پشت فرمان مک لارن 600LT اسپایدر جدید
پشت فرمان مک لارن 600LT اسپایدر جدید

پشت فرمان مک لارن 600LT اسپایدر جدید

مک لارن تاریخچه‌ای باورنکردنی دارد. این خودروساز طی چند سال اخیر به حدی از بلوغ و توانایی رسیده که می‌تواند اکثر خودروسازان مشهور جهانی را به چالش کشیده و حتی استانداردهای جدیدی وضع کند. تمامی دانسته‌ها و تجربیات به دست آمده از ساخت هایپرکارهای هیبریدی و البته خودروهای مسابقه‌ای منجر به تولید این خودرو شده‌اند: 600LT اسپایدر.


فرمول بکار گرفته شده ساده است: تولید نسخه‌ی کانورتیبل از قوی‌ترین خودروی سری اسپورت مک لارن.


پیشرانه‌ی 8 سیلندر 3.8 لیتری توئین توربوی 600LT اسپایدر خروجی 592 اسب بخاری و گشتاور 620 نیوتون متری داشته و این نیروگاه توانا باعث ایجاد شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 2.9 ثانیه‌ای و حداکثر سرعت 322 کیلومتر در ساعتی می‌شود. تمامی این توانایی‌ها درباره‌ی نسخه‌ی کوپه هم صدق می‌کند و مک لارن کار فوق‌العاده‌ای در انتقال این مشخصات به نسخه‌ی روباز چنین خودرویی انجام داده است. البته پرفورمنس یاد شده تنها ویژگی فوق‌العاده‌ی 600LT اسپایدر نیست چراکه حرف‌های زیادی برای گفتن وجود دارد.


مک لارن های اولیه از نظر هیجان و درگیری راننده چندان راضی کننده نبودند؛ اما این خودرو توازن بسیار زیبایی بین تکنولوژی و شخصیت خاص خودرو ایجاد کرده است.


وجود شاسی مونوسل II به این معنی است که 600LT اسپایدر تنها 48 کیلوگرم سنگین‌تر از نسخه‌ی کوپه است و به خاطر ساختار فیبر کربنی هیچ نیازی به استحکام بیشتر نبوده است. این خودرو به اندازه‌ی مدل کوپه مستحکم بوده و بنابراین سواری آن‌هم به همان اندازه تیز است.


در مقایسه با دیگر مدل سری اسپورت یعنی 570S، این خودرو 100 کیلوگرم سبک‌تر بوده و همین موضوع نشان دهنده‌ی پیشرفت‌های مک لارن در چند سال اخیر است. البته سقف سخت و تاشونده ی خودرو حفظ شده و در 15 ثانیه می‌توان آن را باز و بسته کرد. یک شیشه‌ی عقب جداشدنی نیز در نظر گرفته شده است.


این دو ویژگی تعریف کننده‌ی تجربه‌ی رانندگی خاص مک لارن هستند زیرا صدایی که از اگزوزهای خودرو بیرون می‌آید مشابه هیچ سوپرکار دیگری نیست و زمانی که شیشه و سقف باز شوند این صدای گیرا به وضوح وارد کابین شده و باعث هیجان بیشتر می‌شود.


پیشرانه کمی تأخیر دارد اما این تأخیر تنها به عنوان یک توقف کوتاه برای ایجاد تجربه‌ای بی‌نظیر انجام می‌شود و زمانی که پیشرانه در دورهای میانی باشد روی دیگر خود را نشان می‌دهد.


گشتاور خوبی در دورهای پایین و میانی وجود داشته و صدای خاصی هم از اگزوز به گوش می‌رسد. البته از دورهای بالاتر این صدا به غرشی پرطنین تبدیل شده و بر هیجان رانندگی می‌افزاید. بد نیست به گیربکس 7 سرعته دوکلاچه هم اشاره کنیم که تعویض‌های سریعی مخصوصاً در معکوس‌ها دارد. البته در سبک کردن دنده‌ها کمی مکث حس می‌شود اما تعویض‌های آن در کل پذیرفتنی و سریع است.


دیگر ویژگی تعریف کننده‌ی شخصیت 600LT اسپایدر سواری و فرمان پذیری آن است. شاید فکر کنید یک خودروی متمرکز روی پیست همچون مک لارن باید سواری بسیار سفتی داشته باشد اما این‌گونه نیست. سه حالت برای شاسی وجود دارد که در حالت نرمال شاهد عبور خوب خودرو از روی دست اندازها و سرعت‌گیرها خواهید بود. جالب اینکه 600LT از نظر راحتی سواری می‌تواند برخی سدان های لوکس را شرمنده کند.


در حالت پیست خودرو همچون فولاد حس می‌شود. در این حالت مک لارن به زمین چسبیده و لاستیک‌های پیرلی تروفئو R نیز بیشترین چسبندگی ممکن را ایجاد می‌کنند.


فرمان نیز دقیقاً به شما می‌گوید که در چه وضعیتی قرار داشته و پیام‌های آن بدون هرگونه تعللی به راننده می‌رسد. همین فرمان سرعت بسیار خوبی هم داشته و البته خیلی سریع نیست که حس عصبی بودن را منتقل کند. از طرف خیلی هم کند نیست که روی چابکی خودرو تأثیر منفی بگذارد. در کل باید گفت همین مجموعه باعث ایجاد اعتمادبه‌نفس بالا در راننده برای عبور سریع‌تر از پیچ‌ها می‌شود.


واضح است که سطحی باورنکردنی از صلاحیت فنی وجود دارد که جزئیات آن باعث شده خودرویی بسیار لذت‌بخش تولید شود.


این مک لارن از نظر آئرودینامیکی هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و بال و دیفیوزر بزرگ آن در سرعت 250 کیلومتر در ساعت 100 کیلوگرم داون فورس تولید می‌کند که برای این خودرو بسیار مهم است. محفظه بار 150 لیتری در دماغه و 52 لیتری در عقب کابین نیز باعث شده 600LT جادارتر از آن چیزی باشد که فکرش را می‌کنید.


600LT اسپایدر یکی از بهترین مک لارن های تاریخ بوده و باعث شده این خودروساز بتواند در سطح جهانی عرض‌اندام کند. محدودیت‌های این خودرو کاملاً در سطح بالایی بوده و در کل باید گفت 600LT یکی از ارتباطی‌ترین و لذت‌بخش‌ترین خودروهای بازار است که توانایی‌های زیادی را بدون قربانی کردن فاکتور هیجان ارائه می‌کند.

مشخصات مک لارن 600LT اسپایدر

  • قیمت: 201500 پوند
  • پیشرانه: 8 سیلندر 3.8 لیتری توئین توربو
  • قدرت/گشتاور: 592 اسب بخار/620 نیوتون متر
  • گیربکس: 7 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
  • شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 2.9 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 323 کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: 12.1 لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

6 دیدگاه

  1. امیر.عارف
    سوابق: (735 دیدگاه) ,

    دمشون گرم که هر روز بفکر تولید محصولی بهتر برای لذت مصرف کننده میسازند و در کنار زحمتی که میکشند درامد هم کسب میکنند . البته اگه این کار و نکنند خودشون ضرر میکنند . چرا که مردم دنیا مثل ما ایرانیا نیستند که هر آشغالی و بخرند . خودروسازهای ما هم با توجه به استقبال مصرف کننده ارابه ی مرگ تولید میکنند با چندین و چند برابر قیمت تازه منت هم سر مردم میزارند

    پاسخ
  2. Saeed
    سوابق: (181 دیدگاه) ,

    عاشق چراغ های جلو و عقب این مدل هستم😍
    دقیقا طرح لوگوی برنده…..👌👌

    پاسخ
  3. رضا
    سوابق: (45 دیدگاه) ,

    شرکتی که موسسش بروس مکلارن باشه باید هم این چنین موفق باشه

    پاسخ
  4. Ferrari
    سوابق: (1374 دیدگاه) ,

    جعبه دنده این ماشینها در کسری از ثانیه دنده عوض میکنن و راننده ای که این ماشینو تست کرده تونسته اون کمی مکث موقع سبک کردن دنده رو حس کنه این نکته جالبی بود
    این مکلارن هم اتومبیل جذابیه.
    پیشرفت مکلارن بسیار چشمگیر بوده این خیلی خوبه باعث میشه برند مورد علاقم مدلهای بهتر ‌و جذابتری تولید کنه ،

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.