دوئل پژو 2008 و سیتروئن C4 کاکتوس

پس از حدود یک هفته وقفه نهایتاً دور هفتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال را آغاز کرده‌ایم. نخستین گروهی که در دو جدید رقابت‌ها به سراغ آن رفته‌ایم گروه کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت است. در دوئل ششم این گروه دو کراس‌اوور هم‌خانواده یعنی شورلت ترکس و اوپل موکا در برابر یکدیگر قرار گرفتند که طی این جدال مجموعاً تعداد 1214 رأی به ثبت رسیده است. از این آراء ترکس موفق شد با کسب 764 رأی یا 63 درصد از کل آراء پیروز گردد درحالی‌که موکا موفق به دریافت 450 رأی شده است. در هفتمین دوئل گروه کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت بازهم شاهد رقابت میان دو رقیب هم‌خانواده یعنی پژو 2008 و سیتروئن C4 کاکتوس هستیم.

سانگ‌یانگ تیوولی

سوزوکی ویتارا

مزدا CX-3

میتسوبیشی ASX

سوزوکی ویتارا

؟

نیسان ترانو

رنو داستر

سوبارو XV

سوزوکی SX4

نیسان ترانو

؟

جیپ رنگید

فیات 500X

نیسان جوک

فورد اکواسپرت

جیپ رنگید

؟

پژو 2008

سیتروئن C4 کاکتوس

هوندا HR-V

تویوتا C-HR

؟

تویوتا C-HR

شورلت ترکس

اوپل موکا

اشکودا یتی

فیات 500L

شورلت ترکس

؟

کیا سول

لادا ایکس‌ری

رنو کپچر

اوپل کراسلند

؟

؟

سئات آرونا

فولکس‌واگن T-Roc

هیوندای کُنا

کیا استونیک

؟

؟

نیسان کیکس

هیوندای کرتا

سیتروئن C3 ایرکراس

ام‌جی ZS

نیسان کیکس

؟

پژو 2008

قبلاً در خانوادهٔ پژو 206 مدل استیشن هم وجود داشت و این رویه در 207 هم ادامه پیدا کرد اما پس از معرفی مدل جدید 208 با توجه به کاهش فروش استیشن‌ها و از طرف دیگر افزایش محبوبیت کراس‌اوورها، پژو تصمیم گرفت نسخهٔ استیشن را از سری 2 خود حذف کرده و یک کراس‌اوور ساب‌کامپکت را جایگزین آن کند. بدین ترتیب در سال 2013 یعنی یک سال پس از معرفی 208، پژو کراس‌اووری بنام 2008 را به‌عنوان جایگزین 207 استیشن معرفی کرد. این خودرو روی همان پلت‌فرم مدل 208 یعنی پلت‌فرم PF1 گروه پژو-سیتروئن ساخته شده است. از همین پلت‌فرم در دیگر کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت این گروه خودروسازی یعنی سیتروئن C3 ایرکراس و اوپل کراسلند X هم استفاده شده است. 2008 برای مدل 2017 فیس‌لیفتی را تجربه نمود که برای اولین بار در نمایشگاه ژنو 2016 رونمایی شد. این کراس‌اوور کوچک فرانسوی با طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های بنزینی و دیزل پژو-سیتروئن به بازار عرضه می‌شود که ما برای این دوئل کوچک‌ترین موتور بنزینی آن‌را انتخاب کرده‌ایم. این پیشرانه از نوع 1.2 لیتری سه سیلندر توربوشارژ است که 110 اسب بخار قدرت و 205 نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال این نیرو هم گیربکس‌های مختلفی همچون شش سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده است؛ اما 2008 هم مانند سایر کراس‌اوورهای گروه پژو-سیتروئن صرفاً به‌صورت دیفرانسیل جلو عرضه می‌شود. این خودرو در فرانسه، برزیل، چین و مالزی تولید می‌شود اما به‌تازگی پس از حاشیه‌های فراوان تولید آن در کشورمان هم توسط ایکاپ (جوینت ونچر ایران‌خودرو و پژو) آغاز و با قیمت 105 میلیون تومان به بازار عرضه شده است. پژو 2008 طی مدت سپری شده از سال 2017 در اروپا بیش از 152 هزار دستگاه فروش داشته است.

سیتروئن C4 کاکتوس

سیتروئن در سال 2014 کراس‌اوور ساب‌کامپکتی بنام C4 کاکتوس را معرفی کرد. این خودرو نیز روی همان پلت‌فرم PF1 گروه پژو-سیتروئن ساخته شده که با پژو 2008 و محصولات دیگری از این گروه خودروسازی مانند سیتروئن C3 و دی‌اس 3 مشترک است؛ علاوه بر این، C4 کاکتوس اشتراکات زیادی با پژو 2008 دارد تا جایی که از پیشرانه‌ها و گیربکس‌های مشترکی با آن استفاده می‌کند. به همین دلیل در این دوئل برای C4 کاکتوس هم همان پیشرانهٔ 1.2 لیتری سه سیلندر بنزینی انتخاب شده است تا از لحاظ فنی شرایط کاملاً یکسانی با پژو 2008 داشته باشد. البته تنوع پیشرانه‌های کراس‌اوور سیتروئن بسیار کمتر از پسرعموی شیر نشان آن است و تنها شامل همین موتور بنزینی به همراه یک واحد 1.6 لیتری دیزلی می‌شود. C4 کاکتوس طبق سنت سیتروئن ظاهری غیرمتعارف دارد تا جایی که علیرغم اشتراکات فنی فراوان با پژو 2008، در ظاهر هیچ شباهتی با آن ندارد. همچنین C4 کاکتوس نخستین ساختهٔ سیتروئن است که در بدنهٔ آن محافظ‌های پلاستیکی موسوم به Airbumps کار شده است. این کراس‌اوور فرانسوی به‌تازگی فیس‌لیفتی را تجربه کرده که ظاهر آن‌را مدرن‌تر و البته متعارف‌تر کرده است. این ماشین برخلاف 2008 صرفاً در کارخانهٔ پژو-سیتروئن در اسپانیا تولید می‌شود. C4 ایرکراس موفق به کسب عنوان ارزشمند خودروی سال 2015 اروپا شده است درحالی‌که به‌عنوان طراحی برتر سال 2015 نیز انتخاب شده است. این ماشین غیر از اروپا در کشورهای مختلفی چون استرالیا، نیوزلند، مالزی، چین، آمریکای جنوبی و آفریقای جنوبی هم عرضه می‌گردد اما در کشورهای اروپایی فروش بسیار کمتری نسبت به پژو 2008 دارد به‌نحوی‌که تا پایان ماه نوامبر امسال در این بازار کمتر از 50 هزار دستگاه فروش داشته است.

 

 

مشخصات فنی

پژو 2008

سیتروئن کاکتوس

پیشرانه 1.2 لیتری 3 سیلندر 1.2 لیتری 3 سیلندر
تنفس توربوشارژ توربوشارژ
قدرت 110 اسب بخار 110 اسب بخار
گشتاور 205 نیوتن متر 205 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته اتوماتیک 6 سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو جلو
شتاب صفرتاصد 10.3 ثانیه 9.7 ثانیه
حداکثر سرعت 190 کیلومتر/ساعت 190 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت 4.8 لیتر (ترکیبی) 5.1 لیتر (ترکیبی)
ظرفیت باک 50 لیتر 50 لیتر
تولید آلایندگی 110 گرم/کیلومتر 118 گرم/کیلومتر
وزن 1140 کیلوگرم 1050 کیلوگرم
طول 4.15 متر 4.15 متر
فاصلهٔ محوری 2.53 متر 2.59 متر
حجم صندوق بار 350 لیتر 350 لیتر
قیمت پایه 16,495 پوند 16,575 پوند

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

19 دیدگاه

  1. amir
    سوابق: (442 دیدگاه) ,

    c4 کاکتوس طراحی خیلی زیبا و دوست داشتنی ای داره.

    پاسخ
    1. SAEED
      سوابق: (280 دیدگاه) ,

      نسل جدید 2008 در شرف اومدنه که مطمعنا مثل 3008 فوق العاده خواهد بود
      به شخصه هم معتقدم بودم این نسل 2008 نیاز به به روز رسانی جدی داره
      ولی خب تا الان یا در رتبه اول و یا دوم پرفروش ترین های کلاسش بوده
      همیشه کامنت های اقا امیر برام قابل احترام بودن چون کاملا منصفانه بیان میشن و به نوعی یه نقد بچه گانه درش دیده نمیشه که متاسفانه ما خلاف این گونه نقد هارو حتی در بین بعضی از کاربران قدیمی سایت شاهد هستیم
      مرسی

      پاسخ
    2. Alireza.a
      سوابق: (25 دیدگاه) ,

      سلام.احسن بر اساس ظاهر تصمیم بگیر داداش. اینا مارو … تصور کردن.حتی یک جدول مشخصات فنی ندارن که اطلاعاتش درست باشه.??

      پاسخ
  2. ناشناس
    سوابق: (262 دیدگاه) ,

    پژو 2008 واقعا فاجعست. نمایشگاه تهران دیدمش اصن فکر نمیکردم اینقدر … باشه. ظاهرش بیشتر مثل هاچبکه تا یه کراس اوور. توش که نشستم حالم داشت به هم میخورد از متریالش. نه اینکه پژو بد باشه. نه. پژو 508 هم بود توش نشستم خیلی خوشم اومد. ولی 2008 واقعا داغونه. نمیدونم ایرانیزه کردنش اینجوریه یا کلا همینطوریه. سیتروئن C3 و C4 هم همینطور. خیلی عذر میخوام از دوستان. داخلشون آشغال بود. اینگار پلاستیکای سطل آشغال سر کوچه رو ورداشتن چسبوندن تو ماشین. البته کاکتوس رو نمیدونم شاید خوب باشه. بحث سر خشکی یا نرمی داشبورد و … نیستا. حتی اگه خشک هم باشه، لااقل خوبشو بزنن آدم بدش نیاد. همون پلاستیک خشک هم مزرخرف ترینشو برداشتن زدن. داشبود خشک 206 که باز درجه چندمیه شرف داره به اینا که جدیدترن.

    پاسخ
  3. عبدالله
    سوابق: (49 دیدگاه) ,

    سیتروئن هم طراحی زیباتری دارد و هم سیستم تعلیق پیشرفته سیتروئن در اروپا و کشورهایی که محصولاتش عرضه می شود زبان زد خاص و عام است…

    پاسخ
    1. Adak
      سوابق: (709 دیدگاه) ,

      شما چگونه تعاریف خاص و عام را دریافت نمودید ؟
      آیا به شما گفته اند ?

      پاسخ
  4. soheil
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    امروز صبح 2008 تو بنگاه دیدمش.همچین مالی نیست.کنارش یه استپ وی بود از اونم کوچیکتر بود.جاپای صندلی عقبش مثل ساندروی خودمه.صندوق عقبش بزرگتر از ساندرو.ارتفاع جفتشون یکیه.مشخصات موتور خوبی داره.ولی واسه من که 55سالمه و ساکن تهرانم اصلا از اون شتاب عالیش استفاده نمیکنم اصلا گزینه خوبی نیست.چون 2تا بچه دارم..ماشین مسافرت و جاده که با زن و 2تا بچه بری نیست.صندوق عقبش از اس دی هم کوچیکتره.همون ساندروی خودمو سوار میشم.چکاریه 2برابر پول بیشتر بدم

    پاسخ
    1. رامتین
      سوابق: (1676 دیدگاه) ,

      هیچوقت دنبال کراس اورهای ساب کامپکت نباشید. یه سگمنت کاملا بیخود.
      من خودم منتظر سیتروئن c4 هستم. یه سدان معقول.

      پاسخ
  5. M3csl
    سوابق: (126 دیدگاه) ,

    بگو بین بد و بدتر چه حق انتخابی هست؟؟؟!!

    پاسخ
  6. " Swedish Arrogant Tiger"
    سوابق: (848 دیدگاه) ,

    تو نمای بیرونی سی 4 واقعا زیبا تر بنظر میاد اما تا وقتی که به اون چراغ بزرگ جلو توجه نکنی!
    طراحی داخلی 2008 بهتره بنظرم
    به پژو رای دادم

    پاسخ
  7. NAVID۰۰۹۸
    سوابق: (2099 دیدگاه) ,

    نمیدونم چرا اگه بهترینم تولید کنه ولی بازم یه حسه بدی به فرانسویا دارم
    درصرتی که ژاپنی کره آمریکا آلمانو…. دوست دارم

    پاسخ
  8. حمید
    سوابق: (1503 دیدگاه) ,

    از قدیم گفته اند …. زرد برادر …. است.
    …….

    پاسخ
  9. حمیدرضا
    سوابق: (2365 دیدگاه) ,

    کلا با طراحی کاکتوس هیچ وقت ارتباط برقرار نکردم رای من پژو هست
    این عکسارو دیدم به شباهت هرچه تمام تره کنا به کاکتوس پی بردم

    پاسخ
  10. سام
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    فارغ از تمام بازی هایی که ایران خودرو سر این 2008 در آورد اونم بازی های کثیف! اما الان چیزی که قابل توجه است اینه که قیمت موتور 1200 سه سیلندر با نرخ پوند 5800 تومان میشه حدود 95 میلیون تومان!!! در حالی که در ایران 1600 توربو با قیمت 99 پیش فروش شد که خیلی خیلی به قیمت جهانی نزدیک هست.

    پاسخ
  11. Genius
    سوابق: (651 دیدگاه) ,

    در این شکی نیست که خودروسازان فرانسوی یکی از خوب های اروپا هستند هرچند به هیچ وجه در زمره بهترین ها نیستند لیکن اگر ایران هم بخشی پیوسته به جهان بود و بصورت جزیره مجزا اداره نمیشد و این خودروها حداکثر با بهایی نزدیک به 80 میلیون تومان وارد بازار میشد و از آنسو سرانه درآمد مردم همسنگ استانداردهای جهانی بود قطعا پرفروش بودند

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.