مقایسه مشخصات فنی پژو 508 با رنو تلیسمان، دی‌اِس 5LS، کیا اُپتیما و هیوندای سوناتا

پس از قطعیّت و آغاز دور جدید همکاری ایران خودرو و پژو و تأسیس ایکاپ به‌عنوان شرکت مشترک، شاهد آن هستیم که محصولات روز این برند فرانسوی یکی یکی به بازار کشور راه می‌یابند. پس از کراس‌اوور ساب‌کامپکت 2008 که عرضه‌اش با حاشیه‌های فراوانی هم همراه بود، سدان لوکس 508 دومین فرزند ایکاپ(!) در خاک ایران به شمار می‌رود. این شیر فرانسوی فعلاً به‌صورت وارداتی و در تعداد بسیار محدود به کشور آمده و برنامه‌های احتمالی داخلی سازیِ آن موکول به آینده‌اند. اما در عوض یک مسأله کاملاً واضح و مبرهن است و آن اینکه با توجه به کلاس خودرویی و مشخصات مختلف، در محدوده شلوغی از بازار بَلبِشوی ایران قرار داشته و راه، چندان هم برای موفقیتش هموار و مستقیم نخواهد بود.


از رقبای پیشِ روی پژو 508 در کارزار ایران می‌توان به رنو تَلیسمان، دی‌اس 5LS، کیا اُپتیما و هیوندای سوناتا اشاره نمود که البته علاوه بر بازه قیمتی، زیر کاپوت هم تشابهات زیادی بینِشان وجود دارد. در این نوشتار قلب‌های این پنج تفنگدار را روبروی یکدیگر قرار داده و مشخصات فنی‌شان را باهم مقایسه می‌کنیم. با پدال همراه باشید.

پژو 508 جی‌تی ‌لاین


بر اساس منابع رسمی، پژو 508 سدان، با تریم “جی‌تی‌ لاین (GT Line)” به بازار ایران خواهد آمد. مشخصات فنیِ مشروحِ این تریم به قرار ذیل می‌باشد:

  • طول / عرض / ارتفاع (میلی‌متر): 4830 / 1828 / 1456
  • فاصله بین دو محور: 2817 میلی‌متر
  • وزن خالص: 1485 کیلوگرم
  • ابعاد لاستیک‌ها: 45/235 – رینگ 18 اینچی
  • پیشرانه: چهار سیلندر 1.6 لیتری EP6 / مجهز به توربوشارژر و پاشش مستقیم سوخت
  • حداکثر قدرت: 163 اسب بخار
  • بیشینه گشتاور: 240 نیوتون‌متر
  • جعبه‌دنده: شش سرعته خودکار EAT6
  • محور محرک: جلو
  • شتاب صفر تا یکصد کیلومتر بر ساعت: 8.9 ثانیه
  • سقف سرعت: 210 کیلومتر بر ساعت
  • سامانه تعلیق (جلو/عقب): مَک‌فرسون کاذب با تعدیل‌ها و فنرهای هِلیکال / بازوی چندگانه با فنر هِلیکال و تعدیل‌های چند سوپاپه
  • ترمزها (جلو/عقب): دیسکی / دیسکی
  • مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در یکصد کیلومتر): 6.9
  • ظرفیت باک بنزین: 72 لیتر
  • استاندارد آلایندگی: یورو 5
  • نتیجه آزمون NCAP اروپا: پنج ستاره ایمنی

هیوندای سوناتا


سوناتا فعلاً تنها با بلوک 2.4 لیتری تنفس طبیعی عرضه می‌گردد و خبری از ورود پیشرانه‌های دیگر آن به بازار نیست.

  • طول / عرض / ارتفاع (میلی‌متر): 4855 / 1865 / 1475
  • فاصله بین دو محور: 2805 میلی‌متر
  • وزن خالص: 1475 کیلوگرم
  • ابعاد لاستیک‌ها: 45/235، رینگ 18 اینچی
  • پیشرانه: چهار سیلندر خطی 2.4 لیتری تنفس طبیعی
  • حداکثر قدرت: 185 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه
  • بیشینه گشتاور: 241 نیوتون‌متر در 4000 دور بر دقیقه
  • جعبه‌دنده: شش سرعته خودکار تیپ‌ترونیک
  • محور محرک: جلو
  • شتاب صفر تا یکصد کیلومتر بر ساعت: 8.8 ثانیه
  • سقف سرعت: 245 کیلومتر بر ساعت
  • سامانه تعلیق (جلو/عقب): مستقل، مک‌فِرسون / مستقل، چند اتصالی
  • ترمزها (جلو/عقب): دیسکی / دیسکی
  • مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در یکصد کیلومتر): 8.2
  • ظرفیت باک بنزین: 70 لیتر
  • استاندارد آلایندگی: یورو 6
  • نتیجه آزمون NCAP اروپا: پنج ستاره ایمنی

دی‌اِس 5LS


دی‌اِس 5LS تنها در یک نسخه به ایران آمده و طی تقریباً یک سالی که از حضورش می‌گذرد تغییر محسوسی نداشته است.

  • طول / عرض / ارتفاع (میلی‌متر): 4702 / 1840 / 1510
  • فاصله بین دو محور: 2715 میلی‌متر
  • وزن خالص: 1475 کیلوگرم
  • ابعاد لاستیک‌ها: 50/225، رینگ 17 اینچی
  • پیشرانه: چهار سیلندر 1598 سی‌سی / دارای توربوشارژر
  • حداکثر قدرت: 161 اسب بخار
  • بیشینه گشتاور: 240 نیوتون‌متر
  • جعبه‌دنده: شش سرعته خودکار
  • محور محرک: جلو
  • شتاب صفر تا یکصد کیلومتر بر ساعت: 8.3 ثانیه
  • سقف سرعت: 205 کیلومتر بر ساعت
  • سامانه تعلیق (جلو/عقب): استرات / میل پیچشی
  • ترمزها (جلو/عقب): دیسکی خنک شونده / دیسکی
  • مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در یکصد کیلومتر): 6.3
  • ظرفیت باک بنزین: 60 لیتر
  • استاندارد آلایندگی: یورو 5
  • نتیجه آزمون NCAP اروپا: پنج ستاره ایمنی

کیا اُپتیما


اُپتیما هم شرایطِ سوناتا را داشته و تنها گزینه زیر کاپوتش همان بلوک 2.4 لیتری تنفس طبیعی است.

  • طول / عرض / ارتفاع (میلی‌متر): 4855 / 1860 / 1466
  • فاصله بین دو محور: 2805 میلی‌متر
  • وزن خالص: 1463 کیلوگرم
  • ابعاد لاستیک‌ها: 45/235، رینگ 18 اینچی
  • پیشرانه: چهار سیلندر خطی 2.4 لیتری تنفس طبیعی
  • حداکثر قدرت: 176 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه
  • بیشینه گشتاور: 228 نیوتون‌متر در 4000 دور بر دقیقه
  • جعبه‌دنده: شش سرعته خودکار تیپ‌ترونیک
  • محور محرک: جلو
  • شتاب صفر تا یکصد کیلومتر بر ساعت: 8.7 ثانیه
  • سقف سرعت: 245 کیلومتر بر ساعت
  • سامانه تعلیق (جلو/عقب): مستقل، مک‌فرسون / مستقل، چند اتصالی
  • ترمزها (جلو/عقب): دیسکی / دیسکی
  • مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در یکصد کیلومتر): 8.1
  • ظرفیت باک بنزین: 70 لیتر
  • استاندارد آلایندگی: یورو 6

رنو تلیسمان


تَلیسمان، سدان انقلابی رنو از پیشرانه جدید Energy TCe 200 نیرو می‌گیرد.

  • طول / عرض / ارتفاع (میلی‌متر): 4848 / 2081 / 1463
  • فاصله بین دو محور: 2808 میلی‌متر
  • وزن خالص: 1444 کیلوگرم
  • ابعاد لاستیک‌ها: 45/245، رینگ 18 اینچی
  • پیشرانه: چهار سیلندر خطی 1618 سی‌سی توربو
  • حداکثر قدرت: 190 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه
  • بیشینه گشتاور: 260 نیوتون‌متر در 2500 دور بر دقیقه
  • جعبه‌دنده: هفت سرعته دو کلاچه خودکار
  • محور محرک: جلو
  • شتاب صفر تا یکصد کیلومتر بر ساعت: 7.7 ثانیه
  • سقف سرعت: 225 کیلومتر بر ساعت
  • سامانه تعلیق (جلو/عقب): مک‌فرسون جناغی / اِکسل نیمه صُلب
  • ترمزها (جلو/عقب): دیسکی خنک شونده / دیسکی خنک شونده
  • مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در یکصد کیلومتر): 5.8
  • ظرفیت باک بنزین: 51 لیتر
  • استاندارد آلایندگی: یورو 6
  • نتیجه آزمون NCAP اروپا: پنج ستاره ایمنی

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، قلمرو سدان‌های اندازه متوسط کشور محدوده پُر ریسکی برای تازه واردهاست. دو خواهر خوانده کره‌ای یعنی سوناتا و اُپتیما طی حضور چند ساله‌شان توانسته‌اند فروش و به طبع آن محبوبیت خوبی بدست آورند.

Kia Optima GT v Hyundai Sonata Premium
از طرفی تلیسمان و 5LS هم مدتی از حضورشان می‌گذرد و داشته‌ها و توانایی‌هایشان بر کسی پوشیده نیست. به‌عنوان مثال همین 5LS یکی از راحت‌ترین صندلی‌ها را بین خودروهای پلاک ملی موجود در کشور دارد و نرمی سواری‌اش مثال زدنی است.


در این میان اما شیر فرانسوی هم دست خالی نبوده و علاوه بر مشخصات فنی بسیار نزدیک به رقبا، قیمت کمتری هم دارد.

2015 Peugeot 508 HDi
در جدول زیر بهای به‌‌روز و شرایط فروش هر پنج خودرو را مشاهده می‌کنید.


با همه این اوصاف، پیش‌بینی شما از آینده شیر فرانسوی در بازار ایران چیست؟!

درباره نویسنده

گزارشگر و راننده آزمایش وبسایت پدال

66 دیدگاه

  1. Masoud
    سوابق: (12 دیدگاه) ,

    کسی به کمری اشاره نکرد. سلطانیه برا خودش.

    پاسخ
  2. هادی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    به وضوح پاسات آکورد و کمری از این ها خیلی بهترن

    پاسخ
  3. Kasra.kh
    سوابق: (2711 دیدگاه) ,

    به جز اپتیما همه رو نشستم.فقط دی اس یعنی انقدر راحته این ماشین که دومی نداره

    پاسخ
    1. aston martin
      سوابق: (1196 دیدگاه) ,

      طراحی داخلیش واقعا نمیدونم چرا جذبم نکرد
      یک بار با دقت نگاهش کنید و قیاس کنید
      بنظرم تو هرچی عالی باشه تو طراحی داخلی به بقیه می بازه
      تو زمینه طراحی خارجی هم بنظرم سوناتا ا همه ضعیف تر بود .. چراغای مه شکنشو ببینید از سر باز کنی نصب کرده
      تلیسمان بهترین دیزاین خارجی رو داشت.. کلا بهترین لیست تلیسمان بود

      پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.
x