پژو

تجربه رانندگی با پژو 208 الکتریکی جدید

پژو به تازگی وارد بازی خودروهای الکتریکی شده است. درحالی‌که رقبایی همچون رنو، نیسان و فولکس‌واگن از پلتفرم‌های ویژه برای تولید خودروهای الکتریکی Zoe، لیف و ID.3 استفاده می‌کنند، پژو در حرکتی قابل پیش‌بینی به مشتریان خود اطمینان داده نیروی الکتریکی کاملاً قابل‌اعتنا خواهد بود و البته مدل جدید ۲۰۸ الکتریکی به میزان زیادی همان سواری و احساس مدل بنزینی را القا می‌کند.


این خودروساز فرانسوی چیزی را به مشتریان ارائه می‌کند که دوست دارند؛ یعنی همان حس آشنا و قابل‌تشخیص بودن که افراد زیادی دوست دارند. خبر بهتر اینکه محصول جدید پژو قیمت بسیار رقابتی‌ای داشته و بهای پایه‌ی آن حدود ۲۵ هزار پوند بوده و برای خرید مدل رده میانی Allure باید ۲۶۲۵۰ پوند بپردازید. خرید اقساطی این مدل نیز به‌صورت سپرده‌ی ۴۵۰۰ پوندی و اقساط ماهانه‌ی ۳۳۰ پوندی می‌باشد.


سواری پژو ۲۰۸ الکتریکی نیز دوست‌داشتنی است. قطعاً زمان ۸.۱ ثانیه‌ای برای شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت این خودرو خیلی گیرا به نظر نمی‌رسد اما در حالت اسپورت شاهد شتاب رضایت بخشی خواهید بود و پاسخ خودرو در سرعت‌های میانی نیز لذت‌بخش است.


فرمان کوچک پژو که به سنت این خودروساز در سال‌های اخیر تبدیل شده همچنان با برخی سلایق همخوانی ندارد اما در کل حس خوبی را به راننده منتقل می‌کند. نیروی ترمز احیا شونده نیز کاملاً حس طبیعی‌ای داشته و البته با قرار دادن اهرم دنده در حالت B می‌توان میزان آن را افزایش داد.

اما چیزی که از ایده‌آل‌های ما فاصله دارد راحتی سواری است. مدل فول GT که در تست ما حضور داشت از رینگ‌های ۱۷ اینچی استفاده کرده و در عبور از جاده‌های پیش‌بینی شده کمی ناهنجار عمل کرده ولی خب در بزرگراه‌های نرم سواری خوب و آرامی دارد. در داخل کابین صدای لاستیک‌ها و سیستم تعلیق نیز به گوش می‌رسد هرچند آسایش پیشرانه‌ی الکتریکی به این معنی است که ۲۰۸ الکتریکی هنوز هم نسبت به خودروهای بنزینی ساکت‌تر است.


اما این کابین و بدنه‌ی خودرو است که بیش از سواری شباهت خود به مدل عادی را نشان می‌دهد. کابین این خودرو ترکیبی هوشمندانه از متریال با رنگ‌های متضاد بوده و حس مدرن و تازه‌ای را ایجاد می‌کنند. داشبورد نیز کاملاً روی تکنولوژی‌های روز تمرکز کرده است.

یک صفحه لمسی ۷ اینچی به همراه اندروید اتو، اپل کارپلی و میرورلینک به‌صورت استاندارد وجود دارند؛ اما مدل‌های مجهز به صفحه‌ی ۱۰ اینچی با ناوبری تام تام و ترافیک زنده عرضه می‌شوند.


البته آشنایی با طراحی منوها زمان‌بر بوده و هنوز هم گیج‌کننده به نظر می‌رسد؛ اما جدای از این‌ها باید به تجهیزات استاندارد و گرافیک بالای صفحه‌نمایش اشاره کنیم. شما در این خودرو حتی چندین درگاه USB در جلو و عقب خواهید داشت. حتی مدل پایه‌ی ۲۰۸ الکتریکی از شارژ بی‌سیم گوشی هوشمند و گرافیک سه‌بعدی پشت آمپرها سود می‌برد.


شارژ این خودروی فرانسوی نیز به راحتی صورت می‌گیرد. در بال عقب می‌توان درگاه شارژ را باز کرد و با استفاده از شارژرهای عمومی یا خانگی ۲۰۸ الکتریکی را شارژ کرد. شارژ این خودرو با شارژر ۷ کیلوواتی در حدود ۸ ساعت طول می‌کشد درحالی‌که در حدود ۲۰ دقیقه و با استفاده از شارژر سریع می‌توان برد الکتریکی حدود ۱۶۰ کیلومتری را به دست آورد.


در نظر داشته باشید که دسترسی به سوکت های خانگی سه‌شاخه هزینه‌ی بیشتری داشته و البته خیلی هم نباید به محدوده حرکتی اعلامی توسط سازنده دل خوش کنید.


با این وجود باید گفت تست کوتاه ما نشان می‌دهد پژو در دنیای واقعی مسافت حدود ۳۲۰ کیلومتری را پوشش می‌دهد هرچند در زمستان این برد کمتر خواهد شد. البته این برد برای اکثر مصرف‌کنندگان کفایت می‌کند.


در کل باید گفت پژو ۲۰۸ الکتریک حس جنبش و جوانی بالایی داشته و این موارد را رقبایی همچون رنو Zoe نمی‌توانند ارائه کنند؛ بنابراین اگرچه این خودرو عیوب خاص خود را دارد اما در کل تازه‌واردی عالی در کلاس خودروهای کوچک است.

پژو ۲۰۸ الکتریکی یک خودروی الکتریکی کوچک و پیشرفته است که حس هیجان و جوانی را ارائه می‌کند. تنها جای شرمساری این است که برد و زمان شارژ باتری خودرو خیلی جالب نیست و به این موضوعات باید سواری سؤال‌برانگیز و نبود فضای قرار دادن کابل‌های شارژ را نیز اضافه کرد.

مشخصات پژو ۲۰۸ الکتریکی GT

  • قیمت: ۲۹۶۵۰ پوند
  • پیشرانه: الکتریکی
  • قدرت/گشتاور: ۱۳۴ اسب بخار/۳۰۰ نیوتون متر
  • گیربکس: تک دنده، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۸.۱ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۱۵۱ کیلومتر در ساعت
  • محدوده حرکتی: ۳۴۰ کیلومتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. Abbas

    ۱۹ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (875 ديدگاه)

    روز به روز علاقم به این کوچولوی دوست داشتنی بیشتر میشه،فنیش که خوبه(ولی همونطور که گفته شد بردش کمی ببشتر بود بهتر بود)،طراحی بیرونیش عالیه،طراحی داخلیشم که همیشه گفتم و بازم میگم تو کلاس خودش رو دست نداره

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۲۰ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      درواقع این همون ۲۰۶ خودمونه اما از نوع تحصیلکرده و به روزش
      ما هم که سوزنمون روی ۲۰۶ قدیمی گیره کماکان

      موافقم 1
      مخالفم 1
  2. (Saeed(peugeot

    ۱۹ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (325 ديدگاه)

    این پژو ۲۰۸ الکتریکی تا الان استقبال خیلی خوبی ازش شده …. ولی هیچی جای موتور gti ۲۷۰ اسبی رو نمیگیره…..اون موتور روی این اتاق شیک فوق العاده میشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. ایمان

    ۱۹ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (3880 ديدگاه)

    شتابِ ماکسیما و تاپ اسپید پراید
    خیلی ذهنم رو مشغول کرده ??

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. (Saeed(peugeot

      ۱۹ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (325 ديدگاه)

      دوست عزیز خیلی ساده بگم….بخاطر اینکه خودروهای الکتریکی گشتاور بالایی به مراتب نسب به خودروهای بنزینی و از طرفی اون گشتاور آنی و در لحظه به چرخ ها منتقل میشه …. بخاطر اینه ….مثل تسلا که تو درگ و شتاب فوق العاده هستش ولی تو سرعتهای بالا جا میمونن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. فرزاد

    ۱۹ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (143 ديدگاه)

    بسیار عالی در عین کوچکی ولی داخل اتاقش راحت و جاداره . الان به جای 206 بیست و پنج سال پیش باید اینو سوار میشدیم .

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. بهراد

    ۲۰ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (537 ديدگاه)

    وزنش چقدره؟ و اینکه اگر پیشرانه الکتریکی بدون گیربکس رو خوب جا داده باشن ،میشه یه محفظه به اندازه یه کیف مسافرتی توش جا داد؟
    فردا پس فردا خدای ناکرده وارد ایران بشه خیلی مورد استقبال قرار میگیره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا