هوندا

دوئل رنو کلیو و هوندا فیت

گروهی که امروز در قسمت دیگری از دور دهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال به سراغ آن رفته‌ایم، گروه هاچ‌بک‌های ساب‌کامپکت است. دوئل قبلی این گروه بین فیات آرگو و تویوتا یاریس برگزار شد که در این رقابت مجموعاً تعداد ۱۱۳۱ رأی به ثبت رسیده است. در این رقابت نتایج نظرسنجی‌های سایت و تلگرام کاملاٌ عکس یکدیگر هستند اما نهایتاً با احتساب مجموع آراء مشخص شد که یاریس تعداد ۵۸۴ رأی دریافت کرده که این یعنی با کسب ۵۱ درصد از کل آراء و اختلافی بسیار جزئی پیروز دوئل شده است درحالی‌که آرگو موفق به کسب ۵۴۷ رأی شده است. حال امروز در دهمین دوئل گروه هاچ‌بک‌های ساب‌کامپکت، رنو کلیو و هوندا فیت به مصاف یکدیگر رفته‌اند.

آئودی A1

آلفارومئو میتو

فورد فی‌یستا

ام‌جی ۳

آئودی A1

؟

پژو ۲۰۸

سوزوکی بالنو

رنو کلیو

هوندا فیت

پژو ۲۰۸

؟

تویوتا یاریس

فیات آرگو

فولکس‌واگن پولو

سئات ایبیزا

تویوتا یاریس

؟

نیسان میکرا

اشکودا فابیا

مزدا ۲

اوپل کورسا

نیسان میکرا

مزدا ۲

مینی کوپر

دی‌اس ۳

کیا ریو

شورلت سونیک

مینی کوپر

کیا ریو

سوزوکی سوئیفت

سیتروئن C3

هیوندای i20

میتسوبیشی میراژ

سیتروئن C3

هیوندای i20

رنو کلیو

رنو برای اولین بار در نمایشگاه پاریس ۱۹۹۰، نسل نخست هاچ‌بک ساب‌کامپکت کاملاً جدیدی بنام کلیو را به‌عنوان جایگزینی برای مدل محبوب و مشهور رنو ۵ معرفی کرد. البته با وجود معرفی کلیو، تولید نسل دوم رنو ۵ همچنان تا سال ۱۹۹۶ ادامه یافت ولی کلیو رسماً جایگزین آن شده بود. نسل اول کلیو در دو نسخهٔ هاچ‌بک سه‌در و پنج‌در با پیشرانه‌های بسیار متنوعی تا سال ۱۹۹۸ به تولید رسید و سپس جای خود را به نسل دوم داد. در این نسل نسخهٔ سدان هم به خانوادهٔ کلیو اضافه شد که این مدل در برخی کشورها مثل ترکیه با نام کلیو سیمبل عرضه گردید. در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۰۵ اما نوبت به معرفی نسل سوم کلیو رسید؛ اما بااین‌وجود همچنان تولید نسل دوم آن تا سال ۲۰۱۲ در فرانسه ادامه یافت و حتی کماکان در آرژانتین و کلمبیا تولید می‌شود. در نسل سوم کلیو مدل استیشن هم به نمونه‌های قبلی اضافه شد اما خبری از نسخهٔ سدان آن نبود چراکه رنو مدل سیمبل را به‌عنوان جایگزین کلیو سدان ارائه کرده بود. این هاچ‌بک ساب‌کامپکت فرانسوی هم‌اکنون در نسل چهارم خود قرار دارد که برای اولین بار در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۲ رونمایی شد. این نسل روی پلت‌فرم B گروه رنو-نیسان ساخته شده که با نیسان میکرا و رنو کپچر مشترک است. این نسل از کلیو مثل قبل در نسخه‌های هاچ‌بک پنج‌در و استیشن تولید می‌شود اما نسخهٔ هاچ‌بک سه‌در آن حذف شده است. کلیو هم‌اکنون با سه پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه می‌گردد که یکی دیزلی و بقیه بنزینی هستند. لیست موتورهای بنزینی از یک نمونهٔ ۰.۹ لیتری سه سیلندر با ۹۰ اسب بخار قدرت آغاز می‌شود اما موتور بنزینی بعدی از نوع ۱.۲ لیتری چهار سیلندر است که در دو نسخهٔ تنفس طبیعی و توربوشارژ ارائه می‌شود. برای این دوئل ما نسخهٔ توربوشارژ موتور ۱.۲ لیتری بنزینی کلیو را انتخاب کرده‌ایم که ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۵ نیوتن متر گشتاور دارد. رنو کلیو سال گذشته در اروپا بیش از ۳۲۱ هزار دستگاه فروش داشته است.

