چشم اندازهفته نامه

کدام خودرو به‌صرفه‌تر است: الکتریکی یا بنزینی؟!

دوستداران خودروهای الکتریکی می‌گویند این خودروها از نظر هزینه‌های سوخت و نگهداری به‌صرفه‌تر هستند و بنابراین در کل مالکیت آن‌ها راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر خواهد بود؛ اما در طرف مقابل افرادی هستند که می‌گویند قیمت خودروهای الکتریکی بیشتر از نمونه‌های بنزینی است. خب آیا نگهداری خودروهای الکتریکی در درازمدت هزینه کمتری به مالک تحمیل می‌کند؟ به نوعی. گاهی اوقات. آن‌گونه که می‌گویند این موضوع پیچیده‌ای است!

به منظور بررسی اینکه یک خودروی الکتریکی واقعاً کم‌هزینه‌تر از نمونه‌های بنزینی قابل‌مقایسه است یا خیر ما دو خودرو در بازار آمریکا را که با هر دو نوع قوای محرکه عرضه می‌شوند انتخاب کرده‌ایم: هیوندای کنا و کنا الکتریک و مینی کوپر هاردتاپ دو درب و مینی الکتریک. ما هزینه‌های نگهداری این خودروها را از منابع موثق پیدا کرده و با یکدیگر مقایسه کرده‌ایم.

  • تحلیل هزینه سه‌ساله

ما تصمیم گرفتیم هزینه سه سال اول مالکیت را تخمین بزنیم. برای انجام بهترین مقایسه ممکن ما هزینه‌های اقساط یا بیمه را در نظر نگرفتیم. چگونگی انتخاب میزان اقساط و پیش‌پرداخت می‌تواند تأثیر زیادی روی هزینه‌های کلی داشته باشد؛ و هزینه‌های بیمه نیز بسیار متنوع بوده و به ایالت محل سکونت، سابقه رانندگی و… بستگی دارد.

مقایسه ما با قیمت پایه هر دو خودرو شروع می‌شود. بعدا نیز مشوق‌های دولتی برای نمونه‌های الکتریکی دخیل شده است. در این حالت داریم:

قیمت مینی کوپر هاردتاپ: ۲۴۲۵۰ دلار

قیمت مینی الکتریک: ۳۰۷۵۰ دلار

قیمت هیوندای کنا: ۲۱۴۴۰ دلار

قیمت هیوندای کنا الکتریک: ۳۸۳۳۰ دلار

  • مسافت پیموده شده

ما کارکرد سالانه ۲۴۱۴۰ کیلومتر را به‌صورت متوسط در نظر گرفتیم. اگر فردی به‌صورت روزانه ۴۸ کیلومتر را طی کند حتی مینی الکتریک با برد ۱۷۷ کیلومتری نیز به این کارکرد خواهد رسید. طبیعی است که برای دوره‌ای سه‌ساله ما کارکرد ۷۲۴۲۰ کیلومتری را دخیل کردیم.

  • هزینه‌های مالکیت و نگهداری

برای محاسبه این بخش ما از تحلیل هزینه‌های AAA در سال ۲۰۱۹ استفاده کردیم. این وب‌سایت میزان هزینه پرداختی به ازای هر ۱.۶ کیلومتر کارکرد خودرو را محاسبه می‌کند. هزینه‌های خودروهای گوناگون در بخش‌هایی همچون لاستیک‌ها، ترمزها، روغن و تعمیرات در دوره‌ای ۵ ساله محاسبه می‌شود. بله این بازه زمانی بیشتر از بازه سه‌ساله ماست بنابراین شاید اینجا کمی ارقام بالاتری را مشاهده کنید؛ و این هزینه‌ها بیشتر از هزینه‌هایی بوده که ما در تست‌های بلندمدت ۶۴۳۷۰ کیلومتری تجربه کرده‌ایم؛ اما داده‌های AAA ایده‌های خوبی ایجاد می‌کنند. همان‌گونه که انتظار می‌رود خودروهای الکتریکی به خاطر عدم تعویض روغن یا دیگر تعمیرات پیشرانه هزینه‌های نگهداری کمتری دارند. هزینه نگهداری هر خودرو در ۱.۶ کیلومتر و طی کارکرد ۷۲۴۲۰ کیلومتری را می‌بینیم:

مینی: ۰.۰۸۵۳ دلار به ازای هر ۱.۶ کیلومتر/هزینه ۳۸۳۹ دلار

مینی الکتریک: ۰.۰۶۶ دلار به ازای هر ۱.۶ کیلومتر/هزینه ۲۹۷۰ دلار

هیوندای کنا: ۰.۰۹۰۹ دلار به ازای هر ۱.۶ کیلومتر/هزینه ۴۰۹۱ دلار

هیوندای کنا الکتریک: ۰.۰۶۶ دلار به ازای هر ۱.۶ کیلومتر/هزینه ۲۹۷۰ دلار

اینجاست که وضعیت کمی عجیب می‌شود. هر دو شرکت مینی و هیوندای سرویس‌های نگهداری رایگان برای سه سال یا ۵۷۹۳۶ کیلومتر را ارائه می‌کنند. ما این سرویس‌ها را نادیده گرفتیم زیرا هدف ما یافتن هزینه‌های مالکیت یک خودرو در بازه سه‌ساله بوده است.

  • مصرف انرژی

به منظور محاسبه مصرف انرژی هر دو نوع خودرو ما از درجه‌بندی گالن و کیلووات ساعت EPA در هر ۱۶۰ کیلومتر استفاده کردیم. هرچقدر عددها پایین باشند خودرو کاراتر خواهد بود. همان‌گونه که خواهید دید مینی هاردتاپ مصرف کمتری نسبت به کنا داشته ما کنا الکتریک بهتر از مینی الکتریک عمل کرده است.

مینی: ۳.۲ گالن در هر ۱۶۰ کیلومتر

مینی الکتریک: ۳۱ کیلووات ساعت در هر ۱۶۰ کیلومتر

هیوندای کنا: ۳.۳ گالن در هر ۱۶۰ کیلومتر

هیوندای کنا الکتریک: ۲۷ کیلووات ساعت در هر ۱۶۰ کیلومتر

  • هزینه بنزین

برای محاسبه هزینه بنزین ما از قیمت متوسط بنزین در فوریه ۲۰۲۰ استفاده کردیم که مبلغ ۲.۴۴ دلار برای بنزین معمولی و ۳.۱۱ دلار برای بنزین سوپر بوده است. به خاطر شیوع ویروس کرونا و افت قیمت نفت، قیمت بنزین نیز کاهش یافته است. ما می‌دانیم که این وضعیت برای همیشه ادامه نخواهد داشت و قیمت بنزین دوباره بالا خواهد رفت. اینجا هزینه بنزین مینی و هیوندای درون‌سوز به ازای کارکرد ۷۲,۴۲۰ کیلومتر را آورده‌ایم:

مینی هاردتاپ: ۴۴۷۸ دلار

هیوندای کنا: ۳۶۲۳ دلار

  • هزینه شارژ

محاسبه هزینه شارژ کمی سخت‌تر است. اول اینکه اکثر جایگاه‌های شارژ بجای کیلووات از دقیقه استفاده می‌کنند. خوشبختانه تغییراتی در راه است. از ابتدای سال ۲۰۲۳ تمامی جایگاه‌های شارژ کالیفرنیا بر پایه کیلووات هزینه‌ها را محاسبه خواهند کرد؛ اما فعلاً از نرخ شارژ در هر دقیقه استفاده می‌کنیم.

پس از تمامی محاسبات پیچیده ما به هزینه شارژ مینی و هیوندای الکتریکی در ۷۲,۴۲۰ کیلومتر رسیده‌ایم:

مینی الکتریک: ۱۹۳۹ دلار

هیوندای کنا الکتریک: ۱۷۲۳ دلار

  • افت قیمت

بخش نهایی هزینه‌های نگهداری یک خودرو افت قیمت آن است. این فاکتور بر پایه تجربه‌های پیشین، تقاضای مشتریان، در دسترس بودن خودرو، شهرت برند و… محاسبه می‌شود. نگاهی سریع به آمار نشان می‌دهد خودروهای الکتریکی افت قیمت سریع‌تری نسبت به نسخه‌های بنزینی دارند. یکی از مدیران شرکت ALG می‌گوید هزینه بالای خودروهای الکتریکی می‌تواند باعث افت قیمت آن‌ها شود. او اظهار می‌دارد:

از نظر قیمتی می‌بینیم که خودروهای الکتریکی گران‌تر هستند. این فقط از نظر قیمتی است که واقعاً باعث افت بهای بیشتر می‌شود.

اما با برخی بررسی‌ها به افت قیمت خودروها پس از سه سال مالکیت رسیده‌ایم:

مینی هاردتاپ: ۸۸۸۷ دلار

مینی الکتریک: ۱۳۶۵۳ دلار

هیوندای کنا: ۱۰۶۶۳ دلار

هیوندای کنا الکتریک: ۱۲۲۸۸ دلار

  • مقایسه هزینه مالکیت سه‌ساله

پس از بررسی‌های فراوان به این سؤال می‌رسیم: آیا خودروهای الکتریکی ارزان‌تر هستند؟

مینی الکتریک

بر اساس قیمت خرید، هزینه‌های سوخت، نگهداری و افت قیمت در دوره‌ای سه‌ساله ما هزینه‌های مالکیت خودروها را جمع‌آوری کرده‌ایم:

مینی هاردتاپ: ۴۱۴۵۴ دلار

مینی الکتریک: ۴۹۳۱۲ دلار

هیوندای کنا: ۳۹۸۱۷ دلار

هیوندای کنا الکتریک: ۵۵۳۱۱ دلار

  • مشوق‌های مالیاتی

حالا پیش از آنکه تلفن را برداشته و به دوست خود که طرفدار خودروهای درون‌سوز است زنگ بزنید بهتر است بدانید متغیرهای دیگری هم وجود دارند. خودروهای الکتریکی هم‌اکنون با مشوق ۷۵۰۰ دلاری عرضه می‌شوند که باعث می‌شود که قیمت آن‌ها همین‌قدر کاهش یابد؛ و این باعث می‌شود هزینه‌های نگهداری دو خودروی الکتریکی این‌گونه کاهش یابد:

مینی الکتریک: ۴۱۸۱۲ دلار

هیوندای کنا الکتریک: ۴۷۸۱۱ دلار

  • مالکیت کدام‌یک به‌صرفه‌تر است؟

خب با توجه به محاسباتی که انجام دادیم مینی بنزینی در بازه زمانی سه‌ساله ۳۵۸ دلار کم‌هزینه‌تر از نسخه الکتریکی خواهد بود. از طرف دیگر کنا الکتریک ۷۹۹۴ دلار هزینه بیشتری نسبت به نسخه بنزینی به مالک تحمیل می‌کند. سپس باید مشوق‌های محلی را نیز در نظر بگیرید. مورد بعدی به پیشرفت خودروهای الکتریکی و کاهش هزینه‌های شارژ آن‌ها مربوط می‌شود. در این صورت مینی شاید در حالت الکتریکی مزیتی کوچک داشته باشد.

موضوع این است که همه‌ی خودروهای الکتریکی شامل مشوق ۷۵۰۰ دلاری نیستند. تسلا و جنرال موتورز به سقف تولید ۲۰۰ هزار دستگاهی خودروهای الکتریکی رسیده‌اند و احتمال اینکه میزان مشوق‌ها افزایش یابد خیلی کم است. در نهایت خودروسازان دیگر نیز به این سقف تولید خواهند رسید و مشوق یاد شده را از دست خواهند داد.

دیگر مشکل پیچیده‌ای که وجود دارد مقایسه غیردقیق خودروهای بنزینی و الکتریکی است. نسخه‌های بنزینی از تسلا مدل ۳ یا فورد موستانگ مک-ای تولید نشده است. خریداران باید آن‌ها را با خودروهای مشابه دیگر مقایسه کنند. زمانی که این کار را انجام دهید محاسبات پیچیده‌تری خواهید داشت.

با تمامی این موارد آیا مالکیت یک خودروی الکتریکی در طولانی‌مدت به‌صرفه‌تر است؟ همه‌ی نشانه‌ها این امکان را نشان می‌دهند. شاید. گاهی اوقات؛ اما همان‌گونه که گفتیم در این وضعیت همه‌چیز وضعیت پیچیده‌ای دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
caranddriver

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. علیx76

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1203 ديدگاه)

    در حال حاضر ، نه
    اما در آینده ، با توجه به کمتر شدن ذخایر نفتی ، و سخت تر شدن حفاری ، قیمت نفت با شیب ملایمی صعود میکنه
    اما قیمت باطری ( که بخش عمده تفاوت هزینه خودروی برقی و بنزینی رو شامل میشه ) به مرور زمان و با ورود تکنولوژی های جدید کاهش پیدا میکنه
    ضمنا ممکنه با افزایش نیروگاه هایی که از انرژی تجدید پذیر استفاده میکنن ، قیمت برق هم کاهش پیدا کنه

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. M.A.S

      ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (810 ديدگاه)

      علی جان تولید برق برای شارژ کردن این باتری ها هم نیازمند نفت است و در حال حاضر هم 87 درصد انرژی های دنیا از سوخت های فسیلی تامین میشود.
      استفاده از نفت برای تولید برق هم به دلیل وجود داشتن مقدار زیاد هیدرو کربن هایی با کربن پایین تر از حد نیازگاز های گلخانه ای بیشتری واردهوا میکند و اتلاف انرژی برای انتقال این نیرو تا ایستگاه شارژ هم مارا نیازمند استفاده بیشتر (گرمای بالاتر به دلیل وجود دوباره هیدرو کربن هایی با میزان کربن پایین تر از حد نیار) از نفت میکند.
      مسئله بعدی درباره باتری هاست. تسلا میگوید که باتری هایش را در صورت خراب شدن وغیر قابل استفاده شدن تحویل میگیرد و دوباره استفاده میکنند اما انبوه برند های چینی مثل چری جیلی بی وای دی یا چانگان و یا برندهای فرانسوی مثل پژو و دی اس و یا همین هیوندا یا مینی و… همچین تعهدی برای محافظت از محیط زیست داده اند؟(البته که برای برندهایی که الکتریکی های ارزان میسازند به صرفه نیست) ان هم برای باتری هایی به این بزرگی ؟
      این همه باتری باید تبدیل به زباله شوند؟پس چیزی به نام محیط زیست نمیمانداین نکته را هم در نظر بگیرید که با همه گیر شدن انجین های الکتریکی در کشور های در حال توسعه چون استفاده از این روش های تجدید پذیر مرسوم نیست به هر حال ما شاهد افزایش بسیاربیشتر دمای هوا خواهیم بود(یک نکته مهم اینکه 70 درصد الایندگی های دنیا در حال حاضر از همین نیروگاه هاست و سهم انجین ها و خودرو های بنزینی تنها 4 درصد است)
      بهترین روش برای اینده روش مک لارن یعنی تولید سوخت های سنتزی پاک برای همین انجین های درون سوز است

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. علیx76

        ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (1203 ديدگاه)

        در مورد برق ، نوشتم که در صورت گسترش نیروگاه های پاک ( بادی . آبی ‌. خورشیدی . زمین گرمایی )
        اینها بجز هزینه اولیه و تعمیرات دوره ای ، هزینه دیگه ای برای تولید برق ندارن
        در مورد زباله های باطری ، به پیشرفت اشاره کردم . پیشرفت ، سوای از قیمت کمتر و عمر بیشتر ، پاک تر بودن رو هم شامل میشه
        در اینده باطری های زیستی و زیست تجزیه پذیر هم ساخته میشن

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. M.A.S

          ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
          سوابق: (810 ديدگاه)

          علی جان وقتی درباره تمام دنیا حرف میزنیم باید ابعادشو به سطح جهانی هم برسونیم.
          کشور هایی که از روش های تجدید پذیر استفاده گسترده میکنن بسیار محدودن و بقیه ها استفادشون بسیار محدوده از روش تجدید پذیر
          مثلا توی افریقا یا انگولا هم مردم ماشین دارن و درصورت همه گیری باید از برق استفاده کنن. یا پیشرفتی هم که میفرمایید در چند تا کشور شامل میشه و بقیه کشورا باید از روش های کمتر پیشرفته بر اساس میزان ثروت و تکنولوژی استفاده کنن(مثل همین ایران) اینجا چه پیشرفتی در سطح جهانی دیده میشه
          درباره همون باتری هام عرض نکردم که پیشرفت نمیکنن میگم دیر یا زود خراب میشن دیگه. کدوم برند خودرو سازی جز تسلا گفت که من این باتری هارو بازیافت میکنم؟هیچ
          مثلا به نظر شما ایران خودرو اینکارو میکنه ؟هرگز چون نما صرفه و هر کاری کنیم ایران هم جزو سیاره زمین محسوب میشه و الایندگی جهانی وجود داره و اگه از این ابعاد ببینیم گسترده تر از اون چیزیه که انتظارشو داریم
          تولید سوخت سنتزی پاک از جلبک ها روش جالبی هست چون هم پرورش جلبک اسونه هم نیازی به تغییرات گسترده تو انجین های درون سوز و تبدیلشون به یه مدل دیگه نیس
          دانشمندا دارن روی این روش کار میکنن
          اون تیکه هم که کامنت بالا بود رو دانشمندا تخمین زدن که تولید برق برای شارژ کردن انجین های الکتریکی دو برابر یه انجین مشابه بنزینی الایندگی تولید میکنه و حرف من نیس

          موافقم 1
          مخالفم 0
      2. Ahmad

        ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (67 ديدگاه)

        از انرژی نیروگاه اتمی استفاده میشود که گاز های گلخانه ای آزاد نمی‌کند

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. علیx76

          ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
          سوابق: (1203 ديدگاه)

          نیروگاه اتمی درسته که گاز گلخانه ای تولید نمیکنه
          اما زباله هسته ای که داره!
          مگه اینکه در اینده بتونن از همجوشی برای تولید برق استفاده کنن

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. فورد

      ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (853 ديدگاه)

      هیچکدوم به نظر من خر مش باقر از همه باصرفه تر است

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. ایمان جباری

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (3880 ديدگاه)

    الکتریکی خوبه ولی در کنار درون سوزها
    به شخصه درون سوزها رو بیشتر دوست دارم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. ممد ژانگولر

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (3455 ديدگاه)

    همه چی که پول نیست
    همین که دنیا از شر آلودگی هوا و دود راحت میشه کلی نعمته
    هرچند که هزینه آلودگی هوا و مرگ و میر اگر حساب بشه متوجه میشیم کم‌ هرینه و پول نمیشه
    در ضمن منابع سوخت فسیلی هم برای مدتها ماندگاری پیدا خواهد کرد برای تولید وسایل پلاستیک‌و پلیمر و غیره و دیگه نگران اتمام نخواهیم بود

    در کل دنیای برقی دنیای آیندست چه بخواهیم چه نخواهیم باید پذیرفته بشه

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. مهرداد كمال

      ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (1801 ديدگاه)

      منابعی که تولید کننده برق هستن به شدت الوده کننده هستن

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. ممد ژانگولر

        ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (3455 ديدگاه)

        مهرداد داداش به خدا فکر اونشم کردن
        انقد کلیشه ایی پاسخ ندین
        هر چند ناف کشورهای نفت خیز از جمله ایران وصل به نفته ولی دلیل نمیشه مثل پارازیت در مقابل یک حرکت انقلابی رو به جلو عمل کنیم

        نفتتو نگهدار برای کارهای دیگه با پولش بیا پنلهای خورشیدی تولید کن
        کشور ما مهد نور خورشیده

        به خدا اونایی که تو اتاقهای فکر (کشورهای جی ۸) هستن از منو شما بهتر میدونن آینده باید به چه سمتی بره

        این تازه شروعشه بعدش منتظر خبرهای شوکه کننده باش

        ماشینهای پرنده ، رباطها ، سفرهای فضایی و شایدم معادن خیلی بزرگ لیتیوم در مریخ باشه
        ایلان ماسک الکی به جایی گیر نمیده

        موافقم 0
        مخالفم 1
        1. M.A.S

          ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
          سوابق: (810 ديدگاه)

          ایلان ماسک یه بار به سهام برند خودش گیر داد به نظرم باید به هفت پشتش بس باشه
          یه بارم به کرونا و قرنطینه گیر داد و یه نظر کاملا تخصصی داد که نگو و نپرس

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. مدیرعامل

        ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (73 ديدگاه)

        منابع پاک مثل انرژی خورشیدی و باد و …. در آینده برای تولید برق جایگزین سوختهای فسیلی میشه همین حالا هم نیروگاههای خورشیدی تو بعضی از کشورای جهان هستذکه برق یک شهرو تامین میکنه

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. Sina

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (809 ديدگاه)

    موضوع اینه که درون سوزها صد ساله از وجودشون میگذره و در نهایت تکامل و بلوغشون هستن و به حد نهایت راحتی استقامت و بی دردسری و بروارده کردن کامل نیازها رسیدن
    اما الکتریکی ها تازه اول راهشونه تکامل یافته نیستن پر از اشکال و دردسرن و تا یافتن باطری های با نگهداری شارژ بیشتر و سریع شارژ شدن کلی راه دارن اونوقته که دیگه میشه روی خریدشون حساب کرد

    خود من ب شخصه ترجیح میدم درون سوزی رو بخرم که میدونم به تکامل کامل رسیده نه الکتریکی اول راه رو

    ولی از الکتریکی شدن و خییلی خوشحالم و دوست دارم همه گیر بشه چونکه میگم برید همتون برییید سمت الکتریکییا و قیمت بنزینو بیارید پاییین بنزین هارو بگذارید واسه ما عشق بنزینیا

    آخه کی دلش میاد دیگه این صدارو نشنوه
    ???

    https://www.aparat.com/v/eAPQl

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (1195 ديدگاه)

      وقتی یک خرگوش جیغ میکشه روباها میان ولی نه برای کمک
      دوست عزیز حرف شما درست ولی خب جیغ زیبای این ماشین ها روباهارو و اس خودش میاره

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. Sina

        ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (809 ديدگاه)

        امممم ??
        رفیق هرچی جمله ت رو بالا پاییین کردم هیچ متوجه نشدم ربطش به صحبت های من چیه
        جز اینکه حس کردم این جمله فیلم پدر خونده رو جایی شنیدی فقط خواستی بگی منم بلدمش
        آخه اگه ماشین سوپر اسپرت جیغ میکشه و به خرگوش ربطش دادی یعنی ماشین به کمک نیاز داره بعد ما رانند ها با تظاهر به کمک کردن میریم میچاپیمش
        سوپر اسپرت که ناله کمک نمیکشه،؛ مثل درنده غرش ترسناک میکنه
        اگرم ماشین روباهه که با جیغ های زبیاش ما خرگوش هارو گول میزنه و تبلیغاته که ما بخریمش اصلا نه روباه جیغ میکشه و نه خرگوش جذب صدای روباه میشه
        کلا با این تشبیه و مثالت …

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. مهدی

          ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
          سوابق: (1195 ديدگاه)

          ?????

          موافقم 0
          مخالفم 0
  5. NAVID۰۰۹۸

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (10057 ديدگاه)

    درسته
    شاید آینده از آنه برقیها باشه که احتمالاً هست !!!
    اما من برای امروز زندگی میکنم و امروز اگر بخوام خرید کنم هیبرید میخرم یا بنزینی .

    هزینه‌های جانبی برای تولید برقیها گران تمام میشه که ترجیح دادنش نسبت به سوخت فسیلی‌ها رو زیر سوال میبره .

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. Peyman56

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (137 ديدگاه)

    اگه سوخت پاک مد نظر باشه خودروی برقی خیلیم پاک نیست.اول بابت مواد تشکیل دهنده باطری ها که بازبافتشم کار سختبه.حالا لذت رانندگی بماند.تصور کنبد مبخوایبد از تهران برید مشهد تو بهترین حالت باید یک بار باطریتونو شارژ کنین.اگه شارژ هر ماشینی ۲۰دقیقه زمان ببره فکر کنم این حجم خودرو لااقل سه روز باید تو صف شارژ وایستن.تازه وقتی شارژ کردی تعطیلات تموم شده باید برگردی تهران.تو انشای تعطبلات را چگونه گذراندین همه بچه ها مبنویین نصف روز رفتبم شهر ایکس باطری ماشینمونو شارژ کردیم و برگشتبم.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. meysam

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (3524 ديدگاه)

    فعلا هیچکدوم
    پلاگین هیبرید بهتر از هر دوست
    در آینده الکتریکی بهتره شایدم هیدروژنی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. مانی

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    استفاده از سوخت‌های گیاهی خیلی‌ خوبه
    کربنی که از هوا جذب شده دوباره به هوا بر میگرده
    اما زیاد اطلاعات ندارم فکر کنم خیلی‌ درد سر داره و هزینه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. حسین دهمرد

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (2417 ديدگاه)

    باتریهای سربی که راحت بازیافت میشن در حد کم و واسه ماشینای ارزون قیمت هیبریدی توشهری میشه استفاده کرد. باتریهای لیتیومی هم بمونه واسه ماشینای لوکس و سریع

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. فری

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (233 ديدگاه)

    هیوندای کنا و سرنتیپیتی

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا