خودروی مفهومی سیتروئن 19_19 الکتریکی و پرتاپ به دنیای آینده

جدیدترین خودروی مفهومی سیتروئن با نام عجیب 19_19 معرفی شد. این خودرو برای نمایش دید فرانسوی‌ها از یک وسیله‌ی نقلیه‌ی بسیار راحت و کشیده طراحی شده است.


خودروی یاد شده که در نمایشگاه ویواتِک پاریس به نمایش گذاشته شده از قوای محرکه‌ی الکتریکی سود برده و با یک‌بار شارژ مسافت 800 کیلومتری را طی می‌کند. در کابین این خودرو از تکنولوژی سیستم تعلیق هیدرولیک پیشرفته، کنترل فعال هوشمند و تجهیزات رانندگی خودکار سود برده شده است.


سیتروئن این کانسپت را یک یوفو UFO در کلاس خودروها توصیف می‌کند که شاید پر بیراه هم نباشد زیرا در طراحی ظاهری و کابین خودرو از دنیای هوانوردی الهام گرفته شده است.


این خودروساز فرانسوی ادعا می‌کند بدنه‌ی کانسپت 19_19 ما را به یاد بدنه‌ی هواپیما می‌اندازد درحالی‌که بخش بالایی خودرو (کپسول) نیز شبیه کابین بالگرد است. فاصله‌ی بین محوری این خودروی بسیار قدبلند و نازک به 3.1 متر می‌رسد.


با این تفاسیر به نظر می‌رسد کابین روی رینگ‌های بزرگ خودرو شناور بوده و خب تا حدی این‌گونه به نظر می‌رسد. این کانسپت دارای سیستم تعلیق خلاقانه‌ای است که از بالشتک‌های هیدرولیکی پیشرفته سود برده و به سیستم کنترل فعال هوشمندی مجهز می‌باشد که حس سوار شدن بر قالیچه‌ی جادویی را تداعی می‌کند. بخش کناری خودرو دارای پانلی مشکی است که با درب جلو ترکیب شده و به عنوان اینترفیس خوشامدگویی برای سرنشینان عمل می‌کند. این بخش همچنین به عنوان دستیار شخصی مطرح بوده و راننده را تشخیص داده و به او با نمایش گرافیک‌های پویانمایی خوشامد می‌گوید.


قطعاً نخواهید توانست چشم از چرخ‌های 30 اینچی این کانسپت بردارید اما بهتر است بدانید این چرخ‌ها با همکاری گوودیر توسعه یافته‌اند. چالش سیتروئن و گوودیر ایجاد تداوم بی‌وقفه بین رینگ و لاستیک بوده است.


از دیگر ویژگی‌های ظاهری این خودرو می‌توان با کاپوت دوبل، چراغ‌های فول LEF، شیشه‌ی عقب مقعر، سیسم لیدار مشهود نصب شده روی سقف و یک ساب فریم اشاره کرد که با رنگ‌های خود شکل پرچم فرانسه را تشکیل می‌دهد.


سیتروئن کابین 19_19 را نیز همانند خانه‌ی سرنشینان طراحی کرده و هر صندلی تجربه‌ای متفاوت را ارائه می‌کند.
سرنشینان همچنین دسترسی بی‌سابقه‌ای به کابین خواهند داشت که این امر به لطف درب‌های اتوکلیو جدید میسر شده است. آمبیانس داخلی نیز با استفاده از رنگ‌های عمیق و گرم بهبود یافته است.


اما به داشبورد برسیم که بخش بدون مرز روشنی وجود دارد و می‌تواند به صفحه‌نمایش فیلم تبدیل شود. غربیلک فرمان تاشونده نیز تعبیه شده است. این فرمان کاملاً جالب است زیرا نشان‌دهنده‌ی نمونه‌ی مدرن تک پره با بوده و صفحه‌نمایش وسط آن نیز طراحی متمایزی دارد. این صفحه‌نمایش در زمان چرخاندن فرمان به‌صورت افقی باقی می‌ماند که مشابه آن را قبلاً در محصولات تولیدی دیده‌ایم.


به منظور هماهنگی با قوانین عدم اختلال در حواس راننده، انیمشین های در نظر گرفته زمان حرکت خودرو متوقف می‌شوند.
این کانسپت با در نظر گرفتن راحتی سرنشینان طراحی شده و شاید مهم‌ترین ویژگی آن پایدار و بی‌حرکت ماندن کابین در زمان حرکت خودرو باشد.


راحتی این کانسپت تنها به سیستم تعلیق یا صندلی‌ها محدود نمی‌شود زیرا یک هوش مصنوعی هم وجود دارد. این سیستم می‌تواند مسیرهای جایگزین را پیشنهاد داده و حتی مکان‌های دیدنی را به سرنشینان پیشنهاد کند. به منظور فعال‌سازی این سیستم باید گفت “سلام سیتروئن” و پس از آن دستیار شخصی فعال می‌شود و اینترفیس رنگی را نشان می‌دهد.


نهایتاً باید گفت در کابین 19_19 یک هدآپ دیسپلی و تکنولوژی واقعیت مجازی وجود دارد. این خودرو تمامی اطلاعات موردنیاز را مستقیماً در راستای دید راننده به نمایش می‌گذارد. جدای از این راننده می‌تواند از داده‌های ناوبری تابانده شده روی جاده استفاده کند. پیکان‌های این سیستم مسیر را به صورت واضح نشان می‌دهند.


این خودرو با اتکا به سیستم خودران می‌تواند به‌صورت خودکار در بزرگراه‌ها یا ترافیک‌ها حرکت کند. البته راننده باید آماده‌ی به دست گرفتن کنترل خودرو در شرایط خاص باشد.


نیروبخش کانسپت سیتروئن 19_19 پیشرانه‌ای تمام الکتریکی است که شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 5 ثانیه ای و حداکثر سرعت 200 کیلومتر در ساعت را فراهم می‌کند. این خودرو با باتری‌های 10 کیلووات ساعتی، سیستم چهار چرخ محرک و قدرت و گشتاور 456 اسبی و 800 نیوتون متری معرفی شده است.


با استفاده از شارژ سریع و تنها در عرض 20 دقیقه می‌توان 600 کیلومتر از برد خودرو را شارژ کرد. کانسپت یاد شده حتی به سیستم شارژ القایی مجهز بوده و می‌توان در زمان حرکت خودرو در مسیرهای خاص باتری‌ها را شارژ نمود.


با طول 4655 میلی‌متری، عرض 2240 میلی‌متری و ارتفاع 1600 میلی‌متری، کانسپت 19_19 را می‌توان به نوعی یک کراس اوور دانست. این خودرو از نظر طول به یک شاسی‌بلند جمع‌وجور شبیه است اما از نظر پهنا باابهت تر از شاسی بلندهای فول سایز می‌باشد. فاصله‌ی بین محوری این کانسپت برابر با ب‌ام‌و X7 است.

[دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

7 دیدگاه

    1. محمد
      سوابق: (1427 دیدگاه) ,

      والا اینقدر دیتیله و با جزییات حتی راجع به لاستیک توضیح داده که آدم فکر میکنه ۳ ماه دیگه با مدل ۲۰۲۰ میاد بیرون

      پاسخ
    2. مزدا
      سوابق: (1299 دیدگاه) ,

      صندلی هاش که صندلی نیس بیشتر شبیه رختخواب هست

      پاسخ
  1. me84
    سوابق: (1621 دیدگاه) ,

    .
    جدای از این کانسپت، من همیشه سیتروئن رو بیشتر از پژو و رنو دوست داشتم. بخاطر نوآوریهایی که تو طراحی و سیستم تعلیقش داره.

    پاسخ
  2. مهدی
    سوابق: (233 دیدگاه) ,

    قشنگه
    اما بیشتر بجای خودرو مفهومی باید گفت خودرو نامفهوم

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.