لامبورگینی

معرفی رسمی لامبورگینی اسنزا SCV12، قوی‌ترین گاو تاریخ سنت آگاتا

سرانجام پس از انتشار تیزرهای مختلف، لامبورگینی رسماً گاو خشمگین جدید خود بنام اسنزا SCV12 را معرفی کرده است. این یک هایپرکار تولید محدود مخصوص پیست است که تنها ۴۰ دستگاه از آن تولید می‌شود. مدیرعامل و رئیس لامبورگینی «استفانو دومنیکالی» در مورد این هیولای جدید می‌گوید:

اسنزا SCV12 نشان‌دهندهٔ خالص‌ترین تجربهٔ رانندگی پیستی است که برند ما می‌تواند ارائه کند، یک شاهکار مهندسی که پیوند بین خودروهای ما و آسفالت پیست را برجسته می‌کند. لامبورگینی برندی است که دائماً به آینده نگاه می‌کند و دنبال چالش‌های جدید است ولی ما هرگز ریشه‌های خود را فراموش نمی‌کنیم. اسنزا SCV12 ترکیبی عالی از روح ما به‌عنوان یک سازندهٔ سوپراسپرت و اشتیاق واقعی ما به موتوراسپرت است

همان‌طور که گفته شد، اسنزا SCV12 با راه‌حل‌های مهندسی حاصل از مسابقه، صرفاً برای استفاده در پیست‌ها ساخته شده است. پیشرانهٔ دوازده سیلندر ۶.۵ لیتری تنفس طبیعی این خودرو بیش از ۸۲۰ اسب بخار  (۸۳۰PS) قدرت تولید می‌کند و قوی‌ترین موتور تنفس طبیعی تاریخ لامبورگینی محسوب می‌شود. این نیروی عظیم از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ سکوئنشیال X-Trac انتقال پیدا می‌کند که به‌عنوان یک عنصر ساختاری در داخل شاسی قرار گرفته است. همچنین نیروی موتور فقط به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. اسنزا به لوله اگزوزهای کاپریستو هم مجهز شده که ضمن اهمیت به صدای موتور، فشار پشت خودرو را کاهش داده و پرفورمنس را بهبود می‌بخشد.

یکی دیگر از ویژگی‌های چشمگیر این جانور مخصوص پیست برخورداری از نسبت وزن به قدرت عالی ۱.۶۶ کیلوگرم بر هر اسب بخار است که این مهم به لطف نسل جدید شاسی مونوکوک فیبر کربنی به دست آمده است که نیازی به رول کیج داخلی ندارد؛ اما علیرغم فقدان این رول کیج، اسنزا SCV12 اولین خودروی GT محسوب می‌شود که طبق قوانین ایمنی فیا ساخته شده است. همچنین آئرودینامیک این گاو چموش ایتالیایی هم از تجربهٔ مسابقه‌ای لامبورگینی Squadra Corse بهره می‌برد و به همین دلیل در سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت هم ۱۲۰۰ کیلوگرم داون‌فورس تولید می‌کند که حتی از یک خودروی مسابقه‌ای GT3 هم بیشتر است.

روی کاپوت جلویی اسنزا دو ورودی هوا تعبیه شده که هوای گرم را از رادیاتور بیرون می‌کشد و هوای خنک را به سمت دریچهٔ روی سقف هدایت می‌کند. اسپلیتر جلو به همراه باله‌های جانبی و بال عقب دوقسمتی قابل تنظیم هم از دیگر ویژگی‌های آئرودینامیکی این خودرو هستند. رئیس بخش Centro Stile لامبورگینی «میتجا بوکرت» دراین‌باره می‌گوید:

با اسنزا SCV12 ما به میراث مسابقه‌ای گذشته و حال حاضر خود ادای احترام می‌کنیم. بال بزرگ عقب، باله‌های جانبی و اسپلیتر جلو عناصری هستند که از اوراکان سوپر تروفئو اوو و GT3 اوو گرفته شده‌اند. این ماشین ترکیبی عالی از سنت ما و تصور ما برای آینده است

خطوط پویای بیرونی اسنزا SCV12 جذابیت پروتوتایپ‌های دههٔ ۷۰ لامبورگینی را با عناصر معمول لامبورگینی‌های مدرن مثل هندسهٔ شش‌ضلعی ترکیب کرده است. در داخل نیز در میانهٔ داشبورد بخش فیبر کربنی Y شکلی کار شده و غربیلک فرمان چندمنظوره هم از خودروهای فرمول یک الهام گرفته است. این طراحی کابین مدرن اما درعین‌حال بسیار کاربردی برای یک خودروی مسابقه‌ای است. از سوی دیگر، با توجه به اینکه چسبندگی و ترمز همیشه در پیست مهم هستند، برای اسنزا لاستیک‌های اسلیک پیرلی در نظر گرفته شده که روی رینگ‌های منیزیومی (۱۹ اینچی در جلو و ۲۰ اینچی در عقب) قرار گرفته‌اند و در پشت آن‌ها هم کالیپرهای ترمز برمبو جای گرفته‌اند.

مدیر فنی ارشد لامبورگینی «مائوریزیو رجیانی» در مورد این هایپرکار مخصوص پیست می‌گوید:

اسنزا SCV12 بیان نهایی موتور V12 تنفس طبیعی است که نماد برند ما از سال ۱۹۶۳ محسوب می‌شود. این پروژه‌ای است که در آن ما به دنبال دستیابی به کمال مهندسی با آئرودینامیک، طراحی آینده‌نگر و راه‌حل‌های نوآورانه مثل شاسی مونوکوک کربنی بدون رول کیج داخلی هستیم. نتیجهٔ این کار خودرویی جذاب و تسلیم نشدنی است که برای مسابقه متولد شده و ویژگی‌هایی که لامبورگینی را در سراسر جهان مشهور کرده نشان می‌دهد

خریداران اسنزا SCV12 عضوی از یک کلوپ اختصاصی می‌شوند که از این طریق از سال آینده به برنامه‌های ویژهٔ لامبورگینی دسترسی پیدا می‌کنند تا بتوانند با هایپرکار خود در معتبرترین پیست‌های جهان رانندگی کنند. در این برنامه همچنین هر مالک اسنزا SCV12 در آشیانهٔ جدید ساخته‌شده در سنت آگاتا فضای رایگانی برای نگهداری خودروی خود دریافت می‌کند. در اینجا برای هر دستگاه از این هایپرکار گاراژی شخصی با تجهیزات اختصاصی مثل وب‌کم در نظر گرفته شده که به مالکین این امکان را می‌دهد با استفاده از یک اپلیکیشن بتواند ۲۴ ساعت شبانه‌روز خودروی خود را رصد کنند.

[دانلود ویدئو]

امین دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۴۷ دیدگاه

  1. Alireza

    ۹ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (497 ديدگاه)

    اینو با Fxx_k بزاری تو پیست واسه خودشون رکورد بزنن،خودت فقط بشینی گوش کنی…

    موافقم ۸
    مخالفم ۰
    1. محمدهادی

      ۹ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (258 ديدگاه)

      آففرین😆

      موافقم ۴
      مخالفم ۰
    2. Maserati-MC20

      ۱۷ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (1420 ديدگاه)

      حرف دلمون رو زدی👍👍👍👍

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  2. Carbonado Aventador

    ۹ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (4018 ديدگاه)

    اراذل برید خونه هاتون…
    که لامبو اومد رکوردارو جابجا‌کنه!
    تاج پادشاهی برازندته❤

    موافقم ۹
    مخالفم ۰
    1. sina7

      ۹ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (364 ديدگاه)

      این V12 لعنتی لامبورگینی پتانسیلش بی نهایته
      خیلی خوبه که با وجود اصرار بقیه به الکتریکی شدن و توربو گذاشتن و کم کردن حجم موتور،لامبورگینی هنوزم به روش خودش ادامه میده💪🏽

      موافقم ۱۰
      مخالفم ۰
      1. محمدهادی

        ۹ مرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (258 ديدگاه)

        بنظر میاد این آخرین تلاش های زیبای لامبو برای نشون دادن وفاداریش به V12 های خالصه
        انگار میخواد بگه از آخرین درون سوزهای تاریخ لذت ببرید،که دیگه رنگ این موتورهارو نخواهید دید
        دمشکرم باوفا
        باعشق

        موافقم ۱۰
        مخالفم ۰
      2. Maserati

        ۷ مهر ۱۳۹۹
        سوابق: (1420 ديدگاه)

        اره خوشمممم میادد موتور v12 کم پیداست ولی لامبورگینی ترکووونددددددد!!!!!————wwwwoooowwww

        موافقم ۲
        مخالفم ۰
    2. فقط انگلستان

      ۹ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (812 ديدگاه)

      کربونادو اونتادور جان
      فکر نکن کسانی که خودشون رو طرفدار پورشه یا فراری یا مکلارن می دونن از لامبورگینی بدشون میاد بلکه لامبورگینی گوشه قلب خیلیاشونه و خیلی هم دوسش دارن
      .
      لامبورگینی یعنی ماشینی که وقتی وارد خیابانی میشه دیگه حتی ماشین های اون خیابان هم باید بشینن نگاهش کنن بس که زیبا و چشم نوازه.

      موافقم ۵
      مخالفم ۰
      1. محمدهادی

        ۹ مرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (258 ديدگاه)

        قشنگ اومدی
        نظرت قابل احترام بود
        به افتخار همه ی بی اعصابای دنیای خودرو هوووووراااااا
        مک لارن ها
        فراری ها
        پورشه ها
        استون مارتین ها
        بوگاتی ها
        پاگانی ها
        کونیخ ها
        وایپرها
        کوروت ها
        اما عروس همه ی اینا،باشه عشق ماشین بازا،لامبورگینی
        تمام

        موافقم ۳
        مخالفم ۰
        1. فقط انگلستان

          ۹ مرداد ۱۳۹۹
          سوابق: (812 ديدگاه)

          ارادت.

          موافقم ۲
          مخالفم ۰
    3. Moein

      ۹ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (690 ديدگاه)

      هیولای چموش بی شک برازندشه😍😍

      موافقم ۲
      مخالفم ۰
  3. ساسان

    ۹ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (953 ديدگاه)

    تو۲۵۰کیلومتر ۱۲۰۰ دون فورس.!
    طراحی داخلیش فوقلادست… شک ندارم رکوردهای زیادی جابجا میشه!

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  4. Carbonado Aventador

    ۹ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (4018 ديدگاه)

    فقط یه جای متن رو متوجه نشدم..
    اونجا‌که گفت نسبت قدرت به وزن ۱.۶ اسب بخار به ازای هر کیلوگرم..
    .
    اگه ۱ اسب بخار به ازای هر کیلوگرم بود ، میشد نتیجه‌گرفت وزن ماشین ۸۳۰ کیلوعه..
    .
    الان که شده ۱.۶ اسب بخار به ازای هر کیلوگرم یعنی‌وزن ماشین از ۸۰۰ کیلو هم کمتره؟!!!!!!
    .
    اگه اشتباه میکنم راهنمایی کنید!

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
    1. ساسان

      ۹ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (953 ديدگاه)

      میشه۱۳۷۶ کیلو.
      خودم انتظار کاهش وزن بیشتریو داشتم.

      موافقم ۲
      مخالفم ۰
      1. Mahdi

        ۹ مرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (101 ديدگاه)

        فقط یه سوال چرا دیفرانسیل عقب ؟

        موافقم ۱
        مخالفم ۰
        1. ساسان

          ۹ مرداد ۱۳۹۹
          سوابق: (953 ديدگاه)

          با این حجم از دون فورس عملا به چسبندگی چهارچرخ محرک نیازی نیست تو۲۵۰ کیلومتر۱۲۰۰کیلو گرم دون فورس یعنی معادل وزن کامل خودرو، یعنی با سرعت بسیار بالایی میتونه سرپیچ بره!
          حذف دیفرانسیل جلودر راستای کاهش وزنه از طرفی با کاهش اتصالات اتلاف گشتاور هم کمتر میشه که کار کاملا عاقلانه ایه

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
        2. parvaz

          ۹ مرداد ۱۳۹۹
          سوابق: (379 ديدگاه)

          چون تو پیست شتاب رولینگ مهمتر از شتاب از سکون هست، تو پیست ماشین فقط یه بار از سکون حرکت میکنه اما بعد حرکت بارها و بارها بعد پیچها شتاب ثانویه میگیره و ماشین های دیفرانسیل عقب شتاب رولینگ خیلی خیلی بهتر از چهارچرخ محرک دارند

          موافقم ۱
          مخالفم ۰
      2. Maserati

        ۷ مهر ۱۳۹۹
        سوابق: (1420 ديدگاه)

        چطور حساب کردی؟

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
    2. سردبیر

      ۹ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (597 ديدگاه)

      درود. در هر دو منبعی که برای این مطلب استفاده شده همین عدد نوشته شده:
      include the 1.66 PS/kg power-to-weight ratio
      The Essenza SCV12 features an exceptional power-to-weight ratio of 1.66 hp per kilogram
      اما چون وزن خالص خودرو ۱,۳۷۶ kg (3,034 lb) اعلام شده پس اشتباه منابع بوده و منظور نسبت ۱.۶۶ کیلوگرم بر اسب بخار بوده نه برعکس.
      ممنون از دقت نظر شما

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  5. SF90 STRADALE

    ۹ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (2668 ديدگاه)

    غرش قوی ترین V12 تاریخ لامبورگینی
    این پرچمدار باید بره برای رکورد شکنی تمام پیست ها

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. Mf1

      ۹ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (268 ديدگاه)

      نه تنها نوربررینگ بلکه تمام پیست ها

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
    2. محمدهادی

      ۹ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (258 ديدگاه)

      آره
      بفرستیدش بره😧😧
      لطفا🙏🙏

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  6. Mahdi

    ۹ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (101 ديدگاه)

    اومده رکورد هر پیست رو یه ۶،۷ ثانیه جابه جا کنه هالا کدوم ماشینی می خواد جلو این قد علم کنه

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  7. Farzad

    ۹ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1178 ديدگاه)

    به احترام هنر ایتالیایی ها باید کلاه از سر برداشت 🙌
    رسما ماشین فرمول یک ساختن 🏁
    این دقیقا پیست رو به آتیش میکشه 🔥🔥🔥

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  8. بی ریا

    ۹ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (297 ديدگاه)

    حالا یه عده عشاق آلمان میان میگن بی ام و سری ۸ بهتره و رکورد نوربرگ رینگ رو شکسته و پورشه ۹۱۱ بهترین سوپراسپورت دنیاست و بنز amg شاهکار قرنه
    خود مردم آلمان همچین تعصبی ندارن
    سوپراسپورت ساز فقط دوتان فراری و لامبو و بقیه فقط اداشونو درمیارن

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
    1. R@min

      ۹ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (794 ديدگاه)

      حالا دیگه جو گیر نشو. یه نگاه ریز به آمار آلمانیا تو مسابقات موتور اسپرت بندازی می فهمی که واقعا پورشه و بنز و حتی بی ام و خیییللیی گردنشون کلفته. البته تو این که لامبو و فراری عشقن شکی نیست ولی بگیم کدوم بهتره یه چیزه قطعی نیست هر دوره ای و هر زمانی یه برند پادشاهی می کرده و خیلی زودم پایین کشیده شده. یه زمانی فراری بهترین بود یه زمانی مک لارن یا پورشه. یه چرخه بی پایان که باعث میشه انگیزه رقابت و تلاش برای پیشرفت از بین نره.

      موافقم ۲
      مخالفم ۰
      1. Maserati

        ۷ مهر ۱۳۹۹
        سوابق: (1420 ديدگاه)

        اینو داری با پورشه و بی ام و مقایسه میکنی؟اونا تو در و دیوارن

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
    2. OMID

      ۹ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (1782 ديدگاه)

      لازمه یادی از ۹۱۹evo بکنم؟

      موافقم ۱
      مخالفم ۱
      1. AMG///

        ۹ مرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (581 ديدگاه)

        اتفاقا منم میخواستم همینو بگم
        لامبو تنها نیست رقیب تا دلش بخواد داره…..

        موافقم ۱
        مخالفم ۱
  9. R@min

    ۹ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (794 ديدگاه)

    قدرت نماییه لامبو *__* چه خبرتونه چههههههههههه خبررررررررررتوووووونه.

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  10. AMG///

    ۹ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (581 ديدگاه)

    اژدها وارد میشود
    🔥🔥🔥🔥🔥🔥LAMBORGHINI🔥🔥🔥🔥🔥🔥

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  11. امیر

    ۹ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (2489 ديدگاه)

    شاهکاری دیگر توسط لامبو
    خیلی خوشحالم ک همچنان وی۱۲ اعجاب انگیزش در جریانه!

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
    1. Maserati

      ۷ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (1420 ديدگاه)

      خخوووشششمممم مویاد مووتووور v12 ااییووللللللل

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  12. OMID

    ۹ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1782 ديدگاه)

    پرفورمنسش که حرفی واسه گفتن نمیزاره
    فقط حیف اینجور ماشینا زیاد فیلم و مسابقه و اینا ازشون گرفته نمیشه و میرن گوشه کلکسیون ها خاک میخورن
    کاش لامبورگینی خودش ببره یه چند تا پیست باهاش رکورد بزنه
    فقط طراحیش زیاد خوب نشده به نظرم
    با اونتادور که مقایسه میکنم پسرفت کرده
    طراح جدید اوردن؟

    موافقم ۱
    مخالفم ۱
    1. روزبه

      ۹ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (26 ديدگاه)

      این ماشین چون اختصاصاً برای پیست ساخته شده مباحث فنی توی طراحیش ارجحیت و اهمیت بیشتری دارن به صحبتای زیبایی شناختی . ضمن اینکه اتفاقاً خیلی خوشگل شده به نظر من

      موافقم ۲
      مخالفم ۰
      1. محمدهادی

        ۹ مرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (258 ديدگاه)

        دقیقا

        موافقم ۲
        مخالفم ۰
  13. فقط آمریکا فقط ماسل

    ۹ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (11 ديدگاه)

    ن داداش اومده هرچی رکورده جارو کنه از جمله نوربرگرینگ
    وایپر کجایی که رفیقت داره رکورد میزنه

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  14. آریا ماشین

    ۹ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (484 ديدگاه)

    یا هیولای هیولا ها!!!🔥🔥🔥
    خریداران اسنزا SCV12 عضوی از یک کلوپ اختصاصی می‌شوند که از این طریق از سال آینده به برنامه‌های ویژهٔ لامبورگینی دسترسی پیدا می‌کنند تا بتوانند با هایپرکار خود در معتبرترین پیست‌های جهان رانندگی کنند. در این برنامه همچنین هر مالک اسنزا SCV12 در آشیانهٔ جدید ساخته‌شده در سنت آگاتا فضای رایگانی برای نگهداری خودروی خود دریافت می‌کند. در اینجا برای هر دستگاه از این هایپرکار گاراژی شخصی با تجهیزات اختصاصی مثل وب‌کم در نظر گرفته شده که به مالکین این امکان را می‌دهد با استفاده از یک اپلیکیشن بتواند ۲۴ ساعت شبانه‌روز خودروی خود را رصد کنند.
    اینم از این دیگه صاحبان این خودرو چی میخوان از لامبو؟☄☄☄
    باید ببینیم تو پیست در برابر رقیب ها چه میکنه مثل پورشه ۹۳۵
    ولی نزدیک ترین رقیبش آستون مارتین ولکان هست که اونم دقیقا ۸۳۰ اسب بخار قدرت داره
    قوی ترین لامبو تاریخ در راهه🧨🧨🧨

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  15. Saeed

    ۹ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (719 ديدگاه)

    بازم شاهکاری دیگر از سنت آگاتا
    رقابت این هیولا با رقباش خیلی خیلی جذاب خواهد بود
    مک لارن Senna GTR
    پورشه ۹۳۵
    فراری FxxK Evo
    استون مارتین والهالا
    و دیگر رقبا که حضور ذهن ندارم

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
    1. SF90 STRADALE

      ۹ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (2668 ديدگاه)

      آستون مارتین والهالا ؟؟؟؟
      حتماً اشتباه تایپی شده
      شاید منظورت والکان هست

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
      1. OMID

        ۹ مرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (1782 ديدگاه)

        والهالا هم هست دیگه
        هم خوانواده والکری

        موافقم ۱
        مخالفم ۰
  16. محمدهادی

    ۹ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (258 ديدگاه)

    یا لامبو….
    چه بمبی
    چه نوبری
    چه رنگی
    چه خلوصی
    چه رخی
    مطمئنم حتی خود فراری و پورشه هم از ورود باوقار این عروس ایتالیا شاد و خندان شدن
    مرسی لامبو،مرسی
    رنگ سبزووووووو

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
  17. محمدهادی

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (258 ديدگاه)

    چقد خطوط روی کاپوت ماشین منو یاد طرح سسنو المنتو میندازه
    حالا معلوم میشه اونموقه اون طرح چه پروژه ی جلوتر از زمانی بود

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  18. ارشیاsvj

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1282 ديدگاه)

    اینو fxx-k و سنا gtr رو با هم داشته باشی…🤤🤤🤤🤤🤤🤤🤤

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  19. ehsan

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (64 ديدگاه)

    دوستان آیا پورشه ۹۳۵ جایی رکوردی ثبت کرده
    مشخصات پورشه ۹۳۵
    وزن ۱۳۷۹
    انجین ۳/۸ لیتری توربو
    اسب بخار ۷۰۰
    تعداد ۷۷
    قیمت بیش از ۸۰۰ هزار دلار

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
    1. Maserati

      ۷ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (1420 ديدگاه)

      اینا مسخره بازیه

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  20. Maserati

    ۷ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1420 ديدگاه)

    چهه گگووولللاااخییییی شدههههههههه منتظرش هستیم تو نوربرگینگ

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا