پژوچشم اندازرنوکیاهفته نامههیوندای

مقایسه مشخصات فنی پژو ۵۰۸ با رنو تلیسمان، دی‌اِس ۵LS، کیا اُپتیما و هیوندای سوناتا

پس از قطعیّت و آغاز دور جدید همکاری ایران خودرو و پژو و تأسیس ایکاپ به‌عنوان شرکت مشترک، شاهد آن هستیم که محصولات روز این برند فرانسوی یکی یکی به بازار کشور راه می‌یابند. پس از کراس‌اوور ساب‌کامپکت ۲۰۰۸ که عرضه‌اش با حاشیه‌های فراوانی هم همراه بود، سدان لوکس ۵۰۸ دومین فرزند ایکاپ(!) در خاک ایران به شمار می‌رود. این شیر فرانسوی فعلاً به‌صورت وارداتی و در تعداد بسیار محدود به کشور آمده و برنامه‌های احتمالی داخلی سازیِ آن موکول به آینده‌اند. اما در عوض یک مسأله کاملاً واضح و مبرهن است و آن اینکه با توجه به کلاس خودرویی و مشخصات مختلف، در محدوده شلوغی از بازار بَلبِشوی ایران قرار داشته و راه، چندان هم برای موفقیتش هموار و مستقیم نخواهد بود.


از رقبای پیشِ روی پژو ۵۰۸ در کارزار ایران می‌توان به رنو تَلیسمان، دی‌اس ۵LS، کیا اُپتیما و هیوندای سوناتا اشاره نمود که البته علاوه بر بازه قیمتی، زیر کاپوت هم تشابهات زیادی بینِشان وجود دارد. در این نوشتار قلب‌های این پنج تفنگدار را روبروی یکدیگر قرار داده و مشخصات فنی‌شان را باهم مقایسه می‌کنیم. با پدال همراه باشید.

پژو ۵۰۸ جی‌تی ‌لاین

بر اساس منابع رسمی، پژو ۵۰۸ سدان، با تریم “جی‌تی‌ لاین (GT Line)” به بازار ایران خواهد آمد. مشخصات فنیِ مشروحِ این تریم به قرار ذیل می‌باشد:

  • طول / عرض / ارتفاع (میلی‌متر): ۴۸۳۰ / ۱۸۲۸ / ۱۴۵۶
  • فاصله بین دو محور: ۲۸۱۷ میلی‌متر
  • وزن خالص: ۱۴۸۵ کیلوگرم
  • ابعاد لاستیک‌ها: ۴۵/۲۳۵ – رینگ ۱۸ اینچی
  • پیشرانه: چهار سیلندر ۱.۶ لیتری EP6 / مجهز به توربوشارژر و پاشش مستقیم سوخت
  • حداکثر قدرت: ۱۶۳ اسب بخار
  • بیشینه گشتاور: ۲۴۰ نیوتون‌متر
  • جعبه‌دنده: شش سرعته خودکار EAT6
  • محور محرک: جلو
  • شتاب صفر تا یکصد کیلومتر بر ساعت: ۸.۹ ثانیه
  • سقف سرعت: ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت
  • سامانه تعلیق (جلو/عقب): مَک‌فرسون کاذب با تعدیل‌ها و فنرهای هِلیکال / بازوی چندگانه با فنر هِلیکال و تعدیل‌های چند سوپاپه
  • ترمزها (جلو/عقب): دیسکی / دیسکی
  • مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در یکصد کیلومتر): ۶.۹
  • ظرفیت باک بنزین: ۷۲ لیتر
  • استاندارد آلایندگی: یورو ۵
  • نتیجه آزمون NCAP اروپا: پنج ستاره ایمنی

هیوندای سوناتا

سوناتا فعلاً تنها با بلوک ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی عرضه می‌گردد و خبری از ورود پیشرانه‌های دیگر آن به بازار نیست.

  • طول / عرض / ارتفاع (میلی‌متر): ۴۸۵۵ / ۱۸۶۵ / ۱۴۷۵
  • فاصله بین دو محور: ۲۸۰۵ میلی‌متر
  • وزن خالص: ۱۴۷۵ کیلوگرم
  • ابعاد لاستیک‌ها: ۴۵/۲۳۵، رینگ ۱۸ اینچی
  • پیشرانه: چهار سیلندر خطی ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی
  • حداکثر قدرت: ۱۸۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه
  • بیشینه گشتاور: ۲۴۱ نیوتون‌متر در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه
  • جعبه‌دنده: شش سرعته خودکار تیپ‌ترونیک
  • محور محرک: جلو
  • شتاب صفر تا یکصد کیلومتر بر ساعت: ۸.۸ ثانیه
  • سقف سرعت: ۲۴۵ کیلومتر بر ساعت
  • سامانه تعلیق (جلو/عقب): مستقل، مک‌فِرسون / مستقل، چند اتصالی
  • ترمزها (جلو/عقب): دیسکی / دیسکی
  • مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در یکصد کیلومتر): ۸.۲
  • ظرفیت باک بنزین: ۷۰ لیتر
  • استاندارد آلایندگی: یورو ۶
  • نتیجه آزمون NCAP اروپا: پنج ستاره ایمنی

دی‌اِس ۵LS

دی‌اِس ۵LS تنها در یک نسخه به ایران آمده و طی تقریباً یک سالی که از حضورش می‌گذرد تغییر محسوسی نداشته است.

  • طول / عرض / ارتفاع (میلی‌متر): ۴۷۰۲ / ۱۸۴۰ / ۱۵۱۰
  • فاصله بین دو محور: ۲۷۱۵ میلی‌متر
  • وزن خالص: ۱۴۷۵ کیلوگرم
  • ابعاد لاستیک‌ها: ۵۰/۲۲۵، رینگ ۱۷ اینچی
  • پیشرانه: چهار سیلندر ۱۵۹۸ سی‌سی / دارای توربوشارژر
  • حداکثر قدرت: ۱۶۱ اسب بخار
  • بیشینه گشتاور: ۲۴۰ نیوتون‌متر
  • جعبه‌دنده: شش سرعته خودکار
  • محور محرک: جلو
  • شتاب صفر تا یکصد کیلومتر بر ساعت: ۸.۳ ثانیه
  • سقف سرعت: ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت
  • سامانه تعلیق (جلو/عقب): استرات / میل پیچشی
  • ترمزها (جلو/عقب): دیسکی خنک شونده / دیسکی
  • مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در یکصد کیلومتر): ۶.۳
  • ظرفیت باک بنزین: ۶۰ لیتر
  • استاندارد آلایندگی: یورو ۵
  • نتیجه آزمون NCAP اروپا: پنج ستاره ایمنی

کیا اُپتیما

اُپتیما هم شرایطِ سوناتا را داشته و تنها گزینه زیر کاپوتش همان بلوک ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی است.

  • طول / عرض / ارتفاع (میلی‌متر): ۴۸۵۵ / ۱۸۶۰ / ۱۴۶۶
  • فاصله بین دو محور: ۲۸۰۵ میلی‌متر
  • وزن خالص: ۱۴۶۳ کیلوگرم
  • ابعاد لاستیک‌ها: ۴۵/۲۳۵، رینگ ۱۸ اینچی
  • پیشرانه: چهار سیلندر خطی ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی
  • حداکثر قدرت: ۱۷۶ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه
  • بیشینه گشتاور: ۲۲۸ نیوتون‌متر در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه
  • جعبه‌دنده: شش سرعته خودکار تیپ‌ترونیک
  • محور محرک: جلو
  • شتاب صفر تا یکصد کیلومتر بر ساعت: ۸.۷ ثانیه
  • سقف سرعت: ۲۴۵ کیلومتر بر ساعت
  • سامانه تعلیق (جلو/عقب): مستقل، مک‌فرسون / مستقل، چند اتصالی
  • ترمزها (جلو/عقب): دیسکی / دیسکی
  • مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در یکصد کیلومتر): ۸.۱
  • ظرفیت باک بنزین: ۷۰ لیتر
  • استاندارد آلایندگی: یورو ۶

رنو تلیسمان

تَلیسمان، سدان انقلابی رنو از پیشرانه جدید Energy TCe 200 نیرو می‌گیرد.

  • طول / عرض / ارتفاع (میلی‌متر): ۴۸۴۸ / ۲۰۸۱ / ۱۴۶۳
  • فاصله بین دو محور: ۲۸۰۸ میلی‌متر
  • وزن خالص: ۱۴۴۴ کیلوگرم
  • ابعاد لاستیک‌ها: ۴۵/۲۴۵، رینگ ۱۸ اینچی
  • پیشرانه: چهار سیلندر خطی ۱۶۱۸ سی‌سی توربو
  • حداکثر قدرت: ۱۹۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه
  • بیشینه گشتاور: ۲۶۰ نیوتون‌متر در ۲۵۰۰ دور بر دقیقه
  • جعبه‌دنده: هفت سرعته دو کلاچه خودکار
  • محور محرک: جلو
  • شتاب صفر تا یکصد کیلومتر بر ساعت: ۷.۷ ثانیه
  • سقف سرعت: ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت
  • سامانه تعلیق (جلو/عقب): مک‌فرسون جناغی / اِکسل نیمه صُلب
  • ترمزها (جلو/عقب): دیسکی خنک شونده / دیسکی خنک شونده
  • مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در یکصد کیلومتر): ۵.۸
  • ظرفیت باک بنزین: ۵۱ لیتر
  • استاندارد آلایندگی: یورو ۶
  • نتیجه آزمون NCAP اروپا: پنج ستاره ایمنی

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، قلمرو سدان‌های اندازه متوسط کشور محدوده پُر ریسکی برای تازه واردهاست. دو خواهر خوانده کره‌ای یعنی سوناتا و اُپتیما طی حضور چند ساله‌شان توانسته‌اند فروش و به طبع آن محبوبیت خوبی بدست آورند.

Kia Optima GT v Hyundai Sonata Premium
از طرفی تلیسمان و ۵LS هم مدتی از حضورشان می‌گذرد و داشته‌ها و توانایی‌هایشان بر کسی پوشیده نیست. به‌عنوان مثال همین ۵LS یکی از راحت‌ترین صندلی‌ها را بین خودروهای پلاک ملی موجود در کشور دارد و نرمی سواری‌اش مثال زدنی است.

در این میان اما شیر فرانسوی هم دست خالی نبوده و علاوه بر مشخصات فنی بسیار نزدیک به رقبا، قیمت کمتری هم دارد.

2015 Peugeot 508 HDi
در جدول زیر بهای به‌‌روز و شرایط فروش هر پنج خودرو را مشاهده می‌کنید.


با همه این اوصاف، پیش‌بینی شما از آینده شیر فرانسوی در بازار ایران چیست؟!

امین قوام‌

گزارشگر و راننده آزمایش وبسایت پدال

مطالب مشابه

‫۷۷ دیدگاه

  1. Masoud

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (12 ديدگاه)

    کسی به کمری اشاره نکرد. سلطانیه برا خودش.

    موافقم ۰
    مخالفم ۱
    1. AMG

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (33 ديدگاه)

      آکورد سلطان این سگمنت

      موافقم ۰
      مخالفم ۱
  2. هادی

    ۲ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به وضوح پاسات آکورد و کمری از این ها خیلی بهترن

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  3. Kasra.kh

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (2711 ديدگاه)

    به جز اپتیما همه رو نشستم.فقط دی اس یعنی انقدر راحته این ماشین که دومی نداره

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. aston martin

      ۱۵ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (1349 ديدگاه)

      طراحی داخلیش واقعا نمیدونم چرا جذبم نکرد
      یک بار با دقت نگاهش کنید و قیاس کنید
      بنظرم تو هرچی عالی باشه تو طراحی داخلی به بقیه می بازه
      تو زمینه طراحی خارجی هم بنظرم سوناتا ا همه ضعیف تر بود .. چراغای مه شکنشو ببینید از سر باز کنی نصب کرده
      تلیسمان بهترین دیزاین خارجی رو داشت.. کلا بهترین لیست تلیسمان بود

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. فرشاد

        ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (84 ديدگاه)

        اون روزا گذشت…
        تالیسمان نشون داد بدرد بازار ایران نمیخوره

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
  4. کیوان

    ۸ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (150 ديدگاه)

    از بقیه ارزون‌تره اما فقط حریف دی اس ۵ال اس میشه چون برند ناشناخته ایست من Ds5Ls رو انتخاب میکنم

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  5. وحید

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام بنده هم تالیسمان و هم اپتیما داشتم و به تازگی ۵۰۸ گرفتم اپتیما ماشین خیلی خوبیه فقط ضعف کمک داره و سطحش بسیار پایین هست و مناسب خیابونها و پارکینگهای تهران نیست
    تالیسمان دقیقا برعکس اونی که توی سایتها و به دلیل تبلیع روی این خودرو میگن به غیر از ظاهر بسیار قشنگ از لحاط موتوری خیلی شاخ نیست و کاپوت رو که بزنید بالا خیلی از قطعات ساخت چین هست و دقیقا روش هم نوشته شده
    پژو برند معتبرتری هست و توی خود فرانسه هم پژو طرفدارهای به مراتب بیشتری داره اگر یک بار پشت صندلی پژو بشینید تفاوت موتور رو به وضوح شاهد هستید که خیلی از تالیسمان سرتره ولی چون ایران خودرو وارد کرده روش تبلیغات منفی میشه شما میتونید توی سایت رامک خودرو هم درگی رو شاهد باشید که خودروی جدیدش حتی لندکروز تویوتا رو هم پشت سر میزاره مطمئن باشید پژو ۵۰۸ بسیار از لحاظ موتوری از تالیسمان سرتره

    موافقم ۱
    مخالفم ۱
    1. کامران

      ۲ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (1 ديدگاه)

      جای مزدا ۶ و هوندا آکورد اینجا خالیه.
      درسته؟

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  6. محسن

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام با این مشکلات وبالا بودن وافزلیش هزینه هاکه به دلیل تحریم چه با راههای و راهکارهایی برای دور زدنش درحال حاضر هست و سایه ش رو تمامی منابع مالی وغیرمالی توکشور بااٍٍٍثرگذاری تورم زایی که باز داره که موجب نبود ویا پرهزینه بودن خدمات پس ازفروشش تو کشور به این تولیدات به روز ومدرن دنیا چه با مونتاژ اصلیشون یامونتاژ داخلی شون شده است آینده روشن ولذت بردن باخریدشون نمیبینم بااین امیدکه متوجه منظورم شده باشی

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  7. Twin H Power

    ۲ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (61 ديدگاه)

    دی اس بهتره :/ !

    موافقم ۱
    مخالفم ۱
  8. علی

    ۲۱ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (84 ديدگاه)

    فقط دی اس

    موافقم ۰
    مخالفم ۱
  9. پویان

    ۲۴ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (5 ديدگاه)

    جدا؟
    سواریش در حد المانیا هست؟

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  10. ممد

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با توجه به اینکه طراح رنو تلیسمان طراح بوگاتیه ماشین خیلی قشنگی درست کردن رنو تلیسمان با توجه به مود حالت هایی که داره خیلی رانندگی خوب و حس خوبی به راننده میده ولی حیف که بعضی آپشن های این ماشین تو ایران فعال نیست و باید عقلتو از دست داده باشی که این گزینه رو ول کنی وبری یک میلیارد پول به سوناتا بدی

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا