دوئل دی‌اس 4 و لکسس CT

در ادامهٔ روند برگزاری دور هشتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال امروز به قسمت ششم و زیرگروه هاچ‌بک‌های کامپکت لوکس رسیده‌ایم. در دوئل قبلی این گروه مرسدس بنز A کلاس و اینفینیتی Q30 با یکدیگر به رقابت پرداختند که طی آن مجموعاً تعداد 1541 رأی به ثبت رسیده است. در این دوئل A کلاس توانست با دریافت 1155 رأی و کسب 75 درصد از کل آراء مقتدرانه پیروز گردد درحالی‌که Q30 تنها 386 رأی دریافت کرده است. حال امروز در سومین دوئل گروه هاچ‌بک‌های کامپکت لوکس شاهد رقابت میان لکسس CT و دی‌اس 4 خواهیم بود.

آئودی A3

آلفارومئو جولیا

مرسدس بنز A کلاس

اینفینیتی Q30

آئودی A3

مرسدس بنز A کلاس

ب‌ام‌و سری 1

ولوو V40

لکسس CT

دی‌اس 4

؟

؟

لکسس CT

شش ماه پس از رونمایی از کانسپت LF-Ch در نمایشگاه فرانکفورت 2009، لکسس نسخهٔ تولیدی آن‌را با نام CT در نمایشگاه ژنو همان سال معرفی کرد. این خودرو یک هاچ‌بک هیبریدی لوکس در سگمنت C است که اولین هاچ‌بک واقعی این برند لوکس ژاپنی محسوب شده و کوچک‌ترین محصول حال حاضر لکسس نیز بشمار می‌رود. همچنین CT صرفاً به‌صورت هیبریدی ساخته شده و نسخهٔ معمولی آن تولید نمی‌شود. این ماشین بر روی پلت‌فرم MC تویوتا ساخته شده که با خودروهای فراوانی از این گروه خودروسازی مانند تویوتا اونسیس، تویوتا آیوریس، تویوتا رافور، تویوتا پریوس و لکسس NX مشترک است. این هاچ‌بک لوکس اولین محصول لکسس بود که در آن جلوپنجرهٔ دوکی‌شکل این شرکت بکار رفت. جلوپنجره‌ای که هم‌اکنون به نماد لکسس تبدیل شده و نسبت به قبل تکامل پیدا کرده است. CT همچنان در یک نسل در حال تولید است اما سازندهٔ ژاپنی یک‌بار در سال 2013 برای مدل 2014 آن‌را مورد فیس‌لیفت قرار داد درحالی‌که به‌تازگی این خودرو برای دومین بار دستخوش فیس‌لیفت شده تا ظاهر مدرن‌تری پیدا کند. این هاچ‌بک هیبریدی ژاپنی تنها در یک مدل بنام CT200h تولید می‌شود که از یک پیشرانهٔ 1.8 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی استفاده می‌کند. این موتور به‌تنهایی 98 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور دارد؛ اما در کنار این پیشرانهٔ بنزینی، یک موتور الکتریکی هم قرار گرفته که مجموع خروجی قوای محرکهٔ CT200h را به 134 اسب بخار قدرت و 207 نیوتن متر گشتاور می‌رساند. این نیرو توسط یک گیربکس CVT به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند. لکسس CT تا پایان ماه نوامبر در اروپا حدود 7700 دستگاه فروش داشته است.

دی‌اس 4

سیتروئن برای اولین بار با معرفی مدل DS3 در سال 2009، زیربرند DS را تأسیس نمود. سپس یک سال بعد، این شرکت فرانسوی دومین عضو زیربرند DS را با نام DS4 معرفی کرد. این خودرو یک هاچ‌بک کامپکت است که بر اساس پلت‌فرم PF2 گروه پژو-سیتروئن مشترک با سیتروئن C4 و پژو 308 ساخته شده است و تا سال 2015 توسط سیتروئن و با نام سیتروئن DS4 به بازار عرضه شد؛ اما پس از استقلال برند دی‌اس از سیتروئن و تبدیل شدن به برندی مستقل و مجزا، این ماشین با نام دی‌اس 4 به بازار آمد. هم‌زمان با این تغییر نام، این هاچ‌بک لوکس فرانسوی فیس‌لیفتی را هم تجربه کرد که طی آن دماغهٔ خودرو تغییر کرده و لوگوی سیتروئن از آن حذف شد. در سال 2016 نیز دی‌اس نسخهٔ جدیدی از این خودرو را با نام کراس‌بک معرفی کرد که یک کراس هاچ‌بک بوده و با تجهیز به ریل‌های روی سقف و پوشش‌های پلاستیکی بدنه، ظاهر آن به کراس‌اوورها نزدیک شده است. دی‌اس 4 اما هم‌اکنون با چهار پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه می‌گردد که شامل دو نمونهٔ بنزینی و دو نمونهٔ دیزلی می‌شود؛ اما در بین مدل‌های این هاچ‌بک فرانسوی نسخهٔ هیبریدی وجود ندارد و به همین دلیل ناچاراً نزدیک‌ترین موتور از لحاظ قدرت به رقیب ژاپنی را برای آن انتخاب کرده‌ایم. این موتور که پیشرانهٔ بنزینی پایهٔ دی‌اس 4 محسوب می‌شود، یک واحد 1.2 لیتری سه سیلندر توربو است که 130 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور دارد. این موتور صرفاً با یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی ارائه می‌شود. دی‌اس 4 تا پایان ماه نوامبر در اروپا نزدیک به 11 هزار دستگاه فروش داشته است.


 مشخصات فنی

 

لکسس CT200h

دی‌اس 4

پیشرانه 1.8 لیتری 4 سیلندر 1.2 لیتری 3 سیلندر
تنفس طبیعی+هیبریدی توربوشارژ
قدرت 135 اسب بخار 130 اسب بخار
گشتاور 207 نیوتن متر 230 نیوتن متر
گیربکس CVT 6 سرعته دستی
محور محرک جلو جلو
شتاب صفرتاصد 10.3 ثانیه 10.8 ثانیه
حداکثر سرعت 180 کیلومتر/ساعت 200 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت 4.1 لیتر (ترکیبی) 4.9 لیتر (ترکیبی)
ظرفیت باک 45 لیتر 60 لیتر
تولید آلایندگی 94 گرم/کیلومتر 115 گرم/کیلومتر
وزن 1450 کیلوگرم 1295 کیلوگرم
طول 4.35 متر 4.28 متر
فاصلهٔ محوری 2.60 متر 2.61 متر
حجم صندوق بار 375 لیتر 360 لیتر
قیمت پایه 23,495 پوند 22,885 پوند

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

16 دیدگاه

  1. VIPER
    سوابق: (1851 دیدگاه) ,

    معلومه که لکسوز
    سیستم هیبریدی در کنار موتور تنفس طبیعی
    موجب استحلاک پایین مجموعه میشه

    پاسخ
    1. علی
      سوابق: (852 دیدگاه) ,

      طراحی خارجی DS و طراحی داخلی lexus برگ برنده دو خودروست و با توجه به اینکه دوست ندارم با رای دادنم حقی از طرافداران عزیز ضایع بشه رای خودم حواله باد میکنم .

      با نچکر

      پاسخ
      1. Mehdi TuRbO
        سوابق: (658 دیدگاه) ,

        دقیقن هیچ وقت نتونستم با طراحی بیرونی ct ارتباط برقرار کنم طراحی بیرونی دی اس خوب ولی داخلش اصن در حد لوکس نیست

        پاسخ
    2. کوروش
      سوابق: (1068 دیدگاه) ,

      منم به ct رای دادم
      داداش ببخشید ولی خیلی دلیلت تخیلی بود ?

      پاسخ
  2. حامد
    سوابق: (645 دیدگاه) ,

    هیچ دلیلی نمیبینم که با قیمتی حدودا برابر لکسس ژاپنی رو انتخاب نکنم و دی اس فرانسوی رو انتخاب کنم
    رای من ct

    پاسخ
    1. تیاگو
      سوابق: (41 دیدگاه) ,

      موتور بنزینی لکسس خیلی کم قدرت درآورده

      پاسخ
  3. میلاد
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    تقریبا همه ی ماشینا هیبریدی گران نیستند ولی با این قیمت هم لکسوس داشته باشی وهم ماشین هیبریدی ،معرکه است ولی دی اس هم بدنیست انتخابم لکسوس

    پاسخ
  4. Madjid
    سوابق: (11274 دیدگاه) ,

    .
    بین این ۲ اختلاف معناداری وجود نداره با این حال من به لکسوس رای میدم به دلیل مصرف کمتر و آلایندگی کمترش.‌
    هرچند DS هم رقیب شایسته‌ و قابل احترامی هست

    پاسخ
  5. Mohamad
    سوابق: (769 دیدگاه) ,

    منکه هیچ علاقه ای به کلاس هاچ بک ندارم. ابهت و ریخت و قیافه نداره این کلاس. برا خانوما مناسبتره
    (البته با کمال احترام به تمامی سلایق)

    پاسخ
  6. حمیدرضا
    سوابق: (2341 دیدگاه) ,

    رای من دی اس هم خوشگل تره هم حس اوانگارد فرانسوی رو داره سی تی متاسفانه هیچ وقت موفق نبوده و تولیدش قرار متوقف بشه هر چقدر میخاد به قول دوستان مطمئن باشه و کم خرج که خیلیم اینجوری نیست

    پاسخ
  7. احسان
    سوابق: (192 دیدگاه) ,

    سری که درد نمیکنه را دستمال نمی بندند…!
    رای من با قطعیت لکسوس.

    پاسخ
  8. Mercede kaviani
    سوابق: (403 دیدگاه) ,

    با سلام به دوست عزیز امیر دهقان
    وتشکر بی کران از مطلب بسیارعالی دوئل بین لکسوس وسیترون
    انتخاب من لکسوس برتری در نمام زمینه ها و مهمترین بخش کلاس اجتماعی لکسوس
    وکیفت ساخت بی نطیر سیستم هایبرید وقیمت بسیار مناسب
    باتشکر دوستدار شما مرسده کاویاانی

    پاسخ
  9. lawyer hamid
    سوابق: (73 دیدگاه) ,

    حیف این لکسوس نیست با این شکل و شمایل و عقبه ای که داره قدرتش رو انقدرررر عمدا آورده پایین!!!
    قبول دارم مصرف سوخت رو در مقابل خیلییی آورده پایین، ولی یکم چاشنی اسب بخارش رو بیشتر میکرد بنظرم خریدارا هم راضی تر میشدن
    ولی درکل این موضوع بازم نمیتونه انتخابم رو عوض کنه و با اطمینان خاطر لکسوس رو انتخاب میکنم، چون مطمئنم که خود لکسوس به این موضوع هم فکر کرده و تصمیم گرفته نتیجه ی ممطلوب سالها مهندسی رو اینجوری پیاده کنه…

    پاسخ
  10. Mohamad
    سوابق: (84 دیدگاه) ,

    و باز هم شکست فرانسوی ها،ناکامان عرصه ی لوکس سازی…

    پاسخ
  11. امير
    سوابق: (18 دیدگاه) ,

    آخه من نمیدونم بعضیا پرایدم ندارن بعد میان میگن دی اس فلان دی اس فلان آخه لامصب راندمان موتورو نگاه کن ٧٠٠ پوندم ک ارزون تره بعدم اگه ct خوب بود تولیدش تو امریکا متوقف نمیشد

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.