روند تکاملی پورشه اسپیدستر، از سال 1955 تاکنون…

پس از سال‌ها انتظار و مشاهده‌ی تصاویر جاسوسی متعدد، سرانجام پورشه 911 اسپیدستر جدید رونمایی شد. تمامی اسپیدسترهای این برند آلمانی در زمان خود خودروهایی قابل‌توجه بوده‌اند و جدیدترین آن‌ها نیز به نظر از گذشته آمده و لباسی مدرن بر تن کرده است.

در ادامه شما را به تاریخچه‌ی محصولات اسپیدستر پورشه آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

  • پورشه 356 اسپیدستر


اگر می‌خواهیم 911 اسپیدستر جدید را بفهمید باید نگاهی به همان آغاز داشته باشید.

اولین نسل این خودرو که برای اولین بار به عنوان مدل سال 1955 عرضه شد از مدل 356 به عنوان نقطه آغاز حرکتش استفاده کرد. وارد کننده‌ی خودروهای آمریکایی اسپورت یعنی ماکس هافمن حفره‌ای عمیق در سبد محصولات این برند دید و به دنبال نسخه‌ی اسپورت تر این خودرو بود. او فکر می‌کرد که این خودرو مخصوصاً در بازار کالیفرنیا جنوبی بسیار محبوب خواهد شد.

  • وزن سبک‌تر


هافمن به خوبی بازار را تحلیل کرده بود و 356 اسپیدستر خودرویی موفق بود. این مدل‌ها دارای سقفی پایه بودند و البته شیشه‌های جانبی در آن‌ها به چشم نمی‌خورد. شیشه‌ی جلوی کوچک و قابل جدا شدن نیز از دیگر ویژگی‌های این خودرو بود. نبود تجهیزات رفاهی به معنی وزن کمتر و قیمت ارزان‌تر بود. اسپیدستر با پیشرانه‌های 4 سیلندر 1.5 و 1.6 لیتری در دسترس بود.

  • قدرت نه چندان زیاد در برابر استانداردهای مدرن کنونی


خریداران پورشه 356 اسپیدستر می‌توانستند این خودرو را با دو قدرت پیشرانه سفارش دهند. هر دو نسخه از پیشرانه‌ی 1.6 لیتری تخت و گیربکس 4 سرعته دستی استفاده می‌کرد. مدل پایه قدرت 60 اسبی داشت درحالی‌که نسخه‌ی S که گاهی با نام سوپر اسپیدستر شناخته می‌شد با قدرت 75 اسبی در دسترس بود.

اگرچه قدرت این پیشرانه در مقایسه با استانداردهای کنونی خیلی به نظر نمی‌رسد اما وزن کم خودرو عملکرد خوبی را به ارمغان آورده بود.

  • داستان موفقیت


پورشه تعداد 3676 دستگاه از این خودرو را تا پایان سال 1958 تولید کرد. در سال 1957 تولید این خودرو به حداکثر خود یعنی 1171 دستگاه رسید.

  • بالا رفتن ارزش


اگرچه قیمت ارزان‌تر 356 اسپیدستر به موفقیت این خودرو کمک کرده بود اما از آن زمان تاکنون شاهد افزایش ارزش این خودروها بوده‌ایم. برای مثال مدلی که در تصویر مشاهده می‌کنید تنها مدل سال 1956 با رنگ قرمز خاص است که قیمت پیشنهادی 399500 یورویی دارد.

  • بازگشت دوباره


پورشه برای عرضه‌ی دومین نسل این خودرو تا مدل سال 1989 صبر کرد. در این سال 356 کاملاً بازنشسته شده بود بنابراین پورشه 911 وارد میدان شد.

این کمپانی شیشه‌ی جلوی خمیده‌تر را به مدل استاندارد کررا اضافه کرده بود. در نمای عقب نیز پوششی ویژه مشاهده می‌شد که باعث تمایز اسپیدستر از 911 کابریولت استاندارد شده بود.

این دو خودرو از نظر فنی مشابه هم بودند و در قلب آن‌ها پیشرانه‌ی 6 سیلندر 3.2 لیتری تخت با قدرت 214 اسب بخاری قرار گرفته است. این پیشرانه با یک گیربکس 5 سرعته دستی همکاری می‌کرد.

  • پهن یا لاغر


پورشه 911 اسپیدستر 1989 در دو نسخه عرضه می‌شد: بدنه‌ی استاندارد و مدل پهن‌تر که توربو نام گرفته بود.

مدل توربو بسیار محبوب‌تر بود و مجموع تولید آن 1894 دستگاه بود درحالی‌که کل تولید این نسل اندکی بالاتر از 2 هزار دستگاه اعلام شد.

  • بازهم بازگشت دوباره


پس از تولید نسخه‌ی 1989 در یک سال، 911 اسپیدستر بازهم در سال 1994 پدیدار شد.

این مدل‌ها شبیه نسخه‌ی قبلی بودند اما دماغه‌ی آن‌ها بیشتر به 911 زمان خود شبیه بود. در این نسل اکثر مدل‌ها ظاهری با بدنه‌ی استاندارد را داشتند اما بخش انحصاری پورشه مدل‌هایی با بدنه‌ی پهن را نیز ساخته بود.

  • تعداد کم


مدل‌های بسیار کمتری از 911 اسپیدستر 1994 در جهان وجود دارد. ظاهراً تنها حدود 931 دستگاه از این خودرو تولید شده که کمتر از نصف مدل‌های تولیدی 1989 بوده است.

  • هنوز هم کمیاب است


نسل 993 پورشه 911 علاقه‌مندان زیادی دارد زیرا آخرین نسلی است که از پیشرانه‌ی هوا خنک سود می‌برد. نایاب‌ترین عضو این خانواده همان مدل‌های 911 اسپیدستر بوده است.

بخش انحصاری و سفارشی ساز پورشه تنها دو دستگاه از این خودرو را ساخته است. یک نمونه‌ی سبز تیره در واقع هدیه‌ی کمپانی به طراح پورشه 911 بوده است.

جری سینفلد که یک کمدین و کلکسیونر پورشه است دومین نمونه یعنی مدل نقره‌ای رنگ حاضر در تصویر را سفارش داده بود.

  • یک بازگشت دیگر


نسل 996 پورشه 911 هرگز با نسخه‌ی اسپیدستر آشنا نشد اما یک رودستر ویژه برای مدل 997 تولید شد. پورشه با تولید 356 دستگاه از این خودرو به عنوان مدل سال 911، همچنان خاص بودن این مدل‌ها را حفظ کرده بود.

  • جذاب با رنگ آبی


پورشه اسپیدستر 2011 تنها با دو رنگ آبی و سفید عرضه شد. تمامی این نسخه‌ها از پیشرانه‌ی 6 سیلندر 3.8 لیتری تخت با قدرت 402 اسب بخار و گیربکس 7 سرعته دوکلاچه سود می‌بردند. سیستم تعلیق تطبیقی و ترمزهای کامپوزیت سرامیکی هم به‌صورت استاندارد در این خودرو به چشم می‌خوردند.

  • معرفی یک کانسپت برای نشان دادن راه آینده


در ژوئن سال 2018 پورشه از کانسپت 911 اسپیدستر رونمایی کرد. این خودرو از همان ویژگی‌های آشنای مدل‌های اسپیدستر همچون شیشه‌ی جلوی خمیده و پوشش دو حفره‌ای عقب سود برده بود. آینه‌های جانبی کرومی و گلوله مانند نیز نیم‌نگاهی به گذشته داشتند. چراغ‌های جلوی این خودرو نیز با فرم داخلی خود به مدل‌های مسابقه‌ای قدیمی اشاره داشته‌اند.

نیروبخش این کانسپت پیشرانه‌ی 6 سیلندر برگرفته از 911 GT3 با قدرت 500 اسب بخار بوده است.

  • پورشه 911 اسپیدستر کانسپت


پورشه این کانسپت را با رنگ قرمز جذاب به نمایشگاه پاریس برد و نهایتاً تأیید کرد نسخه‌ی تولیدی آن در راه است.

خریداران باید سریعاً وارد عمل می‌شدند زیرا ظاهر تنها 1948 دستگاه از آن تولید می‌شد.

  • تصاویر جاسوسی 911 اسپیدستر


پورشه ظاهراً می‌خواست نسل جدید اسپیدستر را در فستیوال گوودوود رونمایی کند اما در این تصاویر می‌توانستیم ظاهر کامل خودرو را بدون هرگونه پوشش استتاری ببینیم.

  • آنچه که انتظار داشتیم


تصاویر جاسوسی قبلاً ایده‌ای بسیار خوب از نسخه‌ی تولیدی 911 اسپیدستر را به ما داده بودند. زیر بدنه‌ی این خودرو شاهد قطعات فنی مشترک با 911 GT3 هستیم اما خب رانندگان می‌توانند باد را در موهای خود احساس کنند.

  • پورشه 911 اسپیدستر 2019


و بالاخره از راه رسید! سرانجام 911 اسپیدستر 2019 در نمایشگاه نیویورک رونمایی شد.

متأسفانه استایل این خودرو سورپرایز زیادی نداشت زیرا قبلاً تصاویر جاسوسی واضحی از آن را دیده بودیم.

  • کابینی بسیار خوب و جذاب


اسپیدستر جدید بجای استفاده از نسل 992 جدید پورشه 911 برای نقطه آغاز تکامل خود از نسل 991 برای پایه و اساس استفاده کرده است. پیشرانه‌ی 6 سیلندر 4 لیتری تخت این خودرو که از 911 GT3 گرفته شده قدرت 502 اسبی تولید می‌کند. تنها گیربکس در دسترس نیز از نوع 6 سرعته دستی است.

  • و یک ساعت!


1948 مالک خوش‌شانس این خودرو یک ساعت ویژه را نیز دریافت خواهند کرد. این ساعت دارای نشان‌دهنده‌های فیبر کربنی و روتوری ویژه است که از رینگ‌های قفل مرکزی خودرو الهام گرفته است. نوار چرمی مشکی نیز دوخت قرمزرنگی دارد که به کابین 911 اسپیدستر جدید اشاره می‌کند.

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

3 دیدگاه

  1. mehran.Jy
    سوابق: (179 دیدگاه) ,

    سلام
    دوستان کسی هست یکبار بیاد در مورد این نام ها یه توضیح جامع به ما بده.
    اسپیدستر، کروک، تارگا، اسپایدر، کانورتبل، کابریو، رودستر

    تارگا رو میدونم. شیشه عقب با کادر دورش وجود داره و موقع بستن قسمت شیشه عقب جا به جا میشه و وسط سقف از صندوق میره سر جاش و شیشه عقب دوباره بر میگرده جای اصلیش.
    اسپایدر ها هم فکر کنم کلا سقف ندارن
    کانورتبل سقف برقی دارن که یا پارچه هست یا فلزی
    باقیش تفاوتشون در چیه؟

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.