متفرقه

افزایش مالیات خرید خودروهای صفرکیلومتر در ترکیه

مالیات ویژه مصرف‌کنندگان برای خرید خودروهایی با پیشرانه‌های ۱.۶ لیتری از ۶۰ به ۸۰ درصد افزایش یافت.

خودروهایی که پیشرانه‌ای حجیم‌تر از ۲ لیتر دارند نیز شاهد افزایش مالیات از ۱۰۰ به ۱۳۰ درصد خواهند بود و مالیات خودروهای کلاس‌های بالاتر از ۱۶۰ به ۲۲۰ درصد رسیده است. البته این افزایش مالیاتی فقط مختص خودروهای وارداتی بوده و شامل خودروهای تولید ترکیه نمی‌باشد.

هرچند این به معنی به دردسر افتادن تولید کننده‌های داخل ترکیه نیست زیرا آن‌ها نیز به واردات وابسته هستند. این را یکی از مدیران موسسه مشاوره خودرویی EBS گفته است. او همچنین تائید کرده ترکیه یک‌بار دیگر بالاترین میزان مالیات‌های خودرویی در دنیا را دارد.

البته هزینه‌های مالیات VAT خرید تمامی خودروها بدون تغییر ۱۸ درصد باقی مانده است.

این اقدامات بخشی از برنامه‌های افزایش میزان مالیاتی است که از زمان شیوع ویروس کرونا در ترکیه عملیاتی شده و مقامات این کشور امیدوارند با این کار از صنایع داخلی حمایت کرده و از میزان علاقه به واردات بکاهند.

ارزش لیر ترکیه هم از ابتدای سال تاکنون ۱۹ درصد کاهش یافته است. البته نیمه پر لیوان اینکه میزان فروش خودرو در ترکیه به خاطر کاهش نرخ بهره افزایش یافته و از جولای ۲۰۱۹ تا مدت مشابه امسال رشد ۳۸۷.۵ درصدی را نشان داده است. میزان فروش ژانویه تا جولای هم بسیار خوب بوده و رشد ۶۰.۳ درصدی را نشان می‌دهد. شایان ذکر است فروش خودروهای سواری در بازه زمانی یاد شده با افزایش ۵۸.۹ درصدی به ۲۷۳,۰۲۲ دستگاه رسیده است.

به خاطر اقدامات فاصله‌گذاری و قرنطینه، ورود خودروهای صفرکیلومتر به بازار کمتر بوده و همین امر باعث شده قیمت خودروهای کارکرده افزایش یابد.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه

  1. AMG///

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (581 ديدگاه)

    ترکیه هم جای خوبی نیستا

    موافقم ۵۰
    مخالفم ۶
  2. محمد

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (289 ديدگاه)

    چرا ترکیه جدیدا داره خربازی در میاره؟ وضع ما واسشون درس عبرت نیست یکی به این اردوغان حالی کنه عثمانی به تاریخ پیوست اینقدر انگشت تو سوراخ مار نکن

    موافقم ۵۱
    مخالفم ۲
    1. ممد ژانگولر

      ۱۵ شهریور ۱۳۹۹
      سوابق: (1064 ديدگاه)

      منظورت سوراخ لانه مار بود دیگه ؟!!😐

      موافقم ۹
      مخالفم ۵
  3. Sina

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (551 ديدگاه)

    ترکیه یه زمانی چقدر تلاش کرد بشه عضو اتحادیه اروپا واسه خودش اسم و رسمی در کرد روابطش چقدر خوب شد، شد عضو ناتو شد مقصد توریسی کلی از شهروندهای کشورهای اروپایی و….
    اصلا چهره اروپایی گرفتو اقتصادش کلی رونق پیدا کرد
    الان یه اسکلی اومده هواپیما جنگی روسیه رو میزنه یونان و فرانسه رو با ناو جنگی تهدید نظامی میکنه توی کلیسا بنر اسلامی میزنه خلاصه مثل اینکه عقل و رفتارش کپی عقل و رفتار سردمدارای مملکت ماست
    خواستم بگم داداش حالا که کشورت قدرت نظامی اقتصادیش رفته بالا زیاد زارت زورت نکن هی عثمانی عثمانی نکن ماهم قبلنا یکیو داشتیم زیاد ۲۵۰۰ساله ۲۵۰۰ ساله میکرد نفت رو گرون میکرد اروپا و امریکا میرفتن توی بحران نفتی که حتی یکشنبه های بدون بنزین رو داشتن و با دوچرخه اینورو اونور میرفتن اما نسخشه و بدجوری پیچوندن توهم یهو میبین نسخه کشورتو میپیچونن که چهل سال بعد حسرت آبادانی الانتو بخوری

    موافقم ۵۹
    مخالفم ۶
    1. مهرداد كمال

      ۱۵ شهریور ۱۳۹۹
      سوابق: (211 ديدگاه)

      بنازم تحلیلتو خیلی دوست داشتم

      موافقم ۱۶
      مخالفم ۲
    2. ugdvqh

      ۱۶ شهریور ۱۳۹۹
      سوابق: (2 ديدگاه)

      کلا خاورمیانه همینه. به یه چیزی میرسن یکم شکمشون سیر میشه سریعا لگد میندازن.
      حالا این هیچی یه سری پان ترک تو کشور جو برشون داشته با پرچم ترکیه میان تو خیابون. باورت میشه طرف با پارس رد میشه پرچم ترکیه رو نصب کرده؟ خیلی دیدما حداقل ۱۰۰ مورد تو این یکسال گذشته دیدم.

      موافقم ۱۱
      مخالفم ۰
    3. ADAK

      ۱۶ شهریور ۱۳۹۹
      سوابق: (955 ديدگاه)

      اون نازش به نفت کشورش بود که دنیا زیر چترش بود
      رئیس اوپک بود
      و…
      مقایسه این اسگل جو زده با اون خدا بیامرز اصن درست نیس!
      یه چیزی مثل مقایسه اس کلاس با پشمک حاج اسدالله

      موافقم ۸
      مخالفم ۰
  4. بهراد

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (588 ديدگاه)

    الان کشور همسایش میزنه رو شونش میگه مونده تا برسی…

    موافقم ۴۰
    مخالفم ۱
  5. حسین دهمرد

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (1214 ديدگاه)

    درصد زیادی از درآمد ارزی ترکیه از راه گردشگری تامین میشه با این کرونا کم شده البته ایرانیا همچنان پرچم و بالا نگه داشتن.

    موافقم ۳۵
    مخالفم ۱
  6. NAVID۰۰۹۸

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (3745 ديدگاه)

    سال ۲۰۲۰ ، استانبول ترکیه شده توریست‌پذیرترین شهر دنیا و شماره یک .
    اما بحث اینه که اکثر خودروهای کشور ترکیه به روز بوده و منتاژ خودشون هست .
    ترکیه شماره یک دنیا در تولید خودروهای سنگین و صادراتش به تمام دنیاست .
    فکر میکردم ، ایران بیشترین مالیات و گمرکی را میگیره ، اما مثل اینکه ترکیه دیگه آخرشه .
    البته بیشتر خودروها در این کشور ، دیزلی و موتور کوچک هستند و عاشق فیات ایتالیا .

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۵
    1. بهراد

      ۱۵ شهریور ۱۳۹۹
      سوابق: (588 ديدگاه)

      داداش نوید یه زمانی باید تالیسمان وارد میکردن تا ۴۰درصد از ۱۵۰ میلیونو میگرفتن ، الان یه پارس تولید می کنن ۲۰۰ میلیون میفروشن!
      یه دنا اتومات ۲۵۲ میلیون قیمت کارخونه خورده و به نظرشون قیمت معقولیم هست.پس فعلا نیاز به گمرکی نیس.

      موافقم ۱۳
      مخالفم ۱
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۱۵ شهریور ۱۳۹۹
        سوابق: (3745 ديدگاه)

        پارس ۲۰۰ میلیون یا دنا ۲۵۲ میلیون ، همون پارس ۳۵ میلیون و دنا ۴۵ میلیونیه ، فقط مشکل اینه ریال ارزشش ۵تا۶ برابر کم شده که اگر به دلار حساب کنی ، همینی میشه که قیمت دارند .

        مشکل ممنوعیت واردات نیست ، مشکل اینه که برای بدست آوردن دلار به پیسی خوردن و نفتی نمیتونن بفروشن که دلارشو در بازار پخش کنند و برای همینه که مطمئن باشید تا تحریم نفتی هستیم ، وضع بدتر میشه یعنی گرانی پشت گرانی ، پس به این امید نباشید که روزی واردات آزاد بشه و همه چی گل‌و‌بلبل .

        هرکسی هرچی میخواد بگه ، بگه ، اما من میگم خدا کنه ترامپ نیاد ، و اگر نه این دفعه باید منتظر یه ۴ سال وحشتناک‌تر از این ۴سال اخیر باشیم ، قول میدم و اگر نه که باید بشینند پای میز مذاکره ترامپ و این دیوانه هر آشی که برامون پخته را به خوردمون میده ، این خط و این هم نشون ، ببینید کِی گفتم !!!

        موافقم ۶
        مخالفم ۱۰
    2. علیراض

      ۱۶ شهریور ۱۳۹۹
      سوابق: (2 ديدگاه)

      امارتون از کجاس؟همش اشتباهه. به جز خط اخر
      بر اساس امارگیریهای مسترکارت (همون شرکتی که کارتهای شبکه مسترکارت رو صادر میکنه) بانگ کوک توریست پذیرترینه.
      بعدش پاریس
      بعدش لندن
      بعدش دبی
      بعدش سنگاپور
      بعدش کوالا لامپور
      بعدش نیویورک
      بعدش استانبول

      بعدم تو تولیدات خودرو ترکیه مقام ۱۴ رو داره نه اول. تو سال ۲۰۱۹. هنوز وسط ۲۰۲۰ هستیم.
      اول چینه
      دوم امریکاست
      سوم ژاپن
      چهارم المان
      پنجم هند
      ششم مکزیک
      هفتم کره جنوبی
      هشتم برزیل
      ۹اسپانیا
      ۱۰فرانسه
      ۱۱تایلند
      ۱۲کانادا
      ۱۳ روسیه
      ۱۴ ترکیه
      ۱۴ چک
      ۱۶ بریتانیا
      ۱۷ اندونزی
      ۱۸ اسلواکی
      ۱۹ ایتالیا
      ۲۰ایران
      البته تو ترکیه کلا ۳ جور تولید ماشینه.
      نوع۱ کلا مدلای به روز خارجی رو مونتاز یا تولید میکنن که صادر میشه

      نوع۲ مدلای به روز که یک نسل قدیمی میشن رو به قیمت خیلی ارزونتر فقط برا بازار خودشون مونتاژ میکنن. بازم بگم فقط یک نسل قدیمی تر رو مونتاژ میکن چون بیشتر براشون نمیصرفه. باید خط تولیدو کلا جمع کنن. چون باید صادر کنن و نمیتونن خط تولید و کارخونه رو معطل کنن.

      و نوع۳ که یه سری شرکت بومی هستن که یا ماشینای بومی رو تولید میکنن یا مدلایی که چند نسل از تولیدشون گذشته و در واقع خط تولید اون مدلای تو نوع ۲ رو اینا میخرن و تولید میکنن.
      داچیا که تو خود ترکیه همون مدل سال با کلی اپشن تولید میشه رو ۴۲۰ میلیون تومن به نرخ امروز میفروشن. ۴۲۰ میلیون قیمت فروش به مشتریه. پلاک و مالیات و همه چی پرداخت شد. کافیه ۴۲۰ میلیون داشته باشی بری نمایشگاه و ماشینو بخری

      موافقم ۵
      مخالفم ۱
  7. hamid

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (234 ديدگاه)

    حالا خوبه اونجا در کنار مونتاژ جدید ترین خودروها تعرفه های پله کانی برای واردات خودرو گذاشتن ولی اینجا به اسم نبود ارز واردات کلا ممنوع شده……. ای خداااااااااا

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۰
    1. حسین دهمرد

      ۱۵ شهریور ۱۳۹۹
      سوابق: (1214 ديدگاه)

      آره واسه نخود ارز جهانگیری هست ولی واسه ماشین نیست ماشین چون سند میخوره نمیتونن دولا پهنا دلارا رو بالا بکشن

      موافقم ۱۱
      مخالفم ۰
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۱۵ شهریور ۱۳۹۹
        سوابق: (3745 ديدگاه)

        آقا حسین دهمرد
        مشکل اینه که نخود مثل ماشین تو چشم نیست و البته ماشین ارزبَری بسیار بالایی داره .

        البته از همه مهم‌تر ، واردات نخود هست که مواد اولیه فلافل هست و از اونجایی که دیگه مردم ما توان خرید گوشت مرغ و… را ندارند ، لاکچریترین تغذیه ، خرید فلافل و درست کردن اون هست که نیاز به نخود را آشکار میکنه 🙄 .

        موافقم ۷
        مخالفم ۳
        1. حسین دهمرد

          ۱۷ شهریور ۱۳۹۹
          سوابق: (1214 ديدگاه)

          اگر نیاز به نخود بالا میبود نخود کشاورز ایرانی تو رو دستش نمیموند.کاش فقط نخود میبود. خیلی جیزا رو دست تولید کننده مونده. چون به تولید کننده ارز نمیدن ولی به وارد کننده که خودشون باشن ارز میدن. پدر داماد *** یکی از بزرگترین بدهکارانه. اینکه دیگه ربطی به آمریکای مادرمرده نداره

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
  8. Siawest

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (174 ديدگاه)

    بله
    حالا حالا ها مونده تا مردم ایران بفهمن مرغ همسایه غاز نیست
    اونموقع شاید فرجی بشه

    موافقم ۱
    مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا