مقایسه لکسس RX L و ولوو XC90
مقایسه لکسس RX L و ولوو XC90

مقایسه لکسس RX L و ولوو XC90

الکتریکی سازی خودروها از جمله مهم‌ترین موضوعات سال جاری بوده اما خودروسازان و خریداران همچنان به دنبال کراس اوورها و شاسی بلندها می‌روند.


بنابراین این طبیعی است که شاسی بلندها هم قوای محرکه‌ی الکتریکی شده‌ای داشته باشند. در واقع به خاطر هزینه‌های تحقیق و توسعه مدل‌های هیبریدی، خودروسازان تمایل دارند از چنین تکنولوژی‌هایی در مدل‌های گران و لوکس خود همچون شاسی بلندهای لاکچری استفاده کنند.


اینجاست که خودرویی چون لکسس RX L وارد میدان می‌شود. RX یکی از اولین شاسی بلندهای هیبریدی بازار بوده اما علیرغم ابعاد بزرگ خود تاکنون با سه ردیف صندلی عرضه نشده بود ولی هم‌اکنون مدل RX L هفت‌نفره‌ی آن معرفی شده است.


از طرف دیگر ولوو XC90 T8 هم عرضه شده که از یک پیشرانه بنزینی و واحد الکتریکی سود می‌برد ولی برخلاف لکسس می‌توان باتری را شارژ کرد.

پس هر دو خودرو روش متفاوتی دارند اما کدام‌یک از این شاسی بلندهای لوکس هیبریدی انتخاب بهتری است؟

  • لکسس RX L


تنها یک قوای محرکه برای این خودرو در دسترس است که با نام 450h شناخته می‌شود. مدل حاضر در تست از نوع پریمیر فول کامل با قیمت پایه‌ی 61995 پوند است.


تنها واژه‌ای که درباره سواری RX L به ذهن می‌رسد آرامش و رفاه است. با فشردن دکمه استارت اصلاً صدایی به گوش نمی‌رسد زیرا RX L برای حرکت در سرعت‌های پایین از دو پیشرانه الکتریکی استفاده می‌کند و زمان که در حالت توقف هستید صدایی وجود ندارد زیرا پیشرانه بنزینی خاموش است.


البته این خودرو هنوز هم شاسی‌بلندی بزرگ و سنگین است بنابراین زمانی که پیشرانه 6 سیلندر 3.5 لیتری از خواب برخیزد اوضاع قدری متفاوت خواهد بود.


این پیشرانه نرم بوده و صدای آن نیز بد نیست اما در زمان شتاب گیری شاهد افزایش دور و صدای پیشرانه و همچنین عملکرد خطی گیربکس CVT هستیم. این وضعیت کمی شرایط بی‌صدایی سرعت‌های پایین را تحت تأثیر قرار می‌دهد.


لکسس در تست‌های ما شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 7.6 ثانیه‌ای را ثبت کرد. در بحث شتاب گیری بین دنده‌ای هم رقابت هر دو خودرو نزدیک بوده بنابراین در زمان حرکت لکسس پرفورمنس قابل‌توجهی خواهد داشت.


شما می‌توانید چندین حالت رانندگی را برای تنظیم پدال گاز، فرمان و سیستم تعلیق انتخاب کنید اما وضعیت خیلی تغییر نمی‌کند و لکسس هرگز احساس اسپورت بودن را ندارد. اینجا ولوو سواری بهتری ارائه می‌کند.


RX L خودرویی برای مسافت‌های طولانی است بنابراین حالت‌های نرمال یا اکو را بیش از هر زمان دیگری انتخاب خواهید کرد. شاسی نرم آن باعث ایجاد سواری بی‌دردسر و ریلکس شده و دست‌اندازها نیز به خوبی جذب می‌شوند. البته در مواجهه با چاله‌های بزرگ‌تر خودرو کمی عصبی نشان می‌دهد زیرا به خاطر اورهنگ طولانی و سه ردیف صندلی با وزن بیشتری روبرو هستیم.


نظرات آزمایش‌کنندگان: این خودرو با طول حدود 5 متر بسیار بزرگ به نظر می‌رسد. شما در موقعیتی بسیار بالا می‌نشینید و دید معقولی دارید. همچنین از دوربین 360 درجه خودرو نیز خوشتان خواهد آمد زیرا در موقع پارک به کار می‌آید.

  • ولوو XC90


ولوو XC90 نسخه‌های بیشتری در مقایسه با لکسس داشته و پیشرانه‌های بنزینی، دیزلی و پلاگین هیبریدی T8 در دسترس هستند. اینجا ما مدل مومنتوم با قیمت 62570 پوند را تست کرده‌ایم. البته مدلی که در تصاویر مشاهده می‌کنید از نوع R-Design است.


ولوو با الکتریکی سازی محصولات خود رو به جلو حرکت کرده و محصولاتی همچون XC90 T8 در حال ارائه‌ی فاکتورهای مصرف سوخت مناسب و فضای بار و کابین زیاد هستند. این خودروی هیبریدی را می‌توانید در خانه یا محل کار شارژ کنید.


پیشرانه 2 لیتری بنزینی و واحد الکتریکی قدرت ترکیبی 385 اسب باری و گشتاور 640 نیوتون متری تولید می‌کنند. این خودرو در تست‌های پرفورمنس توانسته لکسس RX L را شکست دهد. ولوو شتاب 5.7 ثانیه‌ای داشته که برای شاسی‌بلندی 2.3 تنی قابل‌توجه است. در خط مستقیم می‌توانید گشتاور آنی پیشرانه الکتریکی 86 اسبی را احساس کنید که به بهبود پرفورمنس خودرو کمک شایانی می‌کند.


گیربکس نیز خوب بوده و دنده‌های صحیح را به تعویض‌های نرم همراه می‌کند اما در حالت دستی پاسخ‌های خوبی ندارد زیرا دنده‌ها را نگه نداشته و بدون پیش‌بینی اقدام به سبک کردن می‌کند.


به دلیل تفاوت گیربکس‌ها، هیچ‌یک از دو خودرو در تست‌های بین دنده‌ای شرکت نکردند اما ولوو سریع‌تر نشان می‌دهد. پیشرانه این خودرو قوی‌تر بوده و باتری نیز انعطاف و پرفورمنس خوبی در سرعت‌های پایین دارد.


سیستم تعلیق بادی 2150 پوندی ولوو گاهی اوقات در کنترل حرکات بدنه به تقلا می‌افتد. این به خاطر مجموعه باتری سنگین این خودرو است بنابراین وزن بالا راحتی و هندلینگ را تحت تأثیر قرار می‌دهد. هیچ‌کسی این شاسی‌بلند بزرگ را برای تست هندلینگ نمی‌خرد و XC90 هم در کل کنترل بدنه‌ی خوب و چسبندگی زیادی دارد.


این خودرو در مقابل تکان‌های بدنه بهتر از لکسس مقاومت می‌کند. ولوو همچنین در سرعت‌های بالا راحت‌تر از حریف بوده اما به اندازه‌ی لکسس در سرعت‌های پایین پایدار و آرام نیست.


نظرات آزمایش‌کنندگان: چرم و متریال قابل‌توجه زیادی در کابین ولوو XC90 بکار رفته است. کیفیت ساخت این بخش نیز استانداردهای بالایی داشته و سیستم اطلاعات سرگرمی آن نیز بسیار بهتر از RX L است.

  • قضاوت نهایی

رتبه اول: ولوو XC90
ولوو XC90
XC90 T8 کم‌مصرف‌تر بوده و هزینه‌های نگهداری کمتر و فضای بار و کابین بیشتری در مقایسه با لکسس داشته و همه‌ی این فاکتورهای کلیدی برای پیروزی یک شاسی‌بلند هفت‌نفره‌ی هیبریدی کافی هستند. این خودرو همچنین سواری بهتر و شتاب بیشتری داشته و برنده‌ی واضح این مقایسه است. تجهیزات و کیفیت ساخت ولوو با لکسس برابری می‌کند.

رتبه دوم: لکسس RX L
لکسس RX L
لکسس خودرویی آرام و باکیفیت ساخته اما RX L هفت‌نفره فضای کافی در عقب ندارد. ردیف سوم صندلی که تنها دلیل ترجیح آن بر مدل استاندارد است کاملاً تنگ می‌باشد. قوای محرکه هیبریدی این شاسی‌بلند نیز به اندازه‌ی ولوو گرا نیست و از نظر سیستم اطلاعات سرگرمی نیز کاملاً در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرد.

  • دیگر گزینه‌ها با بهایی مشابه

آئودی Q7 e-tron جدید

قیمت: 65750 پوند

پیشرانه: واحد دیزلی/الکتریکی 369 اسب بخاری

آئودی روش متفاوتی را در پیش گرفته است. پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری به همراه واحد الکتریکی یک مجموعه گشتاوری و نسبتاً کم‌مصرف را ارائه کرده است اما این شاسی‌بلند لوکس تنها برای 5 نفر گنجایش دارد.

تسلا مدل X کارکرده

قیمت: 72 هزار پوند

پیشرانه: مجموعه الکتریکی 328 اسب بخاری

اگر خواهان یک شاسی‌بلند تمام الکتریکی کارکرده باشید تسلا مدل X تنها گزینه در دسترس خواهد بود. این خودرو جادار بوده اما باید به برد ادعایی حدود 560 کیلومتری آن توجه داشته باشید.

لکسس RX 450h L Premier

ولوو XC90 T8 Twin Engine Momentum

 

61995

62570 قیمت (پوند)
6 سیلندر 3456 سی‌سی 4 سیلندر 1969 سی‌سی

پیشرانه

308

385 قدرت (اسب بخار)
CVT اتوماتیک، چهار چرخ محرک 8 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک

گیربکس

495/966

640/1816 گنجایش محفظه بار (لیتر)
2205 2274

وزن خشک (کیلوگرم)

7.6

5.7 شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه)
180 225

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

6

2.6

مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر)

 

منبع: autoexpress

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

21 دیدگاه

  1. علی
    سوابق: (822 دیدگاه) ,

    من شخصا لکسوس رو خیلی بیشتر دوست دارم . لکسوس ماشین بد نمیسازه البته هر چند ی مشکلی که اغلب لکسوسها دارن مربوط به (((موس تاچشون))) میشه که خیلی مزخرفه و اصلا کارایی نداره و از اون بدتر نداشتن سیستم (((car play))) و از اون هم بدتر نداشتن سیستم ((( اتو پارکه))) که حتی تو خودروهای کره ایی به وفور یافت میشه . به هر حال در کل من لکسوس RX رو ترجیح میدم .
    با تچکر

    پاسخ
    1. محمد
      سوابق: (544 دیدگاه) ,

      یه سوال از دوستان
      شما واقعا فرم ستون C نمای کناری
      این مدلی که بعضی خودروسازان می‌گذاردن، می پسندین؟؟؟؟؟؟؟؟
      همین که اصطحالا بهش میگن سقف شناور
      .
      .
      مثل همین مدل لکسس یا پژوهای شاسی بلند
      از نظر شخصی من اصلا جذاب نیست
      حیف طراحی به این زیبایی که اون قسمت اصلا همخوانی باهاش نداره

      پاسخ
  2. Porsche & Mercedes
    سوابق: (41 دیدگاه) ,

    ولوو بهتر کار کرده انگار
    بالاخره نمیشه ک نظر کارشناس اتواکسپرس رو رد کرد
    ولی ب شخصه بین این دو ماشین انتخابم لکسوسه

    پاسخ
    1. محمد
      سوابق: (596 دیدگاه) ,

      مخلص کلام ..اگه xc90 بد بود تو کشوری که ولووهای سواری زیاد تو بورس نیستن انقدر فروش نمیرفت و محبوب نمیشد!

      پاسخ
  3. ایمان
    سوابق: (709 دیدگاه) ,

    لکسوس : لایک 👍👍👍👍
    ولوو : دیسلایک 👎🏼👎🏼👎🏼👎🏼

    پاسخ
  4. Mopar or No Car
    سوابق: (1084 دیدگاه) ,

    حسن RX در اینه که اگه تصادف کنی ریاد معلوم نمیشه. محل ضربه تو خطوط مورب و شکسته بدنه ماشین گم میشه.

    پاسخ
  5. ارش
    سوابق: (570 دیدگاه) ,

    آفرین به ولوو نماد ایمنی و امنیت.

    پاسخ
  6. Amir
    سوابق: (464 دیدگاه) ,

    اگر نسخه 5 نفره rx بود قطعا به ولوو ارجحیت داشت چون سواری بی نظیری داره همین طور هندلینگ مناسبی هم ارائه می کنه.نکته دیگه اینه که لکسوس نسخه 6 سیلندر هم داره اما ولوو به شکل نامعقولی فقط موتور دو لیتری 4 سیلندر استفاده می کنه نسخه های پرقدرت ترش قطعا مشکلات و خرابی های توربوشارژر رو خواهند داشت.نسخه 7 نفره rx بزرگترین اشتباه لکسوس در قرن 21 امه.

    پاسخ
    1. مهدی
      سوابق: (1317 دیدگاه) ,

      شاسی بلندهای لکسوس درزمینه پرفومنس ورانندگی اسپرت بودن هیچ حرفی واسه گفتن ندارن.سرپیچ ها گنگ هستش وعقب ماشین بی تعادل حس میشه.خودروبانک چندین تست لکسوسRX ومدلNX رو انجام داده ودرهمشون نظرراننده این بودش.اماکیفیت بالایی دارن ورانندگی آرام

      پاسخ
      1. Amir
        سوابق: (464 دیدگاه) ,

        اصلا فلسفه ساختشون اسپرت بودن نیست ولی به هیچ وجه هم در پیچ ها قافیه رو نمی بازن البته حقیقتا نمیشه توقع زیادی تو این زمینه ازشون داشت اما در اون چیزی براش ساخته شدن به معنای واقعی کلمه عالی هستن.آرام،راحت و با کیفیت.

        پاسخ
  7. Sajjad
    سوابق: (1348 دیدگاه) ,

    با عذر خواهی از همه دوستان
    چن وقت پیش بحثی بود مبنی بر اینکه یک فیلم معتبر بیارید که دیمون تایم زیر 10 بزنه
    https://www.youtube.com/watch?v=U6avve8XAJ0
    توی این لینک دیمون دوتا تایم زیر 10 میزنه
    البته میدونم چند نفر هستن که بیان و اسم ام 5 رو بیارن
    خب باید بگم من خودم طرفدار ام 5 هستم فکر نکنید مثل بعضیا تعصب کورم کرده
    در کل خواستم بگم روندن این ماشین با این قدرت کار هرکسی نیست و به دلیل محدودیت های ساختاری از جمله تک دیفرانسیل بودن و ایرودینامیک نامناسب برای درگ؛ جهت حفظ اصالت و ابعاد بزرگ خودرو، واقعا یه راننده خوب نیاز داره تا بتونه از تمام گشتاور این ماشین نهایت استفاده رو ببره.
    از طرفی فلسفه تولید این خودرو در اختیار قرار دادن لذت شتاب و سرعت بالا برای قشر عادی جامعه هست.
    خارج از تمامی موارد، دیمون و کلن محصولات دوج یا داج یه خاصیتی دارن اینه که گیربکس و دیفرانسیل به شدت با دوامی دارن که نمونش همین دیمون که با چندین لانچ متمادی خراب نمیشه و اصلا برن اوت زدن لازمه درگ گذاشتنه براش!
    برن اوت فشار مضاعفی به دیفرانسیل و اتصالات چرخ وارد میکنه که به دلیل مقاوم بودن اتصالات و دیفرانسیل چلنجر این فشار موجب آسیب نمیشه. (موقع برن اوت به ماشین دنده میدن برای همین به دلیل کاهش اصطکاک، خودرو با سرعت کم ولی با حالت برن اوت رو به جلو حرکت میکنه و هرچقدر دنده رو سنگین تر کنی سرعت حرکت بیشتر میشه و در نهایت با کاهش دنده و رسیدن به اصطکاک مناسب حرکت بدون هرزگردی شروع میشه. انقدر گیربکس مقاومی داره که موقع تعویض دنده هنگام هرزگردی، گیربکس خرد نمیشه!)
    کلن این ماشین برای لذت بردن ساخته شده
    چون جادار و بزرگه
    رخ خوبی هم داره
    شتابش هم که خوبه
    میتونی با خیال راحت دریفت بزنی و از ماشین لذت ببری در عین حال استفاده روزمره و خانوادگی ازش داشته باشی (چون سواری خوبی داره بخاطر شاسی سنگینش و تعلیق نرمش و از طرفی کوپه 5 نفرست با صندوق عقب بزرگ)

    پاسخ
    1. Mopar or No Car
      سوابق: (1084 دیدگاه) ,

      انشالله با افتتاح مهد کودک پدال و انتقال کودکان به اونجا مشکل این دیس لایکهای فله ای هم حل میشه.

      پاسخ
      1. Sajjad
        سوابق: (1348 دیدگاه) ,

        داش شما به دل نگیر
        اونی که اهل علم باشه متوجه میشه
        تایید نکردن چنتا خردسال اصلا مهم نیست

        پاسخ
  8. ..::Majidio Lamborghini::..
    سوابق: (11055 دیدگاه) ,

    XC90 رو از هرلحاظ ترجیح میدم …
    🔴سواری اسپرت تر
    🔴موتور پرقدرت تر
    🔴طراحی زیباتر
    و
    🔴ایمنی بیشتر
    🔴
    🔵 از نظر قابلیت اطمینان لکسوس بهتره ، اما ، در طرف مقابل یه خودروساز معمولی و متوسط قرار نگرفته ، این ولووئه که داره با لکسوس مقایسه میشه و کیفیت ولوو هم همیشه زبانزد خاص و عام بوده … ممکنه به لکسوس نرسه اما فاصله ی زیادی هم نداره

    پاسخ
  9. کاوه
    سوابق: (88 دیدگاه) ,

    بیداری ولوو را جدی بگیرید. انتخاب من هم به لحاظ چهره و هم موتور و هم کابین ولوو است. ه چند در ایران در مقابل بنزین ضعیف کشور ما ، مدام دچار مشکل می شود.
    ولوو به زودی برای ب.ام.و و آئودی شاخ وشانه می کشد. صبر کنید.

    پاسخ
    1. مهدی
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      کشیده
      شاید براتون جالب باشه که این مدل ولوو سه سال قبل به بازار اومد و همون موقع تو المان غوغا به پا کرد. شد ماشین سال المان همون سال اگه یادتون باشه شد ماشین سال دنیا
      تو امریکام شد ماشین سال امریکا تو نمایشگاه شیکاگو که برنده های هر سگمنت رو اعلام میکنن

      zc40 تو سگمنت خودش شد ماشین سال اروپا فک کنم ماشین سال جهانم شده یا چند ماه دیگه میشه
      xc60 یه ماشین سال یه جایی رو به دست اورد

      ولی برام عجیبه جیلی کل اتومبیل شخصی سازی ولوو رو یک میلیارد و سیصد میلیون دلار خرید. خاور سه میلیارد دلار برد کانادا به اندازه دوبار خریدن کل ماشین شخصی سازی ولوو. تازه خاوری انگشت کوچیکه اختلاسای دیگس. اینکه خاوری برجسته شد نحوه اختلاس و نحوه فرارش بود و اینکه اولین اختلاس تو این ابعاد بودش رسانه ایی میشد

      پاسخ
      1. الهی
        سوابق: (596 دیدگاه) ,

        شاید اون نامرد ..(خاوری).. رفت تا اسم بقیه لو نره… خخخ

        پاسخ
      2. الهی
        سوابق: (596 دیدگاه) ,

        اون نامرد که بله …
        اما یادم میاد ولوو سال 2000 یا 2001 توسط فورد به مبلغ 7 میلیارد دلار خریداری شد.. الان چطور شده یک میلیارد؟!!!

        پاسخ
  10. amirh2g
    سوابق: (40 دیدگاه) ,

    با این قیمت های نزدیک با audi e-tron بیشتر حال میکنم

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.