شورلت

نخستین آزمایش شورولت ولت

شورولت به‌تازگی از مدل جدید ولت پلاگین هیبرید ۲۰۱۶ رونمایی کرده که قادر است مسافت ۸۵ کیلومتر را به صورت الکتریکی طی کند. نسل دوم شورولت ولت به لطف پیشرانه دو گانه خود که کارآیی آن به اندازه ۱۲ درصد بیشتر و وزن آن حدود ۴۵ کیلوگرم سبک‌تر از قبل است، بسیار بهینه‌تر و سریعتر عمل می‌کند. مطابق گفته جنرال‌موتورز، ولت می‌تواند دامنه مسافتی حداکثر برابر ۶۷۶ کیلومتر داشته باشد. با این حال، به لطف ایستگاه‌های شارژر معمولی که در سر راه وجود خواهد داشت، انتظار می‌رود که مالکان شورولت ولت بین هر دو نوبت سوخت‌گیری، فاصله‌ای بیش از ۱۶۰۰ کیلومتر را رانندگی کنند.

2016 Chevrolet Volt
۲۰۱۶ Chevrolet Volt
شورولت ولت ۲۰۱۶ از یک موتور بنزینی ۱/۵ لیتری با قدرت ۱۰۱ اسب‌بخار به عنوان «رنج اکستندر» بهره می‌برد که در حالت ترکیبی، خروجی پیشرانه به ۱۴۹ اسب‌بخار و ۳۹۸ نیوتن‌متر می‌رسد. مطابق تخمین‌های سازمان حفاظت محیط زیست امریکا، مصرف سوخت موتور بنزینی به تنهایی ۵/۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و مصرف کلی پیشرانه معادل ۲/۲۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده است.

2016 Chevrolet Volt
۲۰۱۶ Chevrolet Volt
ظرفیت باتری با ۱۹۲ سلول (۹۶ عدد کمتر از نسل کنونی) به ۱۸/۴ کیلووات‌ساعت افزایش یافته و در همین حال، وزن باتری به میزان ۹/۸ کیلوگرم کاهش پیدا کرده است. زمان شارژ کامل نیز با یک درگاه برق ۱۲۰ ولتی، ۱۳ ساعت و با یک درگاه برق ۲۴۰ ولتی، برابر ۴/۵ ساعت پیش‌بینی شده است.

2016 Chevrolet Volt
۲۰۱۶ Chevrolet Volt
با نزدیک‌شدن به ورود شورولت ولت ۲۰۱۶ به نمایشگاه‌های فروش در امریکا، شورلت نمونه‌ای از آن را در اختیار مجله موتور ترند قرار داده که در ادامه بررسی آن را به طور خلاصه از زبان کیم رینولدز (Kim Reynolds) می‌خوانیم:
شورولت «ولت» را صبح زود به همراه یک کارمند پرحوصله به نام «ویکتور» بیرون آورده بود. ویکتور عمداً با یک مقادر کم بنزین در باک رسید تا دوستان ما در بخش «آنالیز آلودگی» بتوانند از سوخت آزمایشی ویژه «شِورون» برای یک ارزیابی مصرف سوخت واقعی استفاده کنند. حقیقتش را بخواهید، اینها تنها آمار مصرف سوخت قابل‌اعتماد در خارج از EPA هستند.

2016 Chevrolet Volt
۲۰۱۶ Chevrolet Volt
تست خودروهای الکتریکی‌ای که «رنج اکستندر» دارند، معمولاً با چالش‌هایی همراه است. در واقع، وقت‌گذاشتن برای بررسی این موضوع، شجاعت زیادی لازم دارد. اینکه چقدر برآورد مصرف ۵/۶ لیتری موتور بنزینی واقعیت دارد یا اینکه شورولت ولت می‌تواند واقعاً در حالت EV مسافتی برابر ۸۵ کیلومتر را طی کند، مواردی هستند که در نگاه اول بسیار خوشبینانه به نظر می‌رسند.

2016 Chevrolet Volt
۲۰۱۶ Chevrolet Volt
در هر صورت، سوخت‌گیری و جمع‌کردن تجهیزات به پایان رسید و ولت با حالت «هیبرید» به راه افتاد. جیسوس فلورس (Jesus Flores) و سام بویل (Sam Boyle) همراهان من در این بررسی بودند که اولی مسافت تست ۱۴۱ کیلومتری را طی می‌کرد و دومی نیز برای دریافت داده‌های «جیسوس» آماده بود. این در حالی بود که من چند هفته پیش به همراه چند خبرنگار دیگر مسیر «سن خوزه» تا «مونتری» را طی کرده بودم و در آنجا با شرایط خاصی که در رانندگی داشتم! بدترین دامنه الکتریکی را به میزان ۷۹ کیلومتر ثبت کردم. البته برخی از همکاران، مسافت بالای ۹۱ کیلومتر را نیز مشاهده کرده بودند.

2016 Chevrolet Volt
۲۰۱۶ Chevrolet Volt
ولی حتی ۷۹ کیلومتر نیز جهش فوق‌العاده‌ای از نظر من محسوب می‌شود. در سال ۲۰۱۱ در یک تست طولانی‌مدت از نسل اول ولت در پیچ و خم های کشور (امریکا)، به مدت یک سال با آن رانندگی می‌کردم تا بتوانم به‌خوبی از دامنه مسافت و مصرف سوخت آن اطلاع حاصل کنم. پس از ۶۲ مایل، مانند ارواح سرگردان دوباره به گاراژ موتور ترند باز می‌گشتم و موتور خودرو مانند ساعت کار می‌کرد. این در حالی بود که به صورت رسمی، این دامنه برابر ۵۶ مایل اعلام شده بود. البته این قبل از تغییری بود که در سال‌های گذشته رخ داد و باتری ۱۶ کیلووات‌ساعت به ۱۶/۵ و سپس ۱۷/۱ کیلووات ساعت ارتقا یافت.

2016 Chevrolet Volt
۲۰۱۶ Chevrolet Volt
پس از اینکه «سام» و «جیسوس»، آمار مربوط به مصرف سوخت را ثبت کردند، تیم تست جاده‌ای ما نیز مطابق زمان‌بندی، کم‌کم برای جمع‌آوری آمار عملکرد در پیست سرعت «اتو کلاب» آماده می‌شدند. پس از کامل شدن دور آزمایشی در حالت «هیبرید»، برنامه بعدی برای «جیسوس» تنظیم حالت رانندگی به EV و اندازه‌گیری دامنه مسافت ولت بود. ما انتظار داشتیم که حدود ساعت ۳ بعدازظهر برای شارژر در ایستگاه NRG سطح ۲ در «اونتاریو میلز مال» از راه برسد. ولی اوضاع مطابق میل ما پیش نرفت و در حالی که ناهار را دیرهنگام خورده بودیم، ساعت‌های بیشتری انتظار کشیدیم.

2016 Chevrolet Volt
۲۰۱۶ Chevrolet Volt
وقتی از «جیسوس» در مورد آمار اولیه مصرف سوخت و دامنه مسافت پرسیدم، خبر از اعداد عجیبی چون ۶/۳۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر به صورت ترکیبی شهر و جاده، و دامنه مسافت ۵۸ کیلومتری می‌داد. «جیسوس» سراشیبی طولانی موجود در مسیر را در این زمینه بی‌تأثیر نمی‌دانست.

2016 Chevrolet Volt
۲۰۱۶ Chevrolet Volt
در این میان، مشکلات موجود در مسیر این تست کم نبود؛ از ترافیک که بگذریم، شورولت ولت برای شارژر به یک شارژر سطح ۲ نیاز داشت که پیدا کردن آن چندان آسان نبود. بالاخره یک شارژر سطح ۲ پیدا کردیم که البته به یک «ولت» نسل اول متصل بود. ضمن اینکه در پشت‌سر آن، یک فیات ۵۰۰e به صورت ناامیدانه با یک پورت شارژ باز ایستاده بود و واقعاً به آن نیاز داشت.

2016 Chevrolet Volt
۲۰۱۶ Chevrolet Volt
در همین حال، فرصتی دست داد تا ظاهر مدل ۲۰۱۶ را با مدل قدیمی‌اش مقایسه کنیم. به نظر می‌رسد که طراحی مدل جدید از فیلتر نرم رد شده و ظاهری قابل‌قبول‌تر و جذاب‌تر پیدا کرده است. همچنین مطمئناً تأثیر هوندا در آن مشهود است و در واقع باید گفت که این می‌تواند جذاب‌ترین نسخه ممکن از یک «سیویک» باشد.

2016 Chevrolet Volt
۲۰۱۶ Chevrolet Volt
بالاخره نوبت شارژ شورولت ولت ۲۰۱۶ رسید و حرکت کُند نشانگر شارژ باتری آغاز شد. در این حالت، وارد کابین شدم تا نگاهی موشکافانه‌تر به آن داشته باشم. صندلی‌های ولت تکیه‌گاه مناسبی برای کمر دارند، دو نمایشگر ۸ اینچی با وضوح بالا در دسترس هستند و استفاده از کنترل‌های وسط داشبورد نیز بسیار آسان است. ضمن اینکه اولین تجربه با اپل کارپلی بسیار جالب بود؛ جایی که سیستم راهبری را برای مقصد هتل تنظیم کرده بودم و در همین حال، برای نقشه کارپلی، آدرس یک کافی‌شاپ را وارد کردم. شرایط گیج‌کننده شده بود. نمایشگر یک مقصد را نشان می‌داد و راهنمای صوتی، جهت‌های دیگری را به ما می‌گفت.

2016 Chevrolet Volt
۲۰۱۶ Chevrolet Volt
در ساعت ۷:۱۵ بعدازظهر، زمانی که باتری ولت تا نیمه شارژ شده بود، در حالت “Battery Save” به راه افتادیم تا این ۵۰ درصد شارژ با ارزش را برای داخل پیست حفظ کنیم.

2016 Chevrolet Volt
۲۰۱۶ Chevrolet Volt
چیزی که بیشتر از همه در ولت جدید به چشم می‌آید، وزن ۱۶۰۷ کیلوگرمی آن است که نسبت به مدل قبلی حدود ۱۰۲ کیلوگرم کمتر است. این موضوع می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد؛ از جمله بلوک جدید آلومینیومی برای موتور، پک سبک‌تر باتری‌ها و همین‌طور سیستم کنترل قدرت بی‌سیم. همچنین این خودرو وزن کمتری در دماغه خود نیز دارد و تعادل وزن آن به صورت ۶۰ به ۴۰ (عقب به جلو) درآمده است. در نتیجه، این خودرو برای رسیدن به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت، به زمانی برابر ۷/۱ ثانیه نیاز دارد که ۱/۴ ثانیه سریعتر از مدل قبلی است.

2016 Chevrolet Volt
۲۰۱۶ Chevrolet Volt
امّا واقعاً چه چیزی باعث این تفاوت شده است؟ نسل دوم ولت از یک موتور بنزینی جدید و بزرگتر (۱/۵ لیتری در مقابل ۱/۴ لیتری) با بلوک آلومینیومی، انژکتور مستقیم و زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها استفاده می‌کند که قدرتمندتر (۱۰۱ در مقابل ۸۴ اسب‌بخار) است و می‌تواند از سوخت معمولی نیز تغذیه شود. فاصله خروجی دو موتور الکتریکی به یکدیگر نزدیکتر شده (۱۱۷ و ۶۴ اسب‌بخار) و اکنون می‌توانند بهتر با یکدیگر همکاری داشته باشند. ضمن اینکه موتور کوچکتر ساده‌تر است و با هزینه کمتری برای جنرال‌موتورز تمام می‌شود.

2016 Chevrolet Volt
۲۰۱۶ Chevrolet Volt
وقتی نوبت به تست‌های انتهایی رسید، در اولین پیچ و اولین فشار پدال ترمز متوجه چیزی شدیم که باعث شد تمام مشکلات طول روز را فراموش کنیم. باید گفت که این سیستم ترمزها برای یک «هیبرید» فوق‌العاده هستند؛ حداقل شرایط بهتری نسبت پدال‌ نرم مدل کنونی دارند. در هنگام حرکت در پیچ، دماغه خودرو به سرعت تغییر جهت می‌دهد و در موقعیت مناسب قرار می‌گیرد. در همین حال، سیستم فرمان اندکی سنگینی دارد که البته خوشایند است. در مجموع، خودرو با حالتی استوار، متعادل و با عکس‌العمل مناسب حرکت می‌کند و قابلیت‌های یک پیشرانه الکتریکی هماهنگ را برای یک رانندگی سطح بالا و جدی نشان می‌دهد. با اینکه فاصله ۳۶/۵ متر برای توقف اضطراری از ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت زیاد به نظر می‌رسد، ولی مسلماً پدال ترمز مدل جدید، حسّ اعتماد به نفس بیشتری برای اضافه‌کردن سرعت ایجاد می‌کند.

2016 Chevrolet Volt
۲۰۱۶ Chevrolet Volt
در پایان این روز فوق‌العاده، کلیدها را به «ویکتور» تحویل دادیم و او با شورولت ولت رفت. باید گفت که این تنها یک مدل دیگر از ولت نیست، بلکه یک نسل جدید و یک مدل بهتر از آن است که قیمت کمتری نیز دارد. قیمت شورولت ولت ۲۰۱۶ با ۱۲۰۰ دلار کاهش و با درنظر گرفتن مشوّق‌ها در کالیفرنیا به ۲۴ هزار و ۹۹۵ دلار می‌رسد.

2016 Chevrolet Volt
۲۰۱۶ Chevrolet Volt
اولین بار که ولت به بازار خودرو قدم گذاشت، هیچ جایگاه ویژه‌ای برای پیشرانه‌های جایگزین وجود نداشت. تکنولوژی جذاب موجود در این مدل باعث شد تا تمام نگاه‌ها را به سمت خود جلب کند و شرایط تا آنجایی پیش رفت که عنوان «خودروی سال موتور ترند» را در سال ۲۰۱۱ به خود اختصاص داد. ۵ سال بعد، با وجود بازیگران دیگری که در این عرصه حضور دارند، توجه همه نمی‌تواند تنها به این مدل متمرکز باشد؛ ب‌ام‌و i3، تویوتا میرای هیدروژنی و مدل S، خودروهایی هستند که هر یک ویژگی‌های خاص خود را دارند. همچنین مدل هم‌خانواده بولت EV با دامنه ۳۲۰ کیلومتر را نیز نباید فراموش کرد که البته از بسیاری از عناصر سخت‌افزاری این مدل از ولت استفاده می‌کند. تسلا مدل ۳ نیز برای آمدن به بازار بی‌قراری می‌کند.

2016 Chevrolet Volt
۲۰۱۶ Chevrolet Volt
پیشرانه / شاسی
الگوی پیشرانه موتور جلو، دیفرانسیل جلو
نوع موتور چرخه اتکینسون I-4 با بلوک آلومینیومی در کنار دو موتور الکتریکی AC
سوپاپ‌ها OHV با چهار سوپاپ برای هر سیلندر
حجم موتور ۱۴۹۰ cc
نسبت فشردگی ۱۲.۵:۱
قدرت (اسب‌بخار) بنزینی: ۱۰۱، الکتریکی: ۱۴۹، ترکیبی: ۱۴۹
گشتاور (نیوتن‌متر) بنزینی: ۱۴۰، الکتریکی: ۳۹۸، ترکیبی: ۳۹۸
گیربکس CVT
چرخ‌ها ۱۷ اینچی آلومینیومی
تایرها ۲۱۵/۵۰R17 91H میشلن انرژی سیور A/S M+S
ابعاد
فاصله محوری ۲۶۹۵ mm
طول، عرض و ارتفاع ۴۵۸۲ x 1808 x 1433 mm
شعاع گردش ۱۱.۱ m
وزن کلی ۱۶۰۷ kg
داده‌های تست
شتاب‌گیری
شتاب صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت ۷.۱ s
شتاب صفر تا ۱۴۴/۸ کیلومتر بر ساعت ۱۷.۷ s
فاصله یک‌چهارم مایل ۱۵.۶ sec @ 137.9 kmh
ترمز از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت ۳۶.۵۷۶ m
چسبندگی جانبی در پیچ ۰.۸۲ g (avg)
اطلاعات مشتری
قیمت پایه $۳۳,۹۹۵
قیمت مدل تست $۳۳,۹۹۵
گارانتی پایه ۳ سال / ۳۶ هزار مایل
گارانتی پیشرانه ۵ سال / ۶۰ هزار مایل، المان‌های هیبرید: ۸ سال / ۱۰۰ هزار مایل
امداد جاده‌ای ۵ سال / ۶۰ هزار مایل
ظرفیت مخزن سوخت ۳۳.۶۹ L
ظرفیت باتری ۱۸.۴ kW-hr
دامنه مسافت الکتریکی ۸۵.۲۹ km
تخمین مصرف سوخت و آلودگی
موتور بنزینی در شهر ۵.۴۷ L/100km
موتور بنزینی در جاده ۵.۶ L/100
موتور بنزینی در حالت ترکیبی ۵.۶ L/100km
الکتریکی در حالت ترکیبی ۲.۲۲ L/100km
آلودگی دی‌اکسید کربن موتور بنزینی ۱۳۰ g/km
منبع: موتورترند

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. great britain

    ۲۵ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (2779 ديدگاه)

    امان از این دیترویتی ها!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. kourosh

    ۲۵ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (13 ديدگاه)

    طبق قانون گمرک ماشینای الکتریکی و هایبریدی میتوانند بدونه حق گمرک وارد کشور شود.حالا شما فکر کنید اگه همچین ماشینی به صورت آزاد وارد بشه فقط همین مدل میتونه در ایران خودرو و سایپا و همه آشغال سازارو تخته کنه.هر چند که قیمت دلارم انقدر بالا بردن که اگه بدونه گمرکم وارد بشه باز بزا ما ایرانیا گرون تموم میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. سعید

    ۲۵ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (10 ديدگاه)

    سلام ، اگر واقعاً دولت و خودروسازان دولتی مدعی حرکت در جهت حفظ محیط زیست هستند ، باید هرکدام از خودروسازان دولتی با توجه به رفع تحریمها ، در سال آینده یک نماینده دراین گروه از خودروها داشته باشند . اما نمی دانم سیاستهای خودروسازان کشور ما چگونه است که خودروهایی که در کشور ما مونتاژ می شوند علی الرغم انرژی و کارگر ارزان ایرانی ، بسیار گرانتر از قیمت ان خودرو در بازارهای جهانی عرضه شوند ، حتی اگر آن خودرو از نسلهای قبل باشد !!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. armin

    ۲۵ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (421 ديدگاه)

    هم جلو هم عقبش چقدر شبیه نسل جدید سیویک ۲۰۱۶ شده …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. جواد

    ۲۵ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (990 ديدگاه)

    مسئول تست با مسئول نمایندگی به همراه دو کارشناس اگه من اشتباه میکنم بگین اینطوری میشه 4 نفر با توجه به نوع مسیر که خود تست کننده گفت مصرف خوبی داره ولی برای مدت زمان زیاد شارژ (البته شارژ سریع فاکتور بگیریم چون استفاده زیاد از این راه عمر باتری کم میکنه) باید چاره پیدا بشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. s

    ۲۵ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    شبیه honda civic شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. mostafa

    ۲۵ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (69 ديدگاه)

    چیزی خیلی توجه منو جلب می کنه اینه که کاهش قیمت مدل 2016 نسبت به مدل قدیمتره… در حالی که از ظاهر بهتر ، فناوری پیشرفته تر ، موتور 1.5 لیتری به جای موتور 1.4 لیتری ، اسب بخار بیشتر ، مصرف پایین تر و ….
    در کل از هر لحاظ بهتر از مدل قدیمتره و لی با این حال کاهش قیمت 1200 دلاری نسبت به مدل قبلی رو داره ..
    این قابل توجه لگن سازان ایران خودرو و سایپا که با تغییر یک چراغ، دو سه میلیون تومن می کشن رو قیمت خودرو …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. احمد باقری

    ۲۶ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    مساله باطری و مدت زمان شارژ، مهمترین مسائل در یک خودروی الکتریکی یا هیبریدی هستند و تا اینها به حد مطلوب نرسه، همچنان باید به پیشرفت ادامه داد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. VAHI:D

    ۲۶ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (474 ديدگاه)

    داشبوردش چه خوشگله

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. AHMADREZA

    ۲ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    داخلش عااااالیییی

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا