پورشه

کانسپت‌های فراموش‌شده: پورشه C88

یک پورشهٔ غیرمعمول اقتصادی که فقط ظرف چهار ماه با الهام از فولکس‌واگن بیتل توسعه یافت

نام پورشه C88
معرفی نوامبر ۱۹۹۴ در پکن
پیشرانه ۱.۱ و ۱.۶ لیتری
قدرت ۴۸ تا ۶۸ اسب بخار
گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک
شتاب صفرتاصد ۱۶ ثانیه
محور محرک جلو
وزن ۸۵۰ کیلوگرم

 

چرا باید آن‌را به یاد داشته باشیم؟

آیا اصلاً این یک پورشه است؟ چطور ممکن است؟ شاید فکر کنید اشتباهی رخ داده است اما این‌طور نیست. بخش خدمات مهندسی پورشه این سدان ساده را برای بازار چین توسعه داد

C88 پاسخ پورشه به دعوت دولت چین از حدود ۲۰ خودروساز خارجی برای ساخت یک خودروی ارزان‌قیمت بود. در نام این خودرو نیز حرف C از China گرفته شده و عدد ۸۸ هم سمبل موفقیت و ثروت در فرهنگ چین است. این پروژه در ابتدا در قالب یک هاچ‌بک سه‌در آغاز شد اما بعداً خودروی دیگری طراحی شد که با چندین سبک بدنه شامل سدان، استیشن و پیکاپ سازگاری داشته باشد؛ اما این C88 که تصاویر آن‌را در اینجا مشاهده می‌کنید، تنها نمونه‌ای بود که در مقیاس واقعی ساخته شد و دیگر پیشنهادها صرفاً در حد اسکچ‌های طراحی باقی ماندند.

هرچند C88 در درجهٔ اول برای چین در نظر گرفته شده بود اما این سدان اقتصادی با تطابق کامل با مقررات آلایندگی و ایمنی دههٔ ۹۰ قارهٔ اروپا مهندسی شده بود تا امکان صادرات آن به این بازار هم وجود داشته باشد. این ماشین با ۴.۰۳ متر طول، ۱.۶۲ متر عرض و ۱.۴۲ متر ارتفاع، اندازهٔ بسیار جمع‌وجوری داشت و برای آن دو موتور مختلف شامل ۱.۱ لیتری چهار سیلندر بنزینی با ۴۸ اسب بخار قدرت و ۱.۶ لیتری چهار سیلندر دیزلی با ۶۸ اسب بخار قدرت در نظر گرفته شده بود که نیروی آن‌ها توسط یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک مدرن به چرخ‌های ۱۵ اینچی فولادی جلو انتقال پیدا می‌کرد.

کابین C88 نیز دقیقاً مثل نمای بیرونی کاملاً ابتدایی بود و فقط ویژگی‌های اساسی را ارائه می‌کرد. البته پورشه قصد داشت درعین‌حالی که هزینه‌ها را پایین نگه می‌دارد، فضای داخلی زیبا و مدرنی را برای سرنشینان فراهم کند. به همین دلیل، داشبورد گرد و کنسول مرکزی خمیده‌ای برای خودرو طراحی شد و خطوط خمیده تقریباً در همه‌جا و همهٔ قسمت‌های کابین دیده می‌شد. در سمت راست راننده نیز یک ساعت آنالوگ تعبیه شده بود اما نمایشگر روی داشبورد بیشتر شبیه برچسب به نظر می‌رسید تا نمونه‌ای واقعی. در بخش ایمنی هم C88 به دو ایربگ برای راننده و سرنشین جلو و ترمز ABS مجهز شده بود.

همان‌طور که در تصاویر مشخص است، پورشه برای این خودرو از لوگوی اصلی خود استفاده نکرد بلکه لوگوی ویژه‌ای را برای آن طراحی نمود که نشان‌دهندهٔ یک خانوادهٔ سه‌نفره یعنی زن و شوهر به همراه یک فرزند بود. بخش خدمات مهندسی پورشه ظرف تنها چهار ماه این خودرو را توسعه داده و تولید کردند. در طول این فرایند توسعهٔ کوتاه، مهندسین پورشه، فولکس‌واگن بیتل قدیمی را در ذهن داشتند زیرا قصد ساخت یک خودروی ارزان‌قیمت ساده و قابل‌اطمینان را داشتند که مردم را از نقطهٔ A به نقطهٔ B انتقال دهد.

پورشه همچنین در پروژهٔ C88 اطلاعاتی را از یک تکنسین و یک مهندسی چینی دریافت کرد چراکه این افراد درک بهتری از آنچه که خریداران چینی به دنبال آن بودند داشتند و این اطلاعات به تناسب و مطابقت هرچه بهتر C88 با نیازهای بازار محلی چین کمک بسزایی می‌کرد؛ اما علیرغم همهٔ این تلاش‌ها، C88 هیچ‌گاه به تولید نرسید زیرا کل پروژه توسط دولت چین لغو شد و بنابراین پورشه هم پروژهٔ توسعهٔ این سدان اقتصادی را کنار گذاشت. این اقدام دولت چین همچنین تلاش‌های چند خودروساز دیگر مثل مرسدس بنز، فورد و کرایسلر را هم بی‌نتیجه گذاشت.

 

منبع: Motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. کورش

    ۳۰ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (91 ديدگاه)

    الان مسئولین ایران خودرو سریعا با پورشه تماس می گیرند و کل پروژه را چند میلیاردی (منهای هزینه های سفر خارجی و پول چای بچه ها و …. )می خرند و یک کله اسب می چسبانند و آن را به عنوان خودروی ملی معرفی می کنند و قطعات که ماشاءالله از چین می آید و بالای صدمیلیون پیش فروش می کنند و ملت هم در عرض چند ثانیه کل تولید دو سال رو می خرند.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. یانکی

      ۳۰ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (2354 ديدگاه)

      وقتی به پورشه میگن از یک نواختی خارج شو و کمی جسارت به خرج بده و طرحی نو بزن.یعنی مفت ترین حقوق بین طراح های دنیا برا طراحان پورشست یه 911 دارن هر سال فقط تو چراغهاشو تغیر میدن.مقایسه کمید با جسارت کوروت.طرفدارش علکی نیاید توجیه کنید هر کی میخره و هر کی طرفدارشه از رویه لج بازی با خودش میگه خوشگله.میگن اصالتشه والا اصالتی که به ماشینی برسه که بر اساس اجزای فولسک قورباقه و ادوات فنی اون ساخته بشه و 30 الی 40 اسب قدرت داشته باشه باید….

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. مصطفی

    ۳۰ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (56 ديدگاه)

    برای تولید نشدنش باید سجده شکر بجا آورد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. the notorious critic

    ۳۰ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (107 ديدگاه)

    شبیه این اسباب بازی های چرت و پرت بازاره.?????????

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. P.K.H

    ۳۰ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (110 ديدگاه)

    چیزی که از پورش بیاد بیرون معلومه چیه این ظاهر نه چندان خوب مطمعا باشید دلیل داره اگه انتقادی دارید بنویسید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. فرزاد

    ۳۰ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (143 ديدگاه)

    شبیه تیباست بعیدم نیست تیبارو از رو این کپی زدن .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. sina7

      ۳۰ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (435 ديدگاه)

      کابینش از پراید و تیبا صفر با کیفیت تره!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. نوید جهرمی

    ۳۰ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (3691 ديدگاه)

    خوب شد فراموش شد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. کورش

    ۳۰ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (139 ديدگاه)

    خداروشکر ساخته نشد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Saeed

    ۳۰ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (757 ديدگاه)

    همین پورشه رو به امثال پراید و سمند ترجیح میدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Yashar

    ۱ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (4 ديدگاه)

    شما فکر کن این میومد ایران جای این ۴۰۵ یا پراید تولید میشد خیلی خوب بود اونجوری همه ملت ایران پوشه سوار بودن هر کی میپرسیدماشین چی داری ما هم میگفتیم پورررش دارم ????

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. بهراد

    ۶ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (537 ديدگاه)

    چراغ راهنماش اگر کمی بالاتر و در بغل چراغ جلوش بود شبیه ماکسیما میشد، کل ماشین شبیه ماکسیما فشردست، بجز چراغ های عقب و داشبورد(ابعادش اندازه تندر ٩٠ خودمونه)

    دولت چینم بیکار گیر آورده این خودروسازارو

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا