دوئل مزدا CX-3 و میتسوبیشی ASX

پس از حدود یک هفته وقفه دور هشتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال را آغاز کرده‌ایم و امروز نخستین دوئل این دور را برگزار می‌کنیم که به گروه کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت اختصاص دارد. در دوئل قبلی این گروه دو کراس‌اوور فرانسوی یعنی پژو 2008 و سیتروئن C4 کاکتوس باهم به رقابت پرداختند. در این دوئل مجموعاً تعداد 1342 رأی به ثبت رسیده است که C4 کاکتوس توانست با دریافت 861 عدد از آن‌ها و کسب 64 درصد از کل آراء پیروز گردد درحالی‌که 2008 موفق به کسب 481 رأی شده است. حال امروز هشتمین دوئل گروه کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت بین دو کراس‌اوور ژاپنی یعنی میتسوبیشی ASX و مزدا CX-3 برگزار شده است.

سانگ‌یانگ تیوولی

سوزوکی ویتارا

مزدا CX-3

میتسوبیشی ASX

سوزوکی ویتارا

؟

نیسان ترانو

رنو داستر

سوبارو XV

سوزوکی SX4

نیسان ترانو

؟

جیپ رنگید

فیات 500X

نیسان جوک

فورد اکواسپرت

جیپ رنگید

؟

پژو 2008

سیتروئن C4 کاکتوس

هوندا HR-V

تویوتا C-HR

؟

تویوتا C-HR

شورلت ترکس

اوپل موکا

اشکودا یتی

فیات 500L

شورلت ترکس

؟

کیا سول

لادا ایکس‌ری

رنو کپچر

اوپل کراسلند

؟

؟

سئات آرونا

فولکس‌واگن T-Roc

هیوندای کُنا

کیا استونیک

؟

؟

نیسان کیکس

هیوندای کرتا

سیتروئن C3 ایرکراس

ام‌جی ZS

نیسان کیکس

؟

مزدا CX-3

مزدا برای اولین بار در نمایشگاه لس‌آنجلس 2014 کراس‌اوور جدید CX-3 را رونمایی کرد. این خودرو که کوچک‌ترین کراس‌اوور مزدا محسوب می‌شود و در جایگاهی پایین‌تر از CX-5 قرار می‌گیرد، با مدل 2016 به بازار آمد. همچنین این کراس‌اوور ساب‌کامپکت ژاپنی از اواخر سال 2015 با مدل 2016 در ایالات‌متحده عرضه یا در اصل جایگزین مزدا 2 در این کشور شد. CX-3 با دو پیشرانهٔ مختلف در بازارهای جهانی عرضه می‌گردد که هردو از نوع چهار سیلندر و از سری اسکای‌اکتیو هستند. یکی از این موتورها دیزلی دیگری بنزینی است که ما برای این دوئل موتور بنزینی را انتخاب کرده‌ایم. این یک واحد 2 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی است که 150 اسب بخار قدرت و 198 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. برای انتقال این نیرو دو گیربکس شش سرعتهٔ دستی و شش سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده است. CX-3 مانند اکثر کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت در حالت استاندارد با انتقال قدرت دیفرانسیل جلو عرضه می‌گردد ولی امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم برای آن وجود دارد. این ماشین هم‌اکنون در کارخانه‌های مختلفی در ژاپن، تایلند و اندونزی به تولید می‌رسد درحالی‌که تا پایان ماه نوامبر در ایالات‌متحده نزدیک به 15 هزار دستگاه فروش داشته است.

میتسوبیشی ASX

ASX برای اولین بار در سال 1991 معرفی شد و کار خود را به‌عنوان یک ام‌پی‌وی کوچک آغاز کرد. این رویه در نسل دوم که در سال 1997 به بازار آمد نیز ادامه یافت اما اوضاع در نسل سوم کاملاً تغییر کرد چراکه ASX در این نسل به یک کراس‌اوور ساب‌کامپکت تبدیل شد. نسل سوم این ماشین که روی پلت‌فرم GS میتسوبیشی ساخته شده است، با پژو 4008 و سیتروئن C4 ایرکراس اشتراکات زیادی دارد. این نسل برای اولین بار رسماً در بازار داخلی ژاپنی در فوریهٔ 2010 رونمایی شد. این کراس‌اوور ژاپنی در ژاپن و کانادا با نام RVR، در اروپا و آمریکای جنوبی با نام ASX و در ایالات‌متحده با نام اوتلندر اسپرت عرضه می‌شود. میتسوبیشی برای ASX پیشرانه‌های مختلفی را ارائه می‌کند که ما به جهت هماهنگی با رقیب هم‌وطنش در این دوئل پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر بنزینی آن‌را انتخاب کرده‌ایم؛ اما نسل سوم ASX نزدیک به هشت سال است که روی خط تولید قرار دارد و تقریباً سالخورده شده است ولی بااین‌حال میتسوبیشی چندین بار اقدام به فیس‌لیفت و به‌روزرسانی آن کرده که آخرین آن‌ها برای مدل 2018 صورت گرفته است. این ماشین تا پایان ماه نوامبر در ایالات‌متحده نزدیک به 30 هزار دستگاه فروش داشته است.

 

مشخصات فنی

مزدا CX-3

میتسوبیشی ASX

پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر 2 لیتری 4 سیلندر
تنفس طبیعی طبیعی
قدرت 150 اسب بخار 150 اسب بخار
گشتاور 198 نیوتن متر 195 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته اتوماتیک CVT
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفرتاصد 8.1 ثانیه 9.5 ثانیه
مسافت 400 متر 16.3 ثانیه 17.5 ثانیه
مصرف سوخت 8 لیتر (ترکیبی) 9 (ترکیبی)
وزن 1340 کیلوگرم 1490 کیلوگرم
طول 4.27 متر 4.35 متر
فاصلهٔ محوری 2.57 متر 2.67 متر
حجم صندوق بار 350 لیتر 415 لیتر
قیمت پایه 20,900 دلار 20,690 دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

25 دیدگاه

  1. moein
    سوابق: (443 دیدگاه) ,

    جفتشون خیلی خوب و ارزش خرید بالایی دارن؛اما مزدا یه چیز دیگه است

    پاسخ
  2. (ali (Chevy nova
    سوابق: (5112 دیدگاه) ,

    مزدا از لحاظ فنى و ظاهرى از نظر من بهتره

    پاسخ
  3. علی
    سوابق: (226 دیدگاه) ,

    اینجا رای من مزدا
    ولی پژو 508 بیاد مطمئنم کولاک میکنه

    پاسخ
    1. Just bentley continental
      سوابق: (469 دیدگاه) ,

      داداش پژو ۵۰۸ چه ربطی به اینا داره
      مزدا از نظر ظاهر و موتور و مصرف و طراحی داخلی بهتره.
      ولی میتسوبیشی از نظر فضای سرنشینان و بار بهتره
      در نهایت مزدا به نظرم بهتر باشه.
      رای من مزدا.

      پاسخ
  4. Mohamad
    سوابق: (774 دیدگاه) ,

    مزدا خوش فیس تر و در مجموع باحالتره
    مشخصاتشم روی کاغذ بهتره پس در انتخابش نباید درنگ کرد
    میتسوبیشی جوری شده انگار تفریحی و دورهمی و دستگرمی ماشین میسازه، تمایلی به رقابت و بروز بودن نشون نمیده اما کیفیتش کماکان همون کیفیت سابقه

    پاسخ
    1. Mohamad
      سوابق: (774 دیدگاه) ,

      البته اینم بگم که من اوتلندر رو خیلی دوست دارم

      پاسخ
  5. شاهين
    سوابق: (855 دیدگاه) ,

    هر ماشین دیگه ای به جز مزدا در مقابل میتسوبیشی قرار میگرفت من به میتسو رای میدادم.اما خب مزدا واقعا خوشکله و داخش حس سری ١ ب ام و یا سری آ بنز رو منتقل میکنه.شتابشم بهتره.گیربکسشم بهتره.با احترام بسیار فراوان برای میتسو…رای من مزدا

    پاسخ
  6. آرش آمریکایی
    سوابق: (578 دیدگاه) ,

    100% مزدای دوست داشتنی

    پاسخ
  7. حمیدرضا
    سوابق: (2354 دیدگاه) ,

    انتخاب خیلی سخته چون کاملا مشابهن ولی رای من میتسوبیشی چون مزدا خیلی دیگه کوچیکه

    پاسخ
  8. Raha Souri
    سوابق: (289 دیدگاه) ,

    ثبات طراحی مزدا یه چیز دیگه است
    اما میتسوبیشی هم قابل احترامه

    پاسخ
  9. سياوش
    سوابق: (150 دیدگاه) ,

    تکلیف نظرسنجی های تلگرام چی میشه بااین وضع موجود؟؟؟

    پاسخ
  10. شاهين
    سوابق: (855 دیدگاه) ,

    راستی مانیتور مزدا ثابته یا ماشینو خاموش کنی جمع میشه داخل؟

    پاسخ
  11. سید مهران میرابوالقاسمی
    سوابق: (251 دیدگاه) ,

    بدون هیچ شکی مزدا واقعا اختلافشون فاحشه واونایی که به میتسوبیشی رای دادن فازشون دقیقا چی بوده نمی دونم.

    پاسخ
    1. MOBINPOURMAMD
      سوابق: (94 دیدگاه) ,

      منم ب مزدا رای دادم ب خاطر داشبورد و گیربکس و مصرف سوختش.ولی باید ب نظرات دیگرون هم احترام بذاریم

      پاسخ
    2. ماسل
      سوابق: (695 دیدگاه) ,

      حرص نخور پوستت چروک میشه
      نماینده مجلس که انتخاب نمیکنی

      پاسخ
    3. رضا
      سوابق: (47 دیدگاه) ,

      نظر هر کس متفاوت و محترمه

      پاسخ
  12. سعید(تهران)
    سوابق: (412 دیدگاه) ,

    میتسوبیشی سالهاست دیگه اون برند دوست داشتنی دهه نود نیست، راستی ماشین اول خودم یه لنسر ۹۲ بود یادش بخیر، می‌دونید که حس ماشین اول ینی چی؟ ولی برعکس، مزدا، مورد احترام ژاپنی باز و غیر ژاپنی بازه…

    پاسخ
  13. علی
    سوابق: (132 دیدگاه) ,

    با سلام
    این هر دو از ماشینهای محبوب من هستند واقعا نتونستم بینشون انتخاب کنم …

    پاسخ
  14. آرمین
    سوابق: (96 دیدگاه) ,

    به جز 65 لیتر حجم صندوق و 210 دلار ارزان بودن هیچ برتری میتسوبیشی نداره من خودم احساسی که به مزدا دارم اینه که حس برند آلفا رمئو آسیا رو به من الهام میکنه
    یک سوالی هم دارم اینه ک مزدا با اینکه داره خیلی قوی کار میکنه چرا فروشش از تویوتا و هوندا کمتره چون طراحی های زیبا و خیلی اصیلی میسازه اصلا ظاهر ماشین میگه که من ژاپنیم ( الهام گرفته از مکتب شائولین)

    پاسخ
    1. شاهين
      سوابق: (855 دیدگاه) ,

      والا این موضوع برای منم سوال بود و یکم تحقیق کردم به این نتیجه رسیدم که میزان تولید مزدا نسبت به تویوتا و هوندا خیلی کمتره.مثلا به ازای هر ١٠ تا هوندا سیویک یه دونه مزدا ٣ ساخته میشه.تعداد کارخونه های تویوتا و هوندا هم خیلی بیشتره. مثلا تفاوتش مثل همین ایران خودرو و گروه بهمنه..برای همینه تعداد فروشش کمتره

      پاسخ
      1. آرمین
        سوابق: (96 دیدگاه) ,

        ممنون شاهین جان بابت پاسخت البته شاید دلیلش این باشه که مزدا تازه استارت طراحی های زیبا و به روزشو زده و تازه داره شناخته میشه و اطمینان مردمو جلب میکنه البته احساس و نظر خودم اینه که تفاوت مزدا با تویوتا و هوندا تو موارد میتونه باشه
        1 _ چون اکثرا خریداران خودرو افراد میانسال و خانواده دار هستند براشون جاداربودن و کاربردی بودن خودرو مهمتر از اسپرت بودنه که این کاربردی بودن بیشتر تو تویوتا و هوندا دیده میشه
        2 _ به نظرمیاد استهلاک مزدا از خودرو های تویوتا و هوندا معمولا بالاتره به دلیل ذات اسپرتیش(مثل مقایسه بی ام و با بنز ، آئودی و ولوو البته پورشه رو نمیدونم چه وضعیتی از لحاظ استهلاک داره)
        3 _ به دلیل افت بیشتر قیمت دست دوم آن
        4 _ کم بودن بودن نمایندگی در بازار های فروش مزدا که خب طبیعتا به علت فروش کمترش میتونه باشه

        پاسخ
  15. M.us
    سوابق: (238 دیدگاه) ,

    داخل مزدا ساده و شیک همینطور طراحی خارجی دلپسندی داره فنی هم خوبه

    پاسخ
  16. محمد
    سوابق: (63 دیدگاه) ,

    همه ی این ها قبول، ولی میتسوبیشی برند با کیفیت تری از نظر استهلاک هست نسب به مزدا، تو مطالعات consumerreports هر ساله مشخصه. فقط مشخصات فنی ملاک نیست.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.