داجفورد

فروش بیشتر چلنجر از موستانگ و کامارویی که روبه‌مرگ است

سه‌ماههٔ دوم سال ۲۰۲۱ دوره‌ای است که فورد دوست دارد آن‌را فراموش کند زیرا کمبود جهانی میکروچیپ بشدت این خودروساز را تحت تأثیر قرار داده و با توجه به آمار فروش ماه ژوئن، فورد در بیشتر سگمنت‌ها مغلوب رقبای اصلی خود شده است. دیروز بررسی کردیم که برای اولین بار، دوج رم و شورلت سیلورادو در آمار فروش پیکاپ‌ها، سری F را پشت سر گذاشتند و حالا سراغ بخش ماسل کارها رفته‌ایم که بازهم خبرهای خوبی برای فورد به همراه ندارد زیرا در این بخش هم دوج چلنجر سالخورده فروش بیشتری از موستانگ داشته است.

در سه‌ماههٔ دوم امسال، موستانگ ۱۴,۶۷۶ دستگاه فروش داشته که کاهش اندک ۶.۶ درصدی را نسبت به فروش سال گذشته نشان می‌دهد. از سوی دیگر، چلنجر در این مدت ۱۵,۰۵۲ دستگاه فروش داشته که افزایش چشمگیر ۵۲ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد. این یعنی قرنطینهٔ سال گذشته به خاطر شیوع بیماری کرونا آسیب زیادی به فروش دوج زده همان‌طور که حالا کمبود میکروچیپ به فورد لطمه زده است. در همین حال، باید توجه داشت که هم‌اکنون چلنجر خودرویی سیزده‌ساله است اما هنوز هم در بین خریداران بسیار محبوبیت دارد.

از سوی دیگر، اخبار در مورد رقیب دیرینهٔ موستانگ یعنی شورلت کامارو بسیار بدتر است. این خودرو در سه‌ماههٔ دوم ۲۰۲۱ تنها ۲,۷۹۲ دستگاه فروش داشته که کاهش مرگبار ۵۸ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. برای مقایسه، فورد فقط در ماه ژوئن به‌اندازهٔ کل فروش کامارو در فصل بهار، موستانگ فروخته است. البته کمبود جهانی میکروچیپ روی فروش هر سهٔ این ماسل کارها تأثیر گذاشته اما این مشکل دلیل اصلی کاهش فروش این خودروها نیست زیرا فروش موستانگ و کامارو در سال‌های اخیر به‌طور مداوم کاهش داشته درحالی‌که فروش چلنجر تقریباً ثابت بوده است.

این اولین باری نیست که چلنجر در آمار فروش در یک دورهٔ خاص از موستانگ پیشی می‌گیرد اما در فروش کل سال، اسب سرکش فورد همواره پیشتاز بوده است. بااین‌وجود، امسال می‌تواند این موضوع تغییر کند زیرا در آمار فروش کل شش ماه نخست ۲۰۲۱، موستانگ فقط ۳,۶۳۸ دستگاه فروش بیشتری نسبت به چلنجر داشته است. به‌طور دقیق، در این مدت موستانگ ۳۳,۷۸۶ دستگاه، چلنجر ۳۰,۱۴۸ دستگاه و کامارو فقط ۹,۸۸۱ دستگاه فروش داشته‌اند؛ بنابراین حتی اگر فورد بتواند مشکل کمبود چیپ را برطرف کند، بازهم احتمال این وجود دارد که چلنجر بتواند در آمار فروش تا پایان سال ۲۰۲۱ موستانگ را مغلوب کند.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. میثم

    ۱۴ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1827 ديدگاه)

    یکی از دلایل فروش ثابت و خوب دوج، پایبند بودن به اصالت در طراحیه
    چیزی که در موستانگ رفته رفته کمرنگتر شده
    و در کامارو زیر پا گذاشته شده و خیلی به سمت طرح های اروپایی متمایل شده
    ماسل کار باید روح آمریکایی داشته باشه ((( سریع و خشن )))

    موافقم ۸
    مخالفم ۰
    1. akrh78

      ۱۵ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (996 ديدگاه)

      حتی اروپاییا هم مسئولیت طراحی مزخرف کامارو رو بر عهده نمیگیرن
      حیف کامارو نسل ۵ و قبل تر
      حتی همین نسل ۶ هم تا قبل از فیس لیفت خیلی بهتر بود
      متاسفاته به احتمال زیاد کامارو نسل هفتمش رو به چشم نخواهد دید

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  2. Moein

    ۱۴ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (784 ديدگاه)

    چلنجر
    وحشی بی اعصاب
    گنده لات ماسل کارها
    بینظیره😍😍😍😍

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
    1. زیزیگولو

      ۱۴ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (2389 ديدگاه)

      چلنجر این هیولای پرقدرت تو درگ های زیادی شرکت کرده و بزرگای زیادی رو شکست داده و البته تو خیلی از رقابتای دیگه هم مُچ خیلی از رقیبا رو خابونده

      موافقم ۲
      مخالفم ۰
  3. ممد ژانگولر

    ۱۴ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1704 ديدگاه)

    حرضت عباسی بخوام بگم‌ چلنجر مادر همه خودروهای لاتیه 💪
    موستانگ مادر همه عشقهای بی پایانه ❤️
    کامارو مادر همه تازه به دوران رسیدهاست 🤠

    موافقم ۰
    مخالفم ۱
    1. افشار

      ۱۴ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (346 ديدگاه)

      چطور دلت آمد راجب کامارو اینطوری بگی !؟

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. ممد ژانگولر

        ۱۵ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (1704 ديدگاه)

        داداش افشار کامارو سوار شدم شاید باورت نشه اصلا ازش راضی نبودم
        ولی بجاش اون دوتای دیگه خیلی حال کردم
        از ظاهر قضاوت نکنیم

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
  4. ارشیا(فقط و فقط)SVJ

    ۱۴ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (308 ديدگاه)

    کامارو الان:
    مارو دور ننداز
    ما اونقدم به درد نخور نیستیم
    😫😫😫😫

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  5. R@m!n

    ۱۴ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1304 ديدگاه)

    داج و ماستنگ که تو بهترین فرمشون هست. هزاران افسوس از اوضاع کامارو که داره پای سیاست های جنرال موتورز می سوزه.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  6. امیرحسین

    ۱۴ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (407 ديدگاه)

    سلام.
    تشکر از جناب دهقان.
    نمیدونم چرا میگن که طراحی کامارو زشته؟!از نظر من که خوبه،اگه بخوام عنتخاب کنم از نظر طراحی اول کامارو بعد چلنجر بعد هم موستانگ،از نظر من واقعا موستانگ در نمونه های پایه زشته ولی GT500 خوبه طراحیش.از تظر پرفورمنس هم بنظرم اول چلنجر بعد پوستانگ و اخر هم کامارو

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  7. امیر

    ۱۴ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (82 ديدگاه)

    محصولات دوج یکم‌زودتر به روز بشن نسل عوض کنن بهتره همین چلنجر چارجر جورنی دورانگو دیگه یکم زودتر دست بکار بشن بهتره آمار فروش دلیل بر بروز نکردن نمیشه قدیمین مثلا کرایسلر ۳۰۰ خب بروزش کنین لعنتیا

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. viper

      ۱۴ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (41 ديدگاه)

      نظرت محترمه اما امیدوارم تا صد سال دیگه همین نسل بمونه درسته نسلش قدیمیه ولی جذابه و یه ماسل کار واقعیه و بحث اصالت هم هست باید اصالت نگه داشته بشه

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  8. Amirreza

    ۱۴ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (2190 ديدگاه)

    اگر دیدین کسی مثل من و یا بعضی از دوستان دیگه کامارو رو بیشتر دوست داریم بدونین که به احتمال ۸۰ درصد طرفدار خودروساز های اروپایی هستیم چون از ظرافتی که توی طراحی کامارو هست خوشمون اومده

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  9. بهنام

    ۱۴ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (523 ديدگاه)

    کامارو ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ واقعا خوب و تو اوج بود
    ولی متاسفانه شورولت تو نسل بعدی خیلی بد قافیه رو به رقبا باخت

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  10. بهراد

    ۱۴ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (647 ديدگاه)

    از وقتی کرونا اومده همه میکروچیپارو ریختن تو واکسن دادن به ملت جهان.
    شوخی

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  11. 🇩🇪👑MERSEDES BENZ👑🇩🇪

    ۱۴ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1731 ديدگاه)

    بابا با کامارو بدبخت این کارا رو نکنید !

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  12. امیر

    ۱۴ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (2709 ديدگاه)

    وقتی اصالت و هیبت داشته باشی، فرقی نمیکنه چقد از عمرت گذشته باشه
    همیشه جذاب میمونی!!

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  13. یانکی

    ۱۴ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1440 ديدگاه)

    شورولت برای زنده نگه داستن کامارو باید به جز zl1 بقیه نسخها رو متوقف کنه و مدل z28 رو هم برگردونه.البته ss رو هم با ظاهر zl1 بده بیرون ولی با قیمتی رقابتی.در مورد چلنجر و چارجر باید با پلتفرم جدید ولی کاملا با همین ظاهر ارائه کنه و نمای داخلی رو هم کاملا بروز کنه.کرایسلر هم ۳۰۰ رو ببره یه لول بالاتر و از پیشرفته ترین سیستم هیبرید استفاده کنه یا بکنش رقیب تسلا مدل اس

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. 🇩🇪👑MERSEDES BENZ👑🇩🇪

      ۱۴ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (1731 ديدگاه)

      کرایسلر ۳۰۰ که کلا باید جدید شه و این شرکت یک کراس اوور میان سایز یک SUV فول سایز و یک گرند تورر جدید بده بیرون .
      کامارو رو موافقم و اینکه یک نسخه پرفورمنس برای رقابت با دیمن و gt500 بده بیرون و نسل بعدی طراحیشو جذابتر کنه هرچند این نسلم طراحیش خوبه .

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  14. Reza Waffen SS

    ۱۴ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (2726 ديدگاه)

    خداییش بین این ۳ چلنجر بهترین قیافه رو داره و اصالتش رو حفظ کرده عمده ترین دلیل جذب مشتری هم همینه

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
    1. 🇩🇪👑MERSEDES BENZ👑🇩🇪

      ۱۴ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (1731 ديدگاه)

      واقعا چلنجر جزو معدود ماشینایی هست که ابهت دهه ۶۰ رو حفظ کرده که هیچ اضافه هم شده.

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  15. محمد مختاری آذر

    ۱۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (815 ديدگاه)

    چانجر عالی هستش

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  16. Swedish arrogant tiger

    ۱۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1545 ديدگاه)

    با این که همیشه از دوست داران ماستانگ بودم ولی از وقتی نسل کنونیش معرفی شد، دیگه نتونستم باهاش ارتباط بگیرم.
    ماستانگ و کامارو راه رو اشتباه رفتن، مخاطبان ماسل کار ها دنبال چراغ باریک و مد های روز نیستن.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  17. mm.y@rlou

    ۱۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (257 ديدگاه)

    این گرگ پیر بلاخره کار خودش رو کرد تبریک به طرفداراهای دوج و چلنجر فن ها 💙

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  18. آریا ماشین

    ۱۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (615 ديدگاه)

    واقعا حیف کامارو…
    یه کامارو نسل قبل یا حتی همین نسل قبل از فیس لیفت چی بود و حالا چی شده
    شورلت کامارو SS 1LE یکی از خودرو های مورد علاقم بود و بین ماسل کار ها هم محبوب ترین بود برام
    ولی متاسفانه همه چی خراب شد.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا