پورشه

جنجالی و بحث‌برانگیز! اولین بررسی تخصصی پورشه تایکان توربو S

هر زمانی که یک خودروی الکتریکی جدید معرفی می‌شود همه سریعاً به فکر تسلا و رقابت با آن می‌افتند. این غول تکنولوژی آمریکایی چندین سال است که در زمینه‌ی خودروهای الکتریکی یک سنگ محک بوده ولی هیچ‌گاه تا این اندازه تحت‌فشار نبوده چراکه پورشه اولین سدان اسپورت و الکتریکی خود با نام تایکان را روانه‌ی میدان کرده است.


علیرغم اینکه تایکان همین چند روز پیش و در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۹ معرفی شده اما ما قبلاً پشت فرمان آن نشسته‌ایم. این خودرو از پلتفرم کاملاً جدیدی که بعدا در محصولاتی همچون آئودی E-Tron GT بکار خواهد رفت استفاده کرده است.


پورشه در روی کاغذ قدرت و پرفورمنس بیشتر از حد کافی برای رقابت با سریع‌ترین محصولات تسلا را دارد اما مدیران این خودروساز آلمانی بیش از همه روی سرعت خط مستقیم این خودرو تأکید می‌کنند. پلتفرم سفارشی تایکان سریعاً نشان می‌دهد که یک سر و گردن بالاتر از خودروهای لوکس و الکتریکی جدید همچون مرسدس EQC قرار دارد. همانگونه که می‌دانید مرسدس EQC بر پایه‌ی پلتفرم کنونی محصولات بنزینی یا دیزلی شکل گرفته و آن احساس سنگینی خاص خود را داراست اما چنین چیزی در تایکان دیده نمی‌شود.


تایکان مثل هر محصول دیگری از پورشه فرز و چابک است. این خودرو پهن بوده و نه تنها به سرعت می‌توان آن را در جاده تشخیص داد بلکه از مرکز ثقل پایینی نیز سود می‌برد. موقعیت رانندگی در آن تقریباً به ۹۱۱ شباهت دارد. شما تنها چند سانتی‌متر با زمین فاصله‌ دارید و فرمان نیز درست به قفسه سینه نزدیک است. همچنین کنترل‌های داخل کابین دقت بالایی داشته و فرمان نیز کاملاً توازن وزنی دلپذیری دارد.


شتاب گیری خودرو کمی خشن است. گیربکس دو سرعته ی خلاقانه‌ی پورشه برای شتاب گیری فوق‌العاده طراحی شده و در سرعت‌های بالا به دنبال حداکثر راندمان خواهد بود. با قدرت ۷۵۱ اسب بخاری و گشتاور ۱۰۵۰ نیوتون متری، قطعاً به دنبال قدرت بیشتر نخواهید بود چراکه واقعاً به‌صورت بی‌رحمانه‌ای سریع است. پورشه ادعا می کند شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۲.۸ ثانیه‌ای تایکان قابل تکرار است که همین موضوع طعنه‌ای ظریف به تسلا مدل S می‌باشد.


تایکان از همان حالت‌های رانندگی نرمال، اسپورت و اسپورت پلاس برادران بنزینی خود استفاده می کند اما حالت جدید range باعث می‌شود خودرو در کاراترین حالت خود باشد. البته این حالت اصلاً به معنی کند بودن نیست چراکه حتی در این حالت نیز بسیاری از افراد با خودرویی سریع روبرو خواهند بود. در بزرگراه‌ها تنها نیرو به چرخ های جلو منتقل می‌شود که این امر باعث بهبود راندمان تایکان شده و بنابراین برد آن بیشتر می‌شود.


البته اگر شما حالت‌های اسپورت و اسپورت پلاس را انتخاب کنید همه‌چیز تیزتر شده و چابکی فوق‌العاده‌ای را برای خودرویی با وزن بیش از ۲ تن نشان می‌دهد. همان میزان تنظیمات پدال گازی که در پانامرا GTS دیده می‌شود وجود ندارد اما ترمزها عملکرد قدرتمندانه‌ای دارند. ترمزها به سیستم احیا هم مجهز شده‌اند.


خب صحبت از سیستم احیا شد و باید گفت پورشه خاطرنشان ساخته رانندگان خواهند توانست در ۹۰ درصد مواقع با یک پدال رانندگی کنند اما متأسفانه این سخن کاملاً درست نیست. دو حالت وجود دارد اما حالت قوی‌تر نیز باعث کاهش سرعت مناسب تایکان به‌منظور عدم استفاده از پدال ترمز به ویژه در شهر نمی‌شود.


خودروی حاضر در تست از پکیج صدای اسپورت پورشه الکتریک سود می‌برد که به‌صورت استاندارد در توربو S وجود دارد اما برای آن در مدل توربو باید ۳۵۴ پوند پرداخت کنید که باعث می‌شود صدای تایکان همانند یک خودروی ۶ سیلندر باشد تا محصولی تمام الکتریکی. به‌طور خلاصه باید بگوییم این پکیج جالب نیست و تنها به هویت خودرو آسیب می‌رساند. ما آن را فورا خاموش کردیم و ترجیح دادیم از سکوت داخل خودرو لذت ببریم.


تایکان در بخش جلوی کابین بسیار ساکت بوده اما در بخش عقب صدای بیشتری وجود دارد. فضای کابین نیز خیلی بد نیست اما به خاطر وجود سقف خمیده شاید سر افراد قدبلند کمی به سقف ساییدگی داشته باشد. همچنین باید گفت لاستیک‌های بزرگ نیز صدای جاده‌ای زیادی تولید می‌کنند. به لطف وجود شیشه‌ی پشتی متمایز و پوشش سقف مشکی، فضای کابین تاریک است.


محفظه بار تایکان فضای خوبی داشته و علیرغم اینکه گنجایش ۳۶۶ لیتری آن کمتر از فولکس‌واگن گلف است اما می‌توان برخی وسایل را در آن جای داد. دماغه هم گنجایش ۸۱ لیتری دارد. البته پانامرا به خاطر درب پشتی هاچبک خود گزینه‌ی جادارتری محسوب می‌شود.


پورشه ادعا می کند این مدل توربو S با وجود باتری ۹۳ کیلووات ساعتی محدوده حرکتی ۴۱۲ کیلومتری دارد که در مدل توربو به ۴۴۹ کیلومتر می‌رسد. ما احساس کردیم برد خودرو در حالت واقعی کمتر است اما به سختی می‌توان شکایتی دراین‌باره داشت چراکه ما ۲۵۰ کیلوگرم وزن اضافی را حمل می‌کردیم. به احتمال زیاد می‌توان در مسیرهای روزانه به برد حدود ۳۵۵ کیلومتر دست یافت.

ما از شبکه شارژ سریع IONITY که هم‌اکنون در اروپا ۱۴۷ نقطه دارد استفاده کردیم. تا پایان سال آینده این تعداد از جایگاه‌ها دو برابر خواهد شد و به ۴۰۰ نقطه خواهد رسید. پورشه می‌تواند تا جریان ۲۷۰ کیلوواتی را بپذیرد که به معنی شارژ ۸۰ درصدی باتری در حدود ۲۰ دقیقه است. شارژ تایکان سریع‌تر از سوپرشارژر تسلا انجام می‌شود.


اما قضاوت درباره‌ی راحتی سواری تایکان بسیار سخت بود زیرا مسیر ۵۰۰ کیلومتری ما در کشور سوئد دارای آسفالت بسیار خوبی بود. ترکیب رینگ‌های ۲۱ اینچی و سیستم تعلیق بادی سه محفظه‌ای تا حدی عجیب بوده و اگرچه ما مجبوریم بررسی‌های بیشتری روی تایکان انجام دهیم اما تجربه‌ی پانامراهایی با مشخصات مشابه نشان می‌دهد که تایکان در جاده‌های ناهموار هم عملکرد خوبی خواهد داشت.

تایکان دید پورشه به آینده بوده و به همین خاطر فاقد دورشمار آنالوگ سنتی محصولات پورشه بوده و از صفحه‌نمایش دیجیتال استفاده کرده است. همین طرح در کل داشبورد وجود داشته و در واقع دو صفحه در بخش مرکزی داشبورد و یکی هم روبروی سرنشین جلویی وجود دارد.

کیفیت، فینیش و متریال بکار رفته در کابین بسیار خوب بوده و البته باید هم این‌گونه باشد زیرا بهای تایکان تقریباً دو برابر یک پانامرای مجهز است. از جمله تجهیزات استاندارد این خودرو می‌توان به صندلی‌های اسپورت برقی با تنظیم در ۱۸ جهت، چراغ‌های ماتریکس LED، سیستم تهویه مطبوع دو ناحیه‌ای و مدیریت ارتباطی پورشه با ناوبری آنلاین اشاره کرد. آپشن های بسیار زیادی هم وجود دارد که ذکر آن‌ها در این نوشتار نمی‌گنجد.

پورشه تایکان جدید را می‌توان یکی از بهترین و کامل‌ترین خودروهای الکتریکی‌ای دانست که تاکنون بررسی کرده‌ایم. هندلینگ این خودرو مشابه محصولات اسپورت بوده و شتاب گیری وحشیانه و چابکی چشمگیر خود را با گنجایش مناسب کابین و بردی مناسب ترکیب کرده است. البته قیمت این خودرو در آغاز باعث محدود شدن طیف مشتریان خواهد شد اما اگر مدل‌های پایه‌ی تایکان به اندازه‌ی مدل پرچم‌دار توربو S خوب باشند شکی وجود نخواهد داشت که تایکان یک خودروی الکتریکی فوق‌العاده است.

مشخصات پورشه تایکان توربو S

  • قیمت: ۱۳۸۸۲۶ پوند
  • پیشرانه: باتری ۹۳ کیلووات ساعتی، دو پیشرانه الکتریکی
  • قدرت/گشتاور: ۷۵۱ اسب بخار/۱۰۵۰ نیوتون متر
  • گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۲.۸ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۶۰ کیلومتر در ساعت
  • برد الکتریکی: ۴۱۲ کیلومتر

منبع: autoexpress

[دانلود ویدئو]
[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. MOHAMMAD.DEMON

    ۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (420 ديدگاه)

    نظر شخصی
    ارزش هزینه پرداختی رو نداره
    بالاترین تیپ تسلا مدل اس همه جوره به صرفه تره خریدش
    مخصوصا که سال دیگه تسلا مدل اس پلاید میاد
    و امکان داره شاهد یه فیس لیفت یا کلا تغیر نسل باشم
    تنها دلیل خرید تایکان علاقه به برند پورشه خواهد بود وگرنه نکته دیگه ای حداقل من نمی‌بینم که برتر باشه

    موافقم 4
    مخالفم 8
    1. محمد

      ۶ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (114 ديدگاه)

      با اینکه هنوز از نظر برد حرکتی و مشخصات فنی به تسلا نمیرسه ولی از نظر ظاهری چه بیرونی و چه داخلی و چه کیفیت خیلی بهتر از مدل اس هستش، البته این نکته رو باید در جهت عظمت تسلا گفت که کمپانی مثل پورشه تازه تونسته رقیبی برای ماشینی که 5-6 ساله تو بازاره ارائه بده. تازه تسلا سرمایه و دانش خودرو سازی مثل پورشه هم در اختیار نداره

      موافقم 0
      مخالفم 2
      1. Achtung

        ۶ مهر ۱۳۹۸
        سوابق: (423 ديدگاه)

        خیلیا مثل شما قیمت پایین رو به کیفیت ترجیح میدن نتیجش این همه استقبال از ماشینای چینی تو بازاره . دلیل انتخاب پورشه به تسلا سوای برند کیفیت عالیشه

        موافقم 7
        مخالفم 0
    2. سورنا

      ۶ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (1055 ديدگاه)

      تنها برتری تایکان به تسلا ظاهر و برند پورش و کابینشه وگرنه تو هیچ موردی برتری نداره !

      موافقم 1
      مخالفم 5
  2. Khosrow

    ۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    بی نهایت زیبا و ارزشمند / مهندسی برتر / کابین با کیفیت / قیمت عالی / نکنه برای قیمت پایین تر باید متریال پلاستیکی و خشک کار بزاره / رقیب تسلا خودشه که از خودش هم میبازه ..

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. دانیال_Surrey،England

      ۶ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (2777 ديدگاه)

      مهندسی برتر اگه واقع بین باشیم هنوزم تسلاس.
      من خودم خیلی دوست دارم بالاخره یه خودروسازی بیاد حال این تسلا رو اساسی بگیره،ولی در حال حاضر همچین خودرویی از خودروسازها ندیدیم.
      من خیلی امیدوار شدم به رکورد اولیه پورشه تایکان،ولی وقتی تسلا وارد شد با اون رکورد عجیب و غریبش به شخصه خیلی غافلگیر شدم.
      ..
      فعلا فقط باید موفقیت های تسلا رو تماشا کنیم.

      موافقم 1
      مخالفم 1
    2. سورنا

      ۶ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (1055 ديدگاه)

      تعصب هم حدی داره …

      موافقم 1
      مخالفم 0
  3. 917

    ۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (310 ديدگاه)

    من هنوز نفهمیدم یه ماشین تمام الکتریکی چرا نسخه توربو داره؟

    موافقم 6
    مخالفم 0
    1. datsun

      ۶ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (3477 ديدگاه)

      ظاهرا برا پورشه یه نام تجاریه
      توربو شارژ معنی شارژ دهنده رو میده یا سریع دهنده وسیله ای
      شما رو خیلی وسیله های برقی میبیند که نوشته turbo

      موافقم 2
      مخالفم 0
  4. بی نام

    ۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    ماشین فوق العاده ای هست منتها وقتی با تسلا مقایسه میشه بشدت زیر سایه قیمت مناسبتر تسلا قرار میگیره. ظاهرا که از نظر فنی کمی بهتر از تسلا عمل میکنه اما قیمت و ظاهر تسلا مدل اس خیلی کاربردی تره. انتخاب من که تسلا هست.

    موافقم 0
    مخالفم 2
  5. دانیال روشنی

    ۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (175 ديدگاه)

    چرا باید اسم یکی از نسخه های یه ماشین الکتریکی توربو باشه؟
    یعنی چی مثلا

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. Alireza

      ۷ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (752 ديدگاه)

      به هر سیستم دارای توربین میگن توربو مثه موتور هواپیما که توربو فنه یا بعضی از جارو برقی ها ربطی به الکتریک و احتراقی بودن نداره

      موافقم 1
      مخالفم 0
  6. Farzad

    ۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (163 ديدگاه)

    سکوت داخل کابین رو عشقه….

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. Elmiraj

    ۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (3099 ديدگاه)

    این تازه اولشه…..هنوز که هنوزه بعد سالها اگر در یه مورد از p100d بهتر باشه حداقل در پنج مورد ازش کم میاره…!!!!!!
    وقتی همزمان با تایکان ، تسلا model S plaid را با بیش از ۶۴۰ کیلومتر بُرد ، هفت صندلی ، قویترین سیستم خنک‌کاری موتور ، بیشترین دوام در پیست و پیشرفته ترین تکنولوژی های روز معرفی کنه خواهیم دید رئیس کیه…!!!!
    .
    .
    با ۲۴۱ هزار دلار قیمت ۴۱۲ کیلومتر بُرد آخه…..

    موافقم 0
    مخالفم 3
  8. Amir

    ۷ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (730 ديدگاه)

    هر چند در کیفیت و ساختار پورشه شکی نیست و حتی از تسلا مدل S هم بهتره اما نه تایکان و نه مدل S به نظرم برای خرید منطقی نیستن.در حال حاضر بهترین خودروهای الکتریکی برای خرید تسلا مدل 3 و مدل y هستن به خاطر قیمت عقلانی،برد مناسب و تکنولوژی فوق العاده

    موافقم 0
    مخالفم 1
  9. امین

    ۷ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (19 ديدگاه)

    ۷۵۰ اسب بخار اما خروجیش فقط ۲۶۰ کیلومتر در ساعت سرعت گشه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Mahdi

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (12 ديدگاه)

    آلمانی ها دوست داشتنین حالا غول خودرویی شون که بنزه معلوم نیست چه خوابی دیده به هر حال عالیه

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا