لندروور-رنجروور

پشت فرمان رنجروور اسپورت HST جدید

۸۱۲۵۰ پوند قیمت دارد و تنها می‌توان آن را به‌صورت سفارشی خرید ولی رنجروور اسپورت HST جدید یک خودروی کاملاً برجسته، نه تنها برای لندروور برای کل شرکت می‌باشد.


چرا؟ چون پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۳ لیتری بنزینی این خودرو از تکنولوژی‌هایی سود می‌برد که در آینده وارد برخی مدل‌های دیگر نیز خواهد شد.


جگوار لندروور اخیراً اعلام کرده تا سال ۲۰۲۰ تمامی محصولات خود را با سیستم‌های الکتریکی شده عرضه خواهد شد و البته برخی مدل‌ها نیز از نوع تمام الکتریکی خواهند بود. این یک بیانیه‌ی خبری برجسته است و در واقع این خودروی جدید HST اثبات کننده‌ی همین ادعاست.


در آغاز باید گفت آرایش این پیشرانه بجای V شکل از نوع خطی است و مهندسان این برند بریتانیایی ادعا می‌کنند آرایش خطی سیلندرها باعث عملکرد نرم‌تر می‌شود. هرچه باشد جگوار خیلی قبل‌تر از پیشرانه‌های ۸ سیلندر V شکل سازنده‌ی پیشرانه‌های خطی بوده است.


اما قابل‌توجه‌ترین جنبه‌ی این پیشرانه‌ی جدید سوپرشارژری است که از سیستم الکتریکی ۴۸ ولتی نیروی خود را می‌گیرد. یک سیستم هیبریدی ملایم نیز کمک‌حال نیروگاه خودرو است که از باتری ۴۸ ولتی استفاده می‌کند.


در کل تمامی این تکنولوژی‌ها باعث می‌شود پیشرانه‌ی رنجروور اسپورت HST قدرت ۳۹۵ اسب بخاری و گشتاور ۵۵۰ نیوتون متری داشته باشد؛ اما بنا به گفته‌ی لندروور آنچه که ذات این خودرو را تعریف می‌کند نرمی عملکرد پیشرانه است که با راندمان و مصرف سوخت هم در ارتباط است.

اگرچه مصرف سوخت این خودرو در هر صد کیلومتر برابر با ۹.۲ لیتر بوده و آلایندگی دی‌اکسید کربن آن نیز در هر کیلومتر ۲۱۳ گرم است اما این آمار برای خودرویی ۲.۵ تنی کاملاً مناسب هستند مخصوصاً اینکه بدانید شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رنجروور اسپورت HST تنها ۶.۲ ثانیه است.

پیشرانه عملکرد مناسبی داشته و سوپرشارژر الکتریکی نیز فاصله‌ی بین تأخیر طبیعی توربو را برطرف می‌کند. همچنین در زمان ترمز گرفتن شاهد احیای ملایم سیستم هیبریدی خواهید بود بنابراین این سیستم همیشه خود را شارژ می‌کند هرچند این میزان خیلی زیاد نیست.


این خودرو در زمان حرکت به‌طور غیرعادی‌ای نرم و قوی است مخصوصاً زمانی که دور پیشرانه پایین باشد. حالت خودرو به گونه‌ای است که انگار یک پیشرانه‌ی ۴ لیتری اتمسفریک زیر پای شما قرار دارد و علیرغم تکنولوژی مدرنی بکار رفته این نیروگاه احساس بسیار طبیعی‌ای دارد یعنی همان چیزی که مهندسان لندروور به دنبالش بوده‌اند.


اگر بخواهیم انتقادی داشته باشیم باید به صدا و احساس پیشرانه اشاره کنیم که ارتباط چندانی با نرمی آن ندارد. اگرچه لرزش‌های ناخواسته‌ای در دورهای بالا مشاهده نمی‌شود اما خب صدای پیشرانه هم چنگی به دل نمی‌زند. این موضوع در این رنجروور موضوع خاصی نیست اما خب در مدل‌های اسپورت تر جگوار XE یا XF شاید مشکل جدی‌ای محسوب شود.

رنجروور اسپورت HST از ویژگی‌های طراحی متمایزی هم سود می‌برد. در کابین غربیلک فرمان و دسته‌دنده با پوشش آلکانترا و تریم سفارشی صندلی دیده می‌شوند. در بیرون خودرو نیز رینگ‌های جدید با کالیپرهای ترمز قرمز استفاده شده‌اند.

شاید این خودرو تفاوت‌های زیادی با نسخه‌های استاندارد نداشته باشد اما زیر کاپوت آن داستان دیگری دارد. تکنولوژی بکار رفته در این پیشرانه راهی بسیاری از محصولات آینده‌ی جگوار لندروور خواهد شد. ما با پیشرانه‌ای نرم، سریع و نسبتاً اقتصادی طرف هستیم و احتمالاً در جگوار XE هم عملکرد بسیار خوبی خواهد داشت.

مشخصات رنجروور اسپورت HST

  • قیمت: ۸۱۲۵۰ پوند
  • پیشرانه: ۶ سیلندر ۳ لیتری توربوی بنزینی با سیستم هیبریدی ملایم
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
  • قدرت/گشتاور: ۳۹۵ اسب بخار/۵۵۰ نیوتون متر
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۶.۲ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۲۵ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۹.۲ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. عرفان

    ۲۵ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (18 ديدگاه)

    مگه میشه یه SUV این قدر لوکس باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. رها

    ۲۶ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (87 ديدگاه)

    رتگ قرمز داخل ماشین ، زیاد لوکس نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. مهدی

    ۲۹ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (552 ديدگاه)

    داخل کابین سر درد میاره و اصلا زیبا نیستن

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا