چشم اندازهفته نامه

10 سؤالی که پیش از خرید خودروی الکتریکی باید پرسید!

اگر به فکر خداحافظی با خودروهای سنتی و انتخاب خودرویی تمام الکتریکی را دارید پس با دنیای جدیدی روبرو خواهید شد. راندن خودروی الکتریکی مزیت‌های زیادی مخصوصاً از نظر هزینه‌های نگهداری و مالکیت دارد هرچند راندن آن تجربه‌ای متفاوت در مقایسه با خودروهای درون‌سوز ایجاد می‌کند. قبل از اینکه به فکر خرید خودروی الکتریکی نو یا کارکرده باشید حتماً باید از خود چندین سؤال مهم بپرسید!

  1. آیا محدوده حرکتی خودرو مناسب و کافی است؟


نسل فعلی خودروهای الکتریکی می‌توانند بیش از ۳۲۰ کیلومتر را با یک‌بار شارژ طی کنند بنابراین نگرانی افراد از پیمایش این خودروها در مقایسه با سال‌های پیش کمتر شده است. با این وجود باید از برد خودروی مدنظر حداقل برای پوشش مسیرهایی که به‌صورت روزمره طی می‌شود اطمینان حاصل کرد.

شما زمانی که سرعت بیشتری داشته باشید کیلووات‌های بیشتری را در مقایسه با رانندگی شهری از دست خواهید داد. همچنین می‌توانید انتظار داشته باشید که برد خودروهای الکتریکی در هوای سرد به‌طور قابل‌توجهی کاهش یابد. تحقیقات نشان داده‌اند زمانی که دمای جیوه کاهش می‌یابد و مالک هم از بخاری استفاده کند برد خودروی الکتریکی به‌طور متوسط ۴۱ درصد افت می‌یابد. برد خودروهای الکتریکی در تابستان هم تحت تأثیر قرار می‌گیرد و با استفاده از کولر به‌طور متوسط ۱۷ درصد کاهش پیدا می‌کند.

  1. آیا خودرو با نیازهای من سازگار است؟


همانند هر خودروی دیگر، شما باید درباره‌ی فضای داخلی و کابین مناسب خودروی الکتریکی انتخاب شده اطمینان حاصل پیدا کنید. فضای بار کافی هم برای خریدهای آخر هفته، حمل وسایل گوناگون و… ضروری می‌باشد. خودرویی را انتخاب کنید که با سرمایه شما هماهنگ بوده و تجهیزات موردنیاز را نیز داشته باشد. برای خرید خودرو نیز باید آن را قبل از خرید تست کنید و بفهمید که آیا محصولی راحت است یا نه.

  1. آیا باید خودروی الکتریکی را بخرم یا لیزینگ کنم؟


اگرچه حدود ۳۰ درصد افراد خودروهای جدید را به‌صورت لیزینگی در اختیار می‌گیرند اما خبرها نشان می‌دهند این آمار برای خودروهای الکتریکی نزدیک به ۸۰ درصد است. پیش‌پرداخت و اقساط ماهانه‌ی کم از جمله ویژگی‌های خودروهای الکتریکی هستند و خودروسازان نیز معمولاً پیشنهادهای جذابی ارائه می‌کنند. لیزینگ یک خودروی الکتریکی برای دو یا سه سال می‌تواند پیشنهاد خوبی باشد؛ اما نیمه‌خالی لیوان اینکه شما دائماً قسط پرداخت خواهید کرد. همچنین اگر از کارکرد ذکر شده در قرارداد تخطی کنید باید مبالغ بیشتری پرداخت نمایید.

  1. خودرو را کجا و چگونه شارژ کنم؟


اگرچه تعداد جایگاه‌های شارژ عمومی در حال افزایش بوده اما هنوز هم کافی نیست و البته که شارژ خودروی الکتریکی در خانه هزینه‌ی بالایی دارد. شما می‌توانید خودرو را به سادگی به خروجی برق ۱۱۰ ولت وصل که شارژ سطح ۱ خوانده می‌شود وصل کنید اما شارژ باتری در این صورت بین ۸ تا ۲۴ ساعت طول خواهد کشید. یک انتخاب بهتر وجود دارد و آن نصب سرویس ۲۴۰ ولت در خانه است که شارژ سطح ۲ نامیده شده و باعث شارژ باتری در حدود ۴ ساعت می‌شود. اگر هم از جایگاه‌های شارژ بیرون و عمومی استفاده کنید زمان‌های شارژ کاهش خواهد یافت.

  1. آیا جایگاه‌های شارژ عمومی نزدیک به محل زندگی و کار وجود دارد؟


حتی اگر در حال خرید یکی از خودروهای الکتریکی با بهترین برد هم باشید باید درهرحال باتری خودرو را شارژ کنید. شارژهای عمومی معمولاً در پارکینگ‌های عمومی، فروشگاه‌ها و نمایندگی‌های خودرویی نصب می‌شوند. تسلا شبکه‌ی خاص شارژ مخصوص خودروهای تولیدی‌اش را راه‌اندازی کرده است. شارژرها معمولاً به مناطق شهری محدود هستند. اگرچه اکثر شارژرهای عمومی از نوع سطح ۲ می‌باشند اما برخی نیز شارژ سریع سطح ۳ را عرضه می‌کنند. این شارژرها می‌توانند ۸۰ درصد باتری را در حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه شارژ کنند.

چندین وب‌سایت وجود دارند که مکان جایگاه‌های شارژ عمومی را نشان می‌دهند.

  1. با خرید خودروی الکتریکی می‌توانم مشوق‌های دولتی دریافت کنم؟


دولت آمریکا به خریداران خودروهای الکتریکی مشوق مالیاتی ۷۵۰۰ دلاری ارائه می‌کند. اگر خودرو را لیزینگ کنید این مشوق به اقساط ماهانه تعلق می‌گیرد. البته برنامه‌ی مشوق‌های دولتی متغیر بوده و زمانی که هر خودروساز به مرز فروش ۲۰۰ هزار خودروی الکتریکی یا پلاگین هیبریدی رسید میزان مشوق‌های اعطایی کمتر می‌شود. تسلا اولین خودروسازی بود که سال پیش به این مرز رسید و بنابراین از اول ژانویه میزان مشوق‌ها به ۳۷۵۰ دلار و از جولای به ۱۸۷۵ دلار کاهش می‌یابد. جنرال موتورز هم به این رکورد رسیده است.

برخی ایالت‌های آمریکا مشوق‌های خاص خود را دارند. این مشوق‌ها معمولاً به‌صورت تخفیف مالیاتی یا پرداخت نقدی بوده و برخی نقاط کمک‌های مالی نیز برای خرید شارژرهای خانگی ارائه می‌کنند.

  1. تا چند سال مالک خودروی الکتریکی خواهم بود؟


افرادی که به دنبال مالکیت بلندمدت خودروهای الکتریکی هستند شاید درباره‌ی هزینه‌ی سنگین تعویض باتری نگران شوند. خوشبختانه قوانینی دراین‌باره وجود دارد که دستور می‌دهد باتری‌ها حداقل به مدت ۸ سال یا ۱۶۰ هزار کیلومتر گارانتی شوند. هیوندای این پوشش گارانتی را بیشتر هم در نظر می‌گیرد. البته برخی خودروسازان تنها در صورتی باتری را تعویض می‌کنند که نمونه‌ی استفاده شده به‌صورت کامل از کارافتاده باشد درحالی‌که برخی دیگر نیز آن بر مبنای میزان کاهش ظرفیت باتری تعویض می‌کنند.

در نظر داشته باشید که تعویض باتری اصلاً ارزان نخواهد بود. این هزینه بسته به نوع خودرو از ۵ تا ۱۵ هزار دلار متغیر است و البته شامل هزینه‌های دستمزد نمی‌شود. ظرفیت باتری خودروهای الکتریکی با گذشت زمان کاهش می‌یابد اما تاکنون خبری درباره‌ی نیاز خودروهای الکتریکی اولیه به تعویض باتری منتشر نشده است.

  1. حق بیمه‌ی خودروی الکتریکی چگونه است؟


حق بیمه‌ی خودروهای الکتریکی بیشتر از حد نرمال است. گفته شده حق بیمه این خودروها به‌طور متوسط ۲۱ درصد بیشتر از خودروهای استاندارد می‌باشد. البته این به معنی ایمنی پایین‌تر یا تصادفات بیشتر خودروهای الکتریکی نیست بلکه دلیل این موضوع هزینه‌ی تعمیر بیشتر خودروهای الکتریکی به خاطر مجموعه باتری خاص آن‌ها می‌باشد.

  1. آیا باید یک خودروی بنزینی هم در گاراژ داشته باشم؟


اگرچه می‌توان با در نظر گرفتن محل‌های شارژ سطح ۳ به یک سفر طولانی‌مدت فکر کرد اما سفرهای خانوادگی بدون اطمینان از برد مناسب خودرو یک عمل نگران‌کننده خواهند بود. اگر همواره به دیدار دوستان و آشنایان در شهرهای دور می‌روید و یا خودروی شما کارکرد زیادی دارد احتمالاً باید به فکر یک خودروی بنزینی یا هیبریدی دیگر هم باشید؛ و یا می‌توانید یک خودروی استاندارد را برای سفرهای خود اجاره کنید.

  1. خودروی الکتریکی صفرکیلومتر بخرم یا کارکرده؟


خرید یک خودروی الکتریکی فرایندی هزینه‌بر است و اکثر محصولات میان رده در محدوده ۳۰ هزار دلار قرار می‌گیرند. خودروهای الکتریکی لوکس در نسخه‌های فول خود تا ۱۰۰ هزار دلار هم قیمت خورده‌اند. خرید یک خودروی صفرکیلومتر به معنی گارانتی کامل و استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌ها می‌باشد. به جز محصولات تسلا و همچنین شورولت بولت، خرید خودروی الکتریکی با مشوق ۷۵۰۰ دلاری همراه خواهد شد و شاید مشوق‌های دیگری را نیز در برخی ایالت‌ها دریافت کنید.

با این وجود شما می‌توانید یک خودروی کارکرده را نیز در نظر بگیرید و صرفه‌جویی مالی زیادی داشته باشید. به جز برخی استثناها، اکثر خودروهای الکتریکی قدیمی و به ویژه محصولات تسلا ارزش فروش دوباره‌ی مناسبی دارند که بخش اعظم آن به خاطر مشوق مالیاتی و تقاضای نسبتاً پایین است. اگرچه برد این خودروها به اندازه‌ی جدیدترین خودروهای الکتریکی نیست اما می‌توانید خودروهای الکتریکی ۴ یا ۵ ساله با بهای ۱۰ هزار دلار یا کمتر را پیدا کنید. همچنین این خودروها به خاطر برد محدود خود اکثراً کارکرد کمتری دارند و بنابراین استهلاک آن‌ها نسبت به نمونه‌های استاندارد کمتر بوده است.

منبع: myev

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. (JONATHAN (TESLA

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (302 ديدگاه)

    خدا پدر ایلان ماسک بیامرزه
    خیلی از مردم تا قبل از تسلا فکر میکردن
    خودرو های برقی فقط اسباب بازی های هستن برای داخل شهر
    الان دیگه وارد رقابت با خودرو های درون سوز شدن
    و در فروش در برخی سگمنت ها از درون سوز ها هم پیشی گرفتن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. (JONATHAN (TESLA

      ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (302 ديدگاه)

      در سال های پیش رو
      با افزایش میزان تولید خودرو های برقی
      نیاز بازار برطرف میشه و یه تعادلی بین عرضه و تقاضا به وجود میاد
      که همین موجب کاهش قیمت کلی الکتریکی ها میشه
      جایگاه های شارز افزایش پیدا میکنه ( هزینه ساخت جایگاه شارز کم تر از پمپ بنزین هست )
      برد الکتریکی ها افزایش پیدا میکنه
      و اروم اروم الکتریکی ها جایگزین درون سوز ها میشن
      ولی هنوز تا 50 /50 شدن میزان فروش الکتریکی ها یه 15 الی وقت هست

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. محمد

        ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸
        سوابق: (1433 ديدگاه)

        یکی اینکه باید تا ۲۰۳۰ خودروها غیر بنزین سوز و غیر درون سوز بشن
        و این یعنی تنها حدود ۱۰سال تا سلطه نفت و حدود ۱۰ سال فرصت ما تا سامان دادن دایمی به اقتصادمون
        .
        یکی اینکه مشوقهای دولتی که به الکتریکیها میدن رو بیمه با ۲۱٪ حق بیمه بیشتر توی چند سال استهلاک میکنه
        پس بر خلاف مشوقهای اولیه،در نهایت مزیت قیمتی ندارن
        .
        یکی هم اینکه افت قیمت یه خودرو الکتریکی ۳۰ هزار دلاری به زیر ۱۰ هزار دلار در ۴ سال اون هم به دلیل نگرانی از هزینه های سرویس الکتریکیها،
        قطعا واسه خریدار صفر کیلومتر، قابل قبول و اقتصادی نیست
        در حالی که تو بازار فعلی میتونید با ۳۰ هزار دلار خودروهای جذاب درون سوزی رو بخرید که ۴ سال بعد هم مشکلات و افت اینچنینی نداشته باشن
        و احتمالا تا ۴ سال دیگه هم اینقدر صنعت خودرو پیشرفت کرده که الکتریکیهایی با برد بیشتر شارژ سریع تر و راحتتر و افت قیمتی کمتر تو بازار باشن و واسه خودرو بعدی الکتریکی بخرید
        البته ما که کماکان توی تولید موتور پرقدرت پراید و پژو هم موندیم

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (10179 ديدگاه)

      بنظر من بهترین خرید برای دنیای امروز به ترتیب :

      اول هیبرید ، دوم بنزینی و سوم الکتریکی هست .

      از ۱۰ مورد بالا ، فقط یه چیزی را دریافت کردم و اون هم این بود که خرید خودرو الکتریکی مخصوص داخل شهرِ و استرس پایان شارژ به هنگام رانندگی برون شهری را هیچگاه به جون نمیخرم .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    سوال‌هایی که باید موقع خرید خودرو از کمپانی‌های وطنی پرسید:
    ?خودرویی که خریدم، دقیقا خودروییه که بعدا بهم تحویل میدین؟!
    ?من این رنگ رو سفارش دادم، موقع تحویل هم همین رنگ رو میدین بهم؟!
    ?موقع تحویل، سیستم صوتی و ضربه‌گیر روش هست؟!
    ?گیربکس ماشینی که اسم نوشتم، دنده عقب هم داره؟ (نمونش قبلا بوده، گیربکس بدون دنده عقب تحویل مشتری دادن)
    ?موقع تحویل خودرو بازم ازم پول طلب میکنین یا این قیمت نهاییه؟!
    ?اصلا خودرویی که خریدم رو بعدا بهم میدین یا پولم رو میخورین؟!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

      ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (3019 ديدگاه)

      البته همه این سوال‌ها رو وقتی میشه پرسید که خودروسازها به مردم عادی هم اجازه ثبت‌نام خودرو بدن؛ نه فقط سایت رو برای دلال‌ها باز کنن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. Elmiraj

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (3099 ديدگاه)

    من اگر ساکن آمریکا بودم و شرایط شو داشتم:::
    .
    در کنار تسلا Model X یک جیپ رانگلر یا فورد رپتور هم برای سفر های بیرون شهری می خریدم ☺???

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. me84

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    بازم میرسیم به استراتژی خوب تویوتا که فعلا وارد بازار الکتریکیهای خالص نمیشه به دلایلی که بخشی از اونها در مقاله ذکر شده. اما با مشارکت پاناسونیک روی نسل جدید باتریهای جامد داره کار میکنه که ظرفیت شارژ اونها 50% بیشتره و قیمتشون هم کمتره و زمان شارژشون هم کمتره و آلایندگی بمراتب کمتری دارن. جالب اینکه مدیر تویوتا به رقابت با فولکس برای سالهای آتی اشاره کرده و نه تسلا.
    تو نظرات بعضی از دوستان اشاره میکنن که تسلا به این دلیل خوب داره میفروشه که هنوز رقیب قدری تو بازار نداره ولی رقبا کم کم دارن میان و کارش سخت میشه. منم با این دوستان هم نظرم ولی این به معنای نابودی تسلا نیست. به این معنیه که با اومدن رقبا و تکنولوژیهای جدید توجهات از روی تسلا برداشته میشه.
    در کل تویوتا واقعا عشقه. من عجیب دوسش دارم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. بهراد

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (753 ديدگاه)

    راجب هزینه شارژ و قطعات مصرفی دوره ای مثل فیلتر و حتی باتری 12 ولت معمولی که روی تسلا هم هست یه اطلاعاتی بزارین.مثلا گارانتی تموم شد چقدر هرینه داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. حمیدرضا

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    یه شورلت بولت بهترین انتخاب هست یا یه مالیبو هیبرید کلا به نظرم هیبرید خیلی بهتر خصوصا مدل پلاگین که عالیه هم خیالت تو سرما و گرما راحته هم مصرفش عالیه هم برای مواقع لزوم خودرو بنزین میسوزونه نیازی به تعویض ماشین برقی نداری

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا