چشم اندازطراحیهفته نامه

خودروهایی اروپایی که به نمونه‌هایی آمریکایی تبدیل‌شده‌اند!

واضح است که وضعیت و فرهنگ صنعت خودروی آمریکا و اروپا با یکدیگر فرق می‌کند. البته شباهت‌هایی هم وجود دارد و یکی از آن‌ها جذابیت زیاد خودروهای دونفره در بریتانیا و آمریکا می‌باشد. همچنین تمامی ماشین بازها به پیشرانه‌های ۸ سیلندر علاقه دارند. البته جاده‌های کوچک‌تر اروپا باعث تولید خودروهای کوچک‌تر و چابک‌تر شده درحالی‌که جاده‌های طولانی و باز آمریکا خودروهایی بزرگ با پیشرانه‌های حجیم را طلب می‌کند.

موسسه Select Car Leasing بریتانیا تصمیم گرفته رندرهایی از نسخه‌های آمریکایی خودروهای اروپایی محبوب را منتشر کند. تمامی این خودروها به جز یک مورد در آمریکا عرضه ‌شده‌اند و به همین خاطر برخی از آن‌ها ظاهر توجیه‌پذیری دارند درحالی‌که برخی دیگر اصلاً جالب نیستند. به نظر می‌رسد طراحان این رندرها پیش از آنکه دست به کار شوند نگاهی به فیلم کلاسیک آمریکن گرافیتی داشته‌اند که فرهنگ خودرویی آمریکا در دهه ۶۰ میلادی را نشان می‌دهد.

  • فولکس‌واگن گلف


با عجیب‌ترین رندر در همین ابتدا آشنا شویم. Select Car Leasing می‌گوید فولکس‌واگن گلف در دریایی از کروم و چوب جذاب‌تر خواهد شد. طرحی که مشاهده می‌کنید مناسب خودروهای بزرگ آمریکایی بوده است؛ اما اینجا یک استیشن چوبی بزرگ را می‌بینیم که البته دیگر در بازار خودروهای آمریکا حضور ندارند. آخرین باری که چنین خودرویی از کارخانه وارد بازار شد بیوک رودمستر ۱۹۹۶ بود. اگر واقعاً خواهان یک گلف آمریکایی شده‌ی مدرن هستید آن را کمی قدبلندتر کرده و نام کراس اوور را به آن بدهید.

  • آئودی TT


احتمالاً فیلم آمریکن گرافیتی اینجا نقش مهمی داشته است. شما سوپر شارژرهای بزرگی را که از پیشرانه بیرون زده‌اند را در مسابقات درگ می‌بینید اما با خیزش سیستم تزریق سوخت الکترونیکی در دهه ۸۰ میلادی، چنین خودروهایی دیگر دیده نشدند. آئودی TT هم با این ظاهر خیلی بد نشده هرچند از نظر اگر اسپویلر ناسکار روی بخش پشتی نبود ظاهر خودرو بهتر می‌شد.

  • مرسدس E کلاس کوپه


به نظر می‌رسد داج وایپر تأثیر زیادی روی مرسدس E کلاس داشته است. فرم کم ارتفاع و پهن این رندر هماهنگی بسیار خوبی با نمای جلوی مرسدس داشته و اگزوزهایی که از کناره‌ها بیرون زده‌اند جذابیت خودرو را دوچندان می‌کنند. چرا یک خودروی نمادین آمریکایی دیگر تولید نمی‌شود؟ شاید وایپر یک روزی دوباره بازگردد اما تا آن زمان بهتر است از این رندرها لذت ببریم.

  • فیات ۵۰۰


و بازهم به آمریکن گرافیتی بازگردیم. برای افرادی که با این خودرو آشنا نیستند باید بگوییم آمریکن گرافیتی فیلمی از پدر جنگ ستارگان یعنی جورج لوکاس بوده و زندگی چندین جوان در سال ۱۹۶۲ را روایت می‌کند. این فیات هم می‌تواند نمونه‌ای مدرن شده از کوپه‌ی زردرنگ همان فیلم باشد. پیشرانه‌ی بزرگ در جلو، نبود کاپوت، دو صندلی داخل کابین و… سازنده‌ی یک خودروی سنتی کامل هستند و ما هم آن را دوست داریم. البته این خودرو نشانی از محصولات آمریکایی مدرن را در خود ندارد ولی به عنوان خودروی ۵۰ سال پیش عالی از کار درآمده است.

  • فولکس‌واگن پاسات


زمانی که از نیم‌قرن پیش صحبت کنیم خودروهایی آمریکایی را خواهید دید که از باله‌های بزرگ در عقب خود استفاده می‌کردند. البته این پاسات خیلی جالب از کار درنیامده است. اوضاع از سال ۱۹۶۰ تاکنون بسیار تغییر کرده و در واقع سدان های بزرگ طرفداران زیادی در این کشور ندارند. این به معنی عدم جواب دادن فورد کراون ویکتوریا روی پاسات نیست اما این رندر خیلی به چشمان ما زیبا نیست.

  • رنو سنیک


نهایتاً به این خودرو می‌رسیم. آمریکایی‌هایی که با محصولات رنو آشنا نیستند باید بدانند سنیک یک کراس اوور کامپکت با طرفداران زیاد در اروپاست. این خودرو با محفظه بار عرضه نمی‌شود اما Select Car Leasing نتوانسته از خیر خلق یک پیکاپ آمریکایی بگذرد. صادقانه باید گفت این رندر یکی از جالب‌ترین نمونه‌های این لیست بوده و جلوپنجره‌ی خشن آن در ترکیب با سیستم تعلیق قدبلند و محفظه پیکاپ باعث تشکیل خودرویی جالب شده‌اند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. hossin

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (83 ديدگاه)

    عالی بود این پست
    نشون میده طراحی های امریکایی چقدر محبوب هستن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (10203 ديدگاه)

      پاسات جالب شده ، اما در کل چه ایده بدیه .

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. (ali (chevy nova

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (6801 ديدگاه)

    این مقاله خیلی معنا داشت
    اون چیزی رو که من میخواستم تو این مقاله به وضوح نشون داد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. تویوتا موتورز

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (60 ديدگاه)

    عجب رندرهای جالبی
    هر دوره ای خصوصیات طراحی خودش رو داشت که خیلی جذاب بودن
    سالهای دهه 50 تا 70 اوج طراحی های عصر موشک بود و چه ماشینهای زیبای که در این دوران تولید و جاودانه شدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. امیر

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    فیات ۵۰۰ و پاسات جالب شده
    دوس دارم همچین فیاتی داشته باشم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. " swedish arrogant tiger"

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    بنظرم پاسات جالب تر از بقیه بود

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا