پورشه

جشن بیست‌سالگی پورشه ۹۱۱ GT3، عوض کنندهٔ بازی

به‌سختی می‌توان باور کرد که دو دهه از زمان معرفی پورشه ۹۱۱ GT3 می‌گذرد. پورشه نسل اول این ماشین را در نمایشگاه فرانکفورت سال ۱۹۹۹ معرفی کرد و آن‌را متمرکزترین عضو خانوادهٔ ۹۱۱ نسل ۹۹۶ و جانشین معنوی مدل افسانه‌ای ۹۱۱ کاررا RS 2.7 دانست. نسل اول GT3 به یک پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری شش سیلندر تخت با ۳۶۰ اسب بخار قدرت مجهز بود که می‌توانست تا ۷۸۰۰ rpm دور بگیرد. گیربکس شش سرعتهٔ دستی متعلق به مدل ۹۹۳ GT2، تنظیم تعلیق با هندسهٔ ویژهٔ اکسل، آنتی رول بار، ۳ سانتیمتر ارتفاع کمتر، پکیج آئرودینامیکی تهاجمی‌تر و کاهش وزن قابل‌توجه از دیگر ویژگی‌های برجستهٔ این نسل بودند.

نتیجهٔ این اقدامات تبدیل GT3 به یکی از اولین خودروهای اسپرت تولیدی بود که توانست یک دور پیست نوربرگ‌رینگ را در کمتر از هشت دقیقه طی کند و معیار جدیدی را در این بخش ایجاد نماید. متأسفانه نسل اول GT3 هیچ‌گاه در ایالات‌متحده عرضه نشد. از آن زمان به بعد، هر سه تا چهار سال یک‌بار پورشه نسخهٔ تکامل‌یافتهٔ جدیدی از این خودرو را ارائه می‌کرد. در سال ۲۰۰۳، به لطف استفاده از سیستم کنترل مداوم میل بادامک، قدرت موتور در GT3 996.2 به ۳۸۰ اسب بخار رسید و ترمزهای کربنی برای اولین بار به‌عنوان یک آپشن ارائه شد. این همچنین اولین GT3 بود که در ایالات‌متحده عرضه شد.

چهار سال بعد، نسل کاملاً جدید GT3 997 معرفی شد که همچنان به همان پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری H6 تنفس طبیعی مجهز بود اما حالا ۴۱۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. در این نسل برای اولین بار GT3 به سیستم تعلیق فعال پورشه بنام PASM مجهز شد. سپس در سال ۲۰۱۰ نسخهٔ جدید GT3 997.2 با پیشرانهٔ بزرگ‌تر ۳.۸ لیتری به بازار آمد. این موتور ۴۳۵ اسب بخار قدرت داشت و رد لاین آن از ۸۴۰۰ rpm به ۸۵۰۰ rpm افزایش پیدا کرده بود. در این مدل جدید، سیستم PASM برای عملکرد بهتر در پیست از نو تنظیم شد. GT3 997.2 در نوربرگ‌رینگ تایم ۷ دقیقه و ۴۰ ثانیه را به ثبت رساند.

نسل جدید GT3 991 برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ معرفی شد. در عقب این نسل یک پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری H6 جدید با ۴۷۵ اسب بخار قدرت قرار داشت که می‌توانست به دور باورنکردنی ۹۰۰۰ rpm دست پیدا کند. این نسل همچنین به‌صورت استاندارد به سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب و گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچهٔ PDK هم مجهز شده بود.

GT3 کنونی اما از یک موتور ۴ لیتری شش سیلندر تخت تنفس طبیعی با ۵۰۰ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند و با دو گیربکس شش سرعتهٔ دستی و PDK به بازار عرضه می‌شود. برای این خودرو پکیج وایساخ توسط خریداران قابل سفارش است و حتی پورشه پکیج تورینگ را هم به‌صورت سفارشی برای آن ارائه می‌کند. این پکیج بال عقب ثابت خودرو را با یک نمونهٔ اتوماتیک فعال جایگزین می‌کند. امیدواریم نیازی نباشد برای دیدن GT3 992 جدید مدت‌زمان زیادی صبر کنیم. البته این نسل جدید چندین بار در حال آزمایش‌های توسعه دیده شده است. پورشه هنوز اطلاعاتی در مورد نسل جدید GT3 منتشر نکرده اما نمایشگاه فرانکفورت امسال مکان مناسبی برای رونمایی آن به نظر می‌رسد.

برچسب ها

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه

  1. ایمان

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (2319 ديدگاه)

    این اسب تکتاز اشتوتگارتی همیشه بازی رو عوض میکنه و معادلات رو به هم میریزه 💙 Porsche 💙

    1. King 918

      ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (2466 ديدگاه)

      دوستان توجه داشته باشن قوی ترین موتور نفس طبیعی ۶ سیلندر جهان همین ۹۱۱ جی تی تری هست

  2. MAHDI

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (4356 ديدگاه)

    پورشه ۹۱۱ خیره کننده است.این ماشین یه افسانه است. کم کم زمان معرفی پورشه تایکان رسیده

  3. MAHDI

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (4356 ديدگاه)

    کسی از دوستان میدونه در درگ ۲۰۱۹ موتورترند چه خودروهای حضور دارن!!!؟؟؟؟

    1. Amir Machine

      ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (681 ديدگاه)

      Toyota Supra
      Porsche 911 Carrera S
      Aston Martin DBS Superleggera
      Ford Shelby Mustang GT350
      BMW M2 Competition
      Lamborghini Urus
      Jaguar XE Project 8
      BMW M850i
      Dodge Challenger Hellcat Redeye
      Bentley Continental GT V8
      Mercedes-AMG GT 4
      McLaren Senna

      1. MAHDI

        ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (4356 ديدگاه)

        قوربونت برم. ممنونم

  4. Ahmad

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1091 ديدگاه)

    خیلی ببخشید کامنت بی ربط میذارم مرورگر کروم گوشی من دو روزه پدال رو باز نمیکنه و اروور میده این صفحه کار نمی‌کند. کسی هست این مشکل رو داشته باشه

    1. سردبیر

      ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (556 ديدگاه)

      سلام. لطفا کش مرورگر خود را یک بار پاک بفرمایید.

    2. کامی

      ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (300 ديدگاه)

      منم همین مشکلودارم
      با فایرفاکس میام

    3. نوید جهرمی

      ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (2846 ديدگاه)

      برا من کروم مشکل داره. با فایرفاکس میام.

  5. احمدرضا

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (350 ديدگاه)

    تو عکس پنجم اون وسطی نامزد مکوئین نیس؟

    1. Saeed

      ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (643 ديدگاه)

      چه سوالایی که پرسیده نمیشه!😐
      اون کارتونه واقعیت که نیست😐
      همین کار هارو میکنید نیروی انتظامی هی میاد در خونه ماهواره هارو برمیداره میبره😐

  6. Seyed AMG

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (145 ديدگاه)

    GT3 عشقه مخصوصا نسخه متمرکز رو پیست RS 👌 بنظرم با توجه به مشخصاتش عملکرد بهتری از gt2RS داره و هم خیلی جذاب تر و زیباتر 😍😍

  7. F22RAPTOR

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1978 ديدگاه)

    سلام آقا احمد مرورگرتو عوض کن

  8. porsche

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ای جان چه زیباس
    هیچ شرکتی نتونسته یه کوپه زیبا مثل این بسازه و هیچوقتم نمیتونن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
بستن
X