زامیاد

بررسی وانت پادرا به بهانهٔ آغاز فروش آن

نیسان جونیور یا به‌عبارت‌دیگر زامیاد ۲۴ را می‌توان یکی از خودروهایی دانست که حق بزرگی بر حمل‌ونقل بار در ایران دارد! چراکه این وانت پیر سالیان سال است در جاده‌های کشور مشغول به جابجایی بار بوده و علیرغم ایمنی زیر صفر و ایجاد حوادث زیاد تولید آن همچنان ادامه دارد. از طرف دیگر می‌توان آن را یکی از رکوردداران بیشترین زمان تولید یک خودرو در دنیا دانست! زیرا تولید آن از سال ۱۳۴۹ یعنی ۴۶ سال پیش آغازشده و هنوز قصد خداحافظی با خط تولید را ندارد.

زامیاد پادرا
زامیاد پادرا
زامیاد تاکنون بارها سعی در به‌روزرسانی و عرضهٔ مدل‌های جدید بر اساس نیسان جونیور کرده است که البته هیچ‌یک به موفقیت چندانی دست نیافته و مورد استقبال مردم قرار نگرفتند. این امر موجب شده که همان نسخهٔ اولیهٔ جونیور همچنان محبوب‌ترین مدل آن در بازار باشد و با همان شکل و شمایل اولیه عرضه گردد. زامیاد ۲۴ هنوز با همان موتور ۲۴۰۰ سی‌سی با ۹۵ اسب بخار قدرت تولید می‌شود که البته چند سالی است نسخهٔ دوگانه‌سوز آن‌هم تولیدشده است.

زامیاد پادرا
زامیاد پادرا
زامیاد پادرا
زامیاد پادرا
وانت شوکا
وانت شوکا
از اولین تلاش‌های زامیاد برای ساخت مدلی جدید بر اساس جونیور می‌توان به وانت بی‌دماغ آذر اشاره کرد. این مدل که به نظر می‌رسد اتاق آن برگرفته از نیسان Cabstar دههٔ ۸۰ میلادی باشد در سال ۸۳ معرفی شد اما هرچند به دلیل بی‌دماغ بودن (همانند کامیونت ها) و قرارگیری اتاق بر روی موتور، فضای بار آن افزایش‌یافته بود، ولی با استقبال چندانی مواجه نشد و تولید آن متوقف گردید؛ اما گویا به‌تازگی خط تولید آن به شرکت آذهایتکس منتقل‌شده و مجدداً در حال تولید است.

پس‌ازاین تلاش ناموفق، زامیاد در سال ۸۷ وانت دیگری بنام شوکا را بر اساس مدل جونیور بتولید رساند. اتاق شوکا برگرفته از یکی از محصولات شرکت چینی Foday بود که بر روی شاسی جونیور سوار شده بود. شوکا امکانات بیشتری نسبت به جونیور داشت و نسخهٔ لوکس جونیور محسوب می‌شد که باقیمت بیشتری به بازار عرضه شد؛ اما این وانت هم با استقبال چندانی از سوی خریداران مواجه نشد و گویا تولید آن متوقف شده است. یک سال بعد یعنی در سال ۸۸ نیز زامیاد اقدام به نصب موتور دیزل ۲۸۰۰ سی‌سی ساخت چین بر روی جونیور کرده و آن را با نام زامیاد ۲۸ به بازار عرضه نمود. البته قدرت و گشتاور موتور دیزل تفاوت چندانی با موتور بنزینی قدیمی نداشته و شاید بتوان گفت تنها مزیت آن قیمت کمتر گازوئیل نسبت به بنزین است.

وانت چینی لئون که اتاق پادرا از روی آن برداشته شده
وانت چینی لئون که اتاق پادرا از روی آن برداشته شده
اما آخرین و جدیدترین شاهکار زامیاد برای بهسازی نیسان جونیور، وانتی است بنام پادرا. این وانت هم که در سال ۹۲ معرفی شد همانند شوکا تلفیقی است از اتاق وانت چینی فودی Lion با شاسی جونیور! اما در پادرا برخلاف شوکا فقط قسمت جلویی اتاق عوض‌شده است و قسمت عقبی و پشت خودرو کاملاً مشابه همان جونیور ۴۶ ساله است! داشبورد پادرا نیز برگرفته از همان وانت چینی مذکور است و به امکانات و تجهیزات بیشتری چون شیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقی، ایموبیلایزر و کولر مجهز شده است. پس از گذشت ۴ سال از رونماییِ پادرا، به‌تازگی فروش آن آغازشده است که این نشان می‌دهد خودروسازان ما حتی در تعویض اتاق یک خودروی قدیمی و به‌تولید رساندن آن چقدر ناتوان هستند.

وانت پادرا
وانت پادرا
قیمت زامیاد پادرا ۴۲,۷۰۰,۰۰۰ تومان تعیین‌شده است درحالی‌که اولین سری آن با تخفیف ویژه ۲,۸۰۰,۰۰۰ تومانی و با قیمت نهایی ۳۹,۹۰۰,۰۰۰ بفروش می‌رسد که بازهم برای یک وانت کهنه با یک اتاقِ جدیدِ نصفه و نیمه، قیمت گرافی بشمار می‌رود. این در حالی‌ است که زامیاد ۲۴ در حال حاضر حدود ۲۹ میلیون تومان و نسخهٔ دیزل آن ۳۶ میلیون تومان قیمت دارد. بااینکه به نظر می‌رسد پادرا با همان موتور بنزینی قدیمی عرضه شود معلوم نیست اختلاف قیمت ۱۳ میلیون تومانی آن با زامیاد ۲۴ معمولی به چه علت است. حال باید منتظر ماند و دید که پادرا در بازار بی تنوع و تشنهٔ وانت‌های ایران به موفقیت خواهد رسید یا اینکه همچون دیگر تلاش‌های زامیاد درزمینهٔ ساخت وانتی جدید بر اساس نیسان جونیور محکوم‌به شکست خواهد بود.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

‫۶۲ دیدگاه‌ها

  1. مظاهر

    ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    الهی الهی الهی
    یه اتاق جلو از چین آوردید با ۴ تا پیچ بستید رو شاسی نیسان ۵۰ سال پیش
    یه موتور هم از چین کش میرفتید می بستید روش تا مصرفش را کمتر کنید
    آخه یه وقت چشم نخورید
    ببین کارادا

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
    1. مهدی

      ۱۱ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (1 ديدگاه)

      فعلا فروش پادرا با عدم استقبال مواجه شده
      ومثل وانت شوکا که قرار بود بجای وانت نیسان بیاد
      پادرا هم با عدم استقبال مواجه شده
      دلیلش هم مصرف ۱۴ لیتر بنزین با چراغ و سپر و لوازم
      بسیارگران قیمت!

      وانت پادرا همون وانت شوکا هست که قرار بود ۱۰ سال پیش جایگزین نیسان بشه
      ولی
      چون نیسان ماشین کاره و بدنش باید آهنی باشه و ارزون باشه

      این پادرا شوکا و این پلاستیک بازیا به درد
      کار نیسان با ۳تن بار نمیخوره!

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  2. شهرامشاه

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (94 ديدگاه)

    با عرض درود و سلام موتور Z24 که هم خانواده KA24 میباشد که اولی با حجم ۲۳۸۹cc و دومی با همین حجم ۲۳۸۹cc و قطر و کورس پیستون برابر ۹۶*۸۹ بوده که موتور Z24 در وانت نیسان و موتور KA24E در نیسان پیکاپ مورد استفاده قرار میگیره خوب حالا حساب کنیم این موتور پیکاپ که در ایران از نوع ۱۶ سوپاپ بوده حالا بماند موتورش از اول روز تا حالا روز به روز ضعیفتر ابتدا میگفتن ۱۵۵اسب بخاره بعدها الکی گفتن ۱۶۰ اسب بخاره بعد گفتن ۱۵۰ و بعد با ۱۳۳.۲ اسب بخار که نامشم به نیو پیکاپ تغییر یافت خوب ما میگیم موتور که همونه حالا ۱۶سوپاپه با نسبت تراکم بالاتر آقای شرکت سایپا و زامیاد و پارس خودرو بیایید موتور ۱۶ سوپاپه نیسان پیکاپه رو وانت نیسانه بزنید که هم تکنولوژیش بهتره هم میتوانید مقداری قیمتش را به این بهانه بالا ببرید اگر هم مقدور نیست به خاطر اوضاع اقتصادی مردم طبقه پایین حداقل روی وانت پادرا جایگزین موتور نیسان پیکاپ KA24E بگذارید. خیلی سپاس زیاد سخت نگیرید?

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
    1. Milad

      ۸ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام خسته نباشید من میخواستم نیسان بخرم حالا یا زامیاد یا شوکا میشه منو راهنمایی بکنیین

      موافقم ۲
      مخالفم ۰
    2. ابراهیم

      ۱۳ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (5 ديدگاه)

      باسلام،
      در حال حاضر اوضاع بازار به سمت نیسان وانت هست
      تو پیش فروش های جدید سایپا زامیاد نیسان وانت مشتری بیشتری داشته و صف فروش خیلی زود در شد.
      یک نمونه فروش زیاد مردادماه سال ۱۴۰۰ هست که

      وانت پادرا بدون مشتری و بدون تکمیل ظرفیت بسته شد.

      وانت پادرا هم مث‌ وانت شوکا متوقف میشه
      چون مشتری نداره،

      درضمن کار نیسان وانت بردن ۳ تن بار هست این

      وانت پلاستیکی ها پادرا و شوکا برای این کار مناسب نیستند.

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  3. حمید

    ۱۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آشغالی به تمام معنا.
    ما یه زامیاد آبی ۸۸ داریم یعنی ۱۰۰ کیلومترو باهاش میری بعدش دو روز باید استراحت بدی به گوش و کمرت از بس خشک و پر سرو صداس.نخرید که پولتونو بریزید تو جوب آب بهتر از خرید اینه.

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  4. قشلاقی مهران

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من یه نیسان دوگانه دارم که اشغال ه اشغال یکسره سنسور هوا میسوزه *** شرکت سایپا که نمی توانه یه فرمان هیدرو لیک و یه کولر بدازه رو نیسان پنجاهه همان اشغالی که بود الان تولید میکنن با قیمت بالاتر

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
    1. فرید

      ۱۹ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      داداش دقیقا مشکل ماشین ماهم همین بود ولی این از سنسورش نیست بلکه دریچه هواشه که در اثر حرارت بالای موتور خاصیتشو از دست داده
      به نماینده نده برو خودت دریچه هواشو باز کن عوض کن درست میشه ایشالا

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  5. محمد

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ی وانت پریشان دارم ازیتم کرده میخواستم ارتقا بدم اینو بگیرم ولی پشیمون شدم

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  6. جمال

    ۱۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    یه بار این مدیران سایپا رو بشونی پشت این وانت ، کل اروپا رو بگردونی بفهمن وانت یعنی چی!!!

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  7. علی

    ۱۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من جای نیسان ژاپن بودم فقط ۱۰ سال اول را اجازه تولید میدادم و با همان موتور اولیه ۲ لیتری

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  8. مجتبی

    ۲۱ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    موتور دیزل اگه عیباش برطرف بشه عالیه.الانم تو تعمیر اساسی عیب ها برطرف میشه و خوبه.تنها مشکل نیسان چرخ عقبش ک تک اگه جفت باشه این همه خطر ساز نیست.ترمزشم طبیعی ک با تک چرخ عقب ضعیف میشه هم تو بار هم موقع خالی بودن به خاطر سبک بودن عقب.

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  9. حسام

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    گل بودو به سبزه هم اراسته شد

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  10. علی

    ۱ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نیسان زامیاد عالیه مثل تانک نفر بر می ماند حیف هست جمع آوری بشه باید آن را ارتقاء داد و نکات ضعف آن با ید بررسی شود به هر حال روی این خودرو قدیمی با ارزش می توان کار کرد با همت مهندسان شایسته کشور .

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  11. شهرامشاه

    ۲۱ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (67 ديدگاه)

    در دومین دیدگاه از بالا توجه بفرمایید
    منظورم ۱۶ سوپاپه کردن موتور نیسان

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  12. شهرامشاه

    ۲۱ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (67 ديدگاه)

    قابل توجه شرکت زامیاد سایپا
    شاسی های وانت نیسان از قسمت جلو که موتور و کابین رویش است کمی درازترش کنید
    لطفا و حتما”

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  13. شهرامشاه

    ۲۱ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (94 ديدگاه)

    شرکت سایپا
    شرکت پارس خودرو
    شرکت زامیاد
    وانت پادرا ، را به صورت ۱۶ سوپاپ و شاسی از جلو پانزده سانت درازتر و به صورتهای تک و دو کابین و اگر میتوانید به صورت چرخهای جفت یا تک و نیز دو یا سه محوره آنهم تک یا جفت چرخ البته با تغییراتی در طول و عرض شاسی میشود اصلاح کرد و تغییرات دیگر از قبیل دیفرانسیل و میل گاردان ووو
    که بشود این تغییرات را اعمال کرد
    چرا ما باید احساس ناتوانی بکنیم که مثلا میگویند نیسان ترمزش ضعیفه
    نه
    ما میتوانیم
    و خواهیم توانست
    ما میتوانیم شاسی تویوتا لندکروزر سری ۷۰ و از نوع LC79 هر گونه تغییرات را خودمان وارد کنیم و ما باید تویوتا سری ۷۹ را تولید و مونتاژ کنیم
    آری
    ما میتوانیم وانت نیسان زامیاد پادرا را به صورت شنی دار هم درست کنیم
    ما میتوانیم وانت نیسان پادرا را به صورت دو یا سه دیفرانسیل درست کنیم
    وانت تویوتا لند کروزر سری ۷۹ را تولید کنید
    والسلام
    آری آری آری

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  14. استقلالی

    ۱۸ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (375 ديدگاه)

    لطفا اگه ممکنه پیکان وانت را بازهم بیارن رو خط تولید بخدا بهتر از این آریسان چیه این اتومبیل حداقل همون پیکان وانت یه کم تغییرات بدن باز همون پیکان وانت را بیارن رو خط تولید. متشکرم

    موافقم ۱
    مخالفم ۱
  15. علي

    ۷ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان برای ضعیف بودن ترمز نیسان چه پیشنهادی دارید؟

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  16. شهرام

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (67 ديدگاه)

    با درود
    یک وانتی بود به نام تویوتا استاوت TOYOTA STOUT که نسل دوم و سومش در ایران غوغا کرد
    سایپای عزیز اگه میخای بیشتر نفع ببری وانت تویوتای استاوت نسل سوم را تولید و مونتاژ کن هم مردم ازت راضیتر میشن و هم جنس بهتر و ارزونتره برایت در میاد
    لطفا نگید نمیشه
    قیمتش را از سایتها جستجو کنید من از کرمانشاه پیشنهاد میدم و مزاحم میشم
    ببینید شرق کشور چطوری حرمتش میگیرند
    یک خودرویی کم مصرف ، کم استهلاک و قوی
    پلوس در نمیکنه
    توی چاله و چوله گیر نمیکنه
    قیافه اش شبیه وانت شوکا است که زمانی تولید میشد

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  17. علی

    ۸ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اگه همون نیسان ابی رو داخلشو سروسامون میدادن یه خورده امکاناتشو تغییر میدادن خیلی عالی بود. عشق است نیسان ابی

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  18. میثم شیخ

    ۲۵ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خدایا شراین شرکت های خودروسازی های بظاهرسهامی عام روازسرمردم ما کم کن انشاالله!
    سهامی عامی که بضررعمومه….
    ما یی که رأکتور اتمی میسازیم،پی از بیغیرتی *** هست که ایجور خودرو های داغونی توکشور تولید میشه!
    درزمان قبل ازانقلاب بهترین خودرو ها درایران تولید میشد ولی الان چی!
    خدا بخیر کنه!

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  19. شهرام

    ۹ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (7 ديدگاه)

    با عرض درود و سلام
    موتور Z24 که هم خانواده KA24 میباشد که اولی با حجم ۲۳۸۹cc در وانت نیسان جونیور و دومی با همین حجم در نیسان پیکاپ ۲۳۸۹cc که قطر و کورس پیستون هر دو نوع موتور برابر ۹۶*۸۹ بوده که موتور Z24 در وانت نیسان و موتور KA24E در نیسان پیکاپ مورد استفاده قرار میگیره خوب حالا حساب کنیم این موتور پیکاپ که در ایران از نوع ۱۶ سوپاپ بوده حالا بماند موتورش از اول روز تا حالا روز به روز ضعیفترش کردند ، ابتدا میگفتن ۱۵۵اسب بخاره بعدها الکی گفتن ۱۶۰ اسب بخاره بعد گفتن ۱۵۰ و بعد با ۱۳۳.۲ اسب بخار که نامشم به نیو پیکاپ تغییر یافت خوب ما میگیم موتورKA24DE که همون ۱۶سوپاپه با نسبت تراکم بالاتر نسبت به موتور Z24 که وانت نیسان آبی ها که ۸ سوپاپ است
    آقایان شرکت سایپا و زامیاد و پارس خودرو بیایید یک محبت بکنید موتور ۱۶ سوپاپه نیسان پیکاپه را روی وانت نیسان( آبی ) جونیور بزنید که هم تکنولوژیش بهتره هم مصرفش کمتره و پرتوانتر است و هم مقداری قیمتش را به این بهانه بالا ببرید اگر هم مقدور نیست به خاطر اوضاع اقتصادی مردم طبقه پایین حداقل روی وانت پادرا جایگزین موتور نیسان پیکاپ KA24E بگذارید. خیلی سپاس زیاد سخت نگیرید?؟؟؟؟؟@@@

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا