رانندگی با تاتا نانو در آمریکا، بدتر از آن چیزی که فکر می‌کنید!
رانندگی با تاتا نانو در آمریکا، بدتر از آن چیزی که فکر می‌کنید!

رانندگی با تاتا نانو در آمریکا، بدتر از آن چیزی که فکر می‌کنید!

در سال 2008 تاتا فکر می‌کرد می‌تواند با نانو به‌عنوان ارزان‌ترین خودروی دنیا، چشم‌انداز جهانی خودرو را تغییر دهد. این خودرو بسته به آپشن‌ها در بازار هند با قیمتی معادل 2000 تا 3000 دلار عرضه شد البته آپشن‌ها موارد بسیار معمول و ساده‌ای مثل پنجره‌های برقی و آینهٔ جانبی سمت شاگرد بودند و بسیاری از خریداران حتی همین‌ها را هم سفارش نمی‌دادند. در نانو چیزهایی وجود ندارد که در خودروهایی متعلق به نیم‌قرن پیش پیدا می‌شدند. در این خودرو خبری از جعبه‌داشبورد، دورسنج موتور، فرمان هیدرولیک و حتی درب باک هم نیست و پُر کردن باک سوخت از طریق صندوق بار صورت می‌گیرد.

نانو به یک پیشرانهٔ کوچک 624 سی‌سی دو سیلندر مجهز شده که در عقب نصب شده و تنها 38 اسب بخار قدرت دارد. این نیرو توسط یک گیربکس چهار سرعتهٔ دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود؛ اما حتی دسترسی به این موتور هم فرایند دشواری است زیرا درب عقب باز نمی‌شود و برای رسیدن به پیشرانه باید صندلی عقب را جدا کرد! با توجه به قدرت پایین پیشرانه تعجبی ندارد که رسیدن از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت با این خودرو 30 ثانیه طول می‌کشد و حداکثر سرعت آن عدد خنده‌دار 105 کیلومتر بر ساعت است. بااین‌حال در این ترکیب عجیب از اقدامات کاهش هزینه و حس بازگشت به گذشته، یک ویژگی خوب وجود دارد که آن مصرف سوخت است زیرا نانو در هر صد کیلومتر تنها 4.2 لیتر بنزین مصرف می‌کند.

بااین‌حال، همهٔ این ویژگی‌ها در مقایسه با سواری نانو رنگ می‌بازند زیرا رانندگی با این خودرو تجربهٔ ترسناکی است. برای چنین خودروی سبکی، ارتفاع بسیار بلند است، فضای نوسان تعلیق خیلی زیاد است، آئرودینامیک در حد جعبهٔ کفش است و لاستیک‌ها بسیار باریک هستند. درنتیجه حتی عبور یک موتورسیکلت از کنار نانو آن‌را می‌لرزاند درحالی‌که ترمزها نیز داستان خاص خود را دارند. شاید به همین دلایل بود که تاتا هرگز به پیش‌بینی خود برای فروش نانو دست پیدا نکرد. پیش‌بینی شده بود از این ماشین سالانه 250 هزار دستگاه به فروش برسد اما در سال اول تنها 7 هزار دستگاه فروش داشت و در سال‌های 2017 و 2018 نیز فروش تنها کمی بیشتر از این بود تا اینکه سرانجام سال گذشته تولید آن خاتمه یافت. در ادامه می‌توانید ویدئوی رانندگی با تاتا نانو در ایالات‌متحده را مشاهده کنید.

[دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

13 دیدگاه

  1. Farzad
    سوابق: (163 دیدگاه) ,

    ۳۸ اسب بخار ؟؟؟؟؟ هه نیوفتی تو جوب

    پاسخ
    1. محمد
      سوابق: (1429 دیدگاه) ,

      جالبه که اینو تو بازار آمریکا عرضه کرده نه اروپا
      آمریکاییهایی که بازارشون رقابتی ترین بازار دنیاست
      و بازارش موتورهای حجیم رو بیشتر میپسنده
      .
      برعکس اروپا
      یکی از دوستان من در آلمان زندگی میکنه میگه یکی از دغدغه های روزمره اکثریت، هزینه سوخت و استهلاک ماشینه
      اینکه توی خونه ماشین دارن اما واسه مسافتهای کوتاه و گروهی هم وسایل نقلیه عمومی رو ترجیح میدن
      چیزی که شاید واسه ما ایرانیها هم کمی غریب باشه
      .
      نمیگم کدوم درست‌تره
      اما این خودرو در بازار اروپا قطعا موفقتر میتونست باشه تا آمریکا

      پاسخ
  2. Farzad
    سوابق: (163 دیدگاه) ,

    دریچه کولرها با پراید مو نمیزنه

    پاسخ
    1. SS
      سوابق: (261 دیدگاه) ,

      تنها ماشینی که در برابرش میشه گفت صدرحمت به پراید
      چرا پراید رو به هند صادر نکردیم? 😁

      پاسخ
  3. داود
    سوابق: (73 دیدگاه) ,

    اگر مصرف ۴.۲ لیتر برای ۳۸ اسب بخار ویژگی خوبیه من دیگه حرفی ندارم پس بی ام و با ۲۵۰ اسب بخار ۴تا ۶ لیتر مصرف می‌کنه حتما ویژگی بدیه !!
    بایه حساب سر انگشتی اگه ۲۵۰ اسب بخار داشت مصرفش میشد ۲۸ لیتر.

    پاسخ
  4. مهرداد كمال
    سوابق: (109 دیدگاه) ,

    . در نانو چیزهایی وجود ندارد که در خودروهایی متعلق به نیم‌قرن پیش پیدا می‌شدند. در این خودرو خبری از جعبه‌داشبورد، دورسنج موتور، فرمان هیدرولیک و حتی درب باک هم نیست و پُر کردن باک سوخت ……..
    آینه شاگردم نداره !!! اما خیلی قد بلنده

    پاسخ
  5. ایلیا
    سوابق: (664 دیدگاه) ,

    همین بیاد توی کشور عزیزمون عرضه بشه با گمرک صفر درصد هم میشه نزدیک به 40 ملیون تومان!
    فوق العاده نیست؟
    بیخود نیست که سایپا میگه 45 تومن برای پرتید منصفانست و پایین تر از قیمت جهانیه! واقعا هم همینطوره، پرایید در بازار جهانی دیگه در کمترین حالت زیر 5 هرگزار دلار قیمت نمیخوره.
    مشکل ما همین قیمت بالای دلاره، تا این مساله حل نشه و دلار به همون 1000 تومن!!! بر نگرده زندگی مردم ایران همینه که هست

    پاسخ
  6. Farzad
    سوابق: (163 دیدگاه) ,

    لاستیک فرغون انداختن زیرش چرا 😀😀

    پاسخ
  7. سروش
    سوابق: (152 دیدگاه) ,

    داچیا ساندرو ۷ هزار یوروعه. ۲.۵ برابره ولی صدتای این می ارزه

    پاسخ
  8. car lover
    سوابق: (404 دیدگاه) ,

    حیف پلاک تنسی ک بجا دیمنو کوروت رو هم چین چیزی نصب شده

    پاسخ
  9. ali a
    سوابق: (629 دیدگاه) ,

    نانو فقط بدرد این میخوره تو کارخونه های بزرگ باهاش رفت و امد کنن نه تو خیابون !.. از هر نظر افتضاحه.. خوشحال باشید تو ایران نیومد چون چند سال پیش بحث تولیدش تو ایران بود…

    پاسخ
  10. یاس ی
    سوابق: (730 دیدگاه) ,

    میترسی !!!!!!!!!!!!!! همین بده دست ما ایرانیها ببین چجوری باهاش لایی میکشیم. شما سوسولید.

    پاسخ
  11. ارشیا
    سوابق: (57 دیدگاه) ,

    راست میگه باش دونات میزنن و برن اوت می کنن!!!!🤣🤣🤣

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.