انتخاب پیکاپ سال 2019 موتورترند

به آخرین بخش از سری رقابت‌های انتخاب خودروهای سال 2019 موتورترند رسیدیم که به انتخاب پیکاپ یا تراک سال اختصاص دارد. برای سال 2019، سه شرکت از چهار سازندهٔ بزرگ پیکاپ در آمریکا یعنی شورلت، دوج و جی‌ام‌سی پیکاپ‌های فول سایز خود را به‌طور قابل‌توجهی نوسازی کرده‌اند. از قوای محرکهٔ هیبریدی خفیف گرفته تا درب بار چندمنظوره و پکیج‌های لوکس، رقابت تراک سال 2019 پُر از تکنولوژی‌های جدید است. برای این رقابت سخت و جذاب، دوج پنج نمونهٔ مختلف از رم 1500، شورلت سه نمونه از سیلورادو و جی‌ام‌سی دو مدل از سی‌یرا را فرستاده‌اند. البته پرفروش‌ترین پیکاپ آمریکا یعنی فورد F150 هم در رقابت حضور دارد اما این بار با اولین پیشرانهٔ دیزلی خود پای به میدان نبرد گذاشته است؛ بنابراین با حضور یازده پیکاپ در رقابت امسال، داوران و آزمایش‌کنندگان کاری سخت‌تر از همیشه را پیش رو داشتند.

شرکت‌کنندگان رقابت پیکاپ سال 2019 موتورترند

  • شورلت سیلورادو
  • فورد F150 دیزلی
  • جی‌ام‌سی سی‌یرا
  • دوج رم 1500

هرچند این رقابت بسیار بزرگی است اما هیچ‌کدام از خودروسازان نسخهٔ پایهٔ پیکاپ‌های خود را برای آزمایش ارسال نکرده‌اند. به همین دلیل، رقابت امسال با گروهی از پیکاپ‌های لوکس و سطح بالا برگزار شده که میانگین قیمتی آن‌ها حدود 60 هزار دلار است. ارزان‌ترین عضو گروه، رم 1500 تیپ Big Horn هشت سیلندر 4×2 با قیمت 46,240 دلار است درحالی‌که رم 1500 تیپ Long Horn دو دیفرانسیل با قیمت 68,385 دلار نیز گران‌ترین پیکاپ حاضر در رقابت امسال محسوب می‌شود. البته بخشی از این برچسب قیمتی سنگین رم 1500 به خاطر تکنولوژی‌های جدید مثل سیستم هیبریدی خفیف eTorque است. فیات-کرایسلر اولین خودروسازی است که سیستم هیبریدی خفیف 48 ولت را در یک پیکاپ در آمریکای شمالی ارائه کرده است. در این رقابت، سیستم eTorque در هردو موتور 3.6 لیتری V6 پایه و 5.7 لیتری V8 مورد آزمایش قرار گرفت. همچنین پیشرانهٔ 5.7 لیتری V8 بدون سیستم eTorque هم در رقابت حضور داشت.

اما نسخه‌های آفرود پیکاپ‌ها نیز حضور قدرتمندی در رقابت امسال داشتند. شورلت سیلورادو Trail Boss با ظاهر عصبانی و کمک‌فنرهای آفرود رانچو، رقیب سرسختی برای رم 1500 ربل با قفل دیفرانسیل عقب و پکیج آفرود محسوب می‌شود. علاوه بر این، جی‌ام‌سی سی‌یرا AT4 هم با افزایش پنج سانتیمتری ارتفاع تعلیق و گیربکس کمکی دو سرعته، برای دیگران خط‌ونشان می‌کشد. هردو نسخهٔ سی‌یرا اما به پیشرانهٔ یکسان 6.2 لیتری V8 به همراه گیربکس 10 سرعته مجهز بودند درحالی‌که در سینهٔ دو مدل سیلورادو Trail Boss و RST پیشرانهٔ 5.3 لیتری V8 با گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک قرار داشت. لوکس‌ترین مدل سیلورادو یعنی High Country هم از قوای محرکهٔ مشابه سی‌یرا استفاده می‌کرد.

در سمت دیگری از میدان، مدافع عنوان قهرمانی کامیون سال با اولین پیشرانهٔ دیزلی خود به میدان بازگشته است. فورد F150 از موتور 3 لیتری V6 دیزلی با 250 اسب بخار قدرت و 595 نیوتن متر گشتاور بهره می‌برد که این نیرو از طریق گیربکس 10 سرعتهٔ ساخت مشترک فورد و جنرال موتورز انتقال پیدا می‌کند. این F150 دیزلی به‌عنوان یک پیکاپ سبک، با ظرفیت بکسل 5170 کیلوگرم، بیشترین ظرفیت کشش را در بین شرکت‌کنندگان رقابت انتخاب پیکاپ امسال دارد. بدین ترتیب، تمامی شرکت‌کنندگان آمادهٔ آغاز رقابتی سخت و نفس‌گیر شدند. تریلرها متصل شدند و پیکاپ‌ها در مسیرهای مختلفی شامل بزرگراه‌ها، جاده‌های پرپیچ‌وخم و ارتفاع‌های بالا و پایین مورد آزمایش قرار گرفتند. امسال رقابت بسیار شدید و نزدیک بود اما پس از پیمودن بیش از 1200 کیلومتر با هر پیکاپ و صرف یک هفته با ابزارآلات سنجش، تنها یک خودرو می‌تواند به‌عنوان پیکاپ سال 2019 موتورترند دست پیدا کند که آن دوج رم 1500 است.

دوج رم 1500، پیکاپ سال 2019 موتورترند

آمریکایی‌ها بیش از وسیلهٔ نقلیهٔ دیگری از پیکاپ استفاده می‌کنند. مثلاً در طول هفته از پیکاپ خود مثل یک خودروی سدان استفاده می‌کنند و درعین‌حال با آن به حمل مصالح ساختمانی می‌پردازند، قایق و جت اسکی‌ها را تا ساحل یدک می‌کشند و حتی با پیکاپ به آفرود می‌روند؛ بنابراین تعجبی ندارد که سال گذشته 2.8 میلیون پیکاپ در آمریکا به فروش رسیده است. پرفروش‌ترین پیکاپ در ایالات‌متحده طی چهل سال گذشته فورد سری F بوده است؛ اما بعد از انتخاب پیکاپ سال 2019 دلیلی وجود ندارد خریداران به فورد وفادار بمانند زیرا دوج رم 1500 مدل 2019 به نیازهای متنوع این کلاس بهتر از هر پیکاپ دیگری پاسخ داده است. نسل پنجم رم 1500 جدیدترین جهش تکاملی در منبع اصلی درآمد گروه خودروسازی فیات-کرایسلر محسوب می‌شود. جدیدترین نسخهٔ این خودرو با تنوع، ظرفیت، راحتی و ارزشی بیشتر از همیشه، بیش از هر پیکاپ دیگری نیازهای یک خریدار پیکاپ در قرن 21 را فراهم کرده است.

کابین رم با استفاده از چوب و چرم در تمامی تیپ‌ها بسیار لوکس است که این ویژگی بشدت آزمایش‌کنندگان را تحت تأثیر قرار داد. در اینجا توجه به جزئیات عالی صورت گرفته و همه‌چیز از چرم و چوب گرفته تا فلز و دوخت با دقت کار شده است تا جایی که به گفتهٔ یکی آزمایش‌کنندگان، کادیلاک می‌تواند طراحی کابین را از رم یاد بگیرد! همچنین برای اولین بار در دنیای پیکاپ‌ها، در تیپ‌های بالایی رم 1500، صندلی‌های عقب به گرم‌کن و سردکن مجهز شده‌اند. به این دلایل، یکی آزمایش‌کنندگان معتقد است که کابین رم فقط برای یک پیکاپ مناسب نیست بلکه حتی خودروهای لوکس هم می‌توانند چنین کابینی داشته باشند.

رم جدید روی پلت‌فرم جدیدی از جنس فولاد با مقاومت بالا ساخته شده که 10 سانتیمتر کشیده‌تر و حدود 17 درصد سبک‌تر از شاسی قبلی است. همچنین هرچند هنوز هم اکثر قسمت‌های بدنه از فولاد ساخته شده‌اند اما با استفاده از آلومینیوم در ساختار رم، وزن آن به‌طورکلی حدود 90 کیلوگرم کاهش یافته است. در این نسل از رم نیز مانند نسل قبلی، در عقب بجای فنرهای شمش، از کمک‌فنرهای پیچشی استفاده شده که هرچند کمی از ظرفیت بار و بکسل را قربانی می‌کند اما در عوض کیفیت سواری آن افزایش پیدا کرده است. به گفتهٔ یکی آزمایش‌کنندگان، استفاده از کمک‌فنرهای پیچشی در تعلیق عقب رم، از تمامی پیکاپ‌های جنرال موتورز سواری بهتری را ارائه کرده است. همچنین امکان سفارش تعلیق بادی هم برای این پیکاپ وجود دارد که بهترین ترکیب از کیفیت سواری و عملکرد را ارائه می‌کند.

در نسل جدید رم با وجود رژیم لاغری، حداکثر ظرفیت بار به 1050 کیلوگرم و حداکثر ظرفیت بکسل آن به 5.8 تن افزایش پیدا کرده که از تمامی پیکاپ‌های نیم ‌تن شورلت، جی‌ام‌سی، نیسان و تویوتا بیشتر است. تغییرات زیر کاپوت رم 2019 اما حتی قابل‌توجه‌تر هستند زیرا به‌منظور بهبود مصرف سوخت، برای اولین بار پیشرانه‌ها به سیستم هیبریدی خفیف eTorque مجهز شده‌اند. این سیستم شامل یک استارت-ژنراتور و یک پکیج باطری کوچک 0.43 کیلووات ساعتی می‌شود که در دیوارهٔ پشت کابین قرار گرفته است. eTorque در پیشرانهٔ پایهٔ 3.6 لیتری V6 با 305 اسب بخار قدرت و 365 نیوتن متر گشتاور به‌صورت استاندارد ارائه می‌شود و برای موتور 5.7 لیتری V8 با 395 اسب بخار قدرت و 555 نیوتن متر گشتاور هم قابل سفارش است. رم به‌صورت استاندارد با گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک و سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل عقب عرضه می‌شود اما امکان سفارش سیستم دو دیفرانسیل و دیفرانسیل لغزش محدود قفل شوندهٔ عقب هم برای آن وجود دارد.

هیچ بخشی برای خودروسازان آمریکایی مهم‌تر و رقابتی‌تر از بخش پیکاپ‌های نیم ‌تن نیست. این پیکاپ‌ها نماد برند خود هستند و توسط میلیون‌ها نفر خریداری، رانده و دوست داشته می‌شوند. این‌های خودروهای قابل‌اعتمادی هستند که ستون فقرات خانواده‌های آمریکایی را تشکیل می‌دهند؛ بنابراین پیکاپ‌های آمریکایی باید توانایی‌های متنوعی داشته باشند اما رم 1500 دقیقاً به هدف زده است. در این کلاس هیچ پیکاپی از لحاظ تعادل، کارایی، ارزش و کیفیت بهتر از رم نیست. این خودرو درعین‌حالی که سبک سنتی خود را حفظ کرده، مدرن‌تر شده است. این پیکاپ سال 2019 موتورترند است.

 

مشخصات فنی مدل‌های مختلف دوج رم 1500

Rebel 4×4

Big Horn 4×4

پیشرانه 5.7 لیتری V8 3.6 لیتری V6
تنفس طبیعی طبیعی
قدرت 395 اسب بخار 305 اسب بخار
گشتاور 555 نیوتن متر 365 نیوتن متر
گیربکس 8 سرعته اتوماتیک 8 سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
طول 5.81 متر 5.81 متر
فاصلهٔ محوری 3.56 متر 3.56 متر
وزن خالص 2528 کیلوگرم 2475 کیلوگرم
توزیع وزن 58 به 42 جلو/عقب 55 به 45 جلو/عقب
ظرفیت سرنشین 5 نفر 5 نفر
ظرفیت بار 690 کیلوگرم 655 کیلوگرم
ظرفیت کشش 5160 کیلوگرم 3380 کیلوگرم
شتاب صفرتا 96 6.4 ثانیه 8.5 ثانیه
مسافت 400 متر 14.9 ثانیه 16.5 ثانیه
ظرفیت باک 125 لیتر 87 لیتر
مصرف سوخت 13.8 لیتر (ترکیبی) 10.7 لیتر (ترکیبی)
قیمت پایه 46,390 دلار 43,590 دلار
قیمت تست‌شده 55,400 دلار 55,485 دلار

 

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

16 دیدگاه

  1. me84
    سوابق: (1176 دیدگاه) ,

    .
    آفرین به این انتخاب واقعا.
    فقط مصرف سوختشو نگاه کنین؟ با اون هیبت؟

    پاسخ
  2. Mohammad
    سوابق: (802 دیدگاه) ,

    تبریک تا اینجا دو برنده از گروه کرایسلر رو داشتیم
    و تبریک اصلی به دوستانی که از این ماشین و کلا از ماشین های امریکایی بد میگفتن
    و تبریک خاص به اون کسایی که این ماشین غیر قابل اعتماد ترین انتخاب کرده بودن ( با چه عقلی نمیدونم )
    و فروشش رو نگاه بکنید سالی نیم میلیون میفروشه

    پاسخ
  3. رضا
    سوابق: (83 دیدگاه) ,

    ماشاالله پیکاب های آمریکایی تبریک

    پاسخ
  4. Mohammad
    سوابق: (802 دیدگاه) ,

    اما اگه من بخوام بخرم جی ام سی رو میخرم به نظر من زیبا تره

    پاسخ
  5. حمیدرضا
    سوابق: (1851 دیدگاه) ,

    جالبه قیمت مدل های تست شده خیلی با هم متفاوت نیست
    به شخصه بیگ هورن رو ترجیح میدم به ربل به نظرم چهره جذاب تری داره
    الان اسنا که غول خودروهای کشور ما هست در پهنا از مدل های فول سایز امریکایی یکم کوچیک تره حال شما مدل های فوق وظیفه و وظیفه سنگین رو حساب کنید که چقدر غول پیکرن
    یه جایی من قبلا نوشته بودم امریکایی ها بیشتر با پیکاپ های نو بیشتر یدک میکشن و باهاش بار نمی برن کلی دیسلایک خوردم خوشحالم که اینجا حرف من تا حدی تایید شد
    بازم دلیل اونهمه تراک خریدن در طول سال برای من علامت سوال مونده چرا انقدر برای این سبک خودرو سواری پول خرج می کنن

    پاسخ
    1. Mad.z.Max
      سوابق: (23 دیدگاه) ,

      منظور از فول وظیفه و وظیفه سنگین، همون Super duty و Heavy duty بود؟ : )
      اولین بار بود ترجمه این الفاظ به این شکل دیدم 🙂

      پاسخ
    2. Mohammad
      سوابق: (802 دیدگاه) ,

      خوب بزار حمید رضا جواب شمارو من بدم
      ۱ نرمی و راحتی یه سدان رو داره
      ۲ باکیفیت و مقاوم هست برای همین کمترین هزینه نگهداری رو داره
      ۳ جادار هست و فضای بار زیادی میده بهت
      ۴ به معنی کامل اسپورت هست مثلا صفر تا صد در ۶ ثانیه اونم برای ۲.۵ تن یا از لحاظ افرود چیزی کم نداره
      ۵ خیلی با کلاس هستش 😎
      ۶ قیمت خیلی مناسب داره ۵۰ هزار تا قیمت یه سدان اروپایی هست
      ۷ دلای خیلی زیاد دیگه که نمیشه همشو گفت

      پاسخ
  6. ahmadreza
    سوابق: (9 دیدگاه) ,

    ببخشید دوستان سوالی داشتم فورد f150 سال2019 چه تاریخی ازش رونمایی میشه ؟

    پاسخ
  7. Elmiraj
    سوابق: (246 دیدگاه) ,

    با وجود طراحی و عملکرد بسیار عالی ، فروش بسیار بالاتر از نسل قبل و همچنین بازخوردهای مثبت از طرف خریداران ، از قبل هم انتظار می رفت امسال داج رم ۱۵۰۰ پیکاپ سال موتور ترند بشه .
    .
    .
    همه پیکاپ های آمریکایی بی نظیر و فوق‌العاده اند ، اما فورد F150 رپتور در بینشون حکم سلطان رو داره……….

    پاسخ
  8. Ferrari
    سوابق: (1175 دیدگاه) ,

    رم ۱۵۰۰ زیباترین طراحی و بخصوص کابین رو داره .

    پاسخ
  9. Saman
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    امریکائیها عجب ماشینهائی می سازن شگفت آوره. بهترین پیکاپ و بهترین suv امریکائی هستن از دید موتور ترند. کوروت هم که کولاک کرده واقعن بهترین شایسته خودرو سازان امریکائیست 🙂

    پاسخ
  10. امیر
    سوابق: (357 دیدگاه) ,

    ازین بهتر نداریم دیگه
    همچی تمامه
    زیبا – لوکس – راحت – جادار – ارزان (نسبت به رقبا) – شتابشم ک دیگه حرفی برای گفتن نمیزاره
    با هیچ ماشینی نمیتونم عوضش کنم
    عالیه!!!

    پاسخ
  11. samurai
    سوابق: (128 دیدگاه) ,

    پیکاپ سال ایران !
    پراید هوی دیوتی رپتور الکانتارا ……. بدون زه درب بوق باتری همراه با تایرهای چوبی درشکه :((((((((((((((((((((((())))))))))))))))))))
    اینو یادم رفت :
    ثبت نام 97 تحویل 1404 اگه زنده بودی اگه نبودی مصادره و واریز به خزانه…………………مرگ بر اتیوپی

    پاسخ
  12. رها
    سوابق: (14 دیدگاه) ,

    یعنی واقعا اگه اونجا بودم فقط میتونستم بگم
    من و این همه خوشبختی محاله ….
    بقول دوستمون جمع سلاطین . مگه میشه بین اینها انتخاب کرد.

    پاسخ
  13. میلاد
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    هرکس رم رو انتخاب کرده رم پرست بوده
    اخه چطور میتونن جمس رو کنار بزارن و رم انتخاب کنن واقعا به نظر من جمس خیلی سر تر و بهتره و امکانات بهتری داره و از نظر راحتی و زیبایی و سایز و همه چیزم نظیر نداره و به اینم اشاره کنم تریم های بیشتری برای ارایه توی جمس وجود داره

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.