سیتروئن

رانندگی با نسل جدید سیتروئن C3 مدل 2016

نسل جدید سیتروئن C3 با هدف تکان دادن بازار هاچ‌بک‌های ساب‌کامپکت عرضه شده و رقبای اصلی آن باید نگران باشند

نسل قبلی سیتروئن C3 را به یاد دارید؟ احتمالاً نه چراکه این خودرو یکی از خودروهای فراموش‌شدهٔ فرانسوی در دههٔ گذشته است؛ اما نسل جدید C3 که به‌تازگی معرفی شده، خودرویی است که خیلی بیشتر در یادها می‌ماند. این‌یک ماشین تازه‌نفس و متفاوت در بازار فوق‌العاده محافظه‌کارِ هاچ‌بک‌های ساب‌کامپکت است که تحت سلطهٔ فورد فی‌یستا، واکسهال/اوپل کورسا و فولکس‌واگن پولو قرار دارد. این سوپرمینی جدید فرانسوی ترکیبی از استایل منحصربه‌فرد، تکنولوژی و راحتی را ارائه کرده است که البته سیتروئن تمرکز بیشتری بر مورد آخر یعنی راحتی داشته است.

_jl85306

به همین دلیل نسل جدید C3 از راحتی بسیار بیشتری برخوردار شده است؛ بنابراین سیتروئن C3 جدید مملو از تجهیزات رفاهی و ویژگی‌های راحتی همچون صفحه‌نمایش ۷ اینچی لمسی با دقت یک تبلت-کامپیوتر، دید رو به بیرون عالی همهٔ صندلی‌ها، صندوق باری که یکی از بزرگ‌ترین صندوق‌ها در کلاس خودش بوده و دسترسی به آن بسیار آسان است و… شده است. همچنین برای اولین بار در دنیا، سیتروئن C3 مجهز به یک دوربین داشبورد شده که در بالاترین تیپ به‌صورت استاندارد و در تیپ میانی به‌صورت سفارشی ارائه می‌شود. این دوربین که در پشت آینۀ داخلی خودرو نصب شده است، با رعایت تمامی موارد ایمنی اقدام به تصویربرداری می‌کند درحالی‌که امکان به اشتراک گذاشتن آن از طریق یک اپلیکیشن در شبکه‌های اجتماعی نیز فراهم شده است.

البته C3 هنوز یک سوپرمینی است و هرچند فضای صندلی‌های عقب آن برای استفادهٔ خانوادگی مناسب است اما کاملاً جادار و گسترده هم نیست. بااین‌حال ویژگی‌های مثبتی چون استفاده از پلاستیک باکیفیت در اطراف داشبورد و همین‌طور جذابیت و شخصیت خاص این ماشین کمک می‌کند که از معایب معدود آن چشم‌پوشی کنیم. داشبورد نیز توسط نمایشگر لمسی بزرگ تحت سلطه قرار گرفته و تزئینات رنگی نیز به جذابیت آن افزوده است.

_jl85206

در قسمت بیرونی، روح سیتروئن کاکتوس به‌روشنی در C3 جدید هم دیده می‌شود به گونه‌ای‌که ضربه‌گیرهای بادی که در ابعاد کوچک‌تری در قسمت پایینی درها نصب شده‌اند یا چراغ‌های باریکی که در قسمت بالایی دماغه قرار گرفته‌اند و نقش دی‌لایت را بازی می‌کنند، کاملاً به برادر بزرگتر شباهت دارند. این چراغ‌ها توسط دو زه کرومی به لوگوی سیتروئن متصل شده‌اند. در زیر آن‌ها چراغ‌های اصلی جلو قرار گرفته و در میان آن‌ها هم جلوپنجره‌ای به شکل یک دهان باز به چشم می‌خورد. شباهت با مدل کاکتوس در قسمت عقب C3 هم تا حدودی به چشم می‌خورد درحالی‌که رنگ‌های متضاد سقف و بدنه نیز جذابیت این هاچ‌بک فانتزی فرانسوی را بیشتر کرده است.

بنابراین شکی در دگرگونی ظاهری نسل جدید سیتروئن C3 وجود ندارد اما آیا روی جاده هم عملکرد خودرو تغییر کرده است؟ به‌رغم اینکه نسل جدید این خودرو روی یک پلت‌فرم با تکنولوژی قدیمی ساخته شده اما مهندسین سیتروئن تغییرات فراوانی را در آن اعمال کرده‌اند. خودروی مورد آزمایش ما مجهز به یک پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری سه سیلندر با ۱۱۰ اسب بخار قدرت است. این موتور جذاب، عملکرد مناسب و معقولی داشته و با مصرف ۴.۶ لیتر سوخت در هر صد کیلومتر (به ادعای سیتروئن) بسیار مقرون‌به‌صرفه است.

_jl57573

بنابراین با بیان این موارد شاید فکر کنید که سیتروئن در قبال همهٔ این نکات مثبت، قیمت گرانی را مطالبه خواهد کرد اما اشتباه می‌کنید زیرا این‌طور نیست و سیتروئن C3 جدید خودرویی اقتصادی است. قیمت این خودرو برای تیپ پایه با موتور ۱.۲ لیتری ۶۷ اسب بخاری از ۱۰,۹۹۵ پوند آغاز می‌شود که دارای سطح معقولی از تجهیزات است. اگر از نمونه‌های دیزلی چشم‌پوشی کنیم که رانندگی آن‌ها به‌خوبی نسخه‌های بنزینی نیست و به‌سختی قیمت بیشتر خود را توجیه می‌کنند، می‌توانیم به بالاترین تیپ C3 جدید که Flair نام دارد بپردازیم (نمونهٔ مورد آزمایش). این مدل هم هنوز از قیمت منطقی ۱۵,۹۹۵ پوند برخوردار است. تیپ میانی هم که Feel نام داشته و مجهز به نسخهٔ ۸۰ اسب بخاری همان موتور سه سیلندر ۱.۲ لیتری است، قیمتی معادل ۱۳,۷۴۵ پوند دارد که چندان گران‌تر از قیمت نسخهٔ پایهٔ یک فورد فی‌یستا نیست.

_jl57874

نتیجه

سیتروئن C3 جدید ماشین بسیار راحتی است. ممکن است این ماشین به‌خوبی سواری یک فی‌یستا یا درجه‌یکی یک پولو نباشد اما دارای چیزی است که در کلاس سوپرمینی‌ها از دست رفته است یعنی روح؛ این خودرو دارای طراحی سرگرم‌کننده‌ای بوده، تمامی تکنولوژی‌هایی که خریداران انتظار دارند را داشته و ارزش بالایی برای خریدن دارد؛ بنابراین می‌توان گفت سیتروئن واقعاً بازگشته است.

_jl85340

مشخصات فنی

Citroen C3 2016
تیپ Flair
قیمت ۱۵,۹۹۵ پوند
پیشرانه ۱.۲ لیتری ۳ سیلندر
قدرت ۱۱۰ اسب بخار
گیربکس ۵ سرعته دستی
محور محرک جلو
شتاب صفرتاصد ۹.۳ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت ۴.۶ لیتر
تولید CO2 ۱۰۳ گرم در کیلومتر

 

منبع: AutoExpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. king 918 [پادشاه اشتوتگارت ]

    ۱ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    عجب موتوری 1.2 لیتری 3 سیلندر 110 اسب بخار شتاب 9خیییییییییییلی عالیه
    قیمت مناسب
    ظاهر زیبا
    امکانات خوب
    موتور راضی کننده
    درود بر سیتروئن
    رنگ سقف و رکاب ماشین استایل بدنه و کابین و موتور واقعا ادم رو برای خرید جذب میکنه ….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Parker

      ۱ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      واقعا لذت بردم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. vahid porsche

    ۱ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (474 ديدگاه)

    خیلی عالیه بجز صندلی ها بقیه طراحی شو خیلی دوست دارم اجزای داشبورد هماهنگ و مینیمالیستی و رنگ قرمز زیبا. با اینکه از عقب شبیه مینی شده ولی همه جا الگوی طراحی مربع هایی با گوشه های گرد دیده میشه که خیلی قشنگ و خواستنیه ایول سیتروئن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. حميد

    ۱ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    سیتروین همیشه متفاوت هست ولی خوبه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. یاسین

    ۱ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (658 ديدگاه)

    طر احیش خیلی جوون پسند و اسپرته خوشم اومد
    با این موتور این قدرت و این شتاب و این مصرفو گرفتن واقعا باید بهشون خسته نباشید گفت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. احمد باقری

    ۱ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    طراحی خاص و جالبی داره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Dr.-Ing. h.c. F. Porsche AG

    ۱ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    واقعا آرزوی منه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. بنتلی

    ۱ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    واقعا خودروی دوس داشتنی و جذابیه…یه انرژی و نشاط خاصی توشه ک اونو ب رانندشم منتقل میکنه…ولی ب عنوان یه خریدار ب نظرم با یکم قیمت بیشتر نسبت ب نمونه تست شده میشه ایمپرزا خرید ک ابعاد بزرگتر و مشخصات فنی بهتری داره مخصوصا قدرت بیشتر و پلتفرم جهانی جدید سوبارو و همچنین سیستم چهارچرخ متحرک معروف سوبارو بصورت استاندارد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. C ar love

    ۲ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (75 ديدگاه)

    طراحیش خوبه ولی فرمونش عینه پیکانه بارکه و محور جلو متحرک اما 110 اسب بخار با پیشرانه 1.6 خوبه مثل پژو

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. محسن

    ۳ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (4 ديدگاه)

    از هر نظر خوبه و قیمتشم عالیه حتی اگه ردر نظر بگیری وارد ایران بشه با تعرفه چیزی در حدود 150 میلیون ک ب نظرم نسبت ب ماشینای دیگه بازار تو این رنج قیمت عالیه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. وحید

    ۲۵ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (44 ديدگاه)

    خودروی زیر 2400 سی سی مفتش گرونه.ماشین های حجم بالا دوام موتورشون بیشتره.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا