نیسان

نگاهی دقیق‌تر به لوگوی جدید نیسان

نیسان اخیراً از لوگوی ساده شده و جدید خود رونمایی کرده و البته درباره آن نیز بسیار هیجان‌زده است به حدی که از پروفسور دیوید بیهانیک که طراح و استاد دانشگاه سوربن پاریس است خواسته تا این لوگوی جدید را آنالیز کند.

به نظر می‌رسد پروفسور بیهانیک تحت تأثیر این لوگو قرار گرفته زیرا می‌گوید یکی از عناصر اصلی در طول عمر یک لوگو ساده‌سازی آن است.

او می‌گوید:

یک لوگو اگر بخواهد نشانه‌ای قوی باقی بماند باید در جهت ساده‌سازی تکامل یابد. دست‌یابی به این هدف نهایی پایداری واقعی یک برند در طول زمان را تضمین می‌کند.

در واقع لوگوی جدید نیسان با دو عنصر موردنیاز خود رضایت پروفسور را به دست آورده است. اولین عنصر نشان گرافیکی و دیگری تکست نوشتار یا لیبل است. به این موارد می‌توان شعاری را نیز اضافه کرد اما هدف این است که تا حد ممکن یک لوگو ساده باشد.

در واقع با توجه به ضروریت ساده‌سازی مدنظر پروفسور بیهانیک می‌توان گفت عناصر یک لوگو تا زمانی که فقط نشان گرافیکی باقی بماند جدا می‌شوند.

اگرچه جدیدترین لوگوی نیسان تنها عناصر پایه خود را حفظ کرده اما بسیاری از عناصر لوگوی اولیه خود در سال ۱۹۳۳ را به اشتراک می‌گذارد. ریشه‌های این لوگو به لوگوی داتسون بازمی‌گردد که دارای دایره قرمز پرچم ژاپن و مستطیل آبی و نوشتار سفیدرنگ بوده است.

به نظر می‌رسد همین عناصر در لوگوی مدرن نیسان نیز وجود دارند هرچند خبری از رنگ نیست و عناصر کاملاً ساده شده‌اند؛ و این موضوع مهمی است زیرا تداوم ارائه نشانه‌ای مهم به مصرف‌کنندگان را نشان می‌دهد.

بیهانیک می‌گوید:

این بخش هویت هرگز نباید در زمان به‌روزرسانی یک لوگو رها شده یا مختل شود و تنها استثنا به مواردی همچون تغییرات رادیکال در مدیریت یا جهت‌گیری کمپانی مربوط می‌شود که در این حالت باید موقعیت برند کاملاً دوباره تعریف شود.

خوشبختانه نیسان آزادی زیادی را در طراحی نشان‌ها به طراحان خود داده است. از نوشته‌های سخت و خشن دهه ۵۰ میلادی گرفته تا نوشتارهای انحنادار دهه ۶۰ میلادی و بازگشت دوباره به نوشتار نیسان باعث شده تغییرات زیادی در لوگوی این کمپانی خوش‌نام پدیدار شود، چیزی که به نظر می‌رسد بدون گم شدن هویت این شرکت انجام گرفته است.

هر لوگو در واقع محصول زمان خود بوده است. جدیدترین لوگوی نیسان برای ساده‌سازی عصر الکتریکی پیش رو طراحی شده و البته به‌گونه‌ای بوده که در نمایشگر گوشی یا برنامه‌ها نیز زیبا دیده شود.

تسوتومو ماتسو که یکی از مدیران بخش طراحی پیشرفته نیسان است این لوگو نقاط قوت نیسان را نشان می‌دهد.

او می‌افزاید:

لوگوی جدید نیسان پیام‌های ما از سال‌های گذشته را به عصر امروز پیوند می‌دهد. اگر شما اعتقادی قوی و راسخ داشته باشید این عقیده حتی می‌تواند به خورشید نیز نفوذ کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. مهدی موتور

    ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1195 ديدگاه)

    میخوام رکورد ۱ثانیه بزنم نمیشه?
    این دفعه ۲ ثانیه سایت و باز کردم?
    چه قدر بیکارم?

    موافقم 26
    مخالفم 4
  2. ツSAMURAIツ

    ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1149 ديدگاه)

    لوگوی جدید واقعا زیبا تر شده

    موافقم 27
    مخالفم 3
  3. میثم

    ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (3526 ديدگاه)

    لوگوی جدیدش واقعا عالی شده
    ولی انصافا قبلیه هم خیلی خوب بود اگه بهش دست نمیزدن و همونو استفاده میکردن هم بنظر من مشکلی نداشت

    موافقم 15
    مخالفم 0
  4. MahyarMAR

    ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (215 ديدگاه)

    اینو قراره رو گودزیلا بزارن

    موافقم 12
    مخالفم 0
    1. abdi_porsche fan

      ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (496 ديدگاه)

      قشنگه خدایی

      موافقم 11
      مخالفم 0
  5. سرزمین آفتاب

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (74 ديدگاه)

    ساده و زیبا

    موافقم 5
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا