پرفروش‌ترین خودروسازان بازار چین در سال 2018

طی دو دههٔ گذشته بازار خودروی چین همواره رشد داشته اما در سال 2018 فروش خودرو در این بازار بزرگ برای اولین بار از دههٔ 90 با کاهش مواجه شده است. هرچند در شروع سال 2018 همچنان بازار روند مثبتی داشت اما در نیمهٔ دوم سال، علیرغم کاهش مالیات، کاهش فروش آغاز شد و بازار چین سال 2018 را با فروش 27.5 میلیون دستگاه خودرو به پایان رساند که حدود یک میلیون دستگاه کمتر از سال 2017 بوده و کاهشی 3.7 درصدی را نشان می‌دهد. بدین ترتیب روند مثبت بازار خودروی این کشور که از ابتدای دههٔ 90 آغاز شده بود، سال گذشته پایان یافت. در همین حال، رشد اقتصادی چین نیز طی سال 2018 به دلیل تنش‌های تجاری با ایالات‌متحده کاهش داشته است. البته مقامات چینی با سیاست‌های پولی از کاهش شدید رشد اقتصادی جلوگیری کرده‌اند اما بااین‌حال بازار خودرو همچنان در مسیر اُفت قرار دارد به‌گونه‌ای که فروش خودرو در بازار چین در ماه ژانویهٔ امسال نیز کاهش قابل‌توجه 16.3 درصدی را نسبت به ژانویهٔ 2018 تجربه کرده است.

سرعت رشد بازار خودروی چین پس‌ازآنکه 30 درصد از فروش جهانی خودرو را به خود اختصاص داد، از سال 2016 کاهش داشته است. رونق بازار خودرو در این کشور طی سال‌های گذشته دو مشکل اصلی یعنی آلودگی هوا و ترافیک را به دنبال داشته است و به همین دلیل آیندهٔ این بازار به‌وضوح به راه‌حل‌هایی برای این دو مشکل بستگی دارد. در این رابطه، دولت چین تمرکز خود را از میزان تولید به ترکیب پیشرانه‌ها گذاشته و به‌تدریج انگیزه‌هایی برای خرید خودروهای کوچک و کم‌مصرف ایجاد می‌کند. در این راستا، از ژانویهٔ 2017 عوارض خودروهایی با حجم موتور بیش از 1.6 لیتر از 5 درصد به 7.5 درصد افزایش پیدا کرد. از سوی دیگر، دولت چین در می سال 2018 اعلام کرد که از اول ماه جولای همان سال عوارض گمرکی برای خودروهای وارداتی از 25 درصد به 15 درصد کاهش پیدا می‌کند. بااین‌حال، در بازار خودروی چین همچنان رقابت سختی در جریان است و خودروسازانی داخلی و خارجی برای کسب سهم بیشتر از این بازار بزرگ باهم در نبرد هستند. در ادامهٔ این مطلب می‌توانید با پرفروش‌ترین خودروسازان بازار چین در سال 2018 آشنا شوید.

10- بایک

فروش: 900,466 دستگاه

گروه خودروسازی بایک که در پکن واقع است و برندهای مختلفی مثل سنوا و هوانسو را در اختیار دارد، سال گذشته موفق به فروش 900 هزار دستگاه خودرو در بازار چین شده که کاهش قابل‌توجه 16.9 درصدی را نسبت به سال 2017 نشان می‌دهد.

9- گریت وال

فروش: 1,053,561 دستگاه

گریت وال علاوه بر برند خودش، دو برند هاوال و WEY را هم در اختیار دارد. فروش این شرکت در سال 2018 در چین کمی بیش از یک میلیون دستگاه بوده که کاهش جزئی 1.3 درصدی را تجربه کرده است. عمده فروش این گروه خودروسازی متعلق به هاوال با 766 هزار دستگاه است. هرچند فروش برندهای گریت وال و WEY در سال 2018 افزایش داشته اما کاهش 9.8 درصدی فروش هاوال، فروش کل گروه را با کاهش مواجه کرده است.

8- چانگان

فروش: 1,167,368 دستگاه

چانگان دومین خودروساز چینی پرفروش در زادگاهش محسوب می‌شود. فروش این شرکت اما طی سال‌های اخیر کاهش زیادی داشته و در سال 2018 نیز به 1.16 میلیون دستگاه رسیده که کاهش قابل‌توجه 16.4 درصدی را نسبت به سال 2017 نشان می‌دهد. با این کاهش فروش، فاصلهٔ چانگان با گریت وال کمتر شده و اگر این روند همچنان ادامه یابد، ممکن است چانگان جایگاه خود را به گریت وال واگذار کند.

7- هیوندای-کیا

فروش: 1,172,749 دستگاه

گروه خودروسازی کره‌ای کیا-هیوندای حضور نسبتاً پررنگی در بازار چین دارد و از طریق جوینت ونچر، محصولات زیادی را مخصوص بازار این کشور تولید می‌کند؛ اما فروش این گروه در سال 2018 در بازار چین کاهش 2.6 درصدی را تجربه کرده و به 1.17 میلیون دستگاه رسیده است. در این سال فروش کیا تقریباً بدون تغییر باقی‌مانده اما هیوندای با کاهش فروش 3.9 درصدی مواجه شده است.

6- هوندا موتور

فروش: 1,460,504 دستگاه

هوندا در بخش برندها، پس از فولکس‌واگن، دومین برند پرفروش بازار چین محسوب می‌شود. البته هوندا با برند لوکس خود یعنی آکورا هم در بازار چین حضور دارد اما تقریباً کل فروش این شرکت در چین توسط برند هوندا صورت می‌گیرد به‌گونه‌ای که از مجموع فروش 1.46 میلیون دستگاهی، تنها 8 هزار دستگاه متعلق به آکورا است. این در حالی است که فروش آکورا در سال 2018 در چین کاهش چشمگیر 43 درصدی را تجربه کرده اما بااین‌حال مجموع فروش هوندا 2 درصد افزایش داشته است.

5- رنو-نیسان

فروش: 1,480,358 دستگاه

اتحاد رنو-نیسان سال گذشته موفق به فروش 1.48 میلیون دستگاه خودرو در بازار چین شده است که افزایش 6.4 درصدی را نسبت به سال 2017 نشان می‌دهد. بدین ترتیب رنو-نیسان و با یک رتبه ارتقاء، خود را به جایگاه پنجم رسانده است. عمده فروش این گروه در چین متعلق به نیسان با 1.23 میلیون دستگاه بوده که افزایش 7.7 درصدی داشته درحالی‌که فروش رنو با 30 درصد کاهش به تنها 51 هزار دستگاه رسیده است.

4- گروه تویوتا

فروش: 1,539,895 دستگاه

گروه تویوتا هم مانند هوندا با دو برند تویوتا و لکسس در بازار چین حضور دارد. این گروه در سال 2018 در بازار چین مجموعاً 1.53 میلیون دستگاه فروش داشته که افزایش قابل‌توجه 14.8 درصدی را نسبت به سال 2017 نشان می‌دهد. دراین‌بین، عمده فروش گروه متعلق به تویوتا با 1.37 میلیون دستگاه بوده درحالی‌که فروش هم با 26.6 درصد افزایش به 165 هزار دستگاه رسیده است.

3- گروه جیلی

فروش: 1,647,520 دستگاه

گروه جیلی که مالکیت شرکت سوئدی ولوو را در اختیار دارد و به‌تازگی برند لینک‌اندکو را هم تأسیس کرده، پرفروش‌ترین خودروساز چینی در زادگاهش محسوب می‌شود. فروش این گروه خودروسازی در سال 2018 با افزایش چشمگیر 17.7 درصدی به 1.64 میلیون دستگاه رسیده و بدین ترتیب با پشت سر گذاشتن تویوتا به جایگاه سوم رسیده است. البته همچنان جیلی با 1.38 میلیون دستگاه، پرفروش‌تر برند این گروه محسوب می‌شود اما فروش لینک‌اندکو هم افزایش فوق‌العادهٔ 1900 درصدی را تجربه کرده و به 120 هزار دستگاه رسیده است.

2- جنرال موتورز

فروش: 3,970,607 دستگاه

جنرال موتورز با برندهای شورلت، بیوک، کادیلاک، بائوجون و وولینگ در بازار چین حضور قدرتمندی دارد و دومین خودروساز پرفروش این کشور محسوب می‌شود. در سال 2018 اما فروش جنرال موتورز با 4.4 درصد کاهش به 3.97 میلیون دستگاه رسیده اما همچنان اختلاف بسیار زیادی با جیلی دارد. پرفروش‌ترین برند این گروه در چین وولینگ با 1.11 میلیون است درحالی‌که بیوک با 1.06 میلیون دستگاه، بائوجون با 879 هزار دستگاه و شورلت با 679 هزار دستگاه در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در سال 2018 فروش بائوجون 13.9 درصد و فروش بیوک 13.1 درصد کاهش داشته اما در عوض فروش شورلت 12.4 درصد و فروش کادیلاک 33.7 درصد افزایش یافته است.

1- گروه فولکس‌واگن

فروش: 4,288,881 دستگاه

گروه فولکس‌واگن همچنان عنوان پرفروش‌ترین خودروساز بازار چین را در اختیار دارد. این گروه بزرگ با برندهای فولکس‌واگن، اشکودا، آئودی، پورشه و بنتلی حضور بسیار قدرتمند و گسترده‌ای در بازار چین دارد. فروش گروه فولکس‌واگن در سال 2018 در بازار این کشور با 2.1 درصد افزایش به 4.28 میلیون دستگاه رسیده و فاصلهٔ خود با جنرال موتورز را بیشتر کرده است. بخش عمدهٔ فروش این گروه در چین توسط برند فولکس‌واگن با 3.17 میلیون دستگاه صورت گرفته درحالی‌که آئودی 682 هزار دستگاه، اشکودا 352 هزار دستگاه و پورشه 79 هزار دستگاه فروش داشته‌اند.

 

پرفروش‌ترین خودروسازان بازار چین در سال 2018

 

رتبه

خودرو

فروش 2017

فروش 2018

کاهش/افزایش

1 گروه فولکس‌واگن 4,199,233 4,288,881 2.1
2 جنرال موتورز 4,153,089 3,970,670 -4.4
3 گروه جیلی 1,400,007 1,647,520 17.7
4 گروه تویوتا 1,341,446 1,539,895 5.6
5 رنو-نیسان 1,391,230 1,480,358 6.4
6 هوندا موتور 1,432,013 1,460,504 2.0
7 هیوندای-کیا 1,204,338 1,172,749 -2.6
8 چانگان 1,396,395 1,167,368 -16.4
9 گریت وال 1,067,479 1,053,561 -1.3
10 بایک 1,083,516 900,466 -16.9

 

 

منبع: focus2move

 

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

24 دیدگاه

  1. AMIR / ARMI
    سوابق: (370 دیدگاه) ,

    عجب فولکس و جنرال موتورز
    خیلی فاصله دارن با بقیه
    سال دیگه هم انتظار میره همه خودروسازان در چین کاهش فروش داشته باشد
    چون خرید خودرو در چین چندین ماه که با افت زیادی مواجه شده
    و با سیاست های جدید پرزیدنت ترامپ این روند ادامه پیدا میکنه

    پاسخ
    1. (ali (chevy nova
      سوابق: (5112 دیدگاه) ,

      فروش کادیلاک این با اصالت با پشتوانه امسال 33.7 درصد افزایش داشته تو چین
      بازهم خبرهای خوش تو راهه

      پاسخ
      1. نویدی
        سوابق: (356 دیدگاه) ,

        خبر خوش برای کی؟
        برای ما؟ برای آمریکاییا یا چینیا؟!

        پاسخ
        1. (ali (chevy nova
          سوابق: (5112 دیدگاه) ,

          برای امریکایی بازها

        2. مهدی
          سوابق: (550 دیدگاه) ,

          امریکاییییی بازززز !!!! ؟؟؟ مگه ماشین امریکایی تو ایران هست فازت خریدارم

        3. (ali (chevy nova
          سوابق: (5112 دیدگاه) ,

          مهدی
          حالت خوشه؟؟؟؟؟؟
          مگه امریکایی نیست تو ایران؟؟؟؟
          تو اروند؟؟؟؟
          تو چابهار؟؟؟؟
          تو کیش؟؟؟؟؟؟
          تو همین تهران
          لازم نیست ماشین 2018 باشه همون کلاسیکها هم برای من و رفقا کافیه
          زیاد به خودت سختی نده برای خرید فاز من

        4. ایلیا
          سوابق: (644 دیدگاه) ,

          مهدی
          مگه بارسلونا یونتوس یا منچستر توی ایران بازی میکنن که طرفدار دارن؟
          شما چطور اسم خودت رو میزاری ماشین باز؟
          من اگه مسئول این سایت بودم بلاکت میکردم

        5. مهدی
          سوابق: (550 دیدگاه) ,

          معمولا به کسی میگن ماشین باز از یم برند چند تا محصولش داشته و به اصطلاح به اون برند وفاداره درست مثل فوتبالیستی که در زمین فوتبال بازی میکنه یا عضو تیمی هستش حالا هر تیمی پس چیزی به نام ماشین امریکایی باز نداریم مگر انکه طرف واقعا قدرت خرید این تیپ ماشین ها داشته باشه حالا میشه گفت طرفدار یک برند خاص بودن مثل کسی که طرفدار یوونتوس هستش

  2. Amir Machine
    سوابق: (629 دیدگاه) ,

    یه بابایی بود میگفت ماشین‌های آمریکایی فقط تو خود آمریکا فروش دارن و تو کشورهای دیگه کسی آمریکایی نمیخره!!!
    حالا ازش میخوام این مطلب رو چند بار بادقت بخونه و به فروش و رتبه جنرال موتورز در چین توجه کنه!!

    پاسخ
    1. AMIR / ARMI
      سوابق: (370 دیدگاه) ,

      اره یکی میگفت کوروت و کامارو موستانگ چلنجر
      رو فقط تو امریکا هندی های تازه مهاجرت کرده میخرن

      پاسخ
    2. (ali (chevy nova
      سوابق: (5112 دیدگاه) ,

      ماشالاه جنرال موتورز
      مثل همیشه پرفروشه محصولاتش

      پاسخ
  3. علی
    سوابق: (140 دیدگاه) ,

    فولکس فک کنم داره اشتباه میزنه 😐
    ۴ میلیون تا اخه؟

    پاسخ
    1. فرهاد
      سوابق: (3 دیدگاه) ,

      کل فروش فولکس فکر کنم 11 میلیونه
      ۴ میلیون خیلی عالیه

      پاسخ
  4. بهاري
    سوابق: (16 دیدگاه) ,

    تو ایران ١٣ هزارتا خودرو تو گمرک دپو شده همه چیز و تحت اشعاع قرارداده از بازار خودرو گرفته تا بودجه مملکت و….
    واقعا کشور ما سهمه خیلی کوچیکی از بازار جهانی رو داره بخاطر همینه خودرو ساز های بزرگ جهان تا چیزی میشه جمع می کنن میرن

    پاسخ
    1. فرامرز
      سوابق: (1295 دیدگاه) ,

      هیچ شانسی نداشت همونطور که لکسس وارد شد و شکست خورد! سلیقه مردم اروپا متفاوته و قیمت های خودروهای آلمانی تو اروپا مناسبتره (بخاطر آپشن های کمتر، مثلاْ تا نسل قبلی سری ۳ تو آلمان میشد مدل ارزون ۳۱۶ رو خرید ولی تو آمریکا پایین ترین تیپ ۳۲۸ بود که از نظر فنی و آپشن خیلی قویتره) که این باعث میشه مردم تو کلاس نیمه لوکس و لوکس بیشتر سمت خودروهای آلمانی برن. الآن تو آلمان مزدا (مخصوصاْ سی ایکس ۵) نسبتاْ خوب کار کرده و میشه پیشبینی کرد که از تویوتا کرولا هم خوب استقبال بشه

      پاسخ
  5. فرهاد
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    کسایی که هی ژاپنی امریکایی المانی میکنن توجه کنن
    بستون نیست؟ خسته نمیشین؟ برا چی اینقدر زور میزنین اخه؟ چیش به شما میرسه؟ ترامپ یا انجلا مرکل براتون کارت اقامت میدن؟
    ژاپن براتون فرش قرمز پهن میکنه؟
    خداییش حالتون بهم نمیخوره از خودتون؟
    ول کنین دیگه. هر وقت میام این پدال هی جر و بحث و هی دعوا
    دو ساله اینجا رو به گند کشیدین

    پدال تو رو خدا این کامنت منو منتشر کن بفهمن یکم

    پاسخ
  6. رامتین
    سوابق: (1663 دیدگاه) ,

    تو اروپا زیاد اهمیتی به ژاپنی ها نمیدن. البته در کیفیت بسیار بالای هوندا یا تویوتا شکی نیست ولی خب وقتی عرضه محصولات متنوع و خوب زیاد باشه، یه برند خوب دیگه جایی نمیتونه باز کنه.

    پاسخ
  7. نویدی
    سوابق: (356 دیدگاه) ,

    جنرال موتورز و فولکس واگن هر کدام از پنج برند تشکیل شدن، خیلی هم عجیب نیست آمار فروششون انقد بالاست.
    بقیه گروه ها مثل تویوتا دو برند هستن.
    هوندا فقط با یک برند یک میلیون و 400 هزار دستگاه فروش داشته.

    پاسخ
  8. حمیدرضا
    سوابق: (2357 دیدگاه) ,

    برندهای چینی کم کم دارن بازار کشورشون رو سهم خواهی می کنن حضور جیلی و بایک تو لیست ده تای برتر خودشو کامل نشون میده
    جالبه که این سه تا برند فروششون در بازار ایران کمتر از برندهای کمتر مشهور تر هست

    پاسخ
    1. مهدی
      سوابق: (550 دیدگاه) ,

      شما یک فرد چینی باشی که ده انتخاب اولت برندهای جهانی با فروش میلیونی در چین و شبکه گسترده فروش و خدمات وس از فروش باشه هر کدام ه چندین مدل برای شما گذاشتن چرا باید بری دنبال لیف و چان چون البته جیلی یک سرو گردن از بقیه انها بالاتره

      پاسخ
  9. مهدی
    سوابق: (550 دیدگاه) ,

    شما یک فرد چینی باشی که ده انتخاب اولت برندهای جهانی با فروش میلیونی در چین و شبکه گسترده فروش و خدمات وس از فروش باشه هر کدام ه چندین مدل برای شما گذاشتن چرا باید بری دنبال لیف و چان چون البته جیلی یک سرو گردن از بقیه انها بالاتره

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.