کوییک یا کویید؟ مقایسه‌ای میان کراس‌اوورنماهای ارزان‌قیمت بازار

چندی پیش سایپا طی مراسمی از خودروی جدید خود که نام کوییک را بر آن نهاده رونمایی کرد. خودرویی که با حاشیه‌های فراوانی خصوصاً از لحاظ نام‌گذاری همراه شد؛ اما از این حواشی که بگذریم، کوییک در اصل همان نسخهٔ هاچ‌بک ساینا یا به‌عبارت‌دیگر نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ تیبا 2 است که سایپا طبق مُد جهانی امروزی با اضافه کردن قطعاتی به آن، نمایی کراس‌اوور مانند به کوییک بخشیده است. سایپا در این خودرو سه عامل بااهمیت در انتخاب خودرو توسط ایرانیان یعنی گیربکس اتوماتیک، آپشن‌های زیاد و نمایی کراس‌اوور مانند را در نظر داشته و هر سه را در کوییک ارائه کرده است.

saipa-quick-vs-renault-kwid

از سوی دیگر چند وقتی است که خبر از تولید رنو کویید در ایران به گوش می‌رسد. کویید نیز یک کراس‌اوور مانند ارزان‌قیمت است که در ابتدا توسط رنو برای بازار هند طراحی شد و نسخهٔ تولیدی آن در می سال 2015 رونمایی گردید. طبق گزارشات، احتمالاً این خودرو توسط ایران‌خودرو و در محدودهٔ قیمتی 30 تا 35 میلیون تومان تولید خواهد شد. به همین دلیل شاید سایپا با معرفی کوییک قصد دارد زودتر از عرضهٔ کویید توسط ایران‌خودرو، بازار را به خود اختصاص دهد. درهرحال ما نیز قصد داریم این دو کراس‌اوورنمای ارزان‌قیمت آیندهٔ بازار ایران را رودرروی یکدیگر قرار داده و باهم مقایسه کنیم.

طراحی بیرونی

همان‌طور که اشاره شد، کوییک در اصل نسخهٔ هاچ‌بک همان ساینا است و بنابراین در قسمت جلو شباهت زیادی با برادر سدان خود دارد. البته سایپا سعی کرده با تغییر جلوپنجره و سپر جلو و همین‌طور افزودن قطعاتی به بدنهٔ کوییک، به آن نمایی زیباتر از ساینا ببخشد؛ اما هرچند سایپا در این امر تا حدودی موفق بوده است اما هنوز هم نوعی عدم هماهنگی در طراحی کوییک به چشم می‌خورد. بااین‌حال چراغ‌های دودی جلو، دی‌لایت، رینگ‌های جدید و چراغ‌های دوتکهٔ عقب با نوار نئون، نمایی مدرن به کوییک بخشیده است.

در سوی دیگر کویید قرار دارد که طراحی آن کار طراحان حرفه‌ای رنو است. به همین دلیل در کویید شاهد طراحی عضلانی‌تر و درعین‌حال هماهنگ، مدرن و پخته هستیم که به دیگر کراس‌اوورهای رنو مانند کپچر و کاجار نیز شباهت دارد؛ اما در کویید تمام هدف رنو ارزان‌سازی هرچه بیشتر بوده است و به همین دلیل در آن خبری از ریل‌های روی سقف و برف‌پاک‌کن عقب نیست و حتی در جلو هم از یک تیغۀ برف‌پاک‌کن استفاده شده است که از این لحاظ در پس کوییک قرار می‌گیرد.

طراحی داخلی

در بخش داخلی کوییک نیز شاهد همان داشبورد و ادوات ساینا هستیم که فقط یک نمایشگر به بالای داشبورد اضافه شده و غربیلک فرمان نیز تغییر کرده است؛ بنابراین کوییک همچنان از همان داشبورد و رو دری‌های نه‌چندان زیبا و باکیفیت ساینا استفاده می‌کند درحالی‌که مکان نصب نمایشگر لمسی نیز هرگز با کلیت داشبورد هماهنگ نیست. البته فرم غربیلک فرمان با قسمت پایینی صاف زیباتر شده و به دکمه‌های کنترلی هم مجهز شده است. همچنین صفحه آمپر نیز نسبت به ساینا تغییراتی را تجربه کرده است.

5-saipa-qiuck

کویید اما در داخل بسیار ساده اما هماهنگ و البته مدرن‌تر عمل کرده است؛ بنابراین در این کراس‌اوورنمای ارزان‌قیمت فرانسوی شاهد داشبوردی ساده هستیم که یک نمایشگر به همراه کنترلرها و دریچه‌های تهویه در میانهٔ آن تعبیه شده است. فرم غربیلک فرمان نیز بسان دیگر قسمت‌ها ساده بوده و از دکمه‌های کنترلی نیز در روی آن خبری نیست. این در حالی است که صفحه آمپر از نوع دیجیتالی بوده و سنجش‌گرهای آنالوگ دایره شکل در آن وجود ندارد. بااین‌حال به‌طورکلی طراحی داخلی کویید برتر از کوییک است.

5-renault-kwid

تجهیزات

همان‌طور که اشاره شد سایپا از لحاظ آپشن و تجهیزات در کوییک کاملاً دست‌ودل‌باز عمل کرده و تجهیزات نسبتاً زیادی را برای آن ارائه کرده است که شامل مواردی چون کروز کنترل، سیستم ورود بدون کلید، پنجره‌های برقی، نمایشگر لمسی 7 اینچی، استارت دکمه‌ای، تهویه اتوماتیک، دو ایربگ، سیستم پایش فشار باد تایرها، دی‌لایت، ناوبری، بلوتوث، دوربین دید عقب، صندلی‌های برقی جلو و آینه‌های برقی می‌شود. البته کوییک قرار است در چهار تیپ مختلف عرضه گردد که دو تیپ از نوع دستی و دو تیپ اتوماتیک هستند و مطمئناً تمامی این تجهیزات به‌صورت کامل در بالاترین تیپ ارائه می‌شوند. بااین‌حال در این خودرو هنوز هم ترمزهای عقب از نوع کاسه‌ای هستند و در بخش ایمنی هم هرچند به‌طور رسمی آماری وجد ندارد اما مطمئناً اوضاع کوییک تنها کمی بهتر از ایمنی فاجعه‌بار پراید است.

رنو در کوئید با توجه به اینکه بیشتر بر کاهش قیمت تمرکز داشته است تجهیزات کمی را برای آن در نظر گرفته که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به نمایشگر لمسی 7 اینچی، یک ایربگ، پنجره‌های برقی جلو، تهویه دستی، سیستم صوتی با 2 بلندگو، بلوتوث، AUX و USB، سیستم ورود بدون کلید، قفل مرکزی و ناوبری اشاره کرد که البته این‌ موارد در بالاترین تیپ کویید ارائه می‌شوند؛ بنابراین در بخش تجهیزات مطمئناً رنو کویید مغلوب سایپا کوییک می‌شود. همچنین کویید از ایمنی مناسبی هم برخوردار نبوده و در آزمون‌های تصادف هیچ امتیازی کسب نکرده است؛ اما پس‌ازاین نتایج بسیار ضعیف در آزمون‌های ایمنی، رنو وعدهٔ انجام اصلاحاتی در کویید جهت افزایش ایمنی آن داده است.

پیشرانه

کوییک همچنان از همان پیشرانهٔ 1.5 لیتری هشت سوپاپ ساینا و تیبا استفاده می‌کند که در اصل نسخهٔ تقویت‌شدهٔ موتور پراید بوده و 87 اسب بخار قدرت دارد؛ بنابراین این موتور هرگز موتور مدرنی نیست و به همین دلیل با این حجم و قدرت، در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی 7 لیتر بنزین مصرف می‌کند که نسبت به استانداردهای جهانی رقم بالایی است. سایپا اما برای انتقال این نیرو علاوه بر گیربکس پنج سرعتهٔ دستی معمول، یک نمونهٔ اتوماتیک CVT را هم ارائه کرده که با همکاری شرکت بلژیکی پانچ ساخته شده است. هرچند سایپا هیچ اشاره‌ای به شتاب کوییک نکرده است اما مطمئناً ترکیب پیشرانهٔ ضعیف هشت سوپاپ با گیربکس CVT شتاب بسیار پایینی را برای این خودرو پدید می‌آورد.

در سوی دیگر رنو نیز دو پیشرانهٔ سه سیلندر ضعیف را برای کویید ارائه کرده است که البته اولی تنها 800 سی‌سی حجم دارد اما موتور دوم از نوع 1 لیتری بوده و قدرتی بیشتری دارد. به‌احتمال بسیار زیاد برای بازار ایران موتور قوی‌تر 1 لیتری انتخاب خواهد شد که 67 اسب بخار قدرت دارد اما حتی همین موتور قوی‌تر کویید هم از لحاظ توان در پس موتور چهار سیلندر قدیمی کوییک قرار می‌گیرد. بااین‌حال مزیت اصلی این پیشرانه مصرف سوخت بسیار مناسب آن است به‌گونه‌ای که در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی تنها نیاز به 4.3 لیتر سوخت دارد. رنو نیز برای کویید دو گیربکس دستی و اتوماتیک را ارائه کرده که نمونهٔ اتوماتیک آن از نوع AMT است که تکنولوژی پایینی داشته و بازهم در برابر گیربکس CVT کوییک حرفی برای گفتن ندارد؛ اما باید حدود 360 کیلوگرم وزن کمتر کویید را هم نسبت به کوییک در نظر داشت که رقم چشمگیری بوده و مطمئناً تا حدودی جبران‌کنندهٔ قدرت کمتر رقیب فرانسوی خواهد بود.

ابعاد و قیمت

کوییک به‌عنوان یک هاچ‌بک سگمنت B طولی برابر با 4 متر داشته و عرض و ارتفاع آن نیز به ترتیب 1.68 و 1.53 متر است. از طرف دیگر کویید خودروی بسیار جمع‌وجوری بوده و تنها 3.68 متر طول، 1.58 متر عرض و 1.48 متر ارتفاع دارد که با کمی اغماض می‌توان آن‌را در سگمنت A قرار داد؛ بنابراین کویید با این ابعاد کوچک‌تر مطمئناً فضای داخلی کمتری هم نسبت به کوییک خواهد داشت اما امکان اظهارنظر قطعی در این مورد و همین‌طور در بحث کیفیت سواری و توانایی‌های حرکتی تنها هنگام بررسی هر دو خودرو از نزدیک و رانندگی با آن‌ها وجود خواهد داشت.

1-saipa-qiuck

در مورد قیمت اما هنوز قیمت قطعی و دقیق هیچ‌یک از این دو کراس‌اوورنما مشخص نیست و تمامی اعداد حدودی هستند. بااین‌حال مدیرعامل سایپا در اظهارات جدید خود قیمت کوییک را بین 34 تا 40 میلیون تومان اعلام کرده است که برای خودرویی که اصل و بنیان آن به پراید و یا به‌نوعی به تیبا بازمی‌گردد رقم واقعاً زیادی است. در سوی دیگر بالاترین تیپ کویید در نسخه‌های دستی و اتوماتیک با موتور قدرتمندتر 1 لیتری در هند بین 396 هزار تا 431 هزار روپیه معادل 6000 تا 6500 دلار قیمت دارند که با توجه به هزینه‌های سرمایه‌گذاری و تولید در ایران، قیمت آن بین 30 تا 35 میلیون تومان اعلام شده است.

1-renault-kwid

نتیجه

سایپا با معرفی کوییک به‌عنوان نسخهٔ هاچ‌بک ساینا و بخشیدن ظاهری کراس‌اوور مانند به آن به همراه ارائهٔ آپشن‌های بیشتر و گیربکس اتوماتیک، سعی در ارائهٔ محصولی جدید و احتمالاً آمادهٔ رقابت با کویید را داشته است اما چنین اختلاف قیمتی با تیبا و ساینا برای این موارد هرگز منطقی نیست درحالی‌که ذات آن نیز خودروی مدرنی نبوده و کماکان به پراید بازمی‌گردد. همچنین کیفیت آن‌هم مثل تمام خودروهای وطنی به‌احتمال‌زیاد پایین خواهد بود؛ اما کویید هرچند تجهیزات کمتر و موتور کم‌توان‌تری دارد ولی مهندسی و طراحی رنو پشتوانهٔ آن بوده و مهم‌تر از همه خودرویی مدرن، قابل‌اعتماد و کم‌مصرف است. بااین‌حال بازهم نمی‌توان پیروز قطعی این نبرد که در آینده‌ای نزدیک شکلی عملی به خود می‌گیرد را انتخاب کرد چراکه کوییک هم برتری‌هایی چون موتور قوی‌تر، تجهیزات بیشتر و گیربکس CVT دارد؛ بنابراین همه‌چیز به قیمت‌گذاری این دو خودرو بستگی دارد به‌نحوی‌که اگر کویید در نمونه‌های اتوماتیک حتی با قیمتی تا مرز 35 میلیون تومان هم عرضه شود می‌تواند پیروز این رقابت لقب گیرد.

 

مشخصات فنی

سایپا کوییک رنو کویید
پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر 1 لیتری 3 سیلندر
قدرت 87 اسب بخار 68 اسب بخار
گشتاور 128 نیوتن متر 91 نیوتن متر
گیربکس 5 سرعته دستی / CVT 5 سرعته دستی / AMT
محور محرک جلو جلو
مصرف سوخت 7 لیتر (دستی) 4.3 لیتر (دستی)
طول/عرض/ارتفاع 4.0/1.68/1.49 متر 3.68/1.58/1.48 متر
فاصلهٔ محوری 2.41 متر 2.42 متر
وزن 1063 کیلوگرم 700 کیلوگرم
ترمزها جلو دیسکی، عقب کاسه‌ای جلو دیسکی، عقب کاسه‌ای
رینگ و لاستیک 14 اینچی 185 13 اینچی 155
حدود قیمت 34 تا 40 میلیون تومان 30 تا 35 میلیون تومان

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

74 دیدگاه

  1. علی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با سلام مبلغ 35 تا 40 میلیون برا درصد بالایی ازجامعه ما ارزان قیمت محسوب نمیشه سایپا هم بهتره قیمت رومنطقی در نظر بگیره .تا فروش بهتر بشه ماهم عاشق کالای ایرانی هستیم.دوستی دو طرفش خوبه

    پاسخ
    1. نوید جهرمی
      سوابق: (1945 دیدگاه) ,

      کویید نهایت باید 30 میلیون قیمت بخوره و کویید 25 میلیون. نمیدونم چرا مردم دوس دارن که جنس رو بندازن توپاچشون. از این که ظلم بهمون بشه و کلاه سرمون بره لذت می بریم؟

      پاسخ
  2. ملا نصر الدین
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    جالبه پراید با گیربکس cvt
    چه شود این آش

    پاسخ
  3. مجید
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام وقتی کویید داخل هند فول۶۵۰۰دلار عرضه میشه چرا قیمت ۳۰ تا۳۵ میلیون برای ما میفته هر دلاری ۴۰۰۰تومن درنظربگیریم ۲۶میلیون میشه چه دلالی پشت ای گرونی

    پاسخ
  4. سجاد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    بنظرمن تو قسمت رای گیری گزینه سوم هم میگذاشتید مثل:(بستگی به قیمت دارد)

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.
x