مزدا

مزدا سه، محبوب‌ترین سدان کامپکت به انتخاب مخاطبین پدال

پس از سدان‌های ساب‌کامپکت نوبت به یک کلاس بالاتر یعنی سدان‌های کامپکت می‌رسد. این خودروها از محبوب‌ترین سدان‌های بازار محسوب می‌شوند زیرا از یک سو از سدان‌های ساب‌کامپکت بزرگ‌تر و جادارتر هستند و از سوی دیگر از سدان‌های میان سایز اندازۀ جمع‌وجورتری دارند که این ویژگی آن‌ها را به گزینه‌ای ایده‌آل برای ترددهای شهری تبدیل می‌کند. گروه سدان‌های کامپکت گروه نسبتاً پرجمعیتی بوده است به‌گونه‌ای که در آن شانزده شرکت‌کننده حضور داشتند. این خودروها عبارت‌اند از:

شورلت کروز

نیسان سنترا

میتسوبیشی لنسر

کیا سراتو

مزدا ۳

هیوندای الانترا

فیات تیپو

سئات تولدو

پژو ۴۰۸

ام‌جی GT

هوندا سیویک

اشکودا اکتاویا

رنو مگان

تویوتا کرولا

فولکس‌واگن جتا

سوبارو ایمپرزا

این شانزده سدان کامپکت در مرحلهٔ مقدماتی طی هشت دوئل باهم به رقابت پرداختند و از این طریق شما از بین آن‌ها هشت خودرو را به مرحلهٔ یک‌چهارم نهایی فرستادید. این خودروها به شرح زیرند:

فولکس‌واگن جتا

تویوتا کرولا

پژو ۴۰۸

شورلت کروز

هوندا سیویک

فیات تیپو

مزدا ۳

میتسوبیشی لنسر

سدان‌هایی که به مرحلهٔ یک‌چهارم نهایی راه پیدا کردند در این مرحله بازهم طی چهار دوئل به مصاف یکدیگر رفتند و بدین ترتیب از بین آن‌ها چهار شرکت‌کننده شامل فولکس‌واگن جتا، شورلت کروز، هوندا سیویک و مزدا سه موفق به رسیدن به مرحلهٔ نیمه‌نهایی شدند. سپس با برگزاری دو دوئل در این مرحله، نهایتاً هوندا سیویک و مزدا به مرحلهٔ نهایی راه پیدا کردند و فینالیست‌های گروه سدان‌های کامپکت لقب گرفتند تا در آخرین دوئل این گروه شاهد رقابتی تمام ژاپنی باشیم.

در دوئل نهایی گروه سدان‌های کامپکت مجموعاً تعداد ۱۵۱۰ رأی به ثبت رسیده است که مزدا سه با تصاحب ۹۳۵ عدد از آن‌ها و کسب ۶۲ درصد از کل آراء پیروز شده و قهرمان این گروه لقب گرفت. این در حالی است که سیویک موفق به کسب ۵۷۵ رأی شده و از رسیدن به‌عنوان قهرمانی بازماند. مزدا سه اما برای اینکه به‌عنوان محبوب‌ترین سدان کامپکت پدال دست پیدا کند در مرحلهٔ مقدماتی به‌راحتی هیوندای الانترا را از سر راه کنار زد، در مرحلهٔ نیمه‌نهایی از سد هم‌وطنش یعنی میتسوبیشی لنسر گذشت و در مرحلهٔ نیمه‌نهایی بر شورلت کروز غلبه کرد.

 

رقبای مزدا سه در مراحل مختلف رقابت‌ها

مرحله

رقیب

درصد آراء

مقدماتی هیوندای الانترا ۸۷
یک‌چهارم نهایی میتسوبیشی لنسر ۷۷
نیمه‌نهایی شورلت کروز ۷۱
نهایی هوندا سیویک ۶۲

 

مزدا سه برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ به‌عنوان جایگزینی برای مدل ۳۲۳ به بازار آمد و موفقیت قابل‌توجهی را برای سازنده‌اش به همراه داشت. این کامپکت ژاپنی طی نسل‌های بعدی همواره از همه لحاظ تکامل پیدا کرد تا اینکه نهایتاً به نسل کنونی یا چهارم رسیده که با تکنولوژی‌های مدرن و نوآوری‌های مختلف آماده نبرد با رقبا است. این خودرو همچنان مثل نسل‌های گذشته در دو نسخهٔ سدان و هاچ‌بک تولید می‌شود. مزدا برای نسل کنونی سه طیف مختلفی از پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی سری اسکای‌اکتیو را در نظر گرفته است. قوی‌ترین موتور بنزینی این خودرو یک واحد ۲.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با ۱۸۵ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور است.

 

مشخصات فنی

پیشرانه ۲.۵ لیتری I4
قدرت ۱۸۵ اسب بخار
گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو یا چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۷.۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر/ساعت
طول ۴,۶۶۱ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۷۲۵ میلی‌متر
وزن ۱۳۸۳ کیلوگرم
مصرف سوخت ۷.۸ لیتر ترکیبی
قیمت ۲۱,۸۹۵ دلار

 

برچسب ها

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه

  1. Hamed

    ۲ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (4 ديدگاه)

    مردونه یکی توضیح بده چرا ایرانیا اینقد مزدا رو دوس دارن.

    1. محمد

      ۲ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (1437 ديدگاه)

      مردونه یکی بگه چرا دوست نداشته باشن؟؟؟
      اونم نه فقط مردم ایران که خیلی از مردم دنیا
      چرا؟؟
      چون :
      ۱) کیفیت ژاپنی
      ۲) طراحی اروپایی
      ۳)عملکرد قابل قبول
      ۴) قیمت متعادل
      ۵) پرستیژ خاص خودروها در عین قیمت رقابتی
      ۶) انحصار بهمن خودرو که نسلهای جدید رو نمیزاره بیاد اما در عوض بیشتر مردمو مشتاق نسلهای جدیدش میکنه
      ۷) که واسه من شخصا جالب بود اینکه مزدا نامش رو از اهورامزدا الهام گرفته و احترامش رو واسه من شخصا خاص میکنه
      .
      پس اینجاست که به قول دوستان باید گفت “واقعا حقشه”

      1. Hamed

        ۲ تیر ۱۳۹۸
        سوابق: (4 ديدگاه)

        حاجی داری راجب یه سدان کامپکت حرف میزنیا. این تعریفا رو به میباخ و رولز میکنن نه اینا. حرف من اینه که تو همین کلاسم ماشینایی با همین حد و اندازه و شاید سر تر هستن. ولی ملت خیلی متعصبانه میگه فقط مزدا. و فقط تو ایران این قدر وزنه به سمت مزدا سنگینی میکنه.
        عرض کنم که تو این کلاس قیمت همه خودرو ها متعادله. نمیتونی بگی این برتری فقط برا مزداست. همچنین واسه این کلاس اصلا معنی نداره، مگه تو ایران.

        1. شاهين

          ۲ تیر ۱۳۹۸
          سوابق: (859 ديدگاه)

          موضوع اینجاست که طراحی مزدا٣ در هیچ سدان کامپکتی دیده نمیشه، درسته اکثر ماشینای این کلاس زشت نیستن ولی بعضیاشون مثل سیویک طراحی خاصی دارن که عامه پسند نیستن و یا النترا که اگرچه زیباست ولی از لحاظ قدرت برند و کشور سازنده کم میاره، این موضوع به اینجا ختم نمیشه و تجربه شخصیه ایرانیا از جمله خودم که دو سال و نیم مزدا٣ نیو داشتم (قبلش سوناتا داشتم و بعدش بنز سی٢٠٠) باعث شد عاشق کم خرج بودن و فنی این ماشین بشم،حالا شما دیگه ببین این مزدای ساخت خود ژاپن که مدل ٢٠١٩ هست چی میتونه باشه

        2. نوید جهرمی

          ۲ تیر ۱۳۹۸
          سوابق: (2848 ديدگاه)

          کافیه یه بار دیگه بری نگاه کنی توی چنتا رقابت جزء کاندیدا ها بوده و چه جوایزی رو برده.

    2. محمد

      ۲ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (1437 ديدگاه)

      و جالب اینه که تمام درصدهای مردا بالای ۶۰
      و تا پای فینال بالای ۷۰ هست
      و این یعنی برد قاطع و بی چون و چرای مزدا

  2. علی

    ۲ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (141 ديدگاه)

    جنس ناب که میگن همینه

  3. امیر

    ۲ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (2329 ديدگاه)

    همه خوبیاش به کنار مصرفش چقد خوبه!!!

    1. sina7

      ۲ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (352 ديدگاه)

      این نسلی که تو ایرانه و به اصطلاح نیو ، مصرفش زیاده
      صدی ۱۰ و نیم تقریبا

      1. امیر

        ۳ تیر ۱۳۹۸
        سوابق: (2329 ديدگاه)

        نظرتون محترم و اینکه بعید میدونم این حرفو بدون تجربه میگید اما با توجه به بررسی سایت ها و ویدیو های تست و تجربه اندکی ک در سواری این خودرو داشتم، با همچین عددی در مورد مصرف سوختش مواجه نشدم و مصرفش با توجه به قدیمی بودنش و راندمان خوبی ک داره و‌نسبت به رقبای کره ای و‌ژاپنی ،بسیار معقوله

        1. sina7

          ۳ تیر ۱۳۹۸
          سوابق: (352 ديدگاه)

          تو اون کامپیوتر کوچیکی که بالای کیلومترشماره میانگین مصرف سوخت رو میزنه
          معمولا بین ۹ تا ۱۱ تغییر میکنه ولی تو شهر همون حدودای ۱۰ و نیمه

    2. MOHAMMAD.n.r

      ۱۶ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (8 ديدگاه)

      تویه شهر ده و نیم عادیه .
      تندر نود اتومات ۱۱/۵ تا ۱۲ میسوزونه با موتور ۱۶۰۰cc.
      ولی مزدا توی جاده ۶تا۷/۵ مصرف داره با کولر

  4. John

    ۲ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (208 ديدگاه)

    اونا خوشبختن یا ما انقدر بدبختیم ؟؟ آخه یه همچین ماشینی با این کیفیت و ایمنی و عنوان محبوبترین فقط ۲۱ هزار دلار ؟
    خدایا چرا ؟!

  5. ADAK

    ۲ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (890 ديدگاه)

    حقشه…

  6. بهنام

    ۲ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (356 ديدگاه)

    یکی از شایسته ترین ها در کلاس خود. واقعا که این انتخاب حقش بود

  7. سیدمهران میرابوالقاسمی

    ۲ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (259 ديدگاه)

    مزدا را عشق است

  8. Mad.z.Max

    ۲ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (563 ديدگاه)

    ممنون که مشخصات فنی رو اضافه کردین

  9. مهران

    ۲ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (8 ديدگاه)

    سلام به دوستان عزیز میخوام مزدا تری نیو ۱۳۹۶ یا ۹۵ بگیرم اکثرا از هزینه های نگهداریش میگن . لطفا بدون تعصب هرکی داره راهنمایی کنه ممنونم .

    1. شاهين

      ۲ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (859 ديدگاه)

      هزینه نگه داریش اگه خوب باهاش تا کنی در حد ماهی ١۵٠ تومنه

    2. saeed

      ۲ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (322 ديدگاه)

      هزینه قطعاتش بالاست نسبتا مخصوصا که نمایندگی خدمات درست حسابی نمیده و کلینیکهای و تعمیرگاهای متفاوتی تو تهران به نام تخصصی مزدا باز شده که از من به شما نصیحت اگه تهرانی هیچوقت سمت کلینیک تخصصی مزدا زیر پل شیخ فضل اله نرسیده به ستارخان نرو که ….در کل ولی باهاش خوب تا کنی قطعاتش دیر به دیر نیاز به تعویض داره.فقط پاشنه آشیلش جلوبندی و موج گیراش که گرون نیست و پمپ بنزینش که نسبتا زود نیم سوز میشه .اما واقعا اگه اتاقش سالم باشه و روغن گیربکسش سر ۴۰ تا عوض شده باشه رسیدگی شده باشه تو رنج خودش عالیه و بینظیر چه فنی چه پرستیژی.

    3. نوید جهرمی

      ۲ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (2848 ديدگاه)

      استهلاکش خیلی کمه. اما هزینه قطعاتش خیلی بالاست. یه بار باهاش بری توی جاده جیگرت حال میاد وعاشقش میشی. اما اونقدر توی شهر، مخصوصا با این چاله چوله های مزخرف بهت حال نمیده.
      قیمتش زیادی گرون شد. اما هنوزم ارزشمنده.و افت قیمتش کم و خوش فروشه.
      به هر حال باز به انتخاب خودتون بستگی داره.

  10. امیر

    ۲ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (393 ديدگاه)

    انقد که مزدا اینجا محبوبه تو امریکا ژاپن چین اروپا نیست

  11. رامتین

    ۲ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (1875 ديدگاه)

    واقعا عالیه گرچه موتور مزدا۳ را نمی پسندم به دلیل اینکه جا داره واقعا قویتر بشه. دوستان ممکنه بگن لازم نیست. اما میگم لازمه، چطور فولکس جتا نسخه ۱۴۵ و ۱۷۰ اسب داره و الان نسخه GLI هم با ۲۳۰ اسب هم زده، انهم با قیمت ۲۷۰۰۰دلار! بنابراین میشد موتور مزدا۶ را هم روی مزدا۳ ارائه کنند. یعنی موتور ۲.۵لیتری توربو. البته نسخه غیر توربوی همین موتور سالهاست روی مزدا۳ هست که قدیمی شده.

  12. Morteza tii

    ۲ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (19 ديدگاه)

    به نظرم مگان خیلی زود حذف شد.. باید میومد بالاتر 🤔

  13. حسين وي

    ۲ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (417 ديدگاه)

    جذاب ترین تو کلاس خودش 😍

  14. حمیدرضا

    ۲ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (2398 ديدگاه)

    تو انتخاب دوئل ها برند خیلی مهم بود اکثرا مرسدس و مزدا برنده شدن و این مساله اجتناب ناپذیره
    من تو هیچ دوئلی به مزدا رای ندادم شاید فقط تو اخری به نظرم تو این کلاس خودرویی کرولا و الانترا خیلی ماشین های بهتری هستن البته فروش جهانیشون هم همینو می گه

    1. شاهين

      ۲ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (859 ديدگاه)

      فروش جهانی به هرارتا دلیل بستگی داره که آخریش خوب بودن اون ماشین هست، مثالش هم فروش پرلید در ایران که میدونی چرا خوب میفروشه

  15. سینا

    ۲ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (69 ديدگاه)

    ایییی خدا کی هوندا سیویک رو مزدا سه ترجیح داده …😲😲(با احترام به مزدا)

  16. احمدرضا

    ۳ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (158 ديدگاه)

    به نظرم کاملا حقشه

  17. mohammad FM480

    ۳ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (953 ديدگاه)

    همونطور که یکی از دوستان اشاره کرده بود بنظرم برند مزدا تو ایران خیلی طرفدار داره و واقعا رقیب هاش اگه خیلی بهتر نبودن بد تر هم نبودن و چیزی که فکر میکنم تصویری که از مزدا ۳ وجود داره و یا عشق اهورا مزدا تو بردش بی تاثیر نبوده!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
بستن