و لاستیک‌ها بسیار باریک هستند. درنتیجه حتی عبور یک موتورسیکلت از کنار نانو آن‌را می‌لرزاند درحالی‌که ترمزها نیز داستان خاص خود را دارند. شاید به همین دلایل بود که تاتا هرگز به پیش‌بینی خود برای فروش نانو دست پیدا نکرد. پیش‌بینی شده بود از این ماشین سالانه ۲۵۰ هزار دستگاه به فروش برسد اما در سال اول تنها ۷ هزار دستگاه فروش داشت و در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ نیز فروش تنها کمی بیشتر از این بود تا اینکه سرانجام سال گذشته تولید آن خاتمه یافت. در ادامه می‌توانید ویدئوی رانندگی با تاتا نانو در ایالات‌متحده را مشاهده کنید.

[دانلود ویدئو]
برچسب ها

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه

  1. Farzad

    ۹ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (163 ديدگاه)

    ۳۸ اسب بخار ؟؟؟؟؟ هه نیوفتی تو جوب

    1. محمد

      ۱۰ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (1437 ديدگاه)

      جالبه که اینو تو بازار آمریکا عرضه کرده نه اروپا
      آمریکاییهایی که بازارشون رقابتی ترین بازار دنیاست
      و بازارش موتورهای حجیم رو بیشتر میپسنده
      .
      برعکس اروپا
      یکی از دوستان من در آلمان زندگی میکنه میگه یکی از دغدغه های روزمره اکثریت، هزینه سوخت و استهلاک ماشینه
      اینکه توی خونه ماشین دارن اما واسه مسافتهای کوتاه و گروهی هم وسایل نقلیه عمومی رو ترجیح میدن
      چیزی که شاید واسه ما ایرانیها هم کمی غریب باشه
      .
      نمیگم کدوم درست‌تره
      اما این خودرو در بازار اروپا قطعا موفقتر میتونست باشه تا آمریکا

  2. Farzad

    ۹ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (163 ديدگاه)

    دریچه کولرها با پراید مو نمیزنه

    1. SS

      ۹ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (330 ديدگاه)

      تنها ماشینی که در برابرش میشه گفت صدرحمت به پراید
      چرا پراید رو به هند صادر نکردیم? 😁

  3. داود

    ۹ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (84 ديدگاه)

    اگر مصرف ۴.۲ لیتر برای ۳۸ اسب بخار ویژگی خوبیه من دیگه حرفی ندارم پس بی ام و با ۲۵۰ اسب بخار ۴تا ۶ لیتر مصرف می‌کنه حتما ویژگی بدیه !!
    بایه حساب سر انگشتی اگه ۲۵۰ اسب بخار داشت مصرفش میشد ۲۸ لیتر.

  4. مهرداد كمال

    ۹ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (203 ديدگاه)

    . در نانو چیزهایی وجود ندارد که در خودروهایی متعلق به نیم‌قرن پیش پیدا می‌شدند. در این خودرو خبری از جعبه‌داشبورد، دورسنج موتور، فرمان هیدرولیک و حتی درب باک هم نیست و پُر کردن باک سوخت ……..
    آینه شاگردم نداره !!! اما خیلی قد بلنده

  5. ایلیا

    ۹ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (731 ديدگاه)

    همین بیاد توی کشور عزیزمون عرضه بشه با گمرک صفر درصد هم میشه نزدیک به ۴۰ ملیون تومان!
    فوق العاده نیست؟
    بیخود نیست که سایپا میگه ۴۵ تومن برای پرتید منصفانست و پایین تر از قیمت جهانیه! واقعا هم همینطوره، پرایید در بازار جهانی دیگه در کمترین حالت زیر ۵ هرگزار دلار قیمت نمیخوره.
    مشکل ما همین قیمت بالای دلاره، تا این مساله حل نشه و دلار به همون ۱۰۰۰ تومن!!! بر نگرده زندگی مردم ایران همینه که هست

  6. Farzad

    ۹ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (163 ديدگاه)

    لاستیک فرغون انداختن زیرش چرا 😀😀

  7. سروش

    ۹ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (182 ديدگاه)

    داچیا ساندرو ۷ هزار یوروعه. ۲.۵ برابره ولی صدتای این می ارزه

  8. car lover

    ۹ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (664 ديدگاه)

    حیف پلاک تنسی ک بجا دیمنو کوروت رو هم چین چیزی نصب شده

  9. ali a

    ۹ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (670 ديدگاه)

    نانو فقط بدرد این میخوره تو کارخونه های بزرگ باهاش رفت و امد کنن نه تو خیابون !.. از هر نظر افتضاحه.. خوشحال باشید تو ایران نیومد چون چند سال پیش بحث تولیدش تو ایران بود…

  10. یاس ی

    ۱۰ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (764 ديدگاه)

    میترسی !!!!!!!!!!!!!! همین بده دست ما ایرانیها ببین چجوری باهاش لایی میکشیم. شما سوسولید.

  11. ارشیا

    ۱۰ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (521 ديدگاه)

    راست میگه باش دونات میزنن و برن اوت می کنن!!!!🤣🤣🤣

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
بستن