چشم اندازطراحیهفته نامه

زشت‌ترین کراس اوورهای قرن 21!

همه‌ی ما مسحور خودروهای زشت شده‌ایم. این خودروها نشان‌دهنده‌ی اهمیت طراحی از نظر خریداران بوده و خودروهایی در بازار موفق می‌شوند که طراحی خوبی داشته باشند. همیشه گفته می‌شود زیبایی بحثی سلیقه‌ای و شخصی بوده اما همواره شاخصه‌هایی وجود دارند که زیبا یا زشت بودن یک محصول را نشان می‌دهند و یکی از این فاکتورها می‌تواند میزان فروش یک خودرو باشد.


ما در این مطلب اشاره‌ای به پونتیاک آزتک یا نیسان جوک نخواهیم داشت چراکه همه‌ی شما این خودروها را می‌شناسید و میزان زشت بودن آنها را می‌دانید! در ادامه‌ی این مطلب نگاهی خواهیم داشت به زشت‌ترین کراس اوورهای ۲۰ سال اخیر صنعت خودرو. با ما همراه باشید.

  • هیوندای سانتافه (۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶)


اگر در گوگل واژه‌ی frumpy را جست و جو کنید تصویر اولین تصویر هیوندای سانتافه احتمالاً در اولین سطور نتایج به چشمتان بخورد. ما یکی از خریداران این خودرو را می‌شناسیم که در اولین ماه خرید شاهد بالا نیامدن شیشه‌های جلو، از کار افتادن سیستم تهویه مطبوع و کنده شدن آینه وسط بود! اما حالا وضعیت کاملاً فرق کرده و هیوندای در مدت‌زمانی کوتاه راهی طولانی را طی کرده است.

  • بیوک رندوو (۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷)
این خودرو از همان پلتفرم پونتیاک آزتک مشهور استفاده می‌کند. منظور ما از وجود شاسی بلندهای زشت‌تر از آزتک همین خودرو بود. حداقل آزتک تلاش خود برای زیبا بودن را انجام داد اما رندوو طراحی به شدت زشتی داشته و اصلاً نمی‌توان از آن دفاع کرد.

  • شورولت تریل بلیزر EXT (2004 تا ۲۰۰۵)


استودیوی طراحی جنرال موتورز با آغاز قرن جدید سه خودروی جدید را معرفی کرد که دوتای دیگر هم شورولت تریل بلیزر EXT و جی ام سی انووی بودند. ظاهراً پیامی به دست جنرال موتورز رسیده بود با این مضمون که ” ما نیازمند نسخه‌ی طویل‌تر تریل بلیزر و انووی هستیم” اما خب مثل اینکه پیام یاد شده ساعت ۴.۵ صبح بدست طراحان رسیده است!

  • اینفینیتی QX56 (2004 تا ۲۰۱۰)


به نوعی نیسان به دنبال گند زدن به آرمادا بوده و درعین‌حال خواسته آن را لوکس‌تر کند. این خودرو نه تنها در کروم غرق شده بلکه از دماغه‌ای با طراحی عجیب و سقفی پف کرده و عجیب‌تر استفاده کرده است. همین چند سال پیش بود که کرگدن مشهور اینفینیتی جایگزین QX65 شد و خاطره‌ی بد این خودرو را به فراموشی سپرد.

  • سوبارو تریبکا (۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸)


این خودرو در ابتدا با نام غیرقابل توضیح B9 تریبکا عرضه شد اما زمانی که در سال ۲۰۰۸ فیس لیفت شد سوبارو تصمیم گرفت تنها از نام تریبکا استفاده کند. این برند ژاپنی می‌گوید در طراحی نسخه‌ی فیس لیفت از خودروهای مسابقه‌ای دهه‌ی ۳۰ آلفارومئو الهام گرفته است! نتیجه‌ی بدست آمده یک خودروی زشت و آمار فروش بد بود. تریبکا دوباره فیس لیفت شد و تا سال ۲۰۱۴ در خط تولید حضور داشت.

  • سوزوکی XL7 (2007 تا ۲۰۰۹)

Suzuki XL7
دومین نسل این کراس اوور با شورولت اکوئینکس، پونتیاک تورنت و ساترن Vue ارتباط داشت. XL7 خودروی خوش‌ترکیبی نبود اما سوزوکی همچنان به تولید آن با همین طراحی اصرار داشت و تلاش کرد آن را کمی بهتر کند اما به در بسته خورد. نتیجه‌ی نهایی همانند فرد آرایش کرده‌ای بود که در حال گریه بوده و آرایشش پاک شده است. تناسبات طراحی خودرو نیز فاجعه به نظر می‌رسیدند و فروش کم هم روی دیگر سکه بود.

  • جیپ کامپس (۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷)


چراغ‌های کوچک و عجیب باید باعث می‌شدند فروش این خودرو پایین باشد. همین چراغ‌ها میزان زشتی کامپس را نشان می‌دهند و نیازی به توجه کردن به بدنه و طراحی سایر بخش‌ها نیست. اولین نسل این خودرو فروش خوبی را تجربه کرد اما خب هیچ‌کسی نمی‌داند دلیل این فروش خوب چه بوده است!

حدس ما این است که شاید حس کمدی کامپس باعث فروش خوب آن شد هرچند عرضه‌ی نسخه‌ی سفارشی موپار رالی را نیز نباید از یاد برد.

  • ب‌ام‌و X6 (2008 تا زمان حال)


ب‌ام‌و نباید در این لیست حضور داشته باشد اما خب تا زمانی که X6 تولید می‌شود می‌توان از آن نام برد. ب‌ام‌و این خودرو را یک کوپه‌ی فعال و اسپورت می‌نامد که باید قابلیت‌های و فضای داخلی یک شاسی‌بلند را با ظاهر یک خودروی کوپه ترکیب کند ولی در واقع به هیچ‌یک از این اهداف نرسیده است. از نظر فضای پا و بار، X6 حتی با X3 نیز نمی‌تواند رقابت کند. البته فروش این خودرو بالا بوده است.

  • لینکلن MKT (2010 تا زمان حال)
تا زمانی که به اورهنگ های بزرگ و جلوپنجره‌ی بزرگ این خودرو نگاه نکنید مشکل خاصی را متوجه نخواهید شد. جلوپنجره‌ی خودرو را می‌توان در زمره‌ی مدل‌های کانسپت قرار داد. نزدیک‌ترین خودرو به MKT فورد فلکس بوده که اصلاً از پانل‌های بدنه‌ی مشترک با لینکلن استفاده نکرده است. بنا به دلایلی که واقعاً هیچ‌کسی نمی‌داند، لینکلن هنوز هم این خودرو را می‌سازد هرچند ما این خودرو را خیابان‌ها خیلی نمی‌بینیم.

  • نیسان مورانو کراس کابریولت (۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴)

اتهامات مالی تنها جرم کارلوس گوسن مدیرعامل اسبق نیسان نبوده است. گوسن بود که سقف نرم را روی مورانو قرار داد زیرا همسرش فکر می‌کرد این ایده‌ای عالی است اما خب این‌گونه نبود. این یک چالش غیرممکن برای طراحان نیسان بود تا بتوانند ظاهری خوب ایجاد کنند اما خب هرگز نتیجه‌ی دلخواه بدست نیامد؛ اما موضوع عجیب اینکه قیمت این خودرو در بازار کارکرده‌ها پایدار بوده است.

  • لکسس LX570 (2012 تا زمان حال)


لکسس سازنده‌ی برخی از زیباترین خودروهای دنیا بوده اما LX570 جزو این مدل‌ها نیست و پس از دومین فیس لیفتی که در سال ۲۰۱۲ انجام شد لکسس نمای جلوی این خودرو را خراب کرد. البته جدای از نمای جلو در پروفایل جانبی می‌توانیم ظاهری عضلانی و انحنادار را ببینیم. در کل وقتی با این خودرو در جاده روبرو شویم شاید یک حالت تهوع ملایم به ما دست دهد.

  • بنتلی بنتایگا (۲۰۱۶ تا زمان حال)


پول نمی‌تواند ذائقه‌ی شما را تغییر دهد. اگر پول کافی داشته باشید خواهید توانست خودرویی را بخرید و به دنیا نشان دهید که سلیقه ندارید! منظور ما از این خودرو بنتلی بنتایگاست اما بازهم در حرکتی عجیب این شاسی‌بلند لوکس عنوان پرفروش‌ترین بنتلی را در اختیار دارد.

منبع: carbuzz

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴۹ دیدگاه‌ها

  1. پیام

    ۲ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (280 ديدگاه)

    تو این مقاله راجب ظاهر ماشینها صحبت شده ن راجب کارایی پس X6 نباید تو این لیست باشه.?

    موافقم 5
    مخالفم 0
  2. sasan

    ۲ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کاملا با لکسوس و بی ام و مخالفم که تو این لیست قرار دادید و کل گزارش رو زیر سوال بردید.

    موافقم 5
    مخالفم 1
  3. Tzh

    ۲ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (51 ديدگاه)

    به نظر من جای بنتایگا تو این لیست نیست چون ظاهرش سلیقه ای تره نسبت به بقیه

    موافقم 4
    مخالفم 0
  4. فرامرز

    ۲ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (1595 ديدگاه)

    به نظرم بجای سه گزینه آخر باید مرسدس جی ال آ رو نام برد. من از طراحی بنتایگا خوشم نمیاد ولی جاش تو این لیست نیست مطمئناْ. ضمناْ هر کسی ایکس ۶ و ال ایکس رو از نزدیک دیده باشه میدونه که چه هیبتی دارن

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. Seyed AMG

      ۲ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (145 ديدگاه)

      GLA که اتفاقا خیلی هم جذاب اما جای خالی GLE نسل جدید ، فیس لیفت GLC ، نسل جدید بی ام و X4 و X2 ، میتسوبیشی اکلیپس ، هیوندا پالیسید ، کیا اسپورتیج ، تویوتا فوررانر و … شدیدا حس میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. mory

    ۲ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (3 ديدگاه)

    به شدت جای خالی محصولات سانگ یانگ احساس میشه!

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. سارا

      ۱۲ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (216 ديدگاه)

      سانگ یانگ مال هند شد فقط هم تو ایران فروش داشت از بس که قشنگ بود … نه تنها ظاهرش زشته بلکه داخلش زشت تر هم هست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. پدرام

    ۲ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (20 ديدگاه)

    بنتلی بنتیاگا کجاش زشته
    x6 هم به نوبه خودش جذابه بعد از تولید این مدل اکثر کمپانی ها به ساخت یک کراس اور به سبک کوپه روی آوردند پس اگر اینطوره باید تمام کراس اورهای کوپه رو زشت بدونید
    به نظرم حتی اون شورولت بلیزر زشت نیست درسته زیادی ساده است اما زشت نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. مهدی

    ۱۵ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظر من بنتایگا اصلا هم زشت نیست.
    چرا شما واقعا دنبال زشت ترین ها نمیرید.
    من فکر می کنم که شما زشت ترین خودرو را نمی شناسید.
    ماشین هایی مثل رنو داستر سنگ یانگ.
    شما روی چه مبنایی خودروی لوکس بنتایگا رو زشت میدونید.
    بنتایگا خودروی تحسین شده ی جرمی کلارکسون هست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. آراد نصرالهی

    ۱۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (17 ديدگاه)

    لکسوس و بی ام و با بنتلی که خیلی با حال و جذابن خیلی هم خوشگلن.
    مخصوصا لکسوس خیلی با کلاسه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا