فورد

ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت هفدهم)

در سری مطالب ماسل کارها کم‌کم در حال رسیدن به پایان تاریخچهٔ فورد موستانگ رسیده‌ایم. در قسمت قبلی این سری مطالب، تاریخچهٔ نسل پنجم موستانگ را به پایان رساندیم و وارد نسل ششم شدیم یعنی نسلی که رسماً تاریخ ۵ دسامبر سال ۲۰۱۳ در چندین شهر بزرگ سراسر دنیا رونمایی شد. نسل ششم موستانگ کاملاً نسبت به نسل قبلی متحول شده و از طراحی کاملاً جدیدی برخوردار است. طراحی بیرونی این نسل تحت تأثیر کانسپت فورد Evos شکل گرفته که در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۱ رونمایی شد.

Ford Evos Concept 2011

اصالتی که کمرنگ شد

هرچند در استایل نسل ششم موستانگ همچنان می‌توان برخی از ویژگی‌های سنتی منحصربه‌فرد این اسب اصیل آمریکایی مثل چراغ‌های سه‌تایی عمودی عقب را مشاهده کرد که نشان می‌دهند با یک موستانگ طرف هستیم اما به عقیدهٔ بسیاری، استایل کلی نسل ششم فاقد ابهت و جذابیت نسل پنجم است و تا حدودی به کوپه‌های اسپرت اروپایی نزدیک شده است. نسل پنجم خصوصاً پس از فیس‌لیفت کلی مدل ۲۰۱۰، با ظاهری مردانه، گیرا و باابهت، کاملاً نمایانگر یک موستانگ اصیل بود و از این لحاظ پس از چندین دهه، بار دیگر موستانگ را به شکوه و جذابیت نسل اول بازگرداند اما متأسفانه این ویژگی‌ها چندان در استایل نسل ششم دیده نمی‌شوند و این نسل از لحاظ طراحی بیرونی تا حدودی از یک موستانگ سنتی فاصله گرفته است.

در داخل نسل ششم اما شاهد طراحی جدیدی هستیم که همچنان همان نمای سنتی موستانگ را حفظ کرده اما درعین‌حال کاملاً مدرن‌تر از قبل شده است. در کابین این نسل همچنان ویژگی‌های داخلی سنتی موستانگ مثل دو برآمدگی در بالای داشبورد، غربیلک فرمان سه پرهٔ خاص و دسته‌دندهٔ توپی شکل به چشم می‌خورند و به همین دلیل حتی اگر لوگوی روی غربیلک فرمان هم حذف شود بازهم فوراً می‌توان تشخیص داد که این کابین یک موستانگ است؛ بنابراین نسل ششم موستانگ در داخل برخلاف بیرون، پیشرفت قابل‌توجهی را نسبت به قبل تجربه کرده و درعین‌حال اصالت یک موستانگ را هم حفظ کرده است.

پنجاه سال با موستانگ

نسل ششم ماسل کار فورد در سال ۲۰۱۴ و با مدل ۲۰۱۵ به بازار آمد اما سازندهٔ آمریکایی در ابتدا نسخهٔ ویژه‌ای از آن‌را با نام ۵۰ Years به بازار عرضه نمود. این نسخه که به مناسبت گرامیداشت پنجاه‌سالگی موستانگ تولید شده بود، برای اولین بار در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۴ رونمایی شد و از سپتامبر همان سال به بازار آمد. به‌منظور ادای احترام به اولین موستانگ که در سال ۱۹۶۴ معرفی شده بود، از این نسخهٔ ویژهٔ پنجاه‌سالگی تنها ۱۹۶۴ دستگاه تولید شد و به یاد سری اول موستانگ که با مدل ۱۹۶۴ ½ به بازار آمد، این نسخه هم با مدل ۲۰۱۴ ½ به بازار عرضه شد. نسخهٔ ۵۰ Years موستانگ از ویژگی‌های منحصربه‌فردی مثل رنگ‌های بیرونی سفید و آبی برگرفته از مدل ۱۹۶۴، لچکی‌های عقب با شیشه‌های لایه‌لایه، طرح جلوپنجرهٔ مشابه مدل ۱۹۶۴، نشان ۵۰ Years در عقب خودرو و پشتی صندلی‌ها، تودوزی منحصربه‌فرد و… برخوردار بود.

چهار سیلندر بازمی‌گردد

پیشرانهٔ استاندارد یا پایهٔ نسل ششم موستانگ مثل نسل پنجم مدل ۲۰۱۱ به بعد یک نمونهٔ ۳.۷ لیتری V6 بود که گشتاور آن مثل نسل قبلی ۳۸۰ نیوتن متر بود اما قدرت ۳۰۰ اسب بخاری آن کاهشی ۵ اسب بخاری را نسبت به قبل نشان می‌داد. پیشرانهٔ مدل GT هم مثل نسل قبلی از نوع ۵ لیتری V8 سری کایوت بود اما این موتور حالا ۴۳۵ اسب بخار قدرت و ۵۴۲ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد که ۱۵ اسب بخار و ۱۲ نیوتن متر بیشتر از قبل بود؛ اما مهم‌ترین خبر در بخش موتورهای نسل ششم موستانگ ارائهٔ یک پیشرانهٔ ۲.۳ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بود. این موتور توربو که از سری موتورهای اکوبوست فورد محسوب می‌شد، برای اولین بار در لینکلن MKC مدل ۲۰۱۵ ارائه شده بود و حالا در سینهٔ موستانگ هم قرار گرفت.

