چشم اندازهفته نامه

معرفی خودروهایی که دنیا را تغییر دادند… (قسمت اول)

هیچ‌چیزی همانند خودرو دنیا را تغییر نداده است.


خودرو تنها به معنی حمل افراد در فواصل کوتاه و زمان‌های کوتاه نیست. از نظر بسیاری از افراد خودرو یک آزادی است. خودرو چیزی است که خارج از خانه‌ی شما زندگی کرده و شما را هر زمان و هرجایی که بخواهید می‌برد. در اکثر موارد این خودرو می‌تواند کاملاً آرام، راحت، سریع و قابل‌اعتماد باشد. خودرو خارق‌العاده‌ترین وسیله‌ای است که انسان تا به امروز ساخته است…

اما در طول سال‌های متمادی خودروهای زیادی تولید و حذف شده‌اند. اکثر آن‌ها در مقایسه با گذشته بهبود داشته‌اند اما تنها تعداد معدودی از خودروها بهتر و البته متفاوت بوده‌اند. خودروها دنیا را تغییر داده‌اند اما همه‌ی آن‌ها این کار را انجام نداده‌اند!

تنها تعدادی از خودروها هستند که این کار را انجام داده‌اند و ما تصمیم گرفته‌ایم در دو قسمت جریان ساز ترین خودروهای تاریخ را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم. با ما همراه باشید!

  • رولزرویس سیلورگوست (۱۹۰۷)


چرا این لیست را بجای مرسدس بنز پتنت موتورواگن که به عنوان اولین خودروی تاریخ شناخته می‌شود با رولزرویس آغاز کردیم؟ از نظر ظاهری شما نمی‌توانید دنیا را پیش از آنکه به وجود بیایید تغییر دهید. از طرف دیگر بنز اصلاً برای فواصل طولانی کارایی نداشته زیرا حتی فاقد باک سوخت بوده است.

اما در مقابل سیلورگوست را داریم که اولین خودرو با قابلیت اطمینان یک محصول مدرن بوده است. این خودرو رسماً به عنوان مدل ۴۰/۵۰hp شناخته می‌شود دارای رنگ نقره‌ای بوده و خب نام آن نیز همین را نشان می‌دهد. سیلورگوست توانست ۲۷ بار از لندن به گلاسکو برود. با طی مسافتی بیشتر از ۲۴ هزار کیلومتر در جاده‌های ناهموار آن زمان، سیلورگوست حتی به مشکل هم برنخورد. از همین‌جا بود که نام رولزرویس به عنوان یکی از فوق‌العاده‌ترین کمپانی‌های تاریخ بر سر زبان‌ها افتاد.

  • فورد مدل (T (1908


از زمان معرفی اولین خودرو تا دسترسی انبوه مردم به آن ۲۲ سال طول کشید. در سال ۱۹۰۸ بود که فورد مدل T معرفی شود. سواری خودرو حتی با استانداردهای آن زمان هم عجیب بود اما هدف تولید انبوه در یک خط مونتاژ و با یک رنگ بدنه بود. این خودرو در سال ۱۹۰۸ و با قیمت معادل امروزی ۲۰ هزار دلار به فروش رسید. پس از ظهور متدهای جدید تولید قیمت فورد مدل T رفته‌رفته کاهش یافت.

پس از مدتی کوتاه و تا سال ۱۹۲۳ نیمی از همه‌ی خودروهای فروخته شده در آمریکا از نوع مدل T بودند و قیمت زیر ۳۰۰ دلار داشتند که ارزش امروزی آن حدود ۴۲۰۰ دلار می‌شود. این خودرو در ۱۲ کشور و ۴ قاره جهان و به تعداد بسیار زیادی ساخته شد و بیش از هر خودروی دیگری جهان را روی چرخ قرار داد.

  • کادیلاک تایپ ۵۳ (۱۹۱۶)


این خودرو ارزش یادآوری خاصی را ندارد. پدر این کادیلاک یعنی تایپ ۵۱ بود که از پیشرانه‌ای پیشرو یعنی اولین ۸ سیلندر تولید انبوه سود می‌برد و کادیلاک آن را تنها یک سال پیش از بازنشسته کردن تایپ ۵۱ معرفی کرده بود؛ اما تایپ ۵۳ اولین خودرویی بود که ویژگی متمایزی در آن به چشم می‌خورد.

در جایی که خودروهای قبلی از اهرم و هندل استفاده می‌کردند و پدال‌ها نیز آرایش عجیبی داشتند، کادیلاک دارای اهرم دنده و ترمزدستی بین صندلی‌های جلو بود و سه پدال کلاچ، ترمز و گاز در آن به چشم می‌خورد. میلیون‌ها نفر از این ایده پیروی کردند.

  • آستین ۷ (۱۹۲۲)


مدت تولید ۱۷ ساله و حدود ۳۰۰ هزار دستگاهی به‌خودی‌خود باعث می‌شود آستین ۷ در لیست ما قرار گیرد اما این بچه آستین به خاطر الگوی جاسازی خود در این لیست قرار گرفته است. این خودرو نشان می‌دهد که چگونه با استفاده از متریال کم و ارزان می‌توان چنین محصولی را ساخت. به همین دلیل بود که ب ام و لیسانس تولید اولین محصول خود را از آستین گرفت و نیسان نیز اگرچه این کار را انجام نداد اما از آستین ۷ به عنوان نمونه‌ای الگو در زمان ساخت اولین محصولش استفاده کرد.

آن‌ها حتی آستین را در آمریکا نیز فروختند و کمپانی آمریکن آستین مسئول این کار بود. همین خودرو باعث شد اولین پروتوتایپ جیپ به وجود آید.

  • لانچیا لامبادا (۱۹۲۲)


شاید با خود فکر کنید که سیستم تعلیق مستقل و ساختار مونوکوک به خلاقیت‌های همین چند دهه پیش مربوط می‌شود اما این‌گونه نیست. خودروی فوق‌العاده‌ی لانچیا لامبادا دارای این دو سیستم در زمانی بود که تقریباً همه‌ی خودروهای دیگر از شاسی نردبانی و فنرهای فولادی و همان تکنولوژی استفاده شده در اسب و درشکه سود می‌بردند. لامبادا همچنین از پیشرانه‌ای V شکل استفاده می‌کرد.

اما منصفانه باید گفت لامبادا دنیا را تغییر نداد ولی کار خود را به خوبی انجام داد.

  • ب ام و ۳۲۸ (۱۹۳۶)


این مواد نیستند که به‌خودی‌خود باعث جلب‌توجه می‌شوند بلکه رفتن در کوره باعث می‌شود که اجزا با یکدیگر ترکیب شوند و حاصل کار خودرویی فوق‌العاده باشد. شاید ب ام و ۳۲۸ در نگاه اول یک رودستر مرسوم باشد اما یکی از بهترین خودروهای پیش از جنگ محسوب می‌شود. نصب هوشمندانه سر سیلندر، آئرودینامیکی فوق‌العاده و توجه زیاد به کاهش وزن باعث تولید خودرویی سبک و هیجان‌انگیز شده بود. این خودرو اگرچه از پیشرانه‌ای ۲ لیتری استفاده می‌کرد اما می‌توانست به سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت دست یابد. ب ام و نیز با ساخت این خودرو به شهرتی دست یافت که هنوز که هنوز است همه آن را با لذت رانندگی می‌شناسند.

  • فولکس‌واگن تایپ ۱ (۱۹۳۸)


شما این خودرو را با نام بیتل می‌شناسید. دستور ساخت تایپ ۱ توسط هیتلر داده شد و طراحی آن نیز بر عهده فردیناند پورشه بود؛ اما تایپ ۱ با حضور در فیلم‌های هربی به اوج شهرت رسید ولی در اواخر به خاطر سواری کند و ناراحت خود شناخته می‌شد؛ اما بیتل به مثابه فورد مدل T پس از جنگ بود و تا سال ۲۰۰۳ که آخرین سال حضورش در بازار محسوب می‌شد بیش از ۲۱ میلیون دستگاه از آن ساخته شد. اگر استفاده از یک نام واحد در تمام زمان تولید همچون گلف یا کرولا را فاکتور بگیریم، تایپ ۱ را می‌توان پرفروش‌ترین خودروی تاریخ دانست.

  • ویلیز (MB (1941


بسیاری از خودروها در طول حیات خود از سایر محصولات الهام گرفته‌اند و البته هم‌اکنون نام و نشانی هم از آن‌ها باقی نمانده اما داستان مدل B نظامی ویلیز فرق می‌کند. این خودرو تنها ۴ سال تولید شد اما ماحصل آن دست یافتن جیپ به شهرتی جهانی بود. همچنین پیش از آنکه دیگران کاری بکنند این خودرو به یک نماد تبدیل شد. این خودرو برای اهداف جنگی و همچنین غیرطبیعی ساخته شده بود و حس آزادی و فراخی داشت.

تنها آمریکا توانست مدل B را بسازد و البته می‌تواند ادعای ایفای نقشی جدی در جهان را با همین خودرو داشته باشد.

  • جگوار (XK120 (1948


تنها خودرو را در نظر نگیرید بلکه به محتوای آن نیز توجه کنید. بریتانیا در سال ۱۹۴۸ کشوری آشفته بود و دوران پس از جنگ را سپری می‌کرد. جیره‌بندی هنوز هم وجود داشت اما در همین زمان خودرویی از یک کمپانی با نامی جدید معرفی شد. XK120 زیباترین چیزی است که روی چهار چرخ می‌توان دید. این خودرو دارای یک پیشرانه کاملاً جدید بود و می‌توانست همانند باد به سرعت ۱۹۳ کیلومتر در ساعت برسد. این در حالی بود که سایر خودروها به زحمت به نصف همین سرعت می‌رسیدند.

با تمامی این تفاسیر، جگوار XK120 نه یک خودروی مفهومی و نمایشی بود و نه برای ثروتمندان ساخته شده بود بلکه مدلی استاندارد با قیمتی مناسب محسوب می‌شد. قطعاً XK120 لذت‌بخش‌ترین خودروی بریتانیا در آن تاریخ است.

  • لندروور (۱۹۴۸)


خودرویی کاملاً مفید که از بدنه‌ای آلومینیومی ساخته شده و دارای کمترین انحناها در بدنه است تا هزینه‌های تعمیر آن به شدت پایین باشد. در واقع این فرم نمادین تا حدود ۷۰ سال حفظ شده است.

لندروور اولین آفرودر نیست اما قطعاً یکی از بهترین‌های این رشته بوده و می‌تواند به جاهایی برود که دیگر خودروها در خواب هم نمی‌توانند آنجا را ببینند.

  • مرسدس بنز (۳۰۰SL (1954


مردم همواره با یکدیگر به خاطر معرفی اولین سوپرکار دنیا بحث‌وجدل می‌کنند اما مرسدس ۳۰۰SL با درب‌های گالوینگ خود ادعاهای زیادی دراین‌باره دارد. این خودرو که سبک و زیبا بوده و بدنه‌ای آئرودینامیک دارد از پیشرانه ۳ لیتری ۲۲۰ اسب بخاری تزریق مستقیم سود می‌برد که چندین دهه جلوتر از زمان خود بود و سقف سرعت ۲۲۵ کیلومتر در ساعت آن نیز بیشتر به فیلم‌های علمی تخیلی شباهت داشت.

برای دانستن میزان سریع بودن این خودرو باید گفت که ۳۰۰SL در سال ۱۹۵۵ در مسابقات Mille Miglia شرکت کرد و در میان آن همه خودروهای مسابقه‌ای خالص رتبه پنجم را به دست آورد.

  • سیتروئن (DS (1955


آیا DS به‌دردنخور است؟ نامی که به نظر می‌رسد بسیار متکبرانه انتخاب شده و البته با غرور و ناامیدی سیتروئن درهم‌آمیخته است.

اما نه! اشتباه نکنید! DS به‌دردنخور نیست. این خودروی فوق‌العاده دارای سیستم تعلیق هیدروپنوماتیکی است که آن زمان انقلابی در صنعت خودرو بود. این خودرو به حدی خوب بود که سیتروئن ۶۰ سال بعد از تولد آن اقدام به تأسیس برند لوکس با همین نام کرد. البته زمان به ما ثابت خواهد کرد که آیا برند DS هم می‌تواند به اندازه خودروی DS ساختارشکن و موفق باشد یا خیر.

  • تویوتا تویوپت کراون (۱۹۵۷)


این خودرو به خاطر موفقیت در این لیست حاضر نشده بلکه حداقل در آمریکا یک شکست کامل بوده است. تویوپت کراون اولین خودروی ژاپنی بوده که در آمریکا فروخته شده است. این خودرو در ژاپن فروش خوبی داشت اما از نظر آمریکایی‌ها خودرویی کند و کوچک و غیرقابل‌اعتماد به شمار می‌رفت به همین دلیل تویوتا با ضرر ۱.۴۲ میلیون دلاری تنها چند هزار دستگاه از آن را فروخت و در سال ۱۹۶۰ نیز عرضه را متوقف نمود.

اما خودروهای جمع‌وجوری همچون کراون در آینده بخشی از بازار آمریکا را تشکیل دادند و خودروسازان داخلی این کشور نیز درس‌هایی از تویوتا فرا گرفته و اقدام به ساخت محصولات خاص خود کردند. تویوتا دوباره در سال ۱۹۶۴ به میدان بازگشت و تا سال ۱۹۶۶ دارای ۶۰۰ نمایندگی در آمریکا بود. خودروی کمری همواره جزو پرفروش‌ترین خودروهای این بازار بوده است.

  • فیات ۵۰۰ (۱۹۵۷)


اگر این مینی بود که راه و روش انقلاب خودروهای کوچک را نشان داد، فیات ۵۰۰ حد نهایی انقلاب صنعت خودرو در پذیرش چنین خودروهایی محسوب می‌شود. شاید ۵۰۰ خودروی ارزان و کوچک باشد اما پشت آن بهترین مغزهای ایتالیایی حضور داشتند. فرم نمادین این خودرو کار دانته جیاکوسا بود و پیشرانه دو سیلندر کوچک آن را نیز مهندس فرمول ۱ فراری آئریلیو لامپردی طراحی کرده بود. از نظر سهولت مانور پذیری و پارک در فضاهای بسیار کوچک تا به امروز مشابه فیات ۵۰۰ را ندیده‌ایم.

  • ترابانت (۱۹۵۷)


ترابانت با وجود آن همه نشان عجیب‌وغریب نشان داد که حمل‌ونقل شخصی در همه‌ی جای دنیا عقاید یکسانی را دنبال می‌کند. این شمع موتوری دارای سقف زشت و بسیار ناراحت بود.

اما عجیب اینکه تعداد ۳.۷ میلیون دستگاه از آن ساخته شد و ثابت کرد این خودرو بی‌شک بخش اعظمی از تاریخ حمل‌ونقل قرن ۲۱ را تشکیل داده است.

  • لوتوس سِوِن (۱۹۵۹)


این خودرو به حدی ساده بود که شما می‌توانستید آن را در حیاط خود مونتاژ کنید و البته به حدی سریع بود که از حضور آن در سری مسابقات گوناگون جلوگیری شد زیرا هیچ شانسی را در اختیار رقبا نمی‌گذاشت. این خودرو نشان‌دهنده فلسفه مینیمالیستی کالین چپمن است و البته دو کمپانی با آن به شهرت رسیدند. یکی لوتوس و دیگری کاترهام!

  • موریس مینی مینور (۱۹۵۹)


موریس مینی انقلابی از نظر ابعاد و فضاسازی بدنه محسوب می‌شود و بسیار بهتر از هر خودروی دیگری در تاریخ از فضای محدود استفاده کرد. بی‌شک مینی اولین خودروی دیفرانسیل جلو بوده و البته اولین خودرویی است که روش طراحی تمامی خودروهای ارزان‌قیمت را تغییر داد.

  • جگوار ای تایپ (۱۹۶۱)


باید حالات افراد را در ژنو و هنگام رونمایی از این خودرو می‌دیدیم! ممکن نیست که خودرویی به این اندازه زیبا باشد. ای تایپ در عین اینکه بسیار زیباست خودرویی بسیار سریع هم هست؛ و البته مهم‌تر اینکه قیمت مناسبی هم داشت. برای افرادی که در دنیای واقعی خریدهای زیادی انجام می‌دهند احتمالاً ای تایپ بهترین پیشرفت هنری دنیای خودروهای اسپورت محسوب می‌شد.

  • لوتوس ایلِن


اینکه لوتوس ایلن خودرویی سبک، زیبا و سریع بود تقریباً به‌صورت تصادفی رخ داد. ایلن به حدی هندلینگ خوبی داشت که کمتری خودرویی در تا آن زمان به اندازه ایلن می‌توانست چابک و سریع باشد. موضوع سورپرایز کننده اینکه تا به امروز هم خودروهای زیادی نتوانسته‌اند به ایلن نزدیک شوند.

ادامه دارد…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۸ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (10057 ديدگاه)

    بنز sl300 واقعاً رویاست ، چه اون زمان چه تا ۱۰۰ سال آینده ، طراحیش دیوانه کنندست

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. سامان اذری

      ۸ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      یه دونه اش تو ایران هست

      فکنم تویوتا پریوس هم در ادامه جزء این ماشینها باشه

      موافقم 2
      مخالفم 0
  2. پیکان جوانان گوجه ای

    ۸ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (990 ديدگاه)

    از نظر من همه فوق العاده هستن بیشترشون هم فوق العاده زیبا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. مهدی

    ۸ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    فوردTخیلی معروفه.bmw۳۲۸خیلی باشکوه وجذابه.جگوار تایپ.همشون عالی هستن وتاریخ باشکوهی دارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England

    ۸ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (2761 ديدگاه)

    مرسی شاهین جان واقعا آموزنده و بسیار جالب بود✌
    ..
    تو رو خدا روزگار رو میبینین((از طرف دیگر بنز اصلاً برای فواصل طولانی کارایی نداشته زیرا حتی فاقد باک سوخت بوده است.
    اما در مقابل سیلورگوست را داریم که اولین خودرو با قابلیت اطمینان یک محصول مدرن بوده است. این خودرو رسماً به عنوان مدل 40/50hp شناخته می‌شود دارای رنگ نقره‌ای بوده و خب نام آن نیز همین را نشان می‌دهد. سیلورگوست توانست 27 بار از لندن به گلاسکو برود. _با طی مسافتی بیشتر از 24 هزار کیلومتر در جاده‌های ناهموار آن زمان، سیلورگوست حتی به مشکل هم برنخورد._😮 از همین‌جا بود که نام رولزرویس به عنوان یکی از فوق‌العاده‌ترین کمپانی‌های تاریخ بر سر زبان‌ها افتاد.))
    نکته ای هم که وجود داشت این بود که به جز همین بنز اکثره خودروهای اون زمان غیر قابل اطمینان بودن و وضع جاده ها هم بر این عامل تاثیره دوچندانی داشت.
    این رولز رویس هم به دستور Claude Johnson جانسون مدیر تجاری ساخته شد تا یه جورایی بتونن خودشون رو با این ماشین به دنیا ثابت کنن.
    در نهایت هم زیر بار فشار مطبوعات این رکورد رو زدن.
    هزینه ای هم که در هر 11 هزار کیلومتر روی دست مشتری میزاشت فقط حدود 2 پوند بود!!!
    چیزی هم که میخوندم ظاهرا این خودرو با ارزش ترین خودور در جهانه و 35 میلیون دلار بیمش کردن!!!((سال 2005))
    اما حالا جگوار-لندروور در باتلاق قابلیت اطمینان گیر کردن!!!!((کی در میان خدا میدونه))
    تاریخ آستین 7 هم بسیار جالب بود،در کل همشون عالی بودن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. sardar

    ۸ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (128 ديدگاه)

    لانچیا لامبادا!؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Khosrow

    ۸ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (2282 ديدگاه)

    چه مقاله ی نابی / مرسی پدال / مرسی شاهین احمدزاده ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. فرامرز

    ۸ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (1595 ديدگاه)

    ترابانت محبوب نبود و فراوانیش بخاطر اینه که تنها خودرویی بود کهبین سال های ۱۹۵۷ و ۱۹۹۰ تو آلمان شرقی تحت سلطه شوروی تولید میشد. اگه ترابانت رو محبوب بدونیم پراید محبوب ترین خودروی دنیاست!!! البته الآن ترابانت شده نماد آلمان شرقی و تو برلین همچنان کم و بیش دیده میشه ولی هیچ آلمانی دوست نداره صنعت خودروسازیش به اون زمان برگرده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Khosrow

      ۸ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (2282 ديدگاه)

      حاجی یک بار دیگه بخون ترابانت رو / تو مقاله هم چیزی نگفته که اینجوری نوشتی ..

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. علی

      ۸ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (13 ديدگاه)

      خیلی عالی گفتی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. حمیدرضا

    ۸ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    جالب ترین مطلبی بود که در این چند وقته در پدال خونده بودم خیلی خوشم اومد همه این اتوموبیل ها باعث شدن راه خودروسازی امروز جهان به اینجایی که هستیم برسه از دیفرانسیل جلو مینی تا سیستم تعلیق سیتروئن و از همه مهم تر سیستم پدالی کادیلاک

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. مهدی

    ۸ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    bmwاز اولش هم فوق العاده بوده ها کلک.رولزرویس هم که دیگه جای بحث نداره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. spartakcus

    ۸ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یه سوال. داج یه مدل شبیه این ویلیز داره. ایا کسی اطلاعی ازش داره؟ اسمشو میدونین؟ از نزدیک این مدلو دیدم اول فکر کردم جیپ هست ولی روش نوشته بود داج یا دوج

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. ویلیامز «بنتلی. استون مارتین.مکلارن»

    ۸ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    متاسفانه چن وقت پیش مطلبی از ارزون ترین فانتوم پخش شد ک احتمالا ازش درست استفاده نشده بود و خیلیا اومدن تاریخچه پرافتخار این برند رو زیرسوال بردن، همینطور خیلیا برا میراث با ارزش خودروسازایی مثه لوتوس و مازراتی هم ارزشی قائل نیستن!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. mahdy

    ۸ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    دلم واسه اینجور مقاله ای تنگ شده بود بی نظیر و استثنائی
    دستتون درد نکنه آقای احمد زاده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. mahdy

    ۸ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    البته آقای احمد زاده خیلی ها با جمله اول مخالفن (حالا اعضای این سایت به خاطر علاقه به خودرو عمدتا میپذیرنش ) ولی اینترنت دنیارو تکون داد یه تکون اساسی تو همه چی نفوذ کرد و روش تاثیر گذاشت

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شاهین

      ۸ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (4499 ديدگاه)

      سلام
      ولی بنظر من خودرو تاثیر بیشتری روی جهان داشته.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. شاهین

    ۸ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (4499 ديدگاه)

    مخلص دوستان عزیز هستیم
    ارادت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. emad1990

    ۸ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (999 ديدگاه)

    کاش خارجیا یه مقاله هم بدن بیرون به اسم کم خرج ترین خودروهای تاریخ خودروسازی
    خیلی به درد الان ما میخوره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. روح اله

    ۹ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (134 ديدگاه)

    چرا پراید ما تو لیست نبود

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۹ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (1326 ديدگاه)

      پراید ما جزوه تاثیر گذار ترین فوق خودرو های دنیاس با امار کشته خیره کننده حتی در بعد سیاسی و اقتصادی هم این حلبی میتونه به عنوان نشان دهنده رشد اقتصادی رکود تورم حتی کار امدی سیستم حاکم خودرویی که چند نسل یکیشو دارن یا نسل های بعدی هم خواهند داشت

      موافقم 0
      مخالفم 0
  17. ahmad

    ۹ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (566 ديدگاه)

    این سیتروئن ds واقعا یه شاهکار هنریه ، یادمه خیلی سال پیش تو خیابون گاراژ دارهای مشهد یه دونه از همین مدل کنار خیابون افتاده بود و من هر روز که به مدرسه میرفتم ، داخلشو نگاه میکردم و خیلی ظاهر این ماشین برام جالب بود ، با اینکه تکنولوژی این خودرو مربوط به 65 سال پیش ولی در اون زمان تجهیزاتی نظیر کولر ، فرمان هیدرولیک ، گیربکس اتوماتیک ، و همینطور سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک که دیگه انقلابی به پا کرد ، داشت ، تو سریال منتالیست هم شخصیت اصلی سریال مثل همین سیتروئن داشت .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. بردیا

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (42 ديدگاه)

    چرا پراید در این لیست نیست؟لطفا اضافه گردد

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا