فوردنیسان

دوئل فورد GT و نیسان GT-R

در ادامهٔ روند برگزاری دور هفتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال امروز به یکی از جذاب‌ترین گروه‌ها یعنی گروه سوپراسپرت‌ها رسیده‌ایم. در دوئل قبلی این گروه، آئودی R8 و لامبورگینی اوراکان نبردی جذاب را به نمایش گذاشتند که طی آن درمجموع تعداد ۲۰۵۷ رأی به ثبت رسیده است. در این رقابت اوراکان توانست با دریافت ۱۴۸۵ رأی و کسب ۷۲ درصد از کل آراء پیروز گردد درحالی‌که R8 موفق به کسب ۵۷۲ رأی شده است. حال امروز در دوئل هفتم گروه سوپراسپرت‌ها جدالی دیدنی بین فورد GT و نیسان GT-R برگزار شده است.

ب‌ام‌و i8

هوندا NSX

شورلت کوروت

دوج وایپر

؟

شورلت کوروت

آئودی R8

لامبورگینی اوراکان

فراری ۸۱۲

لامبورگینی اونتادور S

لامبورگینی اوراکان

لامبورگینی اونتادور S

مک‌لارن ۷۲۰S

فراری ۴۸۸

فراری کالیفرنیا

مک‌لارن ۵۷۰

مک‌لارن ۷۲۰S

فراری کالیفرنیا

نیسان GT-R

فورد GT

مرسدس-آام‌گ GT

پورشه ۹۱۱

؟

مرسدس-آام‌گ GT

آستون‌مارتین ونتیج

جگوار F تایپ

؟

فورد GT

فورد GT سوپراسپرت پرافتخاری است که پیشینهٔ آن به دههٔ ۶۰ میلادی بازمی‌گردد. در آن زمان پس‌ازاینکه انزو فراری لحظهٔ آخر از فروش شرکت فراری به فورد منصرف شد، فورد تصمیم گرفت برای انتقام از فراری، خودرویی بسازد که بتواند در مسابقات لمانز قهرمان شود؛ یعنی مسابقاتی که عنوان قهرمانی آن در اختیار فراری بود. بدین ترتیب فورد GT40 شکل گرفت و توانست در سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۹ یعنی چهار سال متوالی در لمانز پیروز شده و فراری را تار و مار کند. از GT40 تنها ۱۰۵ دستگاه ساخته شده و پس‌ازآن برای چندین دهه خبری از آن نبود تا اینکه در سال ۲۰۰۴ فورد GT به‌عنوان نسل جدید GT40 در قالب یک سوپراسپرت موتور وسط تولیدی بازگشت. این سوپراسپرت جدید که مجهز به یک پیشرانهٔ ۵.۴ لیتری V8 سوپرشارژ بود، تنها به مدت دو سال یعنی تا سال ۲۰۰۶ در تعداد ۴۰۳۸ دستگاه به تولید رسید و سپس دوباره دوران غیبت GT آغاز شد. سپس حدود یک دهه بعد، در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۵ فورد نسل جدید سوپراسپرت GT را برای اولین بار رونمایی کرد. این ماشین که میراث پرافتخار GT40 را در شجره‌نامهٔ خود دارد، همچنان یک سوپراسپرت موتور وسط است اما برخلاف قبل به یک پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 توئین توربوی اکوبوست مجهز شده است. این موتور ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۴۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. GT جدید از لحاظ طراحی هم کاملاً متحول شده و شباهتی با اسلاف خود ندارد. تولید این سوپراسپرت آمریکایی از دسامبر ۲۰۱۶ آغاز شد و تا سال ۲۰۲۰ ادامه دارد اما فورد GT خودرویی تولید محدود است چراکه هرساله تنها ۲۵۰ دستگاه از آن ساخته می‌گردد.

نیسان GT-R

پیشینهٔ نیسان GT-R نیز مانند فورد GT به دههٔ ۶۰ میلادی بازمی‌گردد. در سبد محصولات نیسان از سال ۱۹۵۷ خودرویی بنام اسکای‌لاین وجود داشت که در دو نسخهٔ سدان و کوپه تولید می‌شد. سپس در فوریهٔ سال ۱۹۶۹ نیسان نسخهٔ اسپرتی از این خودرو را با نام GT-R معرفی نمود که این خودرو در اصل جد GT-R امروزی محسوب می‌شود. نسل نخست اسکای‌لاین GT-R در دو نسخهٔ سدان و کوپه تا سال ۱۹۷۲ تولید شد و سپس نسل دوم در سال ۱۹۷۳ به بازار آمد که به دلیل عدم موفقیت، تنها در همین یک سال تولید شد و بعدازاین اسکای‌لاین GT-R از سبد محصولات نیسان کنار رفت تا اینکه دوباره در سال ۱۹۸۹ در قالب نسل جدید بازگشت. از این زمان تا سال ۲۰۰۲ اسکای‌لاین GT-R بی‌وقفه در سه نسل مختلف به تولید رسید. سپس نیسان با رونمایی از دو کانسپت در نمایشگاه توکیو سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۵ خبر از کار بر روی توسعهٔ نسل کاملاً جدید این ماشین داد که نهایتاً نسخهٔ تولیدی آن در نمایشگاه توکیو ۲۰۰۷ رونمایی شد؛ اما اسکای‌لاین GT-R حالا برخلاف قبل به یک سوپراسپرت تمام‌عیار تبدیل شده بود که هیچ شباهتی به اسلاف خود نداشت. همچنین اسکای‌لاین نیز از نام آن حذف شده و با نام GT-R به بازار آمد. این سوپراسپرت ژاپنی همچنان در حال تولید است اما طی این یک دهه نیسان چندین بار اقدام به به‌روزرسانی و ارتقاء آن کرده و نسخه‌های مختلفی از آن‌را تولید نموده است. GT-R یک سوپراسپرت موتور جلو است که از یک پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V6 توئین توربو استفاده می‌کند. این موتور در جدیدترین نسخهٔ GT-R یعنی مدل ۲۰۱۷ قدرتی برابر با ۵۷۰ اسب بخار و گشتاوری معادل ۶۳۵ نیوتن متر تولید می‌کند که توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند. نسخه نیسمو هم مجهز به موتوری ۶۰۰ اسبی و قطعات فیبر کربنی برای کاهش وزن و افزایش پرفورمنس است.

مشخصات فنی

فورد GT

نیسان GT-R نیسمو

ترکیب موتور وسط موتور جلو
پیشرانه ۳.۵ لیتری V6 ۳.۸ لیتری V6
تنفس توئین توربو توئین توربو
قدرت ۶۵۰ اسب بخار ۶۰۰ اسب بخار
گشتاور ۷۴۵ نیوتن متر ۶۵۲ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه ۶ سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۲.۹ ثانیه ۲.۹ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۰.۶ ثانیه ۱۱.۱ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتر/ساعت ۳۲۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۱۶.۲ لیتر (ترکیبی) ۱۲.۴ لیتر (ترکیبی)
وزن ۱۴۷۵ کیلوگرم ۱۷۲۵ کیلوگرم
نسبت وزن به قدرت ۲.۲ کیلوگرم/اسب بخار ۲.۹ کیلوگرم/اسب بخار
طول ۴.۷۶ متر ۴.۷۱ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۷۱ متر ۲.۷۸ متر
حجم صندوق بار ۱۱ لیتر ۳۱۵ لیتر
قیمت پایه ۴۵۳,۷۵۰ دلار ۱۷۵,۴۹۰ دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9900972]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۲۶ دیدگاه‌ها

  1. AMIR EVO

    ۶ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (10 ديدگاه)

    رای من GTR
    با این ک GTR سنگین تره ولی شتاب صفر تا صدشون برابر
    درضمن اسب بخار GTR نسبت ب فورد کمتره…دیگه خودتون قضاوت کنید کدوم بهتره
    ولی ای کاش این دو تاا با هم مقایسه نمیشدن
    بحث قیمتشونم نکنیم بهتره …با پول فورد میشه سه تا GTR خرید
    با این ک فورد GT یه اسطورس…. ولی GTR یه گودزیلاس

    موافقم 7
    مخالفم 8
  2. rr

    ۱۴ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    رای من فورد چون ارزون تره ، به قول معروف هنوز پولدار نشدم که جنس ارزون بخرم

    موافقم 2
    مخالفم 5
  3. موشک زمینی( زانتیا)

    ۱۷ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    به نظر من فورد قابل مقایسه با نیسان نیست فوردgt درسال2012 توانست رکورد سریع ترین خودرو را باسرعت407 کیلومتربرساعت نسیب خود کند که در سال 2016 رکوردشو یه فرد دیگه با سرعت 435 تا شکوند وهمه میدانیم موستانگ خدای ندفوراسپیدهستش ولی نیسان به هیچ وجه چنین جایگاه هایی رو نداه

    موافقم 8
    مخالفم 8

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا