معرفی برترین پیشرانه‌های تاریخ

جمع‌آوری این لیست کار سختی بوده است. فاکتورهای متعددی می‌توانستند در شکل‌گیری چنین لیستی دخیل باشند: اهمیت تاریخی، پرفورمنس دوران خود، قابلیت اطمینان و یا حتی میزان فروش و مدت تولید؛ اما در نهایت ما تمامی این فاکتورها را حساب کرده و به پیشرانه‌هایی رسیدیم که در کل بهترین عملکرد را داشته‌اند. شاید شما پیشرانه‌های دیگری را نیز شایسته‌ی حضور در این لیست بدانید که ما نیز از نظرات شما استقبال کرده و تقاضا می‌کنیم آن‌ها را با ما در میان بگذارید.

  • 6 سیلندر تخت پورشه


پیشرانه‌ی 6 سیلندر هوا خنک پورشه در سال 1964 به جهانیان معرفی شد. این پیشرانه که از طراحی پیستون مخالف پیشرانه‌ی بوکسوری استفاده کرده بود در حقیقت ایده‌ی پیشرانه‌ی بیتل اولیه را با خود به همراه داشت ولی پرفورمنس آن بسیار بالاتر بود. این قلب آهنین قدرت 130 اسب بخاری داشته اما پورشه با استفاده از توربوشارژرها و تبدیل کردن آن به نمونه‌ای آب‌خنک توانست قدرت بیش از 400 اسب بخاری را نیز از آن بگیرد.

  • 8 سیلندر سرتخت فورد


فورد مدل T اولین خودروی دنیا نبوده اما به عنوان اولین خودروی تولیدی برای توده‌ی مردم شناخته می‌شود. به‌طور مشابه، پیشرانه‌ی 8 سیلندر سرتخت فورد نیز اولین نمونه‌ی 8 سیلندر دنیا نبوده اما اولین نیروگاهی است که دسترسی توده‌ی مردم به خودروهای 8 سیلندر با قیمت مناسب را میسر ساخت. نام سرتخت از آرایش سوپاپ‌ها و بلوک پیشرانه گرفته شده است. البته این بهترین و کاراترین طراحی برای پیشرانه‌ی فورد نبوده اما سادگی آن باعث کاهش هزینه‌ها شده بود. همچنین هات رودرها برای بیش از 20 سال از چنین پیشرانه‌ای استفاده کرده‌اند.

  • 8 سیلندر خطی دوسنبورگ


اگر دوسنبورگ تلاش نمی‌کرد خودروهای گران‌تر خود را هم‌زمان با ورود آمریکا به رکود بزرگ بفروشد حالا می‌توانستیم بیشتر درباره‌ی این پیشرانه صحبت کنیم چراکه آمار تولید و فروش آن بالا می‌رفت. متأسفانه این کمپانی در سال 1937 به محاق رفت ولی پیش از آن پیشرانه‌ی 8 سیلندر 6.9 لیتری با قدرت 265 اسب بخار را ساخت. نسخه‌ی سوپرشارژردار این پیشرانه قدرت 320 اسبی داشته است. دو خودرویی که برای کرالک گیبل و گری کوپر ساخته شدند قدرت 400 اسب بخاری داشتند.

  • 8 سیلندر بلوک کوچک شورولت


در سال 1955 شورولت نیم‌نگاهی به کتابچه‌ی 8 سیلندر فورد داشت و سپس خود دست‌به‌کار شد. 8 سیلندر بلوک کوچک اولیه به عنوان یکی از بادوام‌ترین و کاراترین پیشرانه‌های 8 سیلندر شناخته شده و در خودروهای بسیار متنوع جنرال موتورز بکار رفته است. قدرت این پیشرانه‌ی 4.3 لیتری 160 اسب بخار بود اما در ادامه حجم آن به 6.5 لیتر و قدرتش به 330 اسب بخار رسید. جنرال موتورز در سال 2011 تولید یک‌صد میلیون پیشرانه‌ی 8 سیلندر بلوک کوچک را جشن گرفت.

  • 8 سیلندر روور


این پیشرانه زندگی خود را به عنوان پیشرانه‌ی 215 بیوک شروع کرد. این قلب آهنین کوچک و سبک بود و قدرت معقولی داشت. البته مشکلاتی در بخش خنک‌کنندگی و روغن‌کاری آن وجود داشت. یکی از مدیران روور در آمریکا به ارزش‌های این پیشرانه پی برد و حقوق معنوی مربوط به آن به دست آورد. روور سپس یکی از مهندسان بیوک را برای کمک به بهبود وضعیت این پیشرانه استخدام کرد. پیشرانه‌ی 8 سیلندر روور از سال 1967 تا 2006 تولید شده و نیروبخش خودروهای نمادین زیادی همچون رنجروور، MBG GT، روور SD1، TVR، لندروور دیفندر و دیسکاوری بوده است. از این پیشرانه به عنوان 8 سیلندر بلوک کوچک شورولت بریتانیایی‌ها نام می‌برند.

  • 6BT کامینز


دلیل حضور این پیشرانه در لیست ما نیرو بخشیدن به محصولات داج بوده است. این پیشرانه در حقیقت پیشرانه‌ای کشاورزی بوده و بنابراین کاملاً آماده‌ی کاره‌ای خشن و سخت بوده و از نظر قابلیت اطمینان برای مالکان پیکاپ ها گزینه‌ای مناسب محسوب شده است. به این ترتیب داج نگرانی‌ای درباره‌ی رفاه و آرامش پیکاپ های بزرگ دهه 80 و 90 میلادی نداشته و با نصب یک توربوشارژر شاهد قدرت 400 اسب بخاری آن بوده‌ایم. این پیشرانه با کمترین میزان نگهداری طول عمر 563000 کیلومتری داشته است.

  • 4 سیلندر تخت فولکس‌واگن

صرف‌نظر از علاقه یا عدم علاقه به بیتل باید گفت پیشرانه‌ی 4 سیلندر تخت و هوا خنک فولکس‌واگن بیش از 70 سال در خط تولید بوده است. چیزی بین 20 تا 30 میلیون نمونه از این پیشرانه‌ها بین سال‌های 1936 تا 2006 ساخته شده است. اگر کنترل کارخانه‌ی فولکس‌واگن از آمریکایی‌ها به بریتانیایی‌ها داده نمی‌شد این اتفاق رخ نمی‌داد. همچنین اگر یک بمب عمل نکرده از کارخانه منتقل نمی‌شد شاهد تولید چنین پیشرانه‌ای نبودیم. ژرمن‌ها نیازمند کار و ارتش بریتانیا هم نیازمند خودرو بود بنابراین به دستور تولید 20 هزار دستگاه بیتل به فولکس داده شد.

  • 6 سیلندر خطی جگوار XK


این پیشرانه که پایه‌گذار موفقیت جگوار بوده زاده‌ی جنگ جهانی دوم است. این اسطوره حاصل تفکرات سر ویلیام لیونز و ویلیان هاینز بوده است. عملکرد این پیشرانه زمانی آشکار شد که جگوار 5 پیروزی لمانز را با خودروهای مجهز به این پیشرانه به دست آورد. این پیشرانه که در ای تایپ نمادین هم بکار رفته تا سال 1992 در خط تولید حضور داشت.

  • 6 سیلندر خطی ب ام و


دیگر پیشرانه‌ی مهمی که پس از جنگ جهانی دوم تولید شده 6 سیلندر خطی ب ام و می‌باشد. این خودروساز در سال 1968 آماده‌ی اضافه کردن 2 سیلندر به پیشرانه‌ی 4 سیلندر 2 لیتری موفق خود شد. قلب آهنین 6 سیلندر خطی این برند در برهه‌ای که همه‌ی خودروسازان از آرایش V شکل استفاده می‌کردند به حالت خطی وفادار ماند و نرمی زیادی داشت. ب ام و از آن زمان تاکنون نسخه‌های متنوعی از این پیشرانه را ساخته است. از خودروی مسابقه‌ای M1 M88 گرفته تا اولین نمونه‌های M5 و M3 E46 از این پیشرانه استفاده کرده‌اند. ب ام و تا به امروز از این پیشرانه استفاده می‌کند.

  • V8 لکسس

زمانی که لکسس LS 400 معرفی شد همگان شاهد رقیبی سرسخت برای برندهای لوکس آلمانی بودند. یکی از جنبه‌های مهم این خودرو پیشرانه‌ای 8 سیلندر V شکلی بود که از تمامی پیشرفت‌های مهندسی و فنی مهندسان ژاپنی برخوردار بود. این پیشرانه به حدی نرم بود که می‌توانستید یک لیوان آب را روی کاپوت خودرو قرار داده و حتی در صورت نزدیک کردن دور پیشرانه به ردلاین یک قطره آب بیرون نریزد! تویوتا به ارزش‌های این پیشرانه پی برد و از آن در محصولات متنوع خود اعم از پیکاپ ها، خودروهای اسپورت، شاسی بلندها و سدان ها استفاده کرد.

  • CVCC هوندا

در سال 1975، شرکت‌هایی که محصولات خود را برای بازار آمریکا می‌ساختند فهمیدند باید با استانداردهای مصرف سوخت سخت‌گیرانه‌تری روبرو شوند. جنرال موتورز قبلاً روی مبدل‌های کاتالیتیک کار کرده بود و هوندا نیز تکنولوژی جدید CVCC را معرفی کرد که ظرفیت‌های بالایی دارد. سوئیشیرو هوندا در آن زمان رفتارهای متکبرانه‌ی مدیرعامل جنرال موتورز را تحمل نمی‌کرد و بنابراین هوندا که ایمپالای مجهز به پیشرانه‌ی 8 سیلندر 5.7 لیتری را دست‌خوش تغییراتی کرده و سیستم CVCC را برای پیشرانه‌ی 8 سیلندر این خودرو ساخت و سپس آن را دوباره برای تست‌های مصرف سوخت به آمریکا فرستاد. این خودرو بدون افت قدرت توانست استانداردهای آلایندگی را پاس کند.

CVCC مخفف احتراق کنترل شده‌ی ترکیبی ورتکس بوده و در واقع جد سیستم VTEC محسوب می‌شود، سیستمی که به هوندا آکورد کمک کرد اولین تأییدیه‌ی خودروی بسیار کم آلاینده‌ی کالیفرنیا را کسب کند.

  • سری B هوندا

درحالی‌که تمرکز سیستم CVCC روی کاهش آلایندگی بوده اما اولین پیشرانه‌ی VTEC هوندا موردعلاقه‌ی طرفداران و تیونرها بود. این پیشرانه از قابلیت اطمینان بالا و مصرف سوخت کمی برخوردار بود و هزینه‌های نگهداری کمی داشت. VTEC مخفف کنترل الکترونیکی و زمان‌بندی سوپاپ متغیر است که در واقع باعث مصرف سوخت کمتر در دورهای پایین و پرفورمنس بهتر در دورهای بالاتر می‌شود. سری B هوندا اولین پیشرانه‌ی تولیدی انبوهی است که به ازای هر لیتر قدرت 100 اسب بخاری تولید می‌کند.

  • همی استریت موپار

این پیشرانه در دل مسابقات ناسکار متولد شده است. در طراحی همی استریت از محفظه‌های احتراق نیم‌کره‌ای استفاده شده تا به این ترتیب از سوپاپ‌های بزرگ‌تری استفاده شود و البته از قوانین نیز تخطی نگردد. این پیشرانه تا سال 1971 تولید شد هرچند ایده‌ی اصلی آن اولین بار در پیشرانه‌ی کرایسلر فایر پاور دهه‌ی 50 میلادی بکار رفته بود.

  • V12 کلمبوی فراری

گیااکنیو کلمبو پیشرانه‌هایی را نیز برای آلفارومئو طراحی کرده اما فراری از پیشرانه‌ی 8 سیلندر خطی فیات در اولین خودروی خود استفاده کرده است. اولین پیشرانه‌ی خود فراری از نوع V12 بوده که طراحی آن را کلمبو بر عهده داشته است. اولین مدل این پیشرانه به منظور حضور قانونی در مسابقات فرمول 1 از حجم 1.5 لیتری برخوردار بوده و فراری با آن در اولین سال مسابقات 6 پیروزی را کسب کرده است. در نهایت حجم این پیشرانه 12 سیلندر به 4.9 لیتر رسید و در مدل 250 GTO بکار رفت. اگر صدای غرش فوق‌العاده‌ی این پیشرانه شنیده باشید قطعاً به خاطر همین صدا هم که شده آن را شایسته‌ی حضور در لیست ما خواهید دانست.

  • اکوبوست فورد


این پیشرانه تمامی شاخصه‌های لازم برای کلاسیک بودن را داراست. پیکاپ سازان معمولاً از توربو دوری می‌کردند اما فورد از پیشرانه‌ی 6 سیلندر توربوی خود در پیکاپ هایش به ویژه رپتور استفاده کرد. این پیشرانه به حدی منعطف بوده که می‌توان آن را روی یک خودروی اسپورت یا یک شاسی‌بلند سوار کرد. شاید عمر پیشرانه‌های 8 سیلندر به شماره افتاده باشد اما اکوبوست جایگزینی ایده آل برای آن‌ها محسوب می‌شود.

در طرف دیگر پیشرانه‌ی 3 سیلندر 1 لیتری اکوبوست قرار دارد که جوایز متعددی را برای سواری هیجان‌انگیز و مصرف سوخت بسیار مناسب دریافت کرده است.

  • 8 سیلندر 3.9 لیتری فراری


شاهکار توئین توربوی فراری قبلاً دو بار جایزه‌ی پیشرانه‌ی سال را دریافت کرده و همین امر نشان‌دهنده‌ی کار استادانه‌ی فراری در ایجاد توازن بین حفظ شخصیت ویژه و ایجاد پرفورمنس فوق‌العاده می‌باشد. کافی است که پدال گاز را فشار دهید تا تیز بودن پیشرانه در دورهای پایین را مشاهده کنید.

منبع: carbuzz

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

30 دیدگاه

  1. Sajjad
    سوابق: (1520 دیدگاه) ,

    انجین برتر فقط پژو 405، با حجم و قدرت بسیار اندک مصرفی در حد یه پیشرانه شیش سیلندر حجیم داره (واشر زدنش بماند)

    پاسخ
    1. MOHAMMAD.DEMON
      سوابق: (138 دیدگاه) ,

      می‌خوام نظر سنجی بزارم
      اگه قرار بود خط تولید بزنید و همه چی داشتید
      به غیر انجین
      از کدوم نوع انجین استفاده می‌کردید
      انجین آمریکایی حجم بالا سوپر شارژ یا تنفس طبیعی لایک 👍
      انجین اروپایی حجم کم توربو شارژ یا توئین توربو دیس لایک 👎

      پاسخ
    2. Reza.M
      سوابق: (198 دیدگاه) ,

      پس موتور 2jz تویوتا کجاسسس:/

      پاسخ
  2. Ferrari
    سوابق: (1340 دیدگاه) ,

    پیشرانه هشت سیلندر تویین توربو فراری ۴ بار عنوان برترین پیشرانه رو دریافت کرده.

    پاسخ
  3. کوروش
    سوابق: (1061 دیدگاه) ,

    برترین پیشرانه در این لیست بنظرم شش خطی بی ام و است اصلا انگار از روز اول این پیشرانه برای ایینده ساخته شده بود از نظر فنی و عملکرد هم فوقالعاده انعطاف پذیر و پر بازده بوده پیشرانه بعدی سری B هوندا که سالهاست استاندارد پاشش سوخت را به خودرو های جدید اورده و پیشرانه بعدی لیتل بلاک که جز پر استفاده ترین پیشرانه خودرو ها در جهان بوده و‌ هنوز هم با قیمت پایین می شه از بازار تهیه اش کرد

    پاسخ
    1. MOHAMMAD.DEMON
      سوابق: (138 دیدگاه) ,

      داداش شما از پایین خوندی به بالا
      پر فروش ترین انجین دنیا انجین بلوک کوچیک شورلت هست
      و همین انجین ۷۰ سال داره روی محصولات مختلف شورلت و جی ام بدون کوچیک ترین مشکلی کار میکنه
      پرفورمنس هم که جای خود داره بحثش

      پاسخ
      1. کوروش
        سوابق: (1061 دیدگاه) ,

        رده بندی نداره ،با این حال شش سیلندر خطی بیمر کاملا برتره هنوز هم در عملکرد بی نظیره مشابه لیتل بلاک باید ۱۲ لیتری بود تا کارایی موتور بی ام و را داشت

        پاسخ
        1. Car lover
          سوابق: (328 دیدگاه) ,

          لیتل رو برای این موضوعات بکار نمیبرند
          اسمال بلاک واژه صحیح تری است

  4. حمیدرضا
    سوابق: (2289 دیدگاه) ,

    خیلی جالب بود خصوصا موتور هشت سیلندر فورد مدل تی

    پاسخ
  5. L-H-P-TT
    سوابق: (87 دیدگاه) ,

    تو فقط کامینز رو ببین ….
    500 هزار کیلومتر با کمترین نگهداری ، والا من که نمیدونم چی بگم ….
    ایم مطلب یکی از بهترین های پدال بود ، دمت گرم پدال❤❤❤❤

    پاسخ
  6. Archi KHAN
    سوابق: (2004 دیدگاه) ,

    اول لیست & آخر لیست

    ” خودروسازی یعنی فِراری و پورشه “

    پاسخ
    1. King 918
      سوابق: (2445 دیدگاه) ,

      چطوری سالار نیستن اصلا

      پاسخ
  7. Car lover
    سوابق: (328 دیدگاه) ,

    دوازده سیلندر تخت فراری چی؟
    البته نخوندم ملاکاش چی بود برای برتری گشتم فراری نبود بیخیالش شدم
    من که این انجینو خیلی دوست دارم
    البته هفتاد سال انجین هم خیلی شاخه

    پاسخ
    1. علیx76
      سوابق: (508 دیدگاه) ,

      موتور خوب دیگه کم نداریم
      مثلا واقعا در حق جادوی ۱۲ سیلندر بیتزارینی ظلم شد
      البته ملاک این مقاله رو نمیدونم ولی موتور هایی که دوست دارم:
      V10 ب ام و M5و M6 و V8 چهار لیتری (M3 (E90
      V10 وایپر
      انجین 2JZ تویوتا و وانکل مزدا
      ۶.۷۵ لیتری بنتلی
      ۲ لیتری پژو ew10j4rs

      پاسخ
  8. ایمان
    سوابق: (1284 دیدگاه) ,

    این لیست شاید کامل نباشه ولی بیشتر خوب ها اینجا حضور دارن و در مجموع انجین ۸ سیلندر ۳.۹ لیتری فراری بهترین انجین حال حاضر دنیاست

    پاسخ
  9. JDM
    سوابق: (255 دیدگاه) ,

    به نظره من بلوک کوچیک مخصوص سری های ال اس خیلی میدرخشن.
    تو بخش دیزلی ها هم اول کاترپیلار بعد کامنز

    پاسخ
  10. فرزام
    سوابق: (9 دیدگاه) ,

    جالبه که موتور 2jz تویوتا نیستش تو این لیست

    پاسخ
  11. sina7
    سوابق: (270 دیدگاه) ,

    5.2 لیتری ده سیلندر هوراکان و آر8 هم میتونست تو لیست باشه
    در کنارش هم میشه از EF7 و tu5 نام برد
    پیشرانه هایی که مردم ایران(نه خود ایران خودرویی ها) اونارو بهترین موتورهای دنیا میدونن و دیده شده طرف با یه پرشیای تی یو 5 که قدرت بسیار زیاد 105 اسب بخاری داشته تونسته جنسیس و بنز و بی ام و رو سوسک کنه =))))

    پاسخ
    1. iman
      سوابق: (224 دیدگاه) ,

      بابا کجای کاری طرف میگه با سمند 220 تا پر کردم تازه از کیلومترم عکس گرفته

      پاسخ
  12. porschesport
    سوابق: (77 دیدگاه) ,

    جا داشت که موتور 4 سیلندر تخت پورشه هم در این لیست باشه , انجینی که پورشه 550 اسطوره ای از اون استفاده میکرد ولی به طور کلی لیست خیلی خوبیه

    پاسخ
  13. امیر
    سوابق: (1049 دیدگاه) ,

    موپار و کامینز و دوج
    عشق است!!!!

    پاسخ
  14. ehsan
    سوابق: (14 دیدگاه) ,

    پس موتور وانکل مزدا کو ؟؟؟

    پاسخ
  15. حامد
    سوابق: (170 دیدگاه) ,

    چه انتخاب های خوبی. شاید فولکس وگن VR هم اضافه میشد بهتر میشد.

    پاسخ
  16. بهنام
    سوابق: (207 دیدگاه) ,

    2j z تویوتا هم قطعا جزء پیشرانه های افسانه ای صنعت خودرو حساب میشه ولی شاید چون در تعدادی که مد نظر این مقاله بود تولید نشد در لیست نبود. پیشرانه ی برتر از نظر من 3.9 لیتری توربو فراری

    پاسخ
  17. آریا ماشین
    سوابق: (60 دیدگاه) ,

    موتور فقط آمریکایی💪

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.