فولکس واگن

۶۵ سالگی فولکس‌واگن کارمن گیا، یک خودروی نمادین از دیار ژرمن‌ها

۶۵ سال پیش اولین دستگاه از فولکس‌واگن کارمن گیا خط تولید کارخانه اوسنابراک را ترک کرد.

این خودرو که زاییده ذهن ویلهم کارمن به عنوان یک خودروساز قراردادی بود از مهندسی آلمانی سود می‌برد و روی شاسی فولکس‌واگن بیتل ساخته شده بود. کار طراحی کارمن گیا نیز توسط کاروزریا گیا انجام شده بود.

این کوچ بیلدر نسخه کانسپتی از کارمن گیا را به مدیران آن زمان فولکس‌واگن نشان داد و هر دو طرف تصمیم گرفتند این خودرو را یک ماه پس از رونمایی رسمی و در آگوست ۱۹۵۵ روی خط تولید بفرستند.

یک سال بعد اولین نمونه‌های این خودرو به آمریکا رسیدند. البته کارمن گیا علیرغم طراحی اسپورتی که داشت از پیشرانه ۳۶ اسب بخاری استفاده می‌کرد و ۶۸ کیلوگرم نیز سنگین‌تر از بیتل بود. به همین خاطر اثری از سرعت در کارمن گیا نبود و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت این خودرو در ۲۸ ثانیه ثبت شده بود.

با این وجود کارمن گیا سواری جالبی داشت و تغییرات رخ داده در سیستم تعلیق آن باعث شده بود فنرهای متفاوتی نسبت به بیتل مورد استفاده قرار گیرد. این خودرو همچنین ارتفاع کمتری نسبت به سطح زمین داشت و نسبت به بیتل ۹۰۰ دلار گران‌تر بود.

کارمن گیا به خودروی محبوبی تبدیل شد و طی ۱۹ سالی که در خط تولید بود ۳۶۲,۶۰۱ دستگاه نسخه کوپه و ۸۰,۸۸۱ دستگاه نسخه کانورتیبل از آن به فروش رفت. تقریباً ۲۷۹ هزار دستگاه کارمن گیا نیز به آمریکا وارد شد.

کارمن گیا تا سال ۱۹۷۴ که به پایان خط رسید به‌روزرسانی‌های مداوم را تجربه می‌کرد و در نهایت با قدرت ۶۰ اسب بخاری از خط تولید خداحافظی کرد. البته اصول اساسی این خودرو هرگز تغییر نکرد. البته احتمال دارد این خودرو روی طراحی خانواده ID. فولکس‌واگن تأثیر بگذارد زیرا این خودروساز گفته آینده الکتریکی‌اش می‌تواند برخی از آزادی‌های طراحی سال‌های گذشته را به همراه داشته باشد.

هم‌اکنون قیمت نسخه‌های کلکسیونی این خودرو نسبت به شرایط کلی و کارکرد بین ۱۰ تا ۳۰ هزار دلار می‌باشد.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه

  1. nikzad

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (249 ديدگاه)

    به نظرم ماشینی بود که به تیپ امریکاییا هم میخورد.اون سگ های بیچاره رو چطور فشار داد تو ماشین!

    موافقم ۶
    مخالفم ۲
  2. پارسا عشق ماشین

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (117 ديدگاه)

    لپ اتو بکشم گوگولی بمیرم برات پیرمرد خدایا این چه نازه

    موافقم ۷
    مخالفم ۰
  3. پارسا عشق ماشین

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (117 ديدگاه)

    لپاتو بخورم بابا بزرگ چقدر با مزه و توپولی اگه تو تولید میشدی بهتر بود تا از این کراس اوور چینی و کره ای

    موافقم ۸
    مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا