خداحافظی با گلف استیشن، آلترک و اسپرت‌ون

فولکس‌واگن آمریکا اعلام کرده است که تا پایان سال جاری به عرضهٔ دو نسخهٔ استیشن از گلف یعنی مدل‌های اسپرت‌واگن و آلترک در ایالات‌متحده خاتمه خواهد داد زیرا فروش هردوی آن‌ها در پی محبوبیت شاسی‌بلندها کاهش یافته است. این در حالی است که چندی پیش هم اعلام شده بود نسخهٔ پایهٔ نسل آیندهٔ گلف در ایالات‌متحده عرضه نخواهد شد و فقط نسخه‌های اسپرت GTI و R در این بازار ارائه می‌شوند. البته فولکس‌واگن یادآور شده است که یک کراس‌اوور جدید و همین‌طور مدل‌های الکتریکی ID جای خالی این خودروها را در سبد محصولات شرکت پُر خواهند کرد.


بدین ترتیب گلف آلترک و اسپرت‌واگن هم به بیتل پیوسته و تولید آن‌ها در کارخانهٔ فولکس‌واگن در مکزیک متوقف خواهد شد تا فضا برای تولید کراس‌اوور جدید تارک فراهم گردد. تولید این کراس‌اوور جدید اوایل سال 2020 آغاز می‌شود. در سال 2018، نسخه‌های GTI و R حدود 48 درصد از کل فروش خانوادهٔ گلف در ایالات‌متحده را به خود اختصاص دادند و فروش گلف GTI نزدیک به سه برابر گلف پایه بوده است. کل خانوادهٔ گلف با احتساب نسخه‌های اسپرت‌واگن و آلترک نیز طی سال 2018 در آمریکا 42 هزار دستگاه فروش داشته‌اند که بسیار کمتر از فروش تیگوآن است که در آستانهٔ شش‌رقمی شدن قرار دارد.


از سوی دیگر اخباری در مورد حذف یکی دیگر از اعضای خانوادهٔ گلف هم منتشر شده است. این نسخه، اسپرت‌ون نام دارد که به‌عنوان یک گلف بلندقدتر در اروپا برای کسانی که نمی‌خواهند مینی‌ون بزرگی مثل فولکس‌واگن توران داشته باشند عرضه می‌شود. این نسخه برای اولین بار در سال 2004 در زمان تولید نسل پنجم گلف با نام گلف پلاس متولد شد و سپس نسل جدید آن که بر اساس نسل هفتم گلف ساخته شده بود در سال 2014 با نام گلف اسپرت‌ون به بازار آمد. حال اما آینده این نسخه مبهم به نظر می‌رسد زیرا رئیس بخش فروش و بازاریابی فولکس‌واگن آقای «یورگن استاکمن» به اتوکار گفته است خودروهایی مثل این از برنامهٔ ما خارج می‌شوند.


در زمانی که کراس‌اوورها در حال سلطه بر بازار خودرو هستند عجیب نیست که گلف اسپرت‌ون از سبد محصولات فولکس‌واگن کنار گذاشته شود. البته هرچند ساخت جایگزین مستقیمی برای این خودرو در برنامهٔ فولکس‌واگن نیست اما شایعه شده است که این شرکت می‌خواهد دو مینی‌ون گلف اسپرت‌ون و توران را با خودروی کاملاً جدیدی جایگزین کند. گفته شده نام این خودرو واریواسپرت خواهد بود. این مینی‌ون جدید از نسل آیندهٔ گلف کشیده‌تر و بلندتر بوده و از سه ردیف صندلی برخوردار خواهد بود اما تمامی پیشرانه‌ها و تکنولوژی‌های خود را از گلف می‌گیرد. انتظار می‌رود واریواسپرت سال آینده معرفی گردد اما بااین‌حال چیزی که قطعی به نظر می‌رسد، کوچک شدن خانوادهٔ گلف در آینده است.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

3 دیدگاه

  1. sina
    سوابق: (1832 دیدگاه) ,

    تصمیم درستی بود
    خودروهای جذابی نبودن.
    بعد از توارگ و بیتلز و شیراکو نوبت ایتا بود.
    فولکس داره شرکت پویا و پرشتاب تری میشه.
    احتمال چند تا از زیرشاخه هاش هم بفروشه
    بنظرم دوکاتی و لامبو و اسکانیا میتونن گزینه ها باشن

    پاسخ
    1. Me
      سوابق: (25 دیدگاه) ,

      شاید بنظر شما و امریکاییا اینطوری باشه اما دنیای اسپرت و جذابیت با مقدارکارایی ماشین هیچ رابطه ای نداره بازار خودرو اروپا خیلی بازار عجیبیه و تنها چیزی که مهم نیست جذابیته.توی المان تقریبا ده درصد خودروهای کف خیابون انواع مختلف گلف هستش.گلف پلاس یا بقول المانیا پلووس که اینجا ازش بنام اسپرت ون یاد شده گلف واریانت که همون استیشن خودمونه و گلف الترک خیلی پرطرفدارن.خیلی.حتی نمونه های مشابه که توی سئات و اشکودا روی همین شاسی تولید میشه مثلا اشکودا Yeti شاید از نظر یه ادم ماشین باز یه قوطیه چهارچرخ باشه ولی اینجا واقعا پرطرفداره .ازین خبر واقعا تعجب کردم.و جالبه بدونید ازینا پرطرفدار تر انواع مختلف پاسات ائودی a6 و اشکودا ساپربه.این ۳تا برند توی اروپا هرچی تولید کنن مردم میخرن بدون توجه به جذابیت.البته داچیا هم همینقدر بین مردم خوشنامه ساندرو یا همون لوگان و داستر هم فروش خیلی بالایی دارن هم بازار دست دومشون خیلی خوبه.صبح بزنی تو ebay تا ظهر فروختیش.اینجا تنها چیزی که مهمه کاراییه وراحتی حتی اینکه توی فضای عقب ماشین سگ شون چقدر راحته از زیبایی و جذابیت و اسپرت بودن مهم تره

      پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.