خودروهای چینیسایر خودروهای داخلیکرمان موتور

گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: کرمان‌موتور پیشگام در افزایش قیمت

پس از بررسی بزرگ‌ترین خودروساز کشور، نوبت به یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان بخش خصوصی می‌رسد تا ببینیم کرمانی‌ها چه خوابی برای آینده خود و بازار دیده‌اند. بنابراین به غرفه کرمان موتور مراجعه کردیم تا اوضاع را جویا شویم. شرایط غرفه کرمان موتور کاملاً قابل پیش‌بینی بود. بدون شک برگ برنده آن‌ها حضور لیفان ۸۲۰ در نمایشگاه بود. هرچند که درب‌های آن بسته بود و اطلاعات دقیقی در مورد زمان ورود به بازار و قیمت احتمالی آن وجود نداشت.

لیفان 820
لیفان ۸۲۰
بنا به ادعای مسئول غرفه، ۸۲۰ بین یک سال و نیم تا دو سال دیگر وارد بازار خواهد شد و قطعاً قیمتی بین ۸۰ آل ۹۰ میلیون تومان خواهد داشت. مدلی که وارد ایران خواهد شد موتور ۲۴۰۰ سی‌سی و گیربکس ۶ دنده‌اتومات خواهد داشت. نکته‌ای که در مورد موتور این خودرو قابل‌ذکر است این است که برخلاف تصوری که در بین برخی سایت‌های چینی و وطنی وجود دارد، موتور این خودرو یکی از موتورهای تویوتا با کد ۲AZ-FE است که قبلاً در تویوتا کمری، کرولا و راو فور مورد استفاده قرار می‌گرفته و خروجی‌ها و ظاهر آن بسیار نزدیک به موتور تویوتا کمری ۲۰۰۷ – ۲۰۱۰ می‌باشد. این موتور در ۸۲۰ توانایی تولید ۱۵۸ اسب‌بخار قدرت و ۲۲۱ نیوتن‌متر گشتاور را دارد.

ازجمله امکانات و آپشن های نمونه‌ای که قرار است در ایران مونتاژ شود می‌توان به سانروف، دو کیسه هوا، سیستم ضد سرقت، ترمز ABS و EBD، چراغ روشنایی روز، چراغ‌های جلو هالوژن و عقب LED، سنسور دنده عقب، تنظیم دستی صندلی راننده در ۶ جهت، تنظیم ارتفاع صندلی راننده، صندلی چرمی، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، روشن شدن اتوماتیک چراغ‌ها، تهویه مطبوع اتوماتیک، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو، کامپیوتر سفری، دوربین دنده عقب، سیستم پخش MP5 با خروجی USB و AUX، بلوتوث، ۶ بلندگو، رینگ ۱۶ اینچی آلومینیومی، سیستم پایداری الکترونیکی ESP، سیستم ترمز کمکی BAS، رهیاب GPS، استارت دکمه‌ای و آینه‌های جانبی تا شونده برقی اشاره کرد.

X50
X50
پس از ۸۲۰ چشم ما به جمال مینی کراس آور جدید لیفان یعنی X50 روشن شد. X50 که به‌تازگی وارد خطوط کرمان موتور شده و در هنگام پیش‌فروش با استقبال بسیار خوبی مواجه شد، از نظر ابعاد نزدیک به رنو کپچر است. هرچند که چند میلی‌متری از هر جهت از کپچر کوچک‌تر است، اما فضای صندوق عقب آن بزرگ‌تر از کپچر به نظر می‌رسد. نکته قابل توجه در مورد X50 تفاوت نمونه نمایشگاهی و مدلی است که قرار است به دست مصرف کننده برسد. برای مثال نمونه‌های نمایشگاهی صندلی‌های پارچه‌ای داشتند، درحالی‌که به گفته مسئول غرفه مدلی که به دست مصرف کننده می‌رسد صندلی‌های چرمی خواهد داشت. علاوه بر این نمونه‌های نمایشگاهی مجهز به ESP بودند درحالی‌که مدلی که قرار است مونتاژ شود فاقد این سیستم مهم خواهد بود. از این مسئله مشخص می‌شود که دیدگاه خودروسازان و البته عامه مصرف‌کنندگان ما این‌گونه است که زیبایی ظاهری را به قابلیت‌های فنی و امکانات ایمنی ترجیح می‌دهند.

X50
X50
با نشستن در داخل X50 کابینی نسبتاً مدرن و جوان‌پسند را مشاهده کردیم که البته از متریالی نه‌چندان عالی در آن استفاده شده بود. هرچند که برچسب ارزان‌ترین کراس آور بازار می‌تواند تا حدودی این نوع متریال را توجیه کنه. در واقع این خودرو همکلاس با رنو کپچر، پژو ۲۰۰۸ و سانگ یانگ تیوولی می‌باشد درحالی‌که قیمت آن بسیار ارزان‌تر از خودروهای نامبرده است.

دو عدد جک S5 نیز در نمایشگاه حضور داشتند. این خودرو که مدتی است در خیابان‌ها دیده می‌شود نیز برای بازدیدکنندگان جذاب بود.

JAC S5
JAC S5
JAC S5
JAC S5
یک عدد جک J5 دنده‌ای و یک عدد اتومات نیز در نمایشگاه حاضر بودند که با توجه به مدت زیادی که از حضور آن‌ها در خیابان می‌گذرد از اقبال کمتری بین بازدیدکنندگان برخوردار بودند.

اما کم‌فروغ‌ترین عضو غرفه کرمان موتور بدون شک لیفان ۶۲۰ بود. این خودرو که در حال حاضر کهن‌سال‌ترین و ارزان‌ترین خودروی کرمان موتور است، برای بازدیدکنندگان چندان نو و جذاب نبود. به گفته مسئول غرفه، این خودرو قرار است جای خود را به لیفان ۷۲۰ بدهد و آنچه در حال حاضر توسط نمایندگی به فروش می‌رسد مدل ۹۳ آن است که در انبار کارخانه موجود است. بدین ترتیب کرمان موتور عملاً این بخش از بازار را به رقبا واگذار خواهد کرد و سعی می‌کند با مدل ۷۲۰ که موتوری مشابه با ۶۲۰ های فعلی دارد، اما از بسیاری از جهات با آن متفاوت است، در بخش دیگری از بازار به رقابت بپردازد.

Lifan 620
Lifan 620
Lifan X60
Lifan X60
اما مهم‌ترین خبر در مورد کرمان موتور افزایش قیمت‌های آن است. به‌گونه‌ای که همه محصولات آن‌ها حداقل ۵۰۰ هزار تومان افزایش قیمت به خود دیده‌اند و بدین ترتیب کرمان موتور اولین خودروسازی است که پس از توافق هسته‌ای رسماً قیمت‌های خود را افزایش می‌دهد. البته این روند قطعاً منحصر به کرمان موتور نخواهد بود و ایران‌خودرو و سایپا نیز درخواست‌های خود برای افزایش قیمت را بارها و بارها مطرح کرده‌اند و به نظر می‌رسد افزایش قیمت‌های آن‌ها قریب‌الوقوع باشد. درنتیجه به نظر می‌رسد که رویای کاهش قیمت‌ها پس از توافق هسته‌ای سرابی بیش نبوده و باید اکنون با برخاستن از این رؤیا، افزایش قیمت‌ها را نظاره‌گر شویم. البته کرمان موتور برای نمایشگاه شرایط ویژه فروش با تخفیف‌های قابل‌توجهی داشت که می‌توان با مراجعه به نمایشگاه از آن‌ها آگاهی یافت.

ادامه دارد…
گزارش و تصاویر: مهندس علیرضا رحیقی

  1. گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد (قسمت اول)
  2. گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: کرمان‌موتور پیشگام در افزایش قیمت
  3. گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: مدیران‌خودرو
  4. گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: شمشیرهای از رو بسته سوبارو
  5. گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: شوالیه وارد می‌شود!
  6. گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: ماجراجویان کره‌ای
  7. گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: گروه بهمن سوار بر قطار گرانی
  8. گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودروی مشهد: خودروسازان راین
  9. گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودروی مشهد: سایپا
  10. گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودروی مشهد: قسمت پایانی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علیرضا رحیقی

کارشناس ارشد مهندسی برق و نویسنده مقالات خودرویی

مطالب مشابه

‫۸۰ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۱۱ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من تا جایی که میدونم یه چیزی رو شما بخرید و بفروشید شاید سود کنید ولی با این کارتون ایا پولو از این مملکت نمی برید ؟؟؟ واقعا جوونای ما نمی تونن یه مدل طراحی وساخت کنن که همه ی اینکارارو کنه مثلا به تولید داخل داریم احترام میذاریم. جمع کنید باوا ماشین چینی به خرد مردم میدید .
    شما یکی رو نشون بده که دوست نداشته باشه تولید ملی استفاده کنه همه دوست دارن پس به یه چنین مردمی با این عقاید نباید احترام گذاشت ؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. مجید

    ۹ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    با سلام دوست عزیز با اسم کاربری دادا اینکه تو s5سوییچو در میاری وتا سی ثانیه شیشه بالابر ها قابل استفاده ست یکی از امکاناته خودروهای چینیه نه ایراد ویک قابلیت محسوب میشه خدا به ما ایرانی ها رحم کنه که اینقدر ماشین ۳۰سال پیش رو سوار شدیم که هیچی از اپشنهای ماشینها نمیدونیم و قابلیت هاشونو عیب میدونیم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا