مک لارن

پشت فرمان مک لارن 600LT اسپایدر جدید

مک لارن تاریخچه‌ای باورنکردنی دارد. این خودروساز طی چند سال اخیر به حدی از بلوغ و توانایی رسیده که می‌تواند اکثر خودروسازان مشهور جهانی را به چالش کشیده و حتی استانداردهای جدیدی وضع کند. تمامی دانسته‌ها و تجربیات به دست آمده از ساخت هایپرکارهای هیبریدی و البته خودروهای مسابقه‌ای منجر به تولید این خودرو شده‌اند: ۶۰۰LT اسپایدر.


فرمول بکار گرفته شده ساده است: تولید نسخه‌ی کانورتیبل از قوی‌ترین خودروی سری اسپورت مک لارن.


پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۳.۸ لیتری توئین توربوی ۶۰۰LT اسپایدر خروجی ۵۹۲ اسب بخاری و گشتاور ۶۲۰ نیوتون متری داشته و این نیروگاه توانا باعث ایجاد شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۲.۹ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۳۲۲ کیلومتر در ساعتی می‌شود. تمامی این توانایی‌ها درباره‌ی نسخه‌ی کوپه هم صدق می‌کند و مک لارن کار فوق‌العاده‌ای در انتقال این مشخصات به نسخه‌ی روباز چنین خودرویی انجام داده است. البته پرفورمنس یاد شده تنها ویژگی فوق‌العاده‌ی ۶۰۰LT اسپایدر نیست چراکه حرف‌های زیادی برای گفتن وجود دارد.


مک لارن های اولیه از نظر هیجان و درگیری راننده چندان راضی کننده نبودند؛ اما این خودرو توازن بسیار زیبایی بین تکنولوژی و شخصیت خاص خودرو ایجاد کرده است.


وجود شاسی مونوسل II به این معنی است که ۶۰۰LT اسپایدر تنها ۴۸ کیلوگرم سنگین‌تر از نسخه‌ی کوپه است و به خاطر ساختار فیبر کربنی هیچ نیازی به استحکام بیشتر نبوده است. این خودرو به اندازه‌ی مدل کوپه مستحکم بوده و بنابراین سواری آن‌هم به همان اندازه تیز است.


در مقایسه با دیگر مدل سری اسپورت یعنی ۵۷۰S، این خودرو ۱۰۰ کیلوگرم سبک‌تر بوده و همین موضوع نشان دهنده‌ی پیشرفت‌های مک لارن در چند سال اخیر است. البته سقف سخت و تاشونده ی خودرو حفظ شده و در ۱۵ ثانیه می‌توان آن را باز و بسته کرد. یک شیشه‌ی عقب جداشدنی نیز در نظر گرفته شده است.

این دو ویژگی تعریف کننده‌ی تجربه‌ی رانندگی خاص مک لارن هستند زیرا صدایی که از اگزوزهای خودرو بیرون می‌آید مشابه هیچ سوپرکار دیگری نیست و زمانی که شیشه و سقف باز شوند این صدای گیرا به وضوح وارد کابین شده و باعث هیجان بیشتر می‌شود.


پیشرانه کمی تأخیر دارد اما این تأخیر تنها به عنوان یک توقف کوتاه برای ایجاد تجربه‌ای بی‌نظیر انجام می‌شود و زمانی که پیشرانه در دورهای میانی باشد روی دیگر خود را نشان می‌دهد.


گشتاور خوبی در دورهای پایین و میانی وجود داشته و صدای خاصی هم از اگزوز به گوش می‌رسد. البته از دورهای بالاتر این صدا به غرشی پرطنین تبدیل شده و بر هیجان رانندگی می‌افزاید. بد نیست به گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه هم اشاره کنیم که تعویض‌های سریعی مخصوصاً در معکوس‌ها دارد. البته در سبک کردن دنده‌ها کمی مکث حس می‌شود اما تعویض‌های آن در کل پذیرفتنی و سریع است.


دیگر ویژگی تعریف کننده‌ی شخصیت ۶۰۰LT اسپایدر سواری و فرمان پذیری آن است. شاید فکر کنید یک خودروی متمرکز روی پیست همچون مک لارن باید سواری بسیار سفتی داشته باشد اما این‌گونه نیست. سه حالت برای شاسی وجود دارد که در حالت نرمال شاهد عبور خوب خودرو از روی دست اندازها و سرعت‌گیرها خواهید بود. جالب اینکه ۶۰۰LT از نظر راحتی سواری می‌تواند برخی سدان های لوکس را شرمنده کند.

در حالت پیست خودرو همچون فولاد حس می‌شود. در این حالت مک لارن به زمین چسبیده و لاستیک‌های پیرلی تروفئو R نیز بیشترین چسبندگی ممکن را ایجاد می‌کنند.


فرمان نیز دقیقاً به شما می‌گوید که در چه وضعیتی قرار داشته و پیام‌های آن بدون هرگونه تعللی به راننده می‌رسد. همین فرمان سرعت بسیار خوبی هم داشته و البته خیلی سریع نیست که حس عصبی بودن را منتقل کند. از طرف خیلی هم کند نیست که روی چابکی خودرو تأثیر منفی بگذارد. در کل باید گفت همین مجموعه باعث ایجاد اعتمادبه‌نفس بالا در راننده برای عبور سریع‌تر از پیچ‌ها می‌شود.

واضح است که سطحی باورنکردنی از صلاحیت فنی وجود دارد که جزئیات آن باعث شده خودرویی بسیار لذت‌بخش تولید شود.


این مک لارن از نظر آئرودینامیکی هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و بال و دیفیوزر بزرگ آن در سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت ۱۰۰ کیلوگرم داون فورس تولید می‌کند که برای این خودرو بسیار مهم است. محفظه بار ۱۵۰ لیتری در دماغه و ۵۲ لیتری در عقب کابین نیز باعث شده ۶۰۰LT جادارتر از آن چیزی باشد که فکرش را می‌کنید.

۶۰۰LT اسپایدر یکی از بهترین مک لارن های تاریخ بوده و باعث شده این خودروساز بتواند در سطح جهانی عرض‌اندام کند. محدودیت‌های این خودرو کاملاً در سطح بالایی بوده و در کل باید گفت ۶۰۰LT یکی از ارتباطی‌ترین و لذت‌بخش‌ترین خودروهای بازار است که توانایی‌های زیادی را بدون قربانی کردن فاکتور هیجان ارائه می‌کند.

مشخصات مک لارن ۶۰۰LT اسپایدر

  • قیمت: ۲۰۱۵۰۰ پوند
  • پیشرانه: ۸ سیلندر ۳.۸ لیتری توئین توربو
  • قدرت/گشتاور: ۵۹۲ اسب بخار/۶۲۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۷ سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۲.۹ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۳۲۳ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۱۲.۱ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. امیر.عارف

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (876 ديدگاه)

    دمشون گرم که هر روز بفکر تولید محصولی بهتر برای لذت مصرف کننده میسازند و در کنار زحمتی که میکشند درامد هم کسب میکنند . البته اگه این کار و نکنند خودشون ضرر میکنند . چرا که مردم دنیا مثل ما ایرانیا نیستند که هر آشغالی و بخرند . خودروسازهای ما هم با توجه به استقبال مصرف کننده ارابه ی مرگ تولید میکنند با چندین و چند برابر قیمت تازه منت هم سر مردم میزارند

    موافقم 0
    مخالفم 1
  2. Saeed

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (757 ديدگاه)

    عاشق چراغ های جلو و عقب این مدل هستم?
    دقیقا طرح لوگوی برنده…..??

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. رضا

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (96 ديدگاه)

    شرکتی که موسسش بروس مکلارن باشه باید هم این چنین موفق باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Ferrari

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1883 ديدگاه)

    جعبه دنده این ماشینها در کسری از ثانیه دنده عوض میکنن و راننده ای که این ماشینو تست کرده تونسته اون کمی مکث موقع سبک کردن دنده رو حس کنه این نکته جالبی بود
    این مکلارن هم اتومبیل جذابیه.
    پیشرفت مکلارن بسیار چشمگیر بوده این خیلی خوبه باعث میشه برند مورد علاقم مدلهای بهتر ‌و جذابتری تولید کنه ،

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. مهدی

    ۱ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (1590 ديدگاه)

    از نظر ظاهری به نظرم هماهنگ ترین و دلچسبترین مکلارن هست

    موافقم 1
    مخالفم 1
  6. محمد

    ۱ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (57 ديدگاه)

    فقط طراحی پشتش

    موافقم 0
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا