پژوسیتروئنفیاتکرایسلر

استلانتیس، نام شرکت جدید شکل‌گرفته از ادغام FCA و PSA

فرایند ادغام دو گروه خودروسازی FCA و PSA همچنان پیش می‌رود و حالا این دو شرکت اعلام کرده‌اند که شرکت مشترک جدیدی که از طریق این ادغام شکل گرفته، استلانتیس (Stellantis) نام خواهد گرفت. دو شرکت توضیح داده‌اند که این نام از فعل لاتین «Stello» به معنای «درخشان‌تر شدن با ستاره‌ها» گرفته شده است؛ اما انتخاب این نام کمی عجیب به نظر می‌رسد چراکه هیچ ارتباطی با تاریخچهٔ هیچ‌کدام از طرف‌های ادغام ندارد. بااین‌حال دو شرکت در این باره گفته‌اند:

ریشه‌های لاتین این نام ادای احترامی است به تاریخ غنی شرکت‌های بنیان‌گذار ادغام

به گفتهٔ FCA و PSA که حالا باید آن‌ها را استلانتیس بنامیم، جستجو برای نام گروه اندکی بعد از اعلام ادغام در سال گذشته آغاز شد و مدیریت ارشد هردو شرکت در انتخاب این نام نقش داشته‌اند. مرحلهٔ بعدی هم ایجاد یک لوگو برای شرکت جدید است اما این نام صرفاً در سطح گروه مورداستفاده قرار می‌گیرد که این یعنی روی هیچ خودرویی نام و لوگوی استلانتیس را نخواهیم دید. غیر از اعلام این نام، دو شرکت حرف چندانی در مورد ادغام نزده‌اند اما خاطرنشان کرده‌اند که انتظار می‌رود فرایند ادغام در سه‌ماههٔ اول سال ۲۰۲۱ تکمیل شود. البته این زمان تضمین نشده است.

FCA و PSA برنامه‌های ادغام خود را در دسامبر ۲۰۱۹ نهایی کردند و سپس مدیر ارشد کنونی PSA یعنی «کارلوس تاوارس» به‌عنوان مدیرعامل کل گروه برای پنج سال اول انتخاب شد. استلانتیس قصد ساخت دو پلت‌فرم را دارد که در بیش از دوسوم محصولات همهٔ برندهای گروه مورداستفاده قرار گیرد. همچنین اشتراک‌گذاری تکنولوژی در سطحی بسیار گسترده بین همهٔ برندها نیز موجب کاهش هزینه‌ها خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود استلانتیس که مجموعاً از ۱۳ برند مختلف مثل پژو، سیتروئن، اوپل، دوج، جیپ و فیات تشکیل شده است، با فروش سالانه حدود ۸.۷ میلیون دستگاه خودرو، به چهارمین خودروساز بزرگ دنیا تبدیل شود.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. ارشیاsvj

    ۲۷ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (1749 ديدگاه)

    اینا که به هم پیوستن
    دوماه دیگه هم لابد فولکس واگن میپیونده به gm
    رنو نیسان و تویوتا هم با هم ادغام میشن.

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. ممد ژانگولر

      ۲۷ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (3506 ديدگاه)

      داداش اینا همه نشان از فنا رفتن شرکتها به علت فروش کمه
      از دلایل هم میتونه برقی شدن خودروها ، ویروس کورونا ، جنگ تجاری میان آمریکا و چین باشه و ….
      بدبختی یکی دوتا نیست که گریبان صنعت خودرو گرفته

      موافقم 5
      مخالفم 0
  2. کیان

    ۲۷ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (1433 ديدگاه)

    اینکه خودروساز ها ادغام بشن قطعا در تولید نهایی خیلی صرفه جویی میشه خیلی جهات، و مصرف کننده هم منتفع میشه قطعا (این صحبت در مورد ایران صادق نیست).
    ولی عیب بزرگی ک داره اینه ک تنوع ناخواسته میاد پایین، البته بیشتر داخل خودرو، اجزای مشترک زیاد میشه، مثلا دی اس هایی ک الان هم داخل ایران هستن دسته چراغشون با یه ۲۰۶ مشابه هست، بیرون دی اس داری توش بعضی جاها ۲۰۶, شاید یکم تو ذوق بزنه.

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. AMIR-REZA

      ۲۷ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (333 ديدگاه)

      بله درست میفرمایید علاوه بر بعضی قطعات پلت فرم ها موتور ها با هم یکی میشن مثلا همین پی اس ای پلت فرم ها یکی موتور ها یکی و فقط میمونه بعضی تفاوت ها تو پرفورمنس ماشین (مثلا هندلینگ بهتر سیتروین ها) و یا متریال ماشین و مهم تر از بزرگترین تفاوت طراحی ماشین ……
      البته این بحثی که گفتم بیشتر مربوط به یه اتحادیه که شرکت هایی که توش هستن در یک رده فعالیت میکنن (همین پی اس ای خودرو های اقتصادی تولید میکنه به جز دی اس برا همین ویژگی های مشابهی بینشون وجود داره ولی مثلا تو گروه فولکس واگن نمیشه از پلت فرم و موتور گلف توی لامبورگینی اوراکان استفاده کرد )
      ولی در کل این ادغام شدنه موجب جلوگیری از ورشکستگی میشه و رشد ارزش رو به همراه داره و هزینه های شرکت هارو کاهش میده ولی باعث یه مقدار یه نواختی میشه که من با این موضوع حال نمیکنم …….
      در ضمن میدونید ارزش سهام ایران خودرو از رنو بیشتره !!!برید تحقیق کنید اگه من لینکشو پیدا کردم حتما براتون میفرستم..

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۲۷ تیر ۱۳۹۹
        سوابق: (10203 ديدگاه)

        بایدم ارزش سهام ایران‌خودرو بیشتر از رنو باشه .
        تعجب نداره وقتی ۸۰ میلیون ایرانی را به اسارت گرفتن که مجبور به خرید هر آشغالی هستند با سود کهکشانی و جلوی دوربین صداسیما نالیدن که هروز داریم ورشکست میشیم .

        الان ۲۰ ساله این ویران‌خودرو میخواد ورشکسته بشه ولی ول کن ماجرا نیست و همه را گذاشته تو خماری !!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. AMIR-REZA

          ۲۷ تیر ۱۳۹۹
          سوابق: (333 ديدگاه)

          درست میگی ولی جالبه بدونی توی همون خبری که خوندم نوشته بود سود آوری منفی داشتن این دو لگن ساز و برام عجیبه با سود منفی به این جایگاه رسیدن البته واضح ترین دلیلش افزایش سرمایه چند هزار برابری سایپا و ایران خودرو بدون پشتوانه مالی هستش که بازم برام عجیبه….متن اون خبره:
          با وجود افت سهام بسیاری از شرکتهای خودروسازی جهان همزمان با شیوع کرونا؛ ارزش بازار سهام شرکت ایران‌خودرو با سبقت از شرکت فرانسوی رنو، در میان ۱۵ خودروساز بزرگ جهان جا گرفت و سایپا هم با جای گرفتن در رتبه هجدهم در جمع ۲۰ شرکت بزرگ جهان ایستاده است.

          رشد بورسی مثبت، سود منفی

          به نوشته دنیای اقتصاد؛بررسی‌ها نشان می‌دهد از ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی، سهام ایران‌خودرو با نماد«خودرو» رشدی معادل هزار و ۲۱۱ درصد را ثبت کرده است. سایپا با نماد «خساپا» دیگر غول خودروسازی ایران نیز در این بازه زمانی با افزایش ۷۸۳ درصدی همراه شده است. این در حالی است که به نوشته دنیای اقتصاد؛ وضعیت سودآوری این شرکت‌ها چنگی به دل نمی‌زند ایران‌خودرو در ۱۲ ماه منتهی به پایان سال ۹۸، به ازای هر سهم ۵/ ۱۷ تومان و سایپا نیز با زیان ۵/ ۱۴ تومانی مواجه شد.

          ضربه دلار به سهام خودروسازی‌ها

          با وجود این ارزش بازار دلاری شرکت ایران‌ خودرو به‌عنوان بزرگترین خودروساز داخلی، از ۸ میلیارد دلار فراتر رفت تا شاهد سبقت شرکت ایران‌خودرو از رنوی فرانسه باشیم. به این ترتیب شرکت‌ ایران‌ خودرو با وجود زیان در میان ۱۵ شرکت بزرگ خودروساز دنیا قرار گرفت. این مهم در حالی رقم خورد که به موجب رشد شتابان ارزش دلار در برابر ریال، قسمت عمده ارزش بازار این خودروساز نیز سوخت شد و حتی در صورت ثبات نرخ دلار در محدوده ۱۶هزار تومان، ایران‌خودرو می‌توانست شرکت خودروسازی کیا را نیز پشت سر بگذارد و پس از پژو مقام چهاردهم میان بزرگان خودرویی را به خود اختصاص دهد. در حال حاضر با احتساب دلار ۲۳هزار تومانی، شرکت سایپا نیز با ارزش بازار ۸/ ۳ میلیارد دلاری، در آستانه رسیدن به شرکت مزدا است.

          موافقم 0
          مخالفم 1
      2. AMIR-REZA

        ۲۷ تیر ۱۳۹۹
        سوابق: (333 ديدگاه)

        اینم لینکش البته تو خیلی جا ها این خبر پخش شده ولی جالبه سود آوری منفی بوده و با افزایش سرمایه این اتفاق افتاده من نمیفهمم شرکتی که سود آوری منفی داره و به سوی ورشکستگی میره و پشتوانه مالی نداره چطوری سهامش اینقد ارزشمنده؟؟(نسبت به رنو) اگه کسی میدونه بگه….
        (پدال خوهشا حذف نکن)
        https://kamapress.com/%D8%B3%D9%87%D8%A7%D9%85-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D9%88-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%BE%D8%A7-%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%B1%D9%86%D9%88/

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. امیر

    ۲۷ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    هیچ‌دید خوبی به این ادغام ندارم و فک میکنم به این زودی ادغام کامل نشه !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. MehdiTurbo

    ۲۷ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (1950 ديدگاه)

    از ادغام اصن خوشم نمیاد،انگار رنگ و بوی هر کمپانی که مخصوص خودش تغییر میکنه،ای کاش نشه که بشه.هر چند برای ما فرقی نداره ولی خب با عکساشونم حال میکنیم.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. Sajjad

    ۲۷ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    چلنجر با موتور tu5

    موافقم 4
    مخالفم 0
  6. هاتف

    ۲۷ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (99 ديدگاه)

    پژو چند وقته داره شدید تلاش میکنه زودتر آشغالای تولیدیشو توسط فیات تو آمریکا بفروشه، جایزه ای که آمریکا بهش داده واسه خارج شدن از بازار ایران.
    فروش خودرو تو آمریکا بستگی خیلی زیادی به نمایندگی فروش و تعمیرات فراوان در همه ایالتها داره، که فیات با خرید کرایسلر به نمایندگیهاش (دیلرشاپ) دست پیدا کرده و داره مازراتی و آلفا رو در کنار داج و جیپ و کرایسلر میفروشه.
    با این ادغام پژو سیترون هم به این شبکه عظیم وصل میشه و شاید به زودی حتی شاهد فروش دی اس تو آمریکا باشیم.

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. فرزاد

      ۲۷ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (566 ديدگاه)

      پژو اشغاله خخخخخ همه خوب میدونن اشغال تر از فیات وجود نداره که الان چند ساله هم به خودش و هم به ِِِِِِِِکرایسلر داره گند میزنه پژو چه با ادغام چه بدون ادغام قصد ورود به بازار امریکارو داشت و برای ورود به بازار امریکا برنامه بلند مدت داشت هیچ ربطی هم به خروجش از بازار ایران نداره پژو قبل از اینکه این قضیه برجام و خارج شدنش از بازار ایران اعلام کرده بود که قصد داره تا سال 2025 وارد بازار امریکا بشه (پدال لطفا تایید کن)

      موافقم 1
      مخالفم 2
  7. ♤ANGUS_812♤

    ۲۷ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (2 ديدگاه)

    آشغال؟؟؟؟؟!!!!!
    اگه پژو آشغال فروشه
    پس پژو ۳۰۰۸ نباید دومین کراس اوور پرفروش اروپا میشد
    پژو ۲۰۸ نباید خودرو سال اروپا میشد
    کمپانی پژو بیش از ۶ بار برنده خودرو سال اروپا شده
    FCA هم یه چیزی میدونسته که رفته با PSA ادغام شده
    ما ایرانیا فقط از رو ۲۰۶ و ۴۰۵ و پارس که ماشینای ۲۵ سال پیش هستن داریم کل کمپانیو قضاوت میکنیم

    موافقم 0
    مخالفم 1
  8. (Saeed(peugeot

    ۲۷ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (396 ديدگاه)

    بابا کم آشغال آشغال کنید ناموسا ….‌

    اینقد که نفع میبره فیات کرایسلر پژو کمتر میبره ….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یانکی

      ۲۷ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (2354 ديدگاه)

      خدا وکیلی رو چه حساب طرفدار ماشین فرانسوی هستی.کلا یه موتور 160.همشون هم دف جلو

      موافقم 1
      مخالفم 1
  9. Ferrari

    ۲۷ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (1883 ديدگاه)

    با همون دف جلو رالی داکار رو سه فصل پیاپی برده. خیلی از دودیفراسیل های نامدار رو شرمنده کرد‌. پژو یه برند فوق العادست جزو معدود برندهایی هستش که موتورهای کم حجمش استاندارد الایندگی اروپا رو پاس کرده برندهای معروفتر از پژو نتونستن این استاندارهارو پاس کنن
    مدل ۲۰۸ هم چند ماه پیش ماشین سال اروپا شد
    حدودا یک سال پیش بود که جی دی پاور ۱۱ هزار ماشین پژو رو که کارکردی یک تا سه ساله داشتن رو مورد برسی قرارداد و به رقم ۷۷ خرابی به ازای ۱۰۰ ماشین رسید فقط به زمانش دقت کنید بعد از سه سال کارکرد این امارو ثبت کرد نه سه ماه

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. OMID

      ۲۷ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (2172 ديدگاه)

      ماشین رالی داکار پژو دیفرانسیل عقب بود
      کلا ماشینای داکار زیاد ربطی به ماشینای تولیدی ندارن نه اشتراک موتوری دارن نه گیربکس نه تعلیق
      تقریباً هیچ ربطی به ماشینای تولیدی ندارن

      موافقم 2
      مخالفم 0
      1. Ferrari

        ۲۸ تیر ۱۳۹۹
        سوابق: (1883 ديدگاه)

        بله درسته دف عقب بود ولی مسابقات همیشه جایگاه ویژه ای برای بعضی برندها داشته پژو هم سابقه خیلی خوبی داره

        موافقم 0
        مخالفم 0
  10. حسین دهمرد

    ۲۷ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (2433 ديدگاه)

    ادای احترام به تاریخ غنی دیگه چه صیغه ایه؟ ایران و مصر و یونان هم تاریخ غنی دارن.بزار در کوزه آبشو بخور.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. zeg

    ۲۷ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (158 ديدگاه)

    رم و دوج رفت زیر نظر پژو؟!

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. امریکایی سوار

      ۲۷ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (115 ديدگاه)

      بهتر از اینکه زیر نظر فیات باشن خخخخخ!!!!!!!! فیات خخخخخخ!!!!!!!!! از همون اولم درک نمیکردم چرا کرایسلر به اون غولی باید زیر مجموعه یه شرکت درب و داغون باشه ؟ خب نتیجشم دیدیم ولی با پژو همه چی حل میشه همانطور که اپل واکسهال و سیتروئن از این رو به اون رو شدن

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. Moein

        ۲۸ تیر ۱۳۹۹
        سوابق: (893 ديدگاه)

        خوب بود همون فیات اینقدر پر و بال نمی‌داد به این کرایسلر که اینقدر طرفدارانش نیان مجیز بگن
        بابا اگه همین فیات نبود که الان به زباله دانی تاریخ پیوسته بود کرایسلر
        دیگه حالا الان وضعش رو بهبود می‌ره کری نخونین

        موافقم 1
        مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا