چشم اندازدوجهفته نامه

انتخاب پیکاپ سال 2019 موتورترند

به آخرین بخش از سری رقابت‌های انتخاب خودروهای سال ۲۰۱۹ موتورترند رسیدیم که به انتخاب پیکاپ یا تراک سال اختصاص دارد. برای سال ۲۰۱۹، سه شرکت از چهار سازندهٔ بزرگ پیکاپ در آمریکا یعنی شورلت، دوج و جی‌ام‌سی پیکاپ‌های فول سایز خود را به‌طور قابل‌توجهی نوسازی کرده‌اند. از قوای محرکهٔ هیبریدی خفیف گرفته تا درب بار چندمنظوره و پکیج‌های لوکس، رقابت تراک سال ۲۰۱۹ پُر از تکنولوژی‌های جدید است. برای این رقابت سخت و جذاب، دوج پنج نمونهٔ مختلف از رم ۱۵۰۰، شورلت سه نمونه از سیلورادو و جی‌ام‌سی دو مدل از سی‌یرا را فرستاده‌اند. البته پرفروش‌ترین پیکاپ آمریکا یعنی فورد F150 هم در رقابت حضور دارد اما این بار با اولین پیشرانهٔ دیزلی خود پای به میدان نبرد گذاشته است؛ بنابراین با حضور یازده پیکاپ در رقابت امسال، داوران و آزمایش‌کنندگان کاری سخت‌تر از همیشه را پیش رو داشتند.

شرکت‌کنندگان رقابت پیکاپ سال ۲۰۱۹ موتورترند

  • شورلت سیلورادو
  • فورد F150 دیزلی
  • جی‌ام‌سی سی‌یرا
  • دوج رم ۱۵۰۰

هرچند این رقابت بسیار بزرگی است اما هیچ‌کدام از خودروسازان نسخهٔ پایهٔ پیکاپ‌های خود را برای آزمایش ارسال نکرده‌اند. به همین دلیل، رقابت امسال با گروهی از پیکاپ‌های لوکس و سطح بالا برگزار شده که میانگین قیمتی آن‌ها حدود ۶۰ هزار دلار است. ارزان‌ترین عضو گروه، رم ۱۵۰۰ تیپ Big Horn هشت سیلندر ۴×۲ با قیمت ۴۶,۲۴۰ دلار است درحالی‌که رم ۱۵۰۰ تیپ Long Horn دو دیفرانسیل با قیمت ۶۸,۳۸۵ دلار نیز گران‌ترین پیکاپ حاضر در رقابت امسال محسوب می‌شود. البته بخشی از این برچسب قیمتی سنگین رم ۱۵۰۰ به خاطر تکنولوژی‌های جدید مثل سیستم هیبریدی خفیف eTorque است. فیات-کرایسلر اولین خودروسازی است که سیستم هیبریدی خفیف ۴۸ ولت را در یک پیکاپ در آمریکای شمالی ارائه کرده است. در این رقابت، سیستم eTorque در هردو موتور ۳.۶ لیتری V6 پایه و ۵.۷ لیتری V8 مورد آزمایش قرار گرفت. همچنین پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V8 بدون سیستم eTorque هم در رقابت حضور داشت.

اما نسخه‌های آفرود پیکاپ‌ها نیز حضور قدرتمندی در رقابت امسال داشتند. شورلت سیلورادو Trail Boss با ظاهر عصبانی و کمک‌فنرهای آفرود رانچو، رقیب سرسختی برای رم ۱۵۰۰ ربل با قفل دیفرانسیل عقب و پکیج آفرود محسوب می‌شود. علاوه بر این، جی‌ام‌سی سی‌یرا AT4 هم با افزایش پنج سانتیمتری ارتفاع تعلیق و گیربکس کمکی دو سرعته، برای دیگران خط‌ونشان می‌کشد. هردو نسخهٔ سی‌یرا اما به پیشرانهٔ یکسان ۶.۲ لیتری V8 به همراه گیربکس ۱۰ سرعته مجهز بودند درحالی‌که در سینهٔ دو مدل سیلورادو Trail Boss و RST پیشرانهٔ ۵.۳ لیتری V8 با گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک قرار داشت. لوکس‌ترین مدل سیلورادو یعنی High Country هم از قوای محرکهٔ مشابه سی‌یرا استفاده می‌کرد.

در سمت دیگری از میدان، مدافع عنوان قهرمانی کامیون سال با اولین پیشرانهٔ دیزلی خود به میدان بازگشته است. فورد F150 از موتور ۳ لیتری V6 دیزلی با ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۵۹۵ نیوتن متر گشتاور بهره می‌برد که این نیرو از طریق گیربکس ۱۰ سرعتهٔ ساخت مشترک فورد و جنرال موتورز انتقال پیدا می‌کند. این F150 دیزلی به‌عنوان یک پیکاپ سبک، با ظرفیت بکسل ۵۱۷۰ کیلوگرم، بیشترین ظرفیت کشش را در بین شرکت‌کنندگان رقابت انتخاب پیکاپ امسال دارد. بدین ترتیب، تمامی شرکت‌کنندگان آمادهٔ آغاز رقابتی سخت و نفس‌گیر شدند. تریلرها متصل شدند و پیکاپ‌ها در مسیرهای مختلفی شامل بزرگراه‌ها، جاده‌های پرپیچ‌وخم و ارتفاع‌های بالا و پایین مورد آزمایش قرار گرفتند. امسال رقابت بسیار شدید و نزدیک بود اما پس از پیمودن بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر با هر پیکاپ و صرف یک هفته با ابزارآلات سنجش، تنها یک خودرو می‌تواند به‌عنوان پیکاپ سال ۲۰۱۹ موتورترند دست پیدا کند که آن دوج رم ۱۵۰۰ است.

دوج رم ۱۵۰۰، پیکاپ سال ۲۰۱۹ موتورترند

آمریکایی‌ها بیش از وسیلهٔ نقلیهٔ دیگری از پیکاپ استفاده می‌کنند. مثلاً در طول هفته از پیکاپ خود مثل یک خودروی سدان استفاده می‌کنند و درعین‌حال با آن به حمل مصالح ساختمانی می‌پردازند، قایق و جت اسکی‌ها را تا ساحل یدک می‌کشند و حتی با پیکاپ به آفرود می‌روند؛ بنابراین تعجبی ندارد که سال گذشته ۲.۸ میلیون پیکاپ در آمریکا به فروش رسیده است. پرفروش‌ترین پیکاپ در ایالات‌متحده طی چهل سال گذشته فورد سری F بوده است؛ اما بعد از انتخاب پیکاپ سال ۲۰۱۹ دلیلی وجود ندارد خریداران به فورد وفادار بمانند زیرا دوج رم ۱۵۰۰ مدل ۲۰۱۹ به نیازهای متنوع این کلاس بهتر از هر پیکاپ دیگری پاسخ داده است. نسل پنجم رم ۱۵۰۰ جدیدترین جهش تکاملی در منبع اصلی درآمد گروه خودروسازی فیات-کرایسلر محسوب می‌شود. جدیدترین نسخهٔ این خودرو با تنوع، ظرفیت، راحتی و ارزشی بیشتر از همیشه، بیش از هر پیکاپ دیگری نیازهای یک خریدار پیکاپ در قرن ۲۱ را فراهم کرده است.

کابین رم با استفاده از چوب و چرم در تمامی تیپ‌ها بسیار لوکس است که این ویژگی بشدت آزمایش‌کنندگان را تحت تأثیر قرار داد. در اینجا توجه به جزئیات عالی صورت گرفته و همه‌چیز از چرم و چوب گرفته تا فلز و دوخت با دقت کار شده است تا جایی که به گفتهٔ یکی آزمایش‌کنندگان، کادیلاک می‌تواند طراحی کابین را از رم یاد بگیرد! همچنین برای اولین بار در دنیای پیکاپ‌ها، در تیپ‌های بالایی رم ۱۵۰۰، صندلی‌های عقب به گرم‌کن و سردکن مجهز شده‌اند. به این دلایل، یکی آزمایش‌کنندگان معتقد است که کابین رم فقط برای یک پیکاپ مناسب نیست بلکه حتی خودروهای لوکس هم می‌توانند چنین کابینی داشته باشند.

رم جدید روی پلت‌فرم جدیدی از جنس فولاد با مقاومت بالا ساخته شده که ۱۰ سانتیمتر کشیده‌تر و حدود ۱۷ درصد سبک‌تر از شاسی قبلی است. همچنین هرچند هنوز هم اکثر قسمت‌های بدنه از فولاد ساخته شده‌اند اما با استفاده از آلومینیوم در ساختار رم، وزن آن به‌طورکلی حدود ۹۰ کیلوگرم کاهش یافته است. در این نسل از رم نیز مانند نسل قبلی، در عقب بجای فنرهای شمش، از کمک‌فنرهای پیچشی استفاده شده که هرچند کمی از ظرفیت بار و بکسل را قربانی می‌کند اما در عوض کیفیت سواری آن افزایش پیدا کرده است. به گفتهٔ یکی آزمایش‌کنندگان، استفاده از کمک‌فنرهای پیچشی در تعلیق عقب رم، از تمامی پیکاپ‌های جنرال موتورز سواری بهتری را ارائه کرده است. همچنین امکان سفارش تعلیق بادی هم برای این پیکاپ وجود دارد که بهترین ترکیب از کیفیت سواری و عملکرد را ارائه می‌کند.

در نسل جدید رم با وجود رژیم لاغری، حداکثر ظرفیت بار به ۱۰۵۰ کیلوگرم و حداکثر ظرفیت بکسل آن به ۵.۸ تن افزایش پیدا کرده که از تمامی پیکاپ‌های نیم ‌تن شورلت، جی‌ام‌سی، نیسان و تویوتا بیشتر است. تغییرات زیر کاپوت رم ۲۰۱۹ اما حتی قابل‌توجه‌تر هستند زیرا به‌منظور بهبود مصرف سوخت، برای اولین بار پیشرانه‌ها به سیستم هیبریدی خفیف eTorque مجهز شده‌اند. این سیستم شامل یک استارت-ژنراتور و یک پکیج باطری کوچک ۰.۴۳ کیلووات ساعتی می‌شود که در دیوارهٔ پشت کابین قرار گرفته است. eTorque در پیشرانهٔ پایهٔ ۳.۶ لیتری V6 با ۳۰۵ اسب بخار قدرت و ۳۶۵ نیوتن متر گشتاور به‌صورت استاندارد ارائه می‌شود و برای موتور ۵.۷ لیتری V8 با ۳۹۵ اسب بخار قدرت و ۵۵۵ نیوتن متر گشتاور هم قابل سفارش است. رم به‌صورت استاندارد با گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک و سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل عقب عرضه می‌شود اما امکان سفارش سیستم دو دیفرانسیل و دیفرانسیل لغزش محدود قفل شوندهٔ عقب هم برای آن وجود دارد.

هیچ بخشی برای خودروسازان آمریکایی مهم‌تر و رقابتی‌تر از بخش پیکاپ‌های نیم ‌تن نیست. این پیکاپ‌ها نماد برند خود هستند و توسط میلیون‌ها نفر خریداری، رانده و دوست داشته می‌شوند. این‌های خودروهای قابل‌اعتمادی هستند که ستون فقرات خانواده‌های آمریکایی را تشکیل می‌دهند؛ بنابراین پیکاپ‌های آمریکایی باید توانایی‌های متنوعی داشته باشند اما رم ۱۵۰۰ دقیقاً به هدف زده است. در این کلاس هیچ پیکاپی از لحاظ تعادل، کارایی، ارزش و کیفیت بهتر از رم نیست. این خودرو درعین‌حالی که سبک سنتی خود را حفظ کرده، مدرن‌تر شده است. این پیکاپ سال ۲۰۱۹ موتورترند است.

 

مشخصات فنی مدل‌های مختلف دوج رم ۱۵۰۰

Rebel 4×4

Big Horn 4×4

پیشرانه ۵.۷ لیتری V8 ۳.۶ لیتری V6
تنفس طبیعی طبیعی
قدرت ۳۹۵ اسب بخار ۳۰۵ اسب بخار
گشتاور ۵۵۵ نیوتن متر ۳۶۵ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
طول ۵.۸۱ متر ۵.۸۱ متر
فاصلهٔ محوری ۳.۵۶ متر ۳.۵۶ متر
وزن خالص ۲۵۲۸ کیلوگرم ۲۴۷۵ کیلوگرم
توزیع وزن ۵۸ به ۴۲ جلو/عقب ۵۵ به ۴۵ جلو/عقب
ظرفیت سرنشین ۵ نفر ۵ نفر
ظرفیت بار ۶۹۰ کیلوگرم ۶۵۵ کیلوگرم
ظرفیت کشش ۵۱۶۰ کیلوگرم ۳۳۸۰ کیلوگرم
شتاب صفرتا ۹۶ ۶.۴ ثانیه ۸.۵ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۴.۹ ثانیه ۱۶.۵ ثانیه
ظرفیت باک ۱۲۵ لیتر ۸۷ لیتر
مصرف سوخت ۱۳.۸ لیتر (ترکیبی) ۱۰.۷ لیتر (ترکیبی)
قیمت پایه ۴۶,۳۹۰ دلار ۴۳,۵۹۰ دلار
قیمت تست‌شده ۵۵,۴۰۰ دلار ۵۵,۴۸۵ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. amin

    ۱۴ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1126 ديدگاه)

    سلاطین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. me84

    ۱۴ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    آفرین به این انتخاب واقعا.
    فقط مصرف سوختشو نگاه کنین؟ با اون هیبت؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Mohammad

    ۱۴ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1430 ديدگاه)

    تبریک تا اینجا دو برنده از گروه کرایسلر رو داشتیم
    و تبریک اصلی به دوستانی که از این ماشین و کلا از ماشین های امریکایی بد میگفتن
    و تبریک خاص به اون کسایی که این ماشین غیر قابل اعتماد ترین انتخاب کرده بودن ( با چه عقلی نمیدونم )
    و فروشش رو نگاه بکنید سالی نیم میلیون میفروشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. رضا

    ۱۴ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (97 ديدگاه)

    ماشاالله پیکاب های آمریکایی تبریک

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Mohammad

    ۱۴ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1430 ديدگاه)

    اما اگه من بخوام بخرم جی ام سی رو میخرم به نظر من زیبا تره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. حمیدرضا

    ۱۴ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    جالبه قیمت مدل های تست شده خیلی با هم متفاوت نیست
    به شخصه بیگ هورن رو ترجیح میدم به ربل به نظرم چهره جذاب تری داره
    الان اسنا که غول خودروهای کشور ما هست در پهنا از مدل های فول سایز امریکایی یکم کوچیک تره حال شما مدل های فوق وظیفه و وظیفه سنگین رو حساب کنید که چقدر غول پیکرن
    یه جایی من قبلا نوشته بودم امریکایی ها بیشتر با پیکاپ های نو بیشتر یدک میکشن و باهاش بار نمی برن کلی دیسلایک خوردم خوشحالم که اینجا حرف من تا حدی تایید شد
    بازم دلیل اونهمه تراک خریدن در طول سال برای من علامت سوال مونده چرا انقدر برای این سبک خودرو سواری پول خرج می کنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Mad.z.Max

      ۱۴ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (1839 ديدگاه)

      منظور از فول وظیفه و وظیفه سنگین، همون Super duty و Heavy duty بود؟ : )
      اولین بار بود ترجمه این الفاظ به این شکل دیدم :)

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Mohammad

      ۱۴ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (1430 ديدگاه)

      خوب بزار حمید رضا جواب شمارو من بدم
      ۱ نرمی و راحتی یه سدان رو داره
      ۲ باکیفیت و مقاوم هست برای همین کمترین هزینه نگهداری رو داره
      ۳ جادار هست و فضای بار زیادی میده بهت
      ۴ به معنی کامل اسپورت هست مثلا صفر تا صد در ۶ ثانیه اونم برای ۲.۵ تن یا از لحاظ افرود چیزی کم نداره
      ۵ خیلی با کلاس هستش ?
      ۶ قیمت خیلی مناسب داره ۵۰ هزار تا قیمت یه سدان اروپایی هست
      ۷ دلای خیلی زیاد دیگه که نمیشه همشو گفت

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. ahmadreza

    ۱۴ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (228 ديدگاه)

    ببخشید دوستان سوالی داشتم فورد f150 سال2019 چه تاریخی ازش رونمایی میشه ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Elmiraj

    ۱۴ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (3099 ديدگاه)

    با وجود طراحی و عملکرد بسیار عالی ، فروش بسیار بالاتر از نسل قبل و همچنین بازخوردهای مثبت از طرف خریداران ، از قبل هم انتظار می رفت امسال داج رم ۱۵۰۰ پیکاپ سال موتور ترند بشه .
    .
    .
    همه پیکاپ های آمریکایی بی نظیر و فوق‌العاده اند ، اما فورد F150 رپتور در بینشون حکم سلطان رو داره……….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Ferrari

    ۱۴ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1883 ديدگاه)

    رم ۱۵۰۰ زیباترین طراحی و بخصوص کابین رو داره .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Saman

    ۱۴ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (181 ديدگاه)

    امریکائیها عجب ماشینهائی می سازن شگفت آوره. بهترین پیکاپ و بهترین suv امریکائی هستن از دید موتور ترند. کوروت هم که کولاک کرده واقعن بهترین شایسته خودرو سازان امریکائیست :-)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. امیر

    ۱۴ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    ازین بهتر نداریم دیگه
    همچی تمامه
    زیبا – لوکس – راحت – جادار – ارزان (نسبت به رقبا) – شتابشم ک دیگه حرفی برای گفتن نمیزاره
    با هیچ ماشینی نمیتونم عوضش کنم
    عالیه!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. samurai

    ۱۴ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (541 ديدگاه)

    پیکاپ سال ایران !
    پراید هوی دیوتی رپتور الکانتارا ……. بدون زه درب بوق باتری همراه با تایرهای چوبی درشکه :((((((((((((((((((((((())))))))))))))))))))
    اینو یادم رفت :
    ثبت نام 97 تحویل 1404 اگه زنده بودی اگه نبودی مصادره و واریز به خزانه…………………مرگ بر اتیوپی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. رها

    ۱۴ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (87 ديدگاه)

    یعنی واقعا اگه اونجا بودم فقط میتونستم بگم
    من و این همه خوشبختی محاله ….
    بقول دوستمون جمع سلاطین . مگه میشه بین اینها انتخاب کرد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. میلاد

    ۱۵ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    هرکس رم رو انتخاب کرده رم پرست بوده
    اخه چطور میتونن جمس رو کنار بزارن و رم انتخاب کنن واقعا به نظر من جمس خیلی سر تر و بهتره و امکانات بهتری داره و از نظر راحتی و زیبایی و سایز و همه چیزم نظیر نداره و به اینم اشاره کنم تریم های بیشتری برای ارایه توی جمس وجود داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mamuty

      ۱۸ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اولا خب اشکال رم پرست بودن چیه؟ دوما خیلی سر تره یعنی دوبرابر شتابش بیشتره؟ قیمتش نصف اینه؟ مصرف بنزینش کمتره؟ قدرتش 1000 اسب بخاره؟ این سر تر بودنش از کجا میاد؟ از نظر راحتی بهتره … مگه با هر دو ماشین رانندگی کردی؟ بعدشم برای وانت نیسان بیشترین تریم و زنگوله و برچسب وجود داره دلیل نمیشه که وانت نیسان آبی از جمس بهتر باشه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  15. Giloffroad

    ۲۴ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ای کاش این رم ۱۵۰۰ رو داشتم باهاش آفرود میرفتم
    حیف که ژن برتر نیستیم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا