مزدا سه، محبوب‌ترین سدان کامپکت به انتخاب مخاطبین پدال

پس از سدان‌های ساب‌کامپکت نوبت به یک کلاس بالاتر یعنی سدان‌های کامپکت می‌رسد. این خودروها از محبوب‌ترین سدان‌های بازار محسوب می‌شوند زیرا از یک سو از سدان‌های ساب‌کامپکت بزرگ‌تر و جادارتر هستند و از سوی دیگر از سدان‌های میان سایز اندازۀ جمع‌وجورتری دارند که این ویژگی آن‌ها را به گزینه‌ای ایده‌آل برای ترددهای شهری تبدیل می‌کند. گروه سدان‌های کامپکت گروه نسبتاً پرجمعیتی بوده است به‌گونه‌ای که در آن شانزده شرکت‌کننده حضور داشتند. این خودروها عبارت‌اند از:

شورلت کروز

نیسان سنترا

میتسوبیشی لنسر

کیا سراتو

مزدا 3

هیوندای الانترا

فیات تیپو

سئات تولدو

پژو 408

ام‌جی GT

هوندا سیویک

اشکودا اکتاویا

رنو مگان

تویوتا کرولا

فولکس‌واگن جتا

سوبارو ایمپرزا

این شانزده سدان کامپکت در مرحلهٔ مقدماتی طی هشت دوئل باهم به رقابت پرداختند و از این طریق شما از بین آن‌ها هشت خودرو را به مرحلهٔ یک‌چهارم نهایی فرستادید. این خودروها به شرح زیرند:

فولکس‌واگن جتا

تویوتا کرولا

پژو 408

شورلت کروز

هوندا سیویک

فیات تیپو

مزدا 3

میتسوبیشی لنسر

سدان‌هایی که به مرحلهٔ یک‌چهارم نهایی راه پیدا کردند در این مرحله بازهم طی چهار دوئل به مصاف یکدیگر رفتند و بدین ترتیب از بین آن‌ها چهار شرکت‌کننده شامل فولکس‌واگن جتا، شورلت کروز، هوندا سیویک و مزدا سه موفق به رسیدن به مرحلهٔ نیمه‌نهایی شدند. سپس با برگزاری دو دوئل در این مرحله، نهایتاً هوندا سیویک و مزدا به مرحلهٔ نهایی راه پیدا کردند و فینالیست‌های گروه سدان‌های کامپکت لقب گرفتند تا در آخرین دوئل این گروه شاهد رقابتی تمام ژاپنی باشیم.

در دوئل نهایی گروه سدان‌های کامپکت مجموعاً تعداد 1510 رأی به ثبت رسیده است که مزدا سه با تصاحب 935 عدد از آن‌ها و کسب 62 درصد از کل آراء پیروز شده و قهرمان این گروه لقب گرفت. این در حالی است که سیویک موفق به کسب 575 رأی شده و از رسیدن به‌عنوان قهرمانی بازماند. مزدا سه اما برای اینکه به‌عنوان محبوب‌ترین سدان کامپکت پدال دست پیدا کند در مرحلهٔ مقدماتی به‌راحتی هیوندای الانترا را از سر راه کنار زد، در مرحلهٔ نیمه‌نهایی از سد هم‌وطنش یعنی میتسوبیشی لنسر گذشت و در مرحلهٔ نیمه‌نهایی بر شورلت کروز غلبه کرد.

 

رقبای مزدا سه در مراحل مختلف رقابت‌ها

مرحله

رقیب

درصد آراء

مقدماتی هیوندای الانترا 87
یک‌چهارم نهایی میتسوبیشی لنسر 77
نیمه‌نهایی شورلت کروز 71
نهایی هوندا سیویک 62

 

مزدا سه برای اولین بار در سال 2003 به‌عنوان جایگزینی برای مدل 323 به بازار آمد و موفقیت قابل‌توجهی را برای سازنده‌اش به همراه داشت. این کامپکت ژاپنی طی نسل‌های بعدی همواره از همه لحاظ تکامل پیدا کرد تا اینکه نهایتاً به نسل کنونی یا چهارم رسیده که با تکنولوژی‌های مدرن و نوآوری‌های مختلف آماده نبرد با رقبا است. این خودرو همچنان مثل نسل‌های گذشته در دو نسخهٔ سدان و هاچ‌بک تولید می‌شود. مزدا برای نسل کنونی سه طیف مختلفی از پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی سری اسکای‌اکتیو را در نظر گرفته است. قوی‌ترین موتور بنزینی این خودرو یک واحد 2.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با 185 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور است.

 

مشخصات فنی

پیشرانه 2.5 لیتری I4
قدرت 185 اسب بخار
گشتاور 250 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو یا چهارچرخ
شتاب صفرتاصد 7.2 ثانیه
حداکثر سرعت 210 کیلومتر/ساعت
طول 4,661 میلی‌متر
فاصلهٔ محوری 2,725 میلی‌متر
وزن 1383 کیلوگرم
مصرف سوخت 7.8 لیتر ترکیبی
قیمت 21,895 دلار

 

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

30 دیدگاه

  1. Hamed
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    مردونه یکی توضیح بده چرا ایرانیا اینقد مزدا رو دوس دارن.

    پاسخ
    1. محمد
      سوابق: (1359 دیدگاه) ,

      مردونه یکی بگه چرا دوست نداشته باشن؟؟؟
      اونم نه فقط مردم ایران که خیلی از مردم دنیا
      چرا؟؟
      چون :
      ۱) کیفیت ژاپنی
      ۲) طراحی اروپایی
      ۳)عملکرد قابل قبول
      ۴) قیمت متعادل
      ۵) پرستیژ خاص خودروها در عین قیمت رقابتی
      ۶) انحصار بهمن خودرو که نسلهای جدید رو نمیزاره بیاد اما در عوض بیشتر مردمو مشتاق نسلهای جدیدش میکنه
      ۷) که واسه من شخصا جالب بود اینکه مزدا نامش رو از اهورامزدا الهام گرفته و احترامش رو واسه من شخصا خاص میکنه
      .
      پس اینجاست که به قول دوستان باید گفت “واقعا حقشه”

      پاسخ
      1. Hamed
        سوابق: (4 دیدگاه) ,

        حاجی داری راجب یه سدان کامپکت حرف میزنیا. این تعریفا رو به میباخ و رولز میکنن نه اینا. حرف من اینه که تو همین کلاسم ماشینایی با همین حد و اندازه و شاید سر تر هستن. ولی ملت خیلی متعصبانه میگه فقط مزدا. و فقط تو ایران این قدر وزنه به سمت مزدا سنگینی میکنه.
        عرض کنم که تو این کلاس قیمت همه خودرو ها متعادله. نمیتونی بگی این برتری فقط برا مزداست. همچنین واسه این کلاس اصلا معنی نداره، مگه تو ایران.

        پاسخ
        1. شاهين
          سوابق: (854 دیدگاه) ,

          موضوع اینجاست که طراحی مزدا٣ در هیچ سدان کامپکتی دیده نمیشه، درسته اکثر ماشینای این کلاس زشت نیستن ولی بعضیاشون مثل سیویک طراحی خاصی دارن که عامه پسند نیستن و یا النترا که اگرچه زیباست ولی از لحاظ قدرت برند و کشور سازنده کم میاره، این موضوع به اینجا ختم نمیشه و تجربه شخصیه ایرانیا از جمله خودم که دو سال و نیم مزدا٣ نیو داشتم (قبلش سوناتا داشتم و بعدش بنز سی٢٠٠) باعث شد عاشق کم خرج بودن و فنی این ماشین بشم،حالا شما دیگه ببین این مزدای ساخت خود ژاپن که مدل ٢٠١٩ هست چی میتونه باشه

        2. نوید جهرمی
          سوابق: (2683 دیدگاه) ,

          کافیه یه بار دیگه بری نگاه کنی توی چنتا رقابت جزء کاندیدا ها بوده و چه جوایزی رو برده.

    2. محمد
      سوابق: (1359 دیدگاه) ,

      و جالب اینه که تمام درصدهای مردا بالای ۶۰
      و تا پای فینال بالای ۷۰ هست
      و این یعنی برد قاطع و بی چون و چرای مزدا

      پاسخ
  2. امیر
    سوابق: (1348 دیدگاه) ,

    همه خوبیاش به کنار مصرفش چقد خوبه!!!

    پاسخ
    1. sina7
      سوابق: (290 دیدگاه) ,

      این نسلی که تو ایرانه و به اصطلاح نیو ، مصرفش زیاده
      صدی 10 و نیم تقریبا

      پاسخ
      1. امیر
        سوابق: (1348 دیدگاه) ,

        نظرتون محترم و اینکه بعید میدونم این حرفو بدون تجربه میگید اما با توجه به بررسی سایت ها و ویدیو های تست و تجربه اندکی ک در سواری این خودرو داشتم، با همچین عددی در مورد مصرف سوختش مواجه نشدم و مصرفش با توجه به قدیمی بودنش و راندمان خوبی ک داره و‌نسبت به رقبای کره ای و‌ژاپنی ،بسیار معقوله

        پاسخ
        1. sina7
          سوابق: (290 دیدگاه) ,

          تو اون کامپیوتر کوچیکی که بالای کیلومترشماره میانگین مصرف سوخت رو میزنه
          معمولا بین 9 تا 11 تغییر میکنه ولی تو شهر همون حدودای 10 و نیمه

    2. MOHAMMAD.n.r
      سوابق: (8 دیدگاه) ,

      تویه شهر ده و نیم عادیه .
      تندر نود اتومات ۱۱/۵ تا ۱۲ میسوزونه با موتور ۱۶۰۰cc.
      ولی مزدا توی جاده ۶تا۷/۵ مصرف داره با کولر

      پاسخ
  3. John
    سوابق: (192 دیدگاه) ,

    اونا خوشبختن یا ما انقدر بدبختیم ؟؟ آخه یه همچین ماشینی با این کیفیت و ایمنی و عنوان محبوبترین فقط ۲۱ هزار دلار ؟
    خدایا چرا ؟!

    پاسخ
  4. بهنام
    سوابق: (235 دیدگاه) ,

    یکی از شایسته ترین ها در کلاس خود. واقعا که این انتخاب حقش بود

    پاسخ
  5. سیدمهران میرابوالقاسمی
    سوابق: (243 دیدگاه) ,

    مزدا را عشق است

    پاسخ
  6. مهران
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    سلام به دوستان عزیز میخوام مزدا تری نیو ۱۳۹۶ یا ۹۵ بگیرم اکثرا از هزینه های نگهداریش میگن . لطفا بدون تعصب هرکی داره راهنمایی کنه ممنونم .

    پاسخ
    1. شاهين
      سوابق: (854 دیدگاه) ,

      هزینه نگه داریش اگه خوب باهاش تا کنی در حد ماهی ١۵٠ تومنه

      پاسخ
    2. saeed
      سوابق: (287 دیدگاه) ,

      هزینه قطعاتش بالاست نسبتا مخصوصا که نمایندگی خدمات درست حسابی نمیده و کلینیکهای و تعمیرگاهای متفاوتی تو تهران به نام تخصصی مزدا باز شده که از من به شما نصیحت اگه تهرانی هیچوقت سمت کلینیک تخصصی مزدا زیر پل شیخ فضل اله نرسیده به ستارخان نرو که ….در کل ولی باهاش خوب تا کنی قطعاتش دیر به دیر نیاز به تعویض داره.فقط پاشنه آشیلش جلوبندی و موج گیراش که گرون نیست و پمپ بنزینش که نسبتا زود نیم سوز میشه .اما واقعا اگه اتاقش سالم باشه و روغن گیربکسش سر 40 تا عوض شده باشه رسیدگی شده باشه تو رنج خودش عالیه و بینظیر چه فنی چه پرستیژی.

      پاسخ
    3. نوید جهرمی
      سوابق: (2683 دیدگاه) ,

      استهلاکش خیلی کمه. اما هزینه قطعاتش خیلی بالاست. یه بار باهاش بری توی جاده جیگرت حال میاد وعاشقش میشی. اما اونقدر توی شهر، مخصوصا با این چاله چوله های مزخرف بهت حال نمیده.
      قیمتش زیادی گرون شد. اما هنوزم ارزشمنده.و افت قیمتش کم و خوش فروشه.
      به هر حال باز به انتخاب خودتون بستگی داره.

      پاسخ
  7. امیر
    سوابق: (382 دیدگاه) ,

    انقد که مزدا اینجا محبوبه تو امریکا ژاپن چین اروپا نیست

    پاسخ
  8. رامتین
    سوابق: (1611 دیدگاه) ,

    واقعا عالیه گرچه موتور مزدا3 را نمی پسندم به دلیل اینکه جا داره واقعا قویتر بشه. دوستان ممکنه بگن لازم نیست. اما میگم لازمه، چطور فولکس جتا نسخه 145 و 170 اسب داره و الان نسخه GLI هم با 230 اسب هم زده، انهم با قیمت 27000دلار! بنابراین میشد موتور مزدا6 را هم روی مزدا3 ارائه کنند. یعنی موتور 2.5لیتری توربو. البته نسخه غیر توربوی همین موتور سالهاست روی مزدا3 هست که قدیمی شده.

    پاسخ
  9. Morteza tii
    سوابق: (18 دیدگاه) ,

    به نظرم مگان خیلی زود حذف شد.. باید میومد بالاتر 🤔

    پاسخ
  10. حسين وي
    سوابق: (379 دیدگاه) ,

    جذاب ترین تو کلاس خودش 😍

    پاسخ
  11. حمیدرضا
    سوابق: (2341 دیدگاه) ,

    تو انتخاب دوئل ها برند خیلی مهم بود اکثرا مرسدس و مزدا برنده شدن و این مساله اجتناب ناپذیره
    من تو هیچ دوئلی به مزدا رای ندادم شاید فقط تو اخری به نظرم تو این کلاس خودرویی کرولا و الانترا خیلی ماشین های بهتری هستن البته فروش جهانیشون هم همینو می گه

    پاسخ
    1. شاهين
      سوابق: (854 دیدگاه) ,

      فروش جهانی به هرارتا دلیل بستگی داره که آخریش خوب بودن اون ماشین هست، مثالش هم فروش پرلید در ایران که میدونی چرا خوب میفروشه

      پاسخ
  12. سینا
    سوابق: (58 دیدگاه) ,

    ایییی خدا کی هوندا سیویک رو مزدا سه ترجیح داده …😲😲(با احترام به مزدا)

    پاسخ
  13. mohammad FM480
    سوابق: (819 دیدگاه) ,

    همونطور که یکی از دوستان اشاره کرده بود بنظرم برند مزدا تو ایران خیلی طرفدار داره و واقعا رقیب هاش اگه خیلی بهتر نبودن بد تر هم نبودن و چیزی که فکر میکنم تصویری که از مزدا 3 وجود داره و یا عشق اهورا مزدا تو بردش بی تاثیر نبوده!

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.