Ford Mustang EcoBoost

البته در گذشته هم شاهد نصب موتورهای چهار سیلندر در زیر کاپوت موستانگ بوده‌ایم. همان‌طور که در قسمت‌های قبلی این سری مطالب گفتیم، با معرفی نسل دوم موستانگ در سال ۱۹۷۴، اولین موستانگ چهار سیلندر دنیا پدیدار شد و طی سال‌های بعد تا پایان تولید نسل سوم در سال ۱۹۹۳ همچنان این نوع موتور زیر کاپوت موستانگ قرار می‌گرفت اما در نسل‌های چهارم و پنجم خبری از موتور چهار سیلندر نبود تا اینکه در نسل ششم دوباره شاهد بازگشت پیشرانهٔ چهار سیلندر به لیست موتورهای موستانگ بودیم. البته این خودرو با موتور چهار سیلندر توربوشارژ هم غریبه نیست زیرا برای اولین بار در سال ۱۹۷۹ در نسل سوم، فورد یک پیشرانهٔ ۲.۳ لیتری چهار سیلندر توربو با تنها ۱۲۰ اسب بخار قدرت را برای موستانگ ارائه کرد.

پیشرانهٔ ۲.۳ لیتری اکوبوست جدید فورد که به‌صورت سفارشی برای موستانگ پایهٔ نسل ششم ارائه شده بود، ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۴۳۴ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. به همین دلیل فورد در این نسل قدرت موتور پایهٔ V6 را کمی کاهش داد تا بین آن و موتور چهار سیلندر اختلاف قدرت ایجاد کند. برای انتقال نیروی هر سه موتور نسل ششم نیز در ابتدا گیربکس‌های شش سرعتهٔ دستی و شش سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده بود. یکی دیگر از ویژگی‌های جدید نسل ششم موستانگ اما سیستم تعلیق عقب کاملاً مستقل آن در همهٔ مدل‌ها بود. در بخش تکنولوژی و تجهیزات نیز فورد مواردی مثل سیستم اطلاعاتی-سرگرمی SYNC، LCD رنگی در صفحه آمپر، سیستم کنترل کشش الکترونیکی و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی را به‌صورت استاندارد ارائه کرده بود.

Ford Mustang EcoBoost

آماده برای فتح دنیا

یکی دیگر از ویژگی‌های قابل‌توجه و کاملاً جدید نسل ششم موستانگ اما عرضهٔ جهانی آن است. در این نسل فورد برای اولین بار نسخهٔ فرمان راست موستانگ را هم تولید کرده و این اولین موستانگ تاریخ محسوب می‌شود که رسماً در بازارهای سراسر جهان عرضه شده است. این اقدام فورد کاملاً موفقیت‌آمیز بوده است زیرا موستانگ در سراسر جهان با استقبال بسیار بالایی مواجه شد و حتی در بسیاری از کشورهای اروپایی عنوان پرفروش‌ترین خودروی اسپرت را کسب نمود. البته نسل ششم موستانگ در زادگاهش، ایالات‌متحده هم کاملاً موفق عمل کرد و فروش آن در سال ۲۰۱۵ به ۱۲۲ هزار دستگاه رسید که بیشترین میزان از سال ۲۰۰۷ بود.

بازگشت شلبی GT350

هرچند شاید طراحی بیرونی نسل ششم موستانگ به مذاق برخی طرفداران این اسب اصیل آمریکایی خوش نیامد اما فورد برای آن‌ها خبر خوشی داشت که آن بازگشت رسمی مدل افسانه‌ای شلبی GT350 پس از ۴۵ سال بود. این مدل که در سال ۱۹۷۰ از خانوادهٔ موستانگ جدا شده بود، هیچ‌گاه به‌طور رسمی در خانوادهٔ نسل‌های بعدی دیده نشد و هرچند شلبی به‌طور مستقل در نسل پنجم این نام را زنده کرد اما فورد هرگز به شکل رسمی در نسل‌های دوم تا پنجم، مدل GT350 را بازنگرداند و حتی با اینکه در نسل پنجم مدل GT500 رسماً بازگشت اما همچنان خبری از GT350 نبود.

Mustang Shelby GT350

در نمایشگاه لس‌آنجلس ۲۰۱۴ اما پس از نزدیک به نیم‌قرن، شلبی GT350 رسماً بازگشت و به خانوادهٔ موستانگ اضافه شد. به گفتهٔ فورد، GT350 تمرکز بیشتری از GT500 روی پیست دارد و برای رقابت با خودروهایی مثل شورلت کوروت، ب‌ام‌و M4 و پورشه ۹۱۱ GT3 طراحی شده است. زیر کاپوت این مدل یک پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی بنام Voodoo قرار گرفته که ۵۲۶ اسب بخار قدرت و ۵۸۲ نیوتن متر گشتاور دارد و نیروی آن توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی سبک‌وزن انتقال پیدا می‌کند. ازجملهٔ دیگر ویژگی‌های قابل‌توجه GT350 نیز می‌توان به تنظیم شاسی متمرکز بر پیست، تغییرات آئرودینامیکی مثل کاهش ارتفاع کاپوت، ترمزهای برمبو، صندلی‌های ریکارو، سیستم اگزوز فعال و اقدامات مختلف برای کاهش وزن اشاره کرد.

Mustang Shelby GT350

علاوه بر این، برای GT350 سیستم مگناراید کمک‌فنرها هم قابل سفارش است و این اولین فوردی محسوب می‌شود که به این سیستم مجهز شده است. این شلبی دوست‌داشتنی در ظاهر هم با ویژگی‌هایی مثل گلگیرهای جلوی عریض‌تر، سپر جلوی تهاجمی‌تر با ورودی‌های هوای بزرگ‌تر و چهار سر اگزوز در عقب، نمای وحشی‌تری به خود گرفته و از نسخه‌های معمولی متمایز شده است؛ اما برای کسانی که حتی این ویژگی‌ها را هم کافی نمی‌دانستند، فورد در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۵ نسخهٔ خاصی از GT350 را با نام GT350R معرفی کرد. این نسخه که تمرکز بیشتری روی پیست دارد، برای رقابت با شورلت کامارو Z28 و پورشه ۹۱۱ GT3 RS در نظر گرفته شده است.

Mustang Shelby GT350R

شلبی GT350R به همان پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V8 با همان خروجی نسخهٔ استاندارد مجهز است اما چسبندگی آن با لاستیک‌های عریض‌تر میشلن پایلوت اسپرت کاپ بیشتر شده است. این لاستیک‌ها نیز روی رینگ‌های فیبر کربنی قرار گرفته‌اند که هرکدام حدود ۷ کیلوگرم سبک‌تر از رینگ‌های آلومینیومی GT350 هستند. علاوه بر این، به لطف اسپلیتر بزرگ‌تر و بال عقب فیبر کربنی، داون‌فورس خودرو هم افزایش پیدا کرده است. به‌منظور کاهش وزن، خریدارانی که تمایل داشته باشند می‌توانند سفارش حذف کارخانه‌ای سیستم صوتی، تهویه مطبوع، کف‌پوش صندوق بار، همهٔ کف‌پوش‌های داخلی و صندلی‌های عقب را بدهند. در این صورت وزن GT350R نزدیک به ۶۰ کیلوگرم کمتر از GT350 می‌شود.

Mustang Shelby GT350R

این قسمت از سری مطالب تاریخچهٔ موستانگ هم در اینجا به پایان رسید. هفتهٔ آینده با قسمت بعدی این مطالب، تاریخچهٔ نسل ششم موستانگ را ادامه خواهیم داد. با ما همراه باشید.

 

ادامه دارد…

برچسب ها

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه

  1. مهدی

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (714 ديدگاه)

    تجربه سواری هر دو نسل اخر موستانگ رو به مدت یک سال دارم میتونم بگم واقعا پیشرفت تو این اتاق چشمگیر بود… نکته اول طراحی و متریال کابین بود که یک سر و گردن از نسل قبل بهتر هست البته باید از نشانگرهای کیلومتر و دور موتور فاکتور بگیرم چون تو نسل قبلی به شدت ماسل و نوستالژیک بودن. نکته مهم دوم اینکه دیفرانسیل یک تیکه قدیمی جاش رو داد به دیفرانسیل سه تیکه که لذت سواری رو چه از نظر هندلینگ چه راحتی بیشتر کرد. موستانگ تا ۲۰۱۴ دیفرانسیل یک تیکه داشت که اگر بخوام مصداق بگم که ملموس باشه باید بگم رفتار سیستم تعلیق عقب مشابه نوا و بیوک بود

  2. مهراد

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (367 ديدگاه)

    روح لی آیاکوکا شاد ، یکی از بهترین نمادهای خودروسازی رو خلق کرد

    یدونه ماستنگ دهه نودی تو محلمون خیلی تردد داره ، واقعا از نزدیک احساس بر انگیزه و همیشه خیلی بیشتر از قیمتش خفن بنظر میرسه

  3. مهراد

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (367 ديدگاه)

    عذرخواهم اگر نظر تقریباً بی ربط میذارم

    آقا خسرو زیر پست فراری جوابتو دادم اگه دوس داشتی بخون و جواب بده

    بازم شرمنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
بستن
X