کانسپت‌های فراموش‌شده: فولکس‌واگن اکوریسر

خودروی اسپرت دیزلی که هم‌زمان یک کوپه، یک کانورتیبل و یک اسپیداستر بود!

نام فولکس‌واگن EcoRacer
معرفی نمایشگاه توکیو 2005
ترکیب موتور وسط
پیشرانه 1.5 لیتری توربودیزل
قدرت 135 اسب بخار
گشتاور 250 نیوتن متر
گیربکس 7 سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب
وزن 850 کیلوگرم

 

چرا باید آن‌را به یاد داشته باشیم؟

با ظاهری عجیب، بدنهٔ فیبر کربنی و پیشرانهٔ دیزلی که در میانهٔ آن قرار گرفته بود، اکوریسر پیشنهاد جالبی برای کسانی بود که خواهان سه خودروی مختلف در یک خودروی اسپرت بودند

بسیاری از شما احتمالاً هنوز کانسپت دوست‌داشتنی بلواسپرت فولکس‌واگن را به یاد دارید که در اوایل سال 2009 در نمایشگاه دیترویت رونمایی شد. آن‌هم یک رودستر کوچک موتور وسط با فقط دو صندلی بود و به یک پیشرانهٔ دیزلی مجهز شده بود؛ اما بلواسپرت اولین خودروی اسپرت دیزلی ایده‌ای فولکس‌واگن نبود زیرا حدود دو سال قبل از آن، کانسپت اکوریسر با همان فرمول معرفی شده بود.

در سال 2005 یعنی زمانی که محصولات دیزلی گروه فولکس‌واگن بسیار محبوب بودند، ایدهٔ یک خودروی اسپرت دیزلی چندان عجیب به نظر نمی‌رسید. به همین دلیل کانسپت اکوریسر با یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری توربودیزل در نمایشگاه توکیو 2005 رونمایی شد. این اسپرت سبک‌وزن با استفاده از قلب دیزلی خود ظرف 6.3 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 230 کیلومتر بر ساعت را داشت.

اما ویژگی مهم‌تر اکوریسر چیزی بود که پیشرانه‌های دیزلی به‌خوبی با آن آشنایی دارند یعنی مصرف سوخت پایین. این اسپرت موتور وسط در هر صد کیلومتر تنها 3.4 لیتر گازوئیل مصرف می‌کرد که رقم واقعاً چشمگیری بود؛ اما این سطح از عملکرد و راندمان عمدتاً به لطف وزن پایین خودرو فراهم شده بود. بدنهٔ اکوریسر از فیبر کربن ساخته شده بود و به همین دلیل خودرو تنها 850 کیلوگرم وزن داشت یعنی به‌اندازهٔ خودروی شهری امروزی فولکس‌واگن آپ! اکوریسر همچنین خودروی بسیار کوچکی هم بود به‌گونه‌ای که 3.77 متر طول، 1.74 متر عرض و تنها 1.21 متر ارتفاع داشت.

رینگ‌های 17 اینچی به همراه اوورهنگ‌های بسیار کوتاه جلو و عقب، نمای خاص و منحصربه‌فردی به این خودرو بخشیده بودند اما جذاب‌ترین ویژگی اکوریسر سقف آن بود زیرا راننده می‌توانست با حذف ساختار سقف ظرف چند دقیقه، خودرو را از یک کوپهٔ معمولی به یک رودستر تبدیل کند. برای ارائهٔ تجربهٔ خالص رانندگی در هوای آزاد، حتی شیشهٔ جلو و قاب آن‌هم قابل برداشتن بود و این کانسپت را به یک اسپیداستر سنتی تبدیل می‌کرد؛ اما متأسفانه اکوریسر هیچ‌گاه برای تولید در نظر گرفته نشده بود و چیزی بیشتر از یک خودروی تحقیقاتی نبود.

[دانلود ویدئو]
 

منبع: Motor1

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

8 دیدگاه

  1. رامین
    سوابق: (42 دیدگاه) ,

    از اون ماشیناس که نظرات یا بشدت مثبته راجبش یا بشدت منفی.

    پاسخ
    1. Khosrow
      سوابق: (1239 دیدگاه) ,

      دقیقا / اولش خیلی بدم اومد / کم کم زیبا شد / الان هم بلاتکلیف / فراموش شدنش بد هم نبوده ..

      پاسخ
  2. Behrouz. anzali
    سوابق: (185 دیدگاه) ,

    ماشین خوشکلی هست . جالبه واقعا مصرف سوختش خیلی خوب بود ۳.۴ لیتر در صد کیلومتر!!!!
    ولی من موندم این فولکس واگن به این عظمت چرا یه سوپر اسپرت نداره؟؟؟؟ اگه کسی میدونه بگه

    پاسخ
    1. OMID
      سوابق: (883 دیدگاه) ,

      این همه سوپر اسپرت داره
      لامبو
      پورشه
      ائودی
      بوگاتی
      اگه منظورت خود برندشه چون خریدار نخواهد داشت
      فولکس یه برند اقتصادی ه
      اگه سوپر اسپورت بزنه فروش نمیره

      پاسخ
      1. behrouz anzali
        سوابق: (7 دیدگاه) ,

        ممنون دوست عزیز . اینم یه دلیلی هست برا خودش

        پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.