مزدا

یادی از RX-7، افسانهٔ وانکل مزدا

وقتی بحث پیشرانه‌های وانکل یا دوار می‌شود، قطعاً اولین خودرویی که به ذهن متبادر می‌شود مزدا RX-7 است. تعدادی کمی از خودروها در طول تاریخ به‌اندازهٔ RX-7 با قوای محرکهٔ خود ارتباط نزدیکی داشته‌اند. از زمان عرضهٔ این ماشین در سال ۱۹۷۸ به‌عنوان اولین خودروی اسپرت تولید انبوه مزدا تا آخرین سال تولید یعنی ۲۰۰۲، مزدا RX-7 پیشرانه‌های وانکل را در کانون توجه قرار داد و از آن به‌عنوان یک ویژگی منحصربه‌فرد در مقایسه با رقبا استفاده کرد. RX-7 در طول سه نسل ۸۱۱,۶۳۴ دستگاه فروش داشت که بیش از هر خودروی وانکل دیگری بود؛ اما راز این موفقیت چه بود؟ خب RX-7 ترکیبی از عواملی مثل لذت رانندگی، طراحی جذاب و پیشرانهٔ وانکل بود. حال در سالی که مزدا سالگرد صدسالگی خود را جشن گرفته است، ما هم قصد داریم مروری داشته باشیم بر این کوپهٔ بی‌نظیر ژاپنی.

 

نسل اول، FB

تولید از ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۵

نسل اول RX-7 در سال ۱۹۷۸ در ابتدا در ژاپن و یک سال بعد در اروپا عرضه شد. با وزن تنها یک تن، این ماشین در ابتدا به یک پیشرانهٔ ۱.۱ لیتری دو روتوره مجهز شده بود که بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ اسب بخار قدرت داشت. با ترکیب موتور جلو/وسط، توزیع وزنی نزدیک به ۵۰-۵۰ و انتقال قدرت محرک عقب، به‌راحتی می‌توان فهمید که چرا RX-7 سریعاً به خودروی محبوبی تبدیل شد. این ماشین هندلینگ شگفت‌انگیزی را ارائه می‌کرد و ارتباط ویژه‌ای بین راننده و خودرو برقرار می‌کرد. RX-7 همچنین بالاتر از کلاس قیمت خود قرار داشت خصوصاً زمانی که نسخهٔ توربوشارژ ۱۶۰ اسب بخاری در ژاپن و نسخهٔ ۱.۳ لیتری انژکتوری در ایالات‌متحده عرضه شد. نسل اول این خودرو با فروشی بیش از ۴۷۰ هزار دستگاه، موفق‌ترین نسل RX-7 بود.

نسل دوم، FC

تولید از ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۲

نسل دوم RX-7 با طراحی الهام گرفته از پورشه و بهبودهای فنی مثل استفاده از توربوشارژر و سیستم تعلیق پویای مزدا (DTSS)، حرف‌های بیشتری برای گفتن داشت. در این نسل مزدا دریافت که سیستم تنفس پرخوران به لطف ویژگی‌های جریان اگزوز موتورهای وانکل، برای این پیشرانه‌ها بسیار مناسب بوده و در تقویت گشتاور در دورهای میانی بسیار مؤثر است. هرچند پیشرانهٔ استاندارد نسل دوم RX-7 در همهٔ بازارها موتور ۱.۳ لیتری ۱۳B با ۱۵۰ اسب بخار قدرت بود اما بعداً نسخهٔ توربوشارژ آن با ۱۸۰ اسب بخار و بعداً ۲۰۰ اسب بخار قدرت هم ارائه شد. نسخهٔ توربوشارژ ۲۰۰ اسبی ظرف تنها ۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت را داشت. RX-7 FC تنها نسلی بود که علاوه بر کوپه، در نسخهٔ کابریولت هم ارائه شد. مجموعاً مزدا بیش از ۲۷۰ هزار دستگاه از نسل دوم این کوپهٔ اسپرت را به فروش رساند.

نسل سوم، FD

تولید از ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۲

نسل سوم و آخر RX-7 که در سال ۱۹۹۲ به بازار آمد، وضعیت آن‌را به‌عنوان یک خودروی پرفورمنس واقعی تثبیت کرد. این موضوع بیشتر به خاطر دو توربوشارژر متوالی جدید آن بود که خروجی پیشرانهٔ ۱۳B را به ۲۴۰ اسب بخار افزایش داد. بسیاری از طرفداران، نسل FD را دارای بهترین هندلینگ در بین سه نسل آن می‌دانند. همچنین نیازی به گفتن نیست که این نسل سریع‌ترین نسل RX-7 هم محسوب می‌شد زیرا ظرف ۵.۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت را داشت. به لطف این شتاب و سرعت، این کوپهٔ ۱۳۰۰ کیلوگرمی به لیگ خودروهای اسپرت سطح بالا راه یافت. متأسفانه به دلیل مقررات آلایندگی، در سال ۱۹۹۶ عرضهٔ RX-7 در اکثر کشورهای اروپایی متوقف شد اما مزدا به تولید آن برای دیگر بازارها همچنان ادامه داد و قدرت آن در سال پایانی تولید یعنی ۲۰۰۲ به ۲۸۰ اسب بخار رسید. تا آن سال بیش از ۶۸ هزار دستگاه از نسل سوم RX-7 به فروش رسید و سپس روح آن در RX-8 که در سال ۲۰۰۳ به بازار آمد همچنان زنده ماند.

آینده

هرچند مزدا همواره در تاریخ خود به استفاده از موتورهای وانکل متعهد بوده است اما متأسفانه این شرکت ژاپنی دیگر از این موتورها استفاده نمی‌کند. تا چند وقت پیش گفته می‌شد شاید در RX-9 بار دیگر موتورهای وانکل زنده شوند اما طبق ادعای منابع نامعلومی، مزدا قصد دارد در این کوپهٔ اسپرت جدید از یک پیشرانهٔ شش سیلندر خطی استفاده کند. بااین‌حال احتمالاً در کراس‌اوور MX-30 که به‌تازگی معرفی شده است، از یک موتور وانکل کوچک به‌عنوان افزایش‌دهندهٔ بُرد استفاده شود.

برچسب ها

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه

  1. datsun

    ۲۶ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (1708 ديدگاه)

    عالی بوده مخصوصا نسل آخر و این سبک طراحی کابین، که تویوتا سوپرا نسل قبل هم سبک طراحی کابین رو داشته.

  2. meysam

    ۲۶ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (377 ديدگاه)

    موتور وانکل یه جورایی شبیه موتورهای الکتریکی هستش. خیلی جالبه. واقعا دوست دارم پیشرفت کنه

  3. meysam

    ۲۶ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (377 ديدگاه)

    صدای اگزوز خیلی زیبایی هم دارن.
    ردلاینشون هم براحتی به ۹۰۰۰ میرسه.

  4. امیر

    ۲۶ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (2245 ديدگاه)

    تکنولوژی بسیار پیشرفته در زمان خودش و بنظرم در حال حاظر هم پتانسیل بسیار بالایی برای پیشرفت داره و البته پرهزینه اما ارزششو داره!
    وانکل مزدا و توربین موتور کرایسلر بسیار خاص بودن و امیدوارم کمی بهشون توجه بشه

  5. OMID

    ۲۶ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (1270 ديدگاه)

    استهلاک بالا و آلایندگی بلای جون موتور های دورانیه
    این موتور ها نسبت قدرت به وزن بسیار بهتری به نسبت موتور های پیستونی دارن و هنوزم توی تعداد کمی از موتور سیکلت ها به کار میرن
    یه جورایی الایندگیشون مشابه موتور های دو زمانس چون روغن میسوزونن

    1. MOHAMAD.n.r

      ۲۶ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (217 ديدگاه)

      دقیقا.
      اگر درست یادم باشه به ازای هر ۱۶۰۰ کیلومتر(۱۰۰۰مایل) حدود یک لیتر روغن کم میشود.

      1. امیر

        ۲۶ فروردین ۱۳۹۹
        سوابق: (2245 ديدگاه)

        مثل ۴۰۵!!

      2. OMID

        ۲۶ فروردین ۱۳۹۹
        سوابق: (1270 ديدگاه)

        مرسی من نمی‌دونستم مقدارشو

  6. Hadi

    ۲۶ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (436 ديدگاه)

    ایول!
    پدال بازم از این نوع مقالات منتشر کن.
    با تشکر…

  7. Siawest

    ۲۶ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (171 ديدگاه)

    Nfs under ground❤️❤️❤️

  8. رحیم

    ۲۷ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (56 ديدگاه)

    کاش یه انیمیشن یا عکس گیف از سیکل کاری موتور وانکل هم در مقاله به کار برده میشد

    1. سردبیر

      ۲۷ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (556 ديدگاه)

      سلام. در این مطلب می توانید یک انیمیشن گیف از کارکرد موتورهای وانکل را ببینید.
      ارادت

  9. حسین دهمرد

    ۲۷ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (976 ديدگاه)

    @mohamad-n-r
    اگه این مقدار باشه که ارزش سرمایه گذاری رو داره.
    دیگه از موتورهای الان ایران که آلاینده تر نیست.من فکر میکردم مصرفش بیشتر از اینها باشه. البته اگه قیمت روغنشو فاکتور بگیریم.

  10. سیدمهران میرابوالقاسمی

    ۲۷ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (14 ديدگاه)

    اون دوستی که گفته مزدا روغن کم می کنه عزیزم الایندگی میزان خروجی کربن از اگزوز حالا شما اون حرفا از کجات دراوردی خودت میدونی…..

    1. حسین دهمرد

      ۲۷ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (976 ديدگاه)

      اون دوستی که گفته موتور وانکل روغن کم میکنه درست میگه روتورهای موتور ونکل باید به روش اختلاطی روغنکاری بشه که میره داخل محفظه احتراق و میسوزه و باعث آلایندگی میشه. یکی از بزرگترین دلایلی که موتور وانکل استفاده گسترده نداره همینه. ذات موتور دورانی همینه. و تقصیر مزدا هم نیس.

    2. MOHAMAD.n.r

      ۲۷ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (217 ديدگاه)

      سید مهران عزیز:
      از بررسی های موجود در سایت های خارجی.
      گشتی در نت و یوتیوب بزنید به این رقمی که من در بالا اشاره کردم میرسید.
      در ضمن خودم برند مورد علاقه ام مزدا هست ولی دلیل نمیشه عیب هاش رو نگم.
      البته کم کردن روغن برای موتور وانکل عیب محسوب نمیشه و جزو ذات این موتور هاست و کاملا طبیعی هست و هیچ چیز بدی نیست و ربطی هم به مزدا نداره
      الایندگی فقط میزان کربن نیست و شامل اکسید های گوگرد SOx و اکسید های نیتروژن NOx و کربن نسوخته(دوده) و مونواکسید کربن میشه.
      در ضمن سوختن روغن هم کربن ازاد میکنه (روغن تعداد کربن هاش از بنزین بیشتره و زنجیره کربنی بزرگتری داره و…) هم اکسید های بسیار سرطانزا و خطرناک دیگه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
بستن
X