هوندا فیت

هوندا نخستین بار در سال ۲۰۰۱ در ژاپن هاچ‌بک ساب‌کامپکت جدیدی بنام فیت را معرفی کرد. این خودرو در کشورهای مختلفی چون ژاپن، تایلند، اندونزی، چین، فیلیپین و برزیل تنها در یک نسخهٔ هاچ‌بک پنج‌در به تولید رسید. فیت در آمریکای شمالی هم به‌عنوان جایگزینی برای سیویک هاچ‌بک عرضه شد. سپس در نمایشگاه توکیوی ۲۰۰۷ هوندا نسل دوم فیت را رونمایی کرد. این نسل هم مانند نسل قبلی در کشورهای مختلفی تولید شد اما نسل دوم فیت در اروپا برای اولین بار با نام جاز عرضه گردید. در این نسل نسخهٔ استیشن فیت هم با نام فیت شاتل تولید شد که البته فقط در بازار داخلی ژاپن عرضه می‌شد. این هاچ‌بک ساب‌کامپکت ژاپنی اما هم‌اکنون در نسل سوم خود قرار دارد که از سال ۲۰۱۴ به بازار آمد. نسل سوم فیت روی پلت‌فرم مشترکی با دیگر محصولات ساب‌کامپکت هوندا یعنی هوندا سیتی، هوندا HR-V و آکورا CDX ساخته شده است. در این نسل اما راه نسخهٔ استیشن فیت از نسخهٔ هاچ‌بک آن جدا شده و این مدل به‌عنوان محصولی مستقل و با طراحی متفاوت، با نام هوندا شاتل در ژاپن عرضه می‌گردد؛ بنابراین فیت هم‌اکنون مثل نسل اول صرفاً در یک نسخهٔ هاچ‌بک پنج‌در تولید می‌شود و مثل گذشته همچنان در اروپا با نام جاز عرضه می‌گردد. این هاچ‌بک ساب‌کامپکت ژاپنی هم‌اکنون با طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های چهار سیلندر بنزینی و دیزل به بازارهای جهانی عرضه می‌شود که همهٔ آن‌ها از نوع تنفس طبیعی هستند. برای این دوئل ما از بین موتورهای مختلف فیت، موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر بنزینی آن‌را انتخاب کرده‌ایم که ۱۳۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. برای انتقال نیروی تمامی موتورها دو گیربکس مختلف در نظر گرفته شده که اولی یک نمونهٔ شش سرعتهٔ دستی بوده و گیربکس دوم یک واحد CVT با شبیه‌سازی هفت سرعته است. هوندا فیت سال ۲۰۱۷ در بازار اروپا نزدیک به ۳۵ هزار دستگاه فروش داشته درحالی‌که در همین سال فروش آن در بازار ایالات‌متحده هم حدود ۵۰ هزار دستگاه بوده است.

مشخصات فنی

 

رنو کلیو

هوندا فیت

پیشرانه ۱.۲ لیتری ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر
تنفس توربوشارژ طبیعی
قدرت ۱۲۰ اسب بخار ۱۳۰ اسب بخار
گشتاور ۲۰۵ نیوتن متر ۱۵۵ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک CVT
محور محرک جلو جلو
شتاب صفرتاصد ۹.۲ ثانیه ۱۰.۰ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر/ساعت ۱۹۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۵.۴ لیتر (ترکیبی) ۵.۴ لیتر (ترکیبی)
تولید آلایندگی ۱۲۰ گرم/کیلومتر ۱۲۴ گرم/کیلومتر
ظرفیت باک ۴۵ لیتر ۴۰ لیتر
وزن ۱۱۴۰ کیلوگرم ۱۰۵۰ کیلوگرم
طول ۴.۰۶ متر ۴.۰۵ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۵۹ متر ۲.۵۳ متر
حجم صندوق بار ۳۰۰ لیتر ۳۵۵ لیتر
قیمت پایه ۱۲,۴۴۵ پوند ۱۴,۱۱۵ پوند

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9950378]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. Amir

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (173 ديدگاه)

    رنو بخاطر ظاهر بهتر
    مشخصات فنی بهتر (گیربکس شش سرعته و شتاب نسبتا بهتر)
    قیمت پایینتر

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. حامد

      ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (831 ديدگاه)

      هوندا هم بخاطر هوندا بودنش?

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. Amir

        ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
        سوابق: (173 ديدگاه)

        فروش کلیو تو اروپا گویای. همه چیز هست

        موافقم 0
        مخالفم 1
    2. تیاگو

      ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (41 ديدگاه)

      جلوی رنو شبیه مگسه (البته که این نظر شخصیه)
      طراحی هوندا معقول تره
      از نظر طراحی داخل هم هوندا خیلی بهتره

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. بهرام

      ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (112 ديدگاه)

      عقل حکم میکنه که به کلیو رای بدیم …

      موافقم 0
      مخالفم 1
    4. power active

      ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (171 ديدگاه)

      آشغال فرانسوی و ترجیح دادی به ماشین ژاپنی !!!

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. جهانگیر رومی

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (147 ديدگاه)

    تا ژاپنی هست اونم هوندا هیچ فرانسوی جایی تو لیست نداره

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. F۲۲RAPTOR

      ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (2596 ديدگاه)

      اسکندر خان
      کلیو تو اروپا جزو پر فروش ترین ها هست
      واستایل و ظاهر بسیار بسیار زیبا تری نسبت به فیت داره،

      موافقم 0
      مخالفم 1
    2. SS

      ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (731 ديدگاه)

      من هم برند هوندا رو به رنو ترجیح میدم
      ولی در این دوئل به نظرم برتری با کلیو هست و به کلیو رای دادم
      به نظرم هوندا فیت از نظر ظاهری ترکیبی از ماشین های کلاس سوپر مینی و مینی ون هست (اصلا ظاهر جالبی نداره)
      ولی کلیو ترکیب خوبی داره (هفته قبل یه گذر موقتش رو از نزدیک دیدم)
      ضمن اینکه ارزون تر هست و مشخصات فنی بهتری هم داره

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. F۲۲RAPTOR

        ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
        سوابق: (2596 ديدگاه)

        قراره فرقون خودرو این نسلشو بعد رونمایی از نسل جدید تولید کنه
        ????

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. محمد

      ۲۰ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (3 ديدگاه)

      کمی مطالعه کنید
      رنو همکار و سهامدار نیسان و میتسوبیشی هستش
      در واقع رنو نیسان رو از ورشکستگی نجات داد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. Ali

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (262 ديدگاه)

    قطعا هوندا. به خاطر ظاهری که بیشتر به دلم میشینه (سلیقه ایه دیگه). طراحی داخلی که قطعا بهتره. تورو خدا به داشبورد این دو تا نگاه کنید. نمیگم از تو عکس میشه کیفیت رو مشخص کرد، ولی واقعا واضحه که کیفیت متریال داشبور فیت بالاتره. موتور تنفس طبیعی که مزیت بزرگیه. حجم صندوق بار بیشتر. کیفیت بالاتر. قابلیت اطمینان بیشتر. استهلاک کمتر (همین دو روز پیش مطلب پدال رو به خاطر بیارید در مورد بهترین خودروهای دست دوم زیر 20 هزاردلار که هوندا فیت یکیشون بود) برند با ارزشتر. همه ی اینا باعث میشه به هوندا رای بدم. البته رنو هم مزیت هایی داره که قیمت مهمترینشه. شتاب 0.8 بیشتر تو حدود 10 ثانیه هم برای این کلاس چندان اهمیتی نداره و مزیت قابل توجهی حساب نمیشه. همون قیمت مزیتشه که با اون همه مزیتی که برای هوندا گفتم این اختلاف قیمت قابل توجیهه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Landscape

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (174 ديدگاه)

    هوندا استایلش بیشتر به ون میخوره تا هاچبک
    رنو کلیو محبوبیتش برام بیشتره تا هوندا فیت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. amin

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1126 ديدگاه)

    رأی من کلیو
    به دلیل ظاهر و طراحی بسیار جسورانه تر،
    چیزی که برای یک هاچبک الزامیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Ali

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (262 ديدگاه)

    نگاه توروخدا. باز یه برند لوکس رو قاطی رقابت غیر لوکس ها کردید. خدایی عادلانس این کار؟ کی برند لوکس رو با غیر لوکس مقایسه میکنه آخه. مخصوصا تو سایتی که وقتی پای یه ماشین لوکس مخصوصا از نوع آلمانیش وسط باشه، اکثرا به مشخصات و قیمت و این چیزا نگاه نمیکنن و صرفا به خاطر ظاهر و برندش بهش رای میدن. نکنید توروخدا این کارا رو نکنید. واقعا رقیب لوکسی برای آئودی نبوده که گروه جدا تشکیل بدین؟ اگه نبوده خوب گناه برندای غیر لوکس چیه که اون رقیب نداره و انداختینش به جونشون؟ البته از جدول پیداست که میشد آئودی و دی اس و مینی و آلفا رو یه جورایی با هم تو یه گروه انداخت و عادلانه تر میشد در این صورت.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. سپیدرود

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (12 ديدگاه)

    HONDA✌❤

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. سروش

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (228 ديدگاه)

    طراحی داخلی هوندا
    طراحی بیرونی عقب رنو
    طراحی بیرونی جلو هوندا
    طراحی جانبی رنو
    موتور هوندا
    گیربکس رنو
    شتاب رنو (که ۰.۸ ثانیه تو این رده اهمیتی نداره)
    استهلاک کمتر هوندا
    کیفیت بهتر متریال داخلی و قطعات هوندا
    فضای بیشتر صندوق هوندا
    کیفیت سواری هوندا
    برند بهتر هوندا
    رای من هوندا

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. فرهاد كرمستجی

      ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (254 ديدگاه)

      موتور هوندا؟!!! کلیو 205 نیوتن متر تورک داره، تو کلاس مینی نمی خوای بگی که تنفس طبیعی مثلا شاخ محسوب میشه!!! اینجا مصرف مهمه والودگی!

      موافقم 1
      مخالفم 0
  9. Hamid...Audi

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (712 ديدگاه)

    آقای دهقان تشکر بابت این دوئل های جذاب…
    اگه میشه مشخصات دقیق تر درج بشه.مثلا اینکه حداکثر توان و گشتاور توی چه دوری بدست میاد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. #ali.m#

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    کلیو برام جذاب تره اما هیچ کدوم انتخاب اخرم نیست .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. میلاد

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (14 ديدگاه)

    تواین سگمنت قیمت خیلی مهمه
    پس رنو

    موافقم 0
    مخالفم 1
  12. Ali

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به چیزی که بعضی وقتا باید بهش توجه داشته باشید اینه که مجبور نیستید انتخاب کنید?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. فرهاد كرمستجی

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (254 ديدگاه)

    با اینکه خودم نسبت به فرانسویا حس خوبی ندارم ولی انصافا موندم دوستان میگن طراحی بیرونی هوندا بهتره؟!!! ایا ما چشامون ضعیفه یا معنی زیبایی تغییر کرده، هوندا خداییش سازنده ی خیلی از بهترین ماشیناست، می خواین به هوندا رای بدین بگین برا اینکه هونداست رای دادم ولی نگین که ظاهرش دلچسب تره، مثل ام پی وی کوچیک شدست فیت. اگه قرار باشه تو این کلاس ماشین تهیه کنم قطعا کلیو،،، ظاهر واقعا دلچسبی داره هرچند که با داشبورد و کنسولش به سختی کنار میام. از گیربکس سی وی تی هم به شدت گریزانم.

    موافقم 1
    مخالفم 1
  14. orangotan

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (51 ديدگاه)

    طراحی بیرونی هوندا یکم حس ون رو داره اما مطمئنم رانندگی باهاش خیلی لذت بخش تر باشه چون قسمت جلوی ماشین خیلی پایینه و دید بسیار خوبیو به راننده میده
    فقط همین که شبیه ونه خوب نیست ایرانیا هم که ون و استیشن دوست ندارن

    موافقم 1
    مخالفم 0
  15. محمد

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    رنو

    موافقم 0
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا