پورشهجگوار

رودررویی مهم جگوار اف تایپ و پورشه 718 کیمن

جگوار اف تایپ در سال ۲۰۱۳ و با پیشرانه‌های ۶ و ۸ سیلندر سوپرشارژردار عرضه شد. حال ۵ سال از آن زمان گذشته و جگوار سیستم چهار چرخ محرک و مدل پرفورمنس و پرچم‌دار SVR را معرفی کرده است اما اخیراً نیز مدل ارزان‌تری عرضه شده که باعث می‌شود افراد بیشتری بتوانند پشت فرمان این زیبای بریتانیایی بنشینند.

جگوار اف تایپ

پورشه 718 کیمن
پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو که اخیراً در اف تایپ نصب شده قیمت خودرو را به نقطه نسبتاً مناسب ۵۰۷۹۵ پوندی رسانده است؛ اما استفاده از پیشرانه کم‌حجم بنزینی در خودروی خوش‌تیپی همچون اف تایپ کوپه به معنی رودرو شدن با بهترین خودروی دو درب اسپورت کلاس یعنی پورشه ۷۱۸ کیمن است. این خودرو نیز در سال ۲۰۱۶ قلب تپنده ۴ سیلندر را به دست آورد. در یک مصاف مهم و سخت کدام‌یک از این دو خودرو پیروز خواهند بود؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این سؤال را بدانید.

  • شاخ‌به‌شاخ

پورشه ۷۱۸ کیمن S PDK

جگوار اف تایپ P300 2.0 i4 R-Dynamic

نام خودرو

۵۳۸۵۳

۵۴۴۹۵ قیمت (پوند)
۴ سیلندر ۲.۵ لیتری توربو ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو

پیشرانه

۳۴۵/۴۲۰

۲۹۶/۴۰۰ قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر)
۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک، دیفرانسیل عقب ۸ سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب

گیربکس

۳.۹

۵.۹ شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه)
۲۸۵ ۲۵۰

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

۱۰.۲

۹.۵ مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر)
چراغ‌های LED تطبیقی (۱۳۹۷ پوند)، دستیار پارک با دوربین عقب (۱۰۸۶ پوند)، مدیریت سیستم تعلیق تطبیقی پورشه (۱۰۱۰ پوند)، هدایت گشتاوری پورشه و قفل دیفرانسیل مکانیکی (۹۲۶ پوند)، ترمزهای سرامیک کامپوزیت (۵۱۷۷ پوند)، پکیج اسپورت کرونو (۱۵۷۴ پوند)، اگزوز اسپورت (۱۳۸۰ پوند)، رینگ‌های ۲۰ اینچی (۱۶۲۹ پوند)، صندلی‌های گرم شونده (۲۹۴ پوند)، سیستم صوتی Bose (834 پوند) رینگ‌های ۱۹ اینچی (۱۰۴۵ پوند)، دوربین عقب (۲۷۵ پوند)، ورود بدون کلید (۴۷۰ پوند)، درب صندوق برقی (۴۷۰ پوند)، سقف پانورامیک (۱۳۱۰ پوند)، پکیج آب‌وهوا (۱۰۷۰ پوند)، پکیج مشکی (۶۷۵ پوند)

آپشن ها

 

  • جگوار اف تایپ ۲.۰

نقاط قوت: ظاهر و تصویر ذهنی برند، پاسخ خوب فرمان، ترکیب آرامش کابین با توانایی‌های دینامیکی

نقاط ضعف: چابکی کم در مقایسه با ۷۱۸ کیمن، کیفیت و سیستم اطلاعات سرگرمی رده پایین نسبت به پورشه، کارکرد سخت پیشرانه
جگوار اف تایپ
با معرفی پیشرانه ۲ لیتری انجینیوم در مدل‌هایی همچون XE و XF تنها موضوع زمانی بود که باعث می‌شد اف تایپ دیرتر از برادران به این پیشرانه دست یابد. همان‌گونه که می‌دانید پیشرانه‌های ۶ و ۸ سیلندر اف تایپ شخصیت این خودرو را تشکیل می‌دهند و ما با تست نمونه ۲ لیتری می‌خواهیم بدانیم اف تایپ چگونه عمل می‌کند.

جگوار اف تایپ
اما حتی در مدل P 300 2.0 i4 که تست شده شاهد شخصیت خاص و کمی متفاوت این بریتانیایی زیبا هستیم. اف تایپ ۴ سیلندر خشمگین نیست. در حقیقت شاید در نگاه اول برخی افراد این خودرو را دست‌کم بگیرند.

جگوار اف تایپ
استارت پیشرانه با یک ‌صدای تخت است و در زمان حرکت در بزرگراه‌ها احساس بسیار خاصی ایجاد نمی‌کند. این نسخه از اف تایپ به دلیل اصلاحات اعمال شده در شاسی فاقد جسارت لازم است؛ اما هنوز هم سیستم دینامیک انتخابی عملکرد مناسبی داشته و صدای پیشرانه را سرزنده نگاه می‌دارد. صدای تولیدی پیشرانه بهترین لذت شنیداری را ایجاد نمی‌کند اما در مقایسه با پورشه جذاب است.

جگوار اف تایپ
پیشرانه به لطف گشتاور گسترده‌ای که ارائه می‌کند کشش خوبی را به خودرو اعطا کرده و توربوی توئین اسکرول آن نیز تضمین کننده ارائه حداکثر گشتاور ۴۰۰ نیوتون متری از دور ۱۵۰۰ پیشرانه است؛ اما با وزن ۱۵۲۵ کیلوگرمی، این خودرو بسیار سنگین‌تر از کیمن ۱۳۸۵ کیلویی بوده و سریعاً این مطلب را متوجه می‌شوید.

جگوار اف تایپ
در پیست تست شاهد شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعتی ۵.۹ ثانیه‌ای اف تایپ بودیم که ۲ ثانیه کندتر از حریف ژرمنی می‌باشد. اگرچه گیربکس جگوار یک دنده اضافه دارد اما نمی‌تواند در شتاب گیری بین دنده‌ای با کیمن سبک‌تر و قدرتمندتر شاخ‌به‌شاخ شود. در تست شتاب بین سرعت‌های ۸۰ تا ۱۱۳ کیلومتر در ساعت اف تایپ نه‌دهم ثانیه کندتر نشان می‌دهد.

جگوار F تایپ
اما همه‌چیز یک خودرو به عملکرد خط مستقیم مربوط نمی‌شود. پیشرانه ۴ سیلندر جگوار باعث شده دماغه این خودرو نسبت به مدل‌های ۶ و ۸ سیلندر سبک‌تر باشد و این امر باعث می‌شود اف تایپ در سر پیچ‌ها عملکرد بهتری را نشان دهد.

جگوار اف تایپ
همین امر باعث شده چسبندگی چرخ‌های جلوی جگوار بهبود یابد و اکثر رانندگان این چسبندگی بالا را شاهد خواهند بود.

جگوار اف تایپ
هنوز هم احساس زیادی از طریق فرمان به دستانتان منتقل نخواهد شد اما این خودرو خنده بر لبانتان جاری می‌سازد حتی اگر به تند و تیزی پورشه نباشد.

مهندسان جگوار شاسی خود را با فنرهای نرم‌تر در جلو و عقب بهبود داده‌اند و در توسعه دامپرها نیز از تکنولوژی بکار رفته در مدل SVR استفاده شده است. این بازنگری‌ها در جاده‌های خشن مشهود هستند زیرا سواری خودرو بهبود یافته و باعث ایجاد آرامش بیشتر شده است. اف تایپ ۴ سیلندر راحتی خوبی داشته و پورشه در برابر آن سفت‌تر حس می‌شود.

نظرات آزمایش‌کنندگان
صفحه لمسی: سیستم تاچ پرو که شامل یک صفحه لمسی ۱۰ اینچی است به ‌صورت استاندارد در این خودرو وجود داشته و پاسخ‌های سریع‌تری به دستورات راننده می‌دهد. این سیستم کاربری آسانی نیز دارد.

گیربکس: تعویض‌های نرم و روان از ویژگی‌های این گیربکس است.

میدان دید: در صندلی راننده اف تایپ از سواری راحت‌تری سود خواهید برد اما میدان دید آن می‌توانست بهتر باشد.

  • پورشه ۷۱۸ کیمن S

نقاط قوت: فرمان، توازن شاسی و چسبندگی، ترکیب سرعت زیاد با کاربردی بودن بالا

نقاط ضعف: صدای نه چندان جالب پیشرانه، نبود شخصیت نسل قبلی، آپشن های گران‌بها
پورشه 718 کیمن
بی‌شک بررسی پیشرانه ۴ سیلندر توربوی تخت نشان می‌دهد که این نسخه فاقد کاراکتر پیشرانه ۶ سیلندر تنفس طبیعی قبلی کیمن بوده اما ۷۱۸ اینجاست که بماند و البته با دست‌ پر در میدان حضور دارد.

پورشه 718 کیمن
مدل مجهز به گیربکس PDK که در تست حاضر بود از پکیج سفارشی اسپورت کرونو نیز سود می‌برد بنابراین با وجود لانچ کنترل، شتاب آن تنها در ۳.۹ ثانیه ثبت می‌شود که باورنکردنی است.

پورشه 718 کیمن
این خودرو همچنین در بحث شتاب گیری بین دنده‌ای نیز علیرغم گیربکسی با دنده کمتر حرفی برای گفتن باقی نمی‌گذارد و جگوار را به راحتی شکست می‌دهد.

با وجود قدرت و گشتاور بیشتر نسبت به جگوار و همچنین وزن کمتر، جای تعجبی وجود ندارد که ۷۱۸ کیمن شتاب گیری کاملاً بهتری دارد. این خودرو در حالت اسپورت پلاس معکوس‌های بسیار لذت بخشی دارد. گیربکس PDK نیز تعویض‌های تیز و بدون تعللی داشته که همین امر هم از دیگر مزیت‌های این ژرمنی کار بلد می‌باشد.

پورشه 718 کیمن
فرمان خودرو وزن مشابهی با رقیب داشته اما احساس بهتری را به راننده منتقل می‌کند بنابراین در کیمن می‌توانید اعتمادبه‌نفس بیشتری در زمان عبور از پیچ‌ها داشته باشید. با انجام این کار شاهد بالانس طبیعی زیبای این خودرو خواهید بود.

۷۱۸ کیمن علاقه زیادی به تغییر جهت نشان می‌دهد و طراحی پیشرانه وسط آن به افزایش چابکی خودرو کمک می‌کند. چسبندگی زیادی نیز وجود دارد.

پورشه 718 کیمن
البته این پیشرفت دینامیکی نیز نقاط ضعف خاص خودش را دارد. اگرچه کنترل تکان‌های بدنه فوق‌العاده خوب بوده و پایداری خوبی در سرعت‌های بالا دارد اما سواری ۷۱۸ کیمن سفت‌تر از جگوار است. البته که سواری پورشه خیلی ناراحت نیست اما باید با حرکات عمودی بیشتری در صندلی کنار بیایید.

پورشه 718 کیمن
مهمان ناخوانده کابین پورشه صدای لاستیک است. البته صدای پیشرانه تا حدی این صدا را محو می‌کند. صدای پیشرانه پورشه بد نیست اما خب به لذت بخشی صدای جگوار نمی‌باشد.

هنوز هم کابین پورشه پر است از متریال باکیفیت و دل‌چسب. علیرغم اینکه پورشه کمی ارزان‌تر است (در مدل پایه) اما احساس لوکس‌تر بودن بیشتری داشته که بخشی از آن به دلیل سیستم اطلاعات سرگرمی پیشرفته‌تر است. شما همچنین در کابین شاهد سیستم ناوبری، اپل کارپلی، سرویس‌های ارتباطی، رادیو DAB، بلوتوث، صندلی‌های چرمی خواهید بود. چراغ‌های زنون و رینگ‌های ۱۹ اینچی به‌صورت استاندارد در ۷۱۸ کیمن وجود داشته درحالی‌که برای استفاده از امکاناتی همچون ورود بدون کلید، حسگرهای دنده‌عقب و اگزوز اسپورت مبلغ زیادی را بپردازید.

نظرات آزمایش‌کنندگان
گیربکس: گیربکس PDK دوکلاچه واقعاً تجربه رانندگی کیمن را بهبود بخشیده و تعویض‌های تیز و بدون وقفه‌ای دارد.

کیفیت کابین: با اینکه پورشه خودروی ارزان‌تری است اما متریال باکیفیت‌تری در کابین آن دیده می‌شود.

فرمان: بازخورد زیادی از چرخ‌ها به راننده منتقل می‌شود بنابراین حس واقعی از آنچه خودرو انجام می‌دهد به دست می‌آورید.

  • قضاوت نهایی

رتبه اول: پورشه ۷۱۸ کیمن S
پورشه 718 کیمن
با اینکه پیشرانه این خودرو فاقد شخصیت خاص نسل قبلی است اما شکی وجود ندارد که پرفورمنس پورشه وحشیانه است. از نظر سرعت جگوار حرفی برای گفتن در برابر پورشه ۷۱۸ کیمن ندارد ضمن اینکه این خودرو کمی قابل‌استفاده‌تر است.

رتبه دوم: جگوار اف تایپ ۲.۰
جگوار اف تایپ
نسخه ۴ سیلندر باعث افزایش جذابیت اف تایپ شده و خریداران بیشتری می‌توانند به این خودرو دست یابند. ظاهر اف تایپ زیبا بوده و هندلینگ مناسب و سریعی دارد اما هنوز هم به اندازه پورشه کاربردی یا درگیر کننده نیست. اف تایپ ۴ سیلندر مجموعه هماهنگی است اما به اندازه‌ای که انتظار داشتیم کاریزماتیک نیست.

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. Omid622

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (744 ديدگاه)

    پورش
    چه رنگ جذابی
    چه رینگ های عالیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Vahid

      ۱۶ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (86 ديدگاه)

      صحیحش پورشه هست.
      پورشه اسم هست و اسم رو نباید غلط خوند. اسم هر چی باشه باید درست خونده بشه. مثلا من اینجا وحید هستم ، یه خارجی هم باید منو وحید صدا کنه ، غیر از این صدا کنه غلطه . این اسم هم در آلمانی پورشه تلفظ میشه .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. علی

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (848 ديدگاه)

    یعنی در ی جمله اصالت وکیفیت از پورشه میباره.طراحی پورشه جاودانه تره و از نظر فنی هم نگم بهتره . انگلستان حالا حالاها باید بدو تا به مهندسی آلمانها برسه . این پیشرفت جگوار هم مدیون سرمایه های هندوستانیها بوده مگرنه الان ته سطل زباله تاریخ میدیدیمش.

    با تچکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England

      ۱۳ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (2761 ديدگاه)

      خیلی دوست دارم اونایی که بهت همیشه((چون 99 درصد حرفاتون کاملا بی منطق و بی مغزه)) لایک میدن رو بشناسم.
      بعضی ها به خاطر شوخ طبعی بعضی ها هم ……………………..

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. mehran (fox)

        ۱۴ فروردین ۱۳۹۷
        سوابق: (214 ديدگاه)

        دانیال جان دوست عزیزم من از طرف آلمانی بازای سایت به خاطر حرفای این دوستمون ازت معذرت می خوام…یه دوست امریکایی باز داریم که تا به یه ماشین امریکایی نظر منفی از طرف هر کسی داده بشه شروع به بد و بیراه گفتن به 911 و ب ام و و همه خودروهای آلمانی میکنه و علی آقام که نمیدونم چرا اینقدر کینه توزانه نسبت به خودروهای با کلاس و درجه یک انگلیسی نظر میده…عاشق پورشم ولی به جگوارم همیشه با دید احترام به خاطر ماشینای فوق العاده ای که میسازه نگاه کردم.مخصوصا اف تایپ که محشره….

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England

          ۱۴ فروردین ۱۳۹۷
          سوابق: (2761 ديدگاه)

          شما چرا دوست من؟؟.
          ایشون اصلا آلمانی دوست نیستن.
          نمیدونم چرا ایشون اصلا درست بشو نیست،شده عینه ربات هر کی هم بهش هرچی میگه گوشش بدهکار نیست.
          اگه کلا از انگلیسی ها خوشش نمیاد،نیاد مهم نیست ولی دیگه این همه زور و فشار برای چیه نمیدونم.
          موفق باشید.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  3. Elemento

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    جگوار باید از اون موتور ۸ سیلندر ۵ لیتری سوپرشارژ با ۵۶۷ اسب قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور خجالت بکشه که اومده موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری رو هم روی اف تایپ سوار کرده.

    مثه این میمونه لامبورگینی بیاد نسخه ی ۶ سیلندر اونتادور رو با قیمت ۴۵/۰۰۰ دلار عرضه کنه ،

    متاسفانه اف تایپ رو قربانی افزایش فروش کردند

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نوید جهرمی

      ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (3686 ديدگاه)

      البته علاوه بر ارزون تر کردن اف تایپ و جذب مشتری های بیشتر میشه اینطور دید ک زمینه رو برای یه اف تایپ هابریدی با موتور ترکیبی همین 4 سیلندر و یه موتور برقی فراهم کرده. به نظرم هر چند این کار جالب نبوده اما موتور ضعیفی نیس. برای یه کاربر که دنبال اف زیبایی اف تایپ با خشونت کمتر و کاربری ارزون تره بسیار هم مناسبه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. KING 918

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    با اینکه اف تایپ رو خیلی دوست دارم اما دیگه تمامی سنگینی ترازو به سمت پورشه ست
    کیفیت بیشتر
    قدرت بیشتر
    شتاب بهتر
    هندلینگ بهتر
    امکانات بیشتر
    قیمت کمتر
    عقل و دل میگه پورشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England

      ۱۳ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (2761 ديدگاه)

      عقل و دلت کاملا درست میگه.
      رو این نسل اف تایپ خودمم خیلی حساب باز نکرده بودم.
      ایشالا نسل بعدش کولاک میکنه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. King 918

        ۱۳ فروردین ۱۳۹۷
        سوابق: (2493 ديدگاه)

        عقل و دل میگه خیلی مخلصیم رفیق

        موافقم 0
        مخالفم 0
  5. الف.ی

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1632 ديدگاه)

    چرا اینا اینقدر گرونن؟؟؟؟!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Sajjad

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    انتخاب من صد در صد پورشه
    خیلی خوشگله

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Fk

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (232 ديدگاه)

    ظاهرا تو انگلستان خودرو گرونه اقای دهقان فرمودن
    جایی که من پرسیدم چرا ی فورد فوکوی ٢٣هزار پوند قیمّت داره اشتباه نکردید
    جواب اینطور دادن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Ali Keyhani

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (657 ديدگاه)

    هردو زیباهستن،اگه بخوام یکی از این دو اسپرت رو انتخاب کنم قطعا پورشه رو انتخاب میکنم،

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. charger

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (396 ديدگاه)

    جفتشون عشقن ولی پورشه دیگه حرفی واسه گفتن نذاشته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. فرهاد كرمستجی

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (254 ديدگاه)

    بببین اف تایپ چیه که کیمن رو تو طراحی بیرونی کنار میزنه، اونوقت ببین پورش چیه که از یه انجیین چهار سیلندر 3،8 ثانیه زده، واقعا این صنعت خودرو سازیو ما کاملا باهاش بیگانه ایم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Vahid

      ۱۶ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (86 ديدگاه)

      ما تو کشور خودمون مهندسین خیلی با سوادتر از آلمان داریم با طرحهای بهتر ولی کسی به اونها اهمیت نمیده. اگر اون صنعت به اون جایگاه رسیده به خاطر اینه که بهش بها داده شده. اینجا به این چیزا بها نمیدن و مغز های ما مجبورن برن صنعت کشورهای دیگه رو سروسامون بدن.
      یه زمانی ایران داشت صنعتشو صادر میکرد حالا مخ صادر میکنیم . باهوشتر از ایرانی خدا خلقت نکرده اما….

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ADAK

        ۱۷ فروردین ۱۳۹۷
        سوابق: (1829 ديدگاه)

        توهم نزن دادا …

        موافقم 0
        مخالفم 0
  11. م.ر.باقرپور

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (7 ديدگاه)

    اف تایپ یکی از خوشگلترین ماشین هاییه که ساخته شده و الان قابل خریده
    دل اف تایپ رو انتخاب میکنه و عقل پورشه رو و جیب با نهایت زورش یه شاسی بلند چینی رو!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا