قدرتمندترین پیشرانه‌های 4 سیلندر حال حاضر جهان
قدرتمندترین پیشرانه‌های 4 سیلندر حال حاضر جهان

قدرتمندترین پیشرانه‌های 4 سیلندر حال حاضر جهان

کاهش حجم پیشرانه‌ها اگرچه با برخی انتقادات در بین دوستداران صنعت خودرو همراه شده اما خب مزیت‌های قابل‌توجهی هم داشته که مهم‌ترین آن‌ها اضافه شدن توربوها به پیشرانه‌ها و بهبود گشتاور و قدرت این قلب‌های آهنین است. یکی از مهندسان شرکت کثورث قبلاً گفته بود: “توربوشارژرها برای افرادی هستند که نمی‌توانند پیشرانه بسازند!” اما این روزها از توربوها به عنوان روشی جادویی برای بهبود پیشرانه یاد می‌شود. توربو باعث می‌شود پیشرانه‌ای 4 سیلندر به قاتل پیشرانه‌ای 8 سیلندر بدل شود. این ادعایی گزاف است و قطعاً با واکنش‌های زیادی روبرو می‌شود اما این پیشرانه‌های 4 سیلندر ثابت می‌کنند که حرف ما درست است!

  • آئودی S3/ آئودی TTS/فولکس‌واگن گلف R


هر سه خودروی یاد شده از پیشرانه‌ی 2 لیتری پرفورمنس EA888 استفاده می‌کنند. این پیشرانه از زمان تولید گلف GTI نسل پنجم انجام‌وظیفه می‌کند اما خب هم‌اکنون بسیار بهتر شده است. قدرت این قلب آهنین توربو هم‌اکنون برابر با 292 اسب بخار و گشتاور آن نیز 380 نیوتون متر می‌باشد. موستانگ بولیت 2001 که از پیشرانه‌ی 8 سیلندر 4.6 لیتری استفاده کرده تنها 265 اسب بخار قدرت دارد و البته گشتاور پیشرانه‌ی توربوی فولکس به منظور بهبود شتاب گیری در طیف وسیعی قابل‌دسترسی می‌باشد. این پیشرانه حتی در گلف R400 کانسپت قدرت فراتر از 400 اسبی هم تولید کرده است.

  • آلفارومئو جیولیا


اگرچه بارزترین ویژگی این خودرو توزیع وزن 50/50، میل‌لنگ فیبر کربنی و نسخه‌ی کوادروفولیو با قلب آهنین 6 سیلندر 503 اسب بخاری ساخت فراری است اما مدل‌های پایه هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. نیروبخش این نسخه‌ها پیشرانه‌ی 4 سیلندر 2 لیتری توربوی تمام آلومینیومی است که در بالاترین حد خود قدرت 280 اسب بخاری را از طریق گیربکس 8 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های عقب می‌فرستد. شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت جیولیای 4 سیلندر زیر 5 ثانیه ثبت شده است. شورولت کامارو 1996 که پیشرانه‌ی 8 سیلندر داشته تنها 285 اسب بخار تحویل راننده می‌داده که نشان می‌دهد در 20 سال پیشرانه‌های 4 سیلندر چقدر پیشرفت کرده‌اند.

  • مرسدس-ای ام جی CLA 45/GLA 45


این دو خودرو را می‌توان مثال‌های بارز استفاده بهینه از پیشرانه‌های 4 سیلندر دانست. مدل‌های سری 45 ای ام جی رقیبی برای پیشرانه‌های 6 سیلندر 3 لیتری توربوی ب ام و یا 5 سیلندر توربوی آئودی هستند. این پیشرانه 2 لیتری قدرت 376 اسبی و گشتاور 474 نیوتون متری دارد که تقریباً مشابه قدرت مرسدس بنز E500 2011 است. این در حالی است که E500 از پیشرانه‌ی 8 سیلندر 5.5 لیتری تنفس طبیعی 383 اسبی استفاده کرده است. CLA 45 خیلی سریع بوده و می‌تواند در شتاب صفر تا 96 کیلومتر بیش از نیم ثانیه زودتر از E500 به خط پایان برسد.

  • میتسوبیشی لنسر اوو X FQ400


تنها پیشرانه‌های 4 سیلندر توربوی مدرن نیستند که قدرت قابل‌توجهی تولید می‌کنند. در اوایل قرن 21 سوبارو ایمپرزا WRX STI و میتسوبیشی اوو به خاطر قلب تپنده‌ی خود مشهور شده بودند. بزرگ‌ترین قاتل آن روزها میتسوبیشی لنسر اوو X FQ400 بوده که قدرت 403 اسب بخاری و شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 3.8 ثانیه‌ای داشته است. فورد موستانگ GT 2020 از پیشرانه 8 سیلندر 4.6 لیتری با قدرت 315 اسب بخاری استفاده می‌کند. تنها برای مقایسه عرض کردیم البته!

  • ولوو S60/V60 پولستار


چندین دهه است که ولوو به خاطر ایمنی شناخته می‌شود و پرفورمنس محصولات آن در اولویت بالایی نبوده است اما با استراتژی الکتریکی سازی جدید پولستار، عصر جدید ولوو آغاز شده است. خودروهای ولوو S60 و V60 پولستار از پیشرانه‌ی 4 سیلندر 2 لیتری درایو E استفاده کرده‌اند و دارای توربوشارژر و سوپرشارژر می‌باشند. این پیشرانه قدرت 362 اسب بخاری دارد که بیشتر از AMG CLA 45 و شورولت کوروت C5 می‌باشد.

  • هوندا سیویک تایپ R


چه چیزی باعث می‌شود یک هاچبک دیفرانسیل جلو در نوربرگ رینگ سریع‌تر از فورد GT 2004 باشد؟ خب همه‌چیز به کمی بوست بیشتر و قلب تپنده‌ای جذاب مربوط می‌شود. نسل فعلی سیویک تایپ R از پیشرانه‌ی 4 سیلندر 2 لیتری توربویی استفاده می‌کند که قدرت 316 اسبی در ژاپن داشته اما قدرت آن در آمریکا به 306 اسب بخار محدود شده است. این قدرت بیشتر از کوروت C4 می‌باشد.

  • فورد فوکوس RS


اگرچه حضور فورد موستانگ اکوبوست در این لیست را باید یک امر بدیهی دانست اما پیشرانه‌ی 4 سیلندر 2.3 لیتری توربوی یاد شده در فورد فوکوس RS بیشتر می‌درخشد. این سوپر هاچبک چهار چرخ محرک از حالت دریفت هم برخوردار است. پیشرانه یاد شده قدرت 350 اسبی داشته که بیشتر از قدرت موستانگ GT 2010 می‌باشد. فوکوس RS شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 4.7 ثانیه‌ای دارد که بهتر از داج چارجر SRT8 مدل 2014 می‌باشد.

  • پورشه 718 کیمن/باکستر GTS


دنیا تصمیم پورشه برای استفاده از پیشرانه‌ی 4 سیلندر توربو در کیمن و باکستر را زیر سؤال برد اما این خودروساز نشان داد که راه درستی را در پیش گرفته است. قلب تپنده‌ی 4 سیلندر 2.5 لیتری تخت یاد شده در نسخه‌های GTS قدرت 365 اسبی داشته که بیشتر از خروجی بسیاری از پیشرانه‌های 8 سیلندر کلاسیک می‌باشد؛ اما موضوعی که بیشتر ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد پرفورمنس این پیشرانه است که باعث ایجاد شتاب صفر تا 3.9 ثانیه‌ای شده و بهتر از کوروت C6 می‌باشد.

  • ب ام و X2 M35i


ب ام و می‌خواهد از طراحی دیفرانسیل جلو در خودروهای کوچک‌تر خود استفاده کند و این روند را در مدل‌های X1 و X2 دیده‌ایم. با تغییر مسیر انتقال قدرت باید پیشرانه‌های جدیدی هم استفاده شود که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به 4 سیلندر 2 لیتری توربو با قدرت 302 اسب بخار در نسخه‌ی M35i اشاره کرد که قدرت بیشتری در مقایسه با ب ام و 540i 2003 دارد. 540i از پیشرانه‌ی 8 سیلندر 4.4 لیتری استفاده کرده است. با نصف حجم این پیشرانه شاهد قدرت بیشتر، منحنی گشتاور بهتر و مصرف سوخت کمتری هستیم…به عصر توربوها خوش‌آمدید!

  • سوبارو WRX STI


سوبارو WRX STI با 310 اسب بخار قدرت یکی از رقابتی‌ترین محصولات کلاس خود در سال 2018 بوده و خروجی آن بیشتر از گلف R و سیویک تایپ R می‌باشد؛ اما پیشرانه‌ی 4 سیلندر 2.5 لیتری توربوی آن که با کد EJ257 شناخته می‌شود از سال 2004 تاکنون در آمریکا حضور داشته و قدرتش به 300 اسب بخار رسیده است. این پیشرانه به همراه سیستم چهار چرخ محرک باعث ایجاد پرفورمنس قابل‌توجهی شده است.

  • جگوار اف تایپ 2.0


اگرچه همه‌ی ما جگوار اف تایپ را با پیشرانه‌ی 8 سیلندر 5 لیتری سوپرشارژردار می‌شناسیم اما قلب آهنین 4 سیلندر 2 لیتری توربوی آن نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این پیشرانه که بخشی از سری پیشرانه‌های انجینیوم جدید جگوار است قدرت 296 اسبی داشته و شتاب 5.4 ثانیه‌ای را به اف تایپ اعطا می‌کند. شاید در حالت اسپورت رانندگی صدای این پیشرانه را به پیشرانه‌های 6 سیلندر اشتباه بگیرید اما خب پرفورمنس آن متناسب با تمامی مدل‌های یاد شده می‌باشد.

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

18 دیدگاه

  1. مهدی
    سوابق: (2159 دیدگاه) ,

    سوباروWRXومیتسوبیشی لنسر مثلM5 وE63S بودن برای همدیگه.الان دیگه مشخص نیست رقابتشون ادامه داره یانه

    پاسخ
  2. ..::Majidio Lamborghini::..
    سوابق: (11198 دیدگاه) ,

    لنسر اوو 😍😍😍
    یادش بخیر تو نید فور اسپید باهاش کاررا جی تی و SLR و مورسیه لاگو شکار می‌کردم
    اون زمان بچه بودم و چون تیتراژ بازی حروف ژاپنی داشت فکر میکردم ژاپنی هایی که این بازی رو ساختن الکی لنسر رو اینقدر گنده کردن و قدرتش رو بالا بردن تا تبلیغ ماشین های ژاپنی رو‌ بکنن.
    گذشت و‌ گذشت تا 10 سال پیش که در تاپ گیر جرمی کلارکسون به مناسبت پایان تولید لنسر ، لامبورگینی مورسیه لاگو و لنسر اوو را در مقابل هم قرار داد و من با کمال تعجب مشاهده کردم در دوئلی که این ۲ ماشین در پیست تاپ گیر داشتند لنسر موفق شد به راحتی از لامبورگینی سبقت بگیره

    پاسخ
  3. ..::Majidio Lamborghini::..
    سوابق: (11198 دیدگاه) ,

    .
    عظمت کیمن جایی مشخص شد که با ۳۵۰ اسب بخار کوروت گرند اسپورت ۴۶۵ اسب بخاری و لکسوس LC500 پانصد اسب بخاری رو در درگ هشتم موتورترند به راحتی شکست داد.

    شتاب این فسقلی ۳۵۰ اسب بخاری حتی از کامارو زی ال وان ۶۵۰ اسب بخاری هم بهتره.

    پاسخ
    1. Mohammad
      سوابق: (1062 دیدگاه) ,

      واسه جواب دادن به این حرفتون
      فصل 22 قسمت 5 اگه اشتباه نکنم برنامه تاپ گیر با تست ریچارد هموند
      درگ بین کیمن gts و کوروت 460 اسبی
      کیمن به گرد خاک کوروت هم نرسید

      پاسخ
      1. ..::Majidio Lamborghini::..
        سوابق: (11198 دیدگاه) ,

        دوست عزیز این حرفی که من زدم نتیجه ی درگ 2 ماه پیش موتورترند بود
        نه برنامه ی تاپ گیر که سال 2014 ضبط شده

        در آخرین درگ موتورترند پورشه کیمن با 12 ثانیه ” نهم” شد و وروت گرند اسپورت با 12.2 ثانیه ” یازدهم” شد.
        بین این دو هم آلفا رومئو استلویو بود که “دهم” شد

        پاسخ
    2. m
      سوابق: (3 دیدگاه) ,

      این فسقلی هم قیمت z06 هستش ضمنا به گرد گرنداسپرتم نمیرسه …

      پاسخ
  4. me84
    سوابق: (1388 دیدگاه) ,

    .
    پورشه و سوبارو خیلی نظرمو به خودشون جلب کردن و البته میتسو که بخاطر مدیریت مضخرفش واقعا حیف شد.

    پاسخ
  5. دانیال_Surrey،England
    سوابق: (2183 دیدگاه) ,

    البته ناکام ترین موتور 4 سیلندر و قوی ترین تو دنیا((اگه اشتباه نکنم)) همون 1.6 لیتری مشتق شده از اف1 کازورث بود.
    بعد از ناکامی تولید cx75 مهندس کازورثAndy Ball((فکر کنم بعدا به اف1 بنز پیوست))گفته بود که((سال 2013 پیستون هد)) هنوز موتور رو دارن با همکاری یک خودروساز توسعه میدن برای دستیابی به هدف 300 اسب بخار در هر لیتر در یک ماشین تولیدی،البته اشاره نشد کدوم خودروساز.
    البته یکی دیگه از اهدافشون بالابردن قابلیت اطمینان این موتور بود.عمره مفید موتور اصلی برای جگوار چیزی حدود 160 هزار کیلومتر بود که به نظره خودم بسیار عالی بود.

    پاسخ
  6. emad1990
    سوابق: (999 دیدگاه) ,

    اعداد وارقام میگه میتسوبیشی اوو و بنز a45 بیشترین اسب بخار و گشتاور رو از هر یه لیتر حجم موتور کشیدن بیرون

    پاسخ
  7. حسین
    سوابق: (56 دیدگاه) ,

    یکی از این جگوارا لطفاااااا 😭😭

    پاسخ
  8. امیر
    سوابق: (720 دیدگاه) ,

    غول همشون محصولات سوبارو لنسر و‌میتسوبیشی هستن

    پاسخ
  9. آرمان
    سوابق: (74 دیدگاه) ,

    معادلات ریاضی به هم ریخت
    4=4
    4>6
    4>8
    فقط مونده
    4>12

    پاسخ
  10. هرمز
    سوابق: (21 دیدگاه) ,

    مدل سه تسلا پرفرمنس شتابش از همه اینها بیشتره و البته بی صدا و بدون آلودگی هم هست و راحتی خیلی بیشتری از این فسیلی ها داره ،
    دیگه یواش یواش داره دوره ماشین دودی میگذره

    پاسخ
    1. محمد مطبوع
      سوابق: (20 دیدگاه) ,

      بحث خودروهای الکتریکی جداست.
      البته که در آینده حرف اول رو خواهند زد

      پاسخ
  11. Sina
    سوابق: (227 دیدگاه) ,

    زمانیکه میتسوبیشی از۲لیتر ۴۰۰ اسب گرفت المانیا خواب همچین چیزیم نمیدیدن

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.