آموزشمقالات

رایج‌ترین نشانه‌های خرابی انژکتور در موتور دیزلی

خرابی انژکتور سوخت موتور دیزلی می‌تواند هر زمانی رخ دهد و بنابراین آشنایی با رایج‌ترین نشانه‌های آن برای مالکان این دسته از خودروها ضروری خواهد بود.


اکثر مردم می‌دانند که موتورهای درون‌سوز نیازمند منبع انرژی برای کارکرد صحیح هستند. بسیاری از خودروهای سواری و وانت پیکاپ ها از بنزین به عنوان منبع انرژی و سوخت استفاده می‌کنند اما اکثر خودروهای تجاری و سنگین، قایق‌ها، ماشین‌آلات کشاورزی، خودروهای نظامی و حتی برخی خودروهای سواری در کشورهای اروپایی از سوخت گازوئیل یا دیزل سود می‌برند. با اینکه تفاوت‌هایی بین موتورهای بنزینی و دیزلی وجود دارد اما شباهت‌های زیادی هم دیده می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده از انژکتورهای سوخت در هر دو نوع موتور اشاره کرد. انژکتور سوخت موتور دیزلی مسئول اسپری کردن مقدار دقیقی از گازوئیل به درون محفظه‌های احتراق است. پس از آن سوخت متراکم شده و مشتعل می‌شود که نتیجه آن ایجاد انفجارهای کوچک است که نهایتاً باعث حرکت وسیله نقلیه می‌شوند. انژکتورهای سوخت نقش مهمی بر عهده دارند و در صورت خرابی مشکلات زیادی ایجاد می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم رایج‌ترین نشانه‌های خرابی انژکتور سوخت موتور دیزلی را شرح دهیم.

رایج‌ترین نشانه‌های خرابی انژکتور سوخت موتور دیزلی

روشن شدن دشوار خودرو

همان‌طور که گفتیم انژکتورها مسئول تزریق مقدار دقیقی از گازوئیل به محفظه‌های احتراق هستند اما اگر یک یا چند انژکتور سوخت موتور دیزلی خراب شود موتور شاید میزان مناسبی از سوخت را دریافت نکند. این موضوع مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به روشن شدن دشوار خودرو و یا حتی استارت نخوردن کامل آن اشاره کرد. این مشکل زمانی ایجاد می‌شود که نازل انژکتورها به خاطر آلودگی گازوئیل مسدود شوند. البته خرابی انژکتور به دلیل شکستن، نشتی و یا عیوب برقی و استهلاک طبیعی نیز رخ می‌دهد.

همچنین بخوانید: دلایل استارت نخوردن ماشین و روش حل آن

بوی شدید گازوئیل در کابین و موتور خودرو

یکی دیگر از رایج‌ترین نشانه‌های خرابی انژکتور سوخت موتور دیزلی وجود بوی قوی گازوئیل در کابین و موتور خودرو است. اگر این بو بیشتر در میانه یا پشت خودرو احساس می‌شود احتمالاً مشکل به لوله‌های سوخت، باک و یا دیگر قطعات سیستم سوخت‌رسانی مرتبط خواهد بود. انژکتورهای سوخت دیزل به خاطر آسیب دیدن می‌توانند نشتی داده و از کار بیفتند. این نشتی منشا همان بوی قوی گازوئیل خواهد بود. حتی قطره کوچک گازوئیل هم بوی قابل‌توجهی دارد و نشتی انژکتورها می‌تواند نشانه‌ای از خرابی آن‌ها باشد.

عدم قبولی در آزمون معاینه فنی

یکی از الزامات خودروهای کارکرده دریافت معاینه فنی است. در آزمون معاینه فنی میزان آلایندگی خودرو نیز اندازه‌گیری می‌شود. یکی از دلایل عدم قبلی در آزمون معاینه فنی خرابی انژکتور سوخت موتور دیزلی است. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که انژکتورها به خاطر آلودگی و ناخالصی گازوئیل مسدود شوند و عملکرد قطعه موردبحث را تحت تأثیر قرار دارند. با رسیدن مقدار نادرستی از سوخت به محفظه احتراق، اشتعال ناقص رخ داده و آلاینده‌های بیشتری تولید می‌شوند که نتیجه آن مردودی در آزمون معاینه فنی است.

ناک یا ضربه موتور

در صورت خرابی انژکتورها، شاهد تک کار کردن موتور و یا ناک در آن خواهید بود. زمانی که یک یا چند سیلندر موتور نتوانند فرایند احتراق را به‌طور کامل انجام دهند چنین مشکلاتی پیش می‌آیند. تک کار کردن معمولاً همانند یک ضربه ناگهانی یا از دست رفتن قدرت موتور حس می‌شود و معمولاً با کارکرد درجای خشن و ناهنجار موتور تشخیص داده خواهد شد. در این حالت شاید در شتاب گرفتن مشکل داشته باشید و یا حس کنید پدال گاز به دستورات شما پاسخ نمی‌دهد. البته توجه داشته باشید که مشکلات دیگری هم می‌توانند باعث ناک یا ضربه موتور و تک کار کردن آن شوند اما یکی از دلایل احتمالی خرابی انژکتورها خواهند بود.

همچنین بخوانید: سنسور ناک یا ضربه چیست و چه وظیفه‌ای در خودرو دارد؟

روشن شدن چراغ چک

خودروهای مدرن به سنسورها و کامپیوترهای پیشرفته و متعددی مجهز شده‌اند تا عملکرد خودرو، سیستم‌های مختلف و… را کنترل کرده و وجود یک مشکل را سریعاً گزارش کنند. سیستم عیب‌یابی فابریک خودرو OBD مسئول بررسی قطعات مختلف وسیله نقلیه و اعلام هشدار به مالک در صورت تشخیص رفتار غیرعادی خودروست. یکی از این چراغ‌ها، چراغ چک است که جزو رایج‌ترین علائم هشدار به راننده بوده و در صورت خرابی انژکتور سوخت موتور دیزلی هم روشن می‌شود. همان‌طور که می‌دانید دلایل زیادی برای روشن شدن چراغ چک وجود دارد و بنابراین اگر برخی نشانه‌های یاد شده را به همراه هشدار چراغ چک مشاهده کردید به یک مکانیک باتجربه مراجعه کنید تا ریشه مشکل را پیدا کند.

افت توان و قدرت خودرو

تا به اینجا رایج‌ترین نشانه‌های خرابی انژکتورها را ذکر کردیم و هریک از آن‌ها می‌توانند به روش‌های مختلف پرفورمنس خودرو را تحت تأثیر قرار دهند. البته ما هنوز به افت کلی توان و عملکرد وسیله نقلیه اشاره نکرده‌ایم. یافتن ریشه این مشکل کمی سخت است زیرا به اشکال مختلفی پدیدار می‌شود و مشکلات متنوعی را ایجاد می‌کند. معمولاً مشکلات مربوط به افت توان و قدرت خودرو شامل چیزهایی همچون دشواری شتاب گیری، دور درجای خشن، افزایش مصرف سوخت و یا حتی حس کلی افت توان موتور خواهد بود. این مشکل احتمالاً زمانی رخ می‌دهد که موتور به دلیل خرابی انژکتورها سوخت کافی دریافت نمی‌کند. معمولاً زمانی که انژکتور به‌طور کامل از کار نیفتاده و به‌طور مثال کمی مسدود شده چنین علائمی بروز می‌کنند. مشکل این است که همانند اکثر نشانه‌های ذکر شده، افت توان و قدرت خودرو نیز ریشه‌های زیادی دارد و یافتن علت اصلی آن باید توسط افراد خبره صورت گیرد.

در همین زمینه بخوانید: علت کاهش شتاب خودرو چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. amirboss

    ۱۶ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (776 ديدگاه)

    قطعه ای که مستقیما با انژکتور ها درارتباطه و سوخت رو می‌رسونه پمپ گازوئیل یا فارسونگا نام داره که ضعیف شدن این قطعه هم می‌تونه اکثر نشونه های بالا رو داشته باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا