پورشههفته نامه

مروری بر هفت نسل پورشه ۹۱۱ توربو با والتر روهل

والتر روهل راننده‌ای بزرگ و افسانه‌ای است. این رانندهٔ آلمانی سال‌ها در مسابقات رالی قهرمانی جهان یا WRC در تیم‌های مختلفی مثل پورشه، آئودی و لانچیا مسابقه داد و در سال‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۸۲ قهرمان این مسابقات شد. او در مسابقات جاده‌ای مثل لمانز و مسابقهٔ ۲۴ ساعتهٔ نوربرگ‌رینگ هم موفق بود و نیکی لائودا او را نابغه‌ای روی چرخ می‌دانست. روهل در ایتالیا به‌عنوان رانندهٔ رالی قرن و در فرانسه به‌عنوان رانندهٔ رالی هزاره انتخاب شد. طی سال‌های اخیر نیز وی در سمت رانندهٔ آزمایشی ارشد پورشه مشغول فعالیت است. حال می‌خواهیم با والتر گشتی در تاریخ ۹۱۱ توربو بزنیم.

۹۳۰ توربو سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۷

پدربزرگ همهٔ توربوها یک انقلاب فنی در تولید خودرو بود. اولین نمونهٔ این ماشین با ۲۶۰ اسب بخار قدرت و گیربکس چهار سرعته، بسیار تیز بود که این حتی برای راننده‌های ماهر هم چالش خارق‌العاده‌ای را ایجاد می‌کرد. استایل بیرونی ۹۳۰ هم با اسپویلر بزرگ عقب و رینگ‌های Fuchs، یک رؤیا بود. در سال ۱۹۷۹ من آرزوی خود را برآورده کردم و درحالی‌که چهار سال از عرضهٔ ۹۱۱ توربو به بازار گذشته بود، اولین ۹۱۱ توربوی خود را خریدم.

۹۶۴ توربو سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۴

حجم پیشرانهٔ این نسل مثل ۹۳۰ هنوز هم ۳.۳ لیتر بود اما با چراغ‌های جلوی دایره‌ای و بال بزرگ عقب، هنوز هم زیبا به نظر می‌رسید. در نسخه‌های جدید ۹۶۴ ایمنی خودرو نیز با ترمز ABS و فرمان هیدرولیک به‌طور چشمگیری بهبود پیدا کرد. بااین‌حال، پیشرانهٔ اولین نمونه‌ها کمی منسوخ شده بودند و خودرو از نظر پویایی، در مقایسه با مدل‌های پیشین گام چندان بزرگی به سمت جلو برنداشته بود. به همین دلیل مدل‌های اولیهٔ ۹۶۴ توربو امروزه محبوبیت کمتری دارند؛ اما این شرایط با پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری کاملاً تغییر کرد. ۹۶۴ توربو با این پیشرانهٔ کاملاً جدید و ۳۶۰ اسب بخار قدرت، تا به امروز یک ماشین رؤیایی باقی‌مانده است.

۹۹۳ توربو سال‌های ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۷

گام بزرگ بعدی توربو به جلو تجهیز به سامانهٔ چهارچرخ محرک بود. من نقش پررنگی در این موضوع داشتم زیرا در اوایل توسعهٔ این نسل گفتم که ساخت خودرویی با ۴۰۸ اسب بخار قدرت بدون سامانهٔ چهارچرخ محرک امکان‌پذیر نیست. پس از آزمایشات فراوان، ما بجای کلاچ قدیمی با توزیع ثابت، تصمیم به استفاده از کلاچ ویسکوز جدید با توزیع متغیر قدرت به محور جلو گرفتیم. این کلاچ در ترکیب با محور عقب جدید وایساخ و توسعهٔ هماهنگ قدرت موتور بای‌توربو، ۹۹۳ توربو را به خودرویی کاملاً خارق‌العاده برای رانندگی تبدیل کرد که در پویایی رانندگی به‌سختی می‌توان آن‌را شکست داد.

۹۹۶ توربو سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵

نقطهٔ عطف بعدی در تاریخ ۹۱۱ توربو یعنی تجهیز به پیشرانهٔ آب خنک، با نسل جدید ۹۹۶ به وجود آمد. این ماشین از لحاظ فنی کاملاً برجسته بود زیرا حالا حتی ترمزهای کربن سرامیکی پورشه از موتوراسپرت به‌صورت استاندارد ارائه می‌شدند. ۹۹۶ توربو بهترین توربویی بود که تا آن زمان ساخته شده بود اما طراحی بیرونی آن چندان محبوب نبود زیرا بسیاری از مردم از چراغ‌های جلوی موسوم به تخم‌مرغ نیمروی آن گلایه داشتند. بااین‌حال از نظر من، ۹۹۶ توربو هنوز هم یک خودروی اسپرت بسیار سریع است که با قیمت معقول، برای رانندگی‌های روزمره کاملاً مناسب است. در این نسل برای اولین بار در یک توربو، گیربکس اتوماتیک تیپ‌ترونیک ارائه شد اما قدرت ۴۲۰ اسب بخاری آن‌را به میزان چشمگیری کاهش داد. به همین دلیل من شخصاً گیربکس دستی را ترجیح می‌دهم.

۹۹۷ توربو سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲

نسل ۹۹۷ بیش از هر چیز از نظر طراحی بیرونی گامی به جلو به دوران مدرن بود. این ماشین حتی امروز هم چندان سالخورده به نظر نمی‌رسد و همچنان تجسم زیبایی یک پورشهٔ مدرن است. در بخش فنی، قدرت موتور در ۹۹۷.۲ توربو به ۵۰۰ اسب بخار رسید و گیربکس دوکلاچهٔ PDK هم برای اولین بار معرفی شد. درنتیجه این خودرو فوق‌العاده بود. حتی امروز، هنوز هم چیزی منفی برای گفتن پیدا نمی‌کنم و همیشه از نشستن پشت فرمان ۹۹۷ توربو لذت می‌برم. در فرمان، دنده‌های گیربکس و ترمزهای این نسل یک حس آنالوگ حیرت‌انگیز وجود دارد.

۹۹۱ توربو سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹

بال‌های عریض این نسل تقریباً یادآور بال‌های توربوی اولیه هستند. توزیع روان قدرت توسط سامانهٔ چهارچرخ محرک، معرفی سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب و طبیعتاً قدرت بیشتر هم از دیگر ویژگی‌های ۹۹۱ توربو هستند. این نسل از نظر پویایی رانندگی چنان استاندارد بالایی را ایجاد کرد که باور کردن اینکه امکان بهبود آن وجود خواهد داشت دشوار است. در این ماشین، پاسخگویی، تعادل و قدرت افسارگسیختهٔ موتور کاملاً باورنکردنی است.

۹۹۲ توربو سال ۲۰۲۰

صادقانه بگویم نمی‌توانم تصور کنم که چگونه می‌توان تجربهٔ ارائه شده توسط نسل قبلی را بیشتر تقویت کرد؛ اما وقتی امروز با ۹۹۲ توربو در هوکنهایم رانندگی می‌کنم کاملاً باورنکردنی است. این نسل در بسیاری جهات آن‌قدر بهتر شده که دهان من را می‌بندد. رانندگی ۹۹۲ توربو در سطح یک خودروی سوپراسپرت است اما می‌توانید بدون ترس هرکسی را پست فرمان آن قرار دهید. در اینجا بیش‌فرمانی و کم‌فرمانی وجود ندارد و خودرو فقط به‌طور باورنکردنی سریع است. من به احترام بخش توسعهٔ پورشه کلاه از سر برمی‌دارم زیرا توانایی‌ها و ویژگی‌های مختلف این خودرو چند سال پیش غیرقابل‌تصور بودند.

[دانلود ویدئو]

امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه

  1. Khosrow

    ۱۱ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1838 ديدگاه)

    نسل به نسل نیستاا / اینا همه فیس لیفت حساب میشن ..

    موافقم ۲
    مخالفم ۴
    1. پدر خودروسازی جهان

      ۱۱ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (132 ديدگاه)

      واقعا شایسته نماد خودرو های پرفورمنس هست

      موافقم ۵
      مخالفم ۰
    2. Hadi

      ۱۱ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (2036 ديدگاه)

      یکی از یکی بهترن و شگفت انگیز ترن 👌
      ۴۵ سال با ۹۱۱ توربو دوست داشتنی 👌👑
      مدل هیبرید این نسل هم قراره معرفی بشه……

      موافقم ۲
      مخالفم ۱
    3. Reza

      ۱۱ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (1580 ديدگاه)

      از نظر ما ایرانیا تکامل یعنی تغییرات طراحی مثل سمند و سورن، ممکنه اسکلت و شیرازه یکی باشه ولی چون چهرش تغییر کرده میگیم عجب چیزی شده واسه همین خاطر برخی از دوستان به سیر تکامل اژدهایی مثل پورش ۹۱۱ ایراد میگیرن.

      برخی از دوستان باید اینو خوب درک کنند که نباید به هیچ وجه کمیت رو به کیفیت ترجیح داد.

      موافقم ۶
      مخالفم ۰
    4. OMID

      ۱۲ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (1983 ديدگاه)

      همین که با به قول شما فیس لیفت رقبا رو جا میزاره خودش کلی حرفه …

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  2. JoJo

    ۱۱ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (62 ديدگاه)

    کاش جای والتر بودم 🙁

    موافقم ۶
    مخالفم ۰
  3. Malt hill

    ۱۱ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (509 ديدگاه)

    نسل اول رو خیلی دوست دارم

    موافقم ۵
    مخالفم ۰
  4. MOS

    ۱۱ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (73 ديدگاه)

    همه نسل هاش قشنگن

    موافقم ۶
    مخالفم ۲
  5. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۱۱ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (517 ديدگاه)

    خیلی جالب بود،ممنون

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  6. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۱۱ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (517 ديدگاه)

    بالاخره حسابم درست شد

    موافقم ۴
    مخالفم ۱
  7. مهدی

    ۱۱ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1269 ديدگاه)

    با تشکر از پدال امیدوارم جلوی اکانت های فیک گرفته بشه

    موافقم ۵
    مخالفم ۰
    1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

      ۱۱ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (517 ديدگاه)

      هنوز اثربخش نیست،برای مثال اون ″پدر خودروسازی جهان″دوتا اکانت داره،کامنتای این کاربر توی این پست رو بخونی متوجه منظورم میشی.

      موافقم ۱
      مخالفم ۲
      1. پدر خودروسازی جهان

        ۱۱ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (44 ديدگاه)

        آقای محترم شما که نمیدونی چرا حرف الکی میزنی ؟ من کلا ایمیلم را تغییر دادم و اصلا دیگه با اکانت قبلی فعالیت نمیکنم
        لطفا زود قضاوت نکنید 😠

        موافقم ۲
        مخالفم ۱
  8. پدر خودروسازی جهان

    ۱۱ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (44 ديدگاه)

    خدا کنه الکتریکی نشه هیچ وقت

    موافقم ۵
    مخالفم ۱
  9. •Mohamad•

    ۱۱ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (129 ديدگاه)

    ۹۹۷ واقعا زیباست😍😍😍

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  10. Chevo

    ۱۱ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (6 ديدگاه)

    با طراحی اتاق پورشه کاری ندارم چون پورشه زبان طراحی مختص خودش رو داره ، اما مهندسی فنی پورشه حداقل ۱۰ سال جلوتر از همه برندهای دنیا هست

    موافقم ۲
    مخالفم ۲
  11. مهرداد كمال

    ۱۱ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (525 ديدگاه)

    این سه نسل اخر شده بروجرد و بیرجند و بوجنورد فقط اهل فن میتونه از نمای جلو از هم تشخیص بده

    موافقم ۲
    مخالفم ۲
  12. porsche

    ۱۱ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (21 ديدگاه)

    ۹۹۳ چقدر شبیه ۹۲۶ بود فکر کنم اسمش همین بود

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  13. Mahdi

    ۱۱ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (48 ديدگاه)

    خودروسازی که به معنای واقعی کلمه اصیل اصالتشو حفظ کرده

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
  14. porsche

    ۱۱ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (21 ديدگاه)

    باحاله

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  15. [AMIN_TROFEO]

    ۱۱ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (2044 ديدگاه)

    واقعا بشدت زیبان
    نسل آخر که دیگه ترکوند
    شگفت انگیزه این ماشین

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  16. جناب ایکس

    ۱۱ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (626 ديدگاه)

    😍😍😍

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  17. Ahmedreza2002

    ۱۱ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1152 ديدگاه)

    شما فقط ببین با ۴۰۰ اسب هوا خنک بوده این ماشین

    مام بریم تا انجین صد اسبی اب خنک مون حوش نیاورده واشر نزده

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
    1. Ahmedreza2002

      ۱۱ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (1152 ديدگاه)

      *جوش

      موافقم ۲
      مخالفم ۰
    2. مانی

      ۱۲ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (2144 ديدگاه)

      من اطلاعاتی‌ ندارم ولی‌ حدس میزنم اون ۴۰۰ اسب هوا خنک حجم روغن بالایی‌ داشته
      و یجوری روغن رو خنک میکردن.کسی‌ چیزی میدونه به اشتراک بذاره

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  18. زیزیگولو

    ۱۱ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1522 ديدگاه)

    هر نسل فراتر از نسل قبل

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  19. Reza ar

    ۱۱ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (157 ديدگاه)

    توربو s ماشینی برا تمام فصول!!!! ولی به شخصه با gt3تورینگ بیشتر حال میکنم گیربکس دستی و رد لاین ۹۰۰۰ !!!و موتور تنفس طبیعی و صدای اگزوز خوب👌

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  20. OMID

    ۱۲ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1983 ديدگاه)

    اصالت رو میشه دید
    با این که کاملا مدرن شده ولی هنوز رگه های نسل اول رو میشه داخلش دید

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  21. یوسف

    ۱۲ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (185 ديدگاه)

    واقعا از نظر طراحی اصالت خودشو حفظ کرده و از نظر فنی سرآمد همه همکلاسی هاشه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا