وبسایت آمریکایی theautopian طی مطلبی به کامیونهای قدیمی بنز پرداخته که همچنان در ایران تولید میشوند. در ادامه میتوانید برگردان فارسی این مطلب را بخوانید.
اگر این کامیون را در جادهها ببینید، احتمالاً فکر میکنید که یک خودروی کلاسیک قدیمی است. سبک طراحی و ابعاد آن، با ظاهری عجیب که در خودروهای دوره پساجنگ رایج بود، کاملاً قدیمی به نظر میرسد. شاید با شنیدن اینکه این کامیونی کاملاً نو است و میتوانید فردا آن را خریداری کنید، شگفتزده شوید. این کامیون مرسدس بنز که اولین بار در سال ۱۹۵۹ از خط تولید خارج شد، هنوز هم تولید میشود و احتمالاً قدیمیترین خودروی نو در جهان است! منظورم مرسدس بنز افسانهای کورزهاوبر (Kurzhauber به آلمانی به معنای کاپوت کوتاه) است. این کامیون هرگز در آمریکا عرضه نشد و دههها پیش از جادههای غربی ناپدید شد اما در خاورمیانه، این کامیونها هنوز بهطور منظم توسط نمایندگیها به فروش میرسند.
تاریخچهٔ کامیونهای کورزهاوبر
تولید کورزهاوبر با مدل L 337 در سال ۱۹۵۹ آغاز شد. این کامیون ابتدا در آلمان ساخته شد. شکل منحصربهفرد آن به دلیل قرارگیری موتور بود که بخشی از آن زیر کابین قرار داشت تا طول کلی خودرو کاهش یابد. مرسدس بنز این کامیون را در وزنها و پیکربندیهای مختلف برای پاسخگویی به نیازهای کاربران متنوع عرضه کرد. به دلیل طبیعت مقاوم و بادوام کورزهاوبر، این کامیون بهسرعت به موفقیتی بزرگ در صادرات به کشورهای در حال توسعه تبدیل شد. این مدل در بازارهای آمریکای جنوبی، آفریقا و منطقه آسیا-اقیانوسیه طرفداران زیادی پیدا کرد. فروش بالای آن باعث شد که تولید از آلمان فراتر رود و مرسدس بنز کارخانههایی در آفریقا، خاورمیانه و آمریکای جنوبی تأسیس کند. کورزهاوبر در صنعت نفت خاورمیانه بسیار محبوب شد، جایی که از این کامیونها برای انتقال زیرساختها به میادین نفتی در حال توسعه استفاده میشد.
این کامیونها به دلیل توانایی حمل بار چند برابر حد مجاز بدون خرابی، حتی در جادههای ناهموار و غیرآسفالت، مورد تحسین قرار گرفتند. ظاهر برجسته این کامیون، همراه با رنگ نارنجی سوختهای که تقریباً در تمام نمونهها دیده میشد، آن را به کامیونی نمادین تبدیل کرد. دلیل محبوبیت پایدار کورزهاوبر، مرسدس بنز تولید این کامیونهای کاپوت کوتاه را برای مدت فوقالعاده طولانی ادامه داد. اگرچه فروش داخلی در آلمان در سال ۱۹۷۷ متوقف شد اما خطوط تولید برای صادرات تا سال ۱۹۹۵ فعال بودند. در خارج از آلمان، تولید در برزیل از طریق همکاری با فریتلاینر تا سال ۱۹۹۱ ادامه یافت. در آرژانتین نیز کامیونها تا سال ۱۹۹۷ تولید شدند اما در خاورمیانه، ماجرا کمی متفاوت بود.
تولید این کامیون از سال ۱۹۷۹ توسط شرکت ایرانخودرو دیزل (که در آن زمان به نام گروه صنعتی خاور شناخته میشد) آغاز شد. هنگامیکه مرسدس بنز در دهه ۱۹۹۰ تولید این کامیونها را در نقاط دیگر جهان بهتدریج متوقف کرد، دلیلی برای توقف تولید در ایران ندید. بازار داخلی ایران همچنان تقاضای کافی برای کامیونهای کاپوت کوتاه داشت و بنابراین ایرانخودرو دیزل به ساخت آنها ادامه داد. نام ایرانخودرو ممکن است برای شما آشنا باشد. این همان شرکتی است که پژو ۴۰۵ را تا سال ۲۰۲۴ تولید میکرد. بخش خودروهای تجاری و سواری این شرکت در تولید نسخههای تحت لیسانس خودروهای غربی ید طولایی دارد و تولید این خودروها را چندین دهه فراتر از تاریخمصرف معمول آنها ادامه داده است.

مشخصات نمونههای امروزی
امروزه، ایرانخودرو دیزل دو نسخه اصلی از کورزهاوبر را تولید میکند که بنز WH 1924 و WH 2624 نام دارند. مدل WH 1924 کامیونی با ظرفیت ۱۹ تن و شش چرخ روی دو محور است، درحالیکه WH 2624 با ظرفیت ۲۶ تن و ده چرخ روی سه محور عرضه میشود. هر دو مدل به طراحی اصلی وفادار ماندهاند و جلوپنجره کلاسیک با ستاره سهپر مرسدس بنز و رنگ نارنجی سوخته با چراغهای گرد را حفظ کردهاند. بااینحال، این کامیونها در طول سالها بهروزرسانیهایی را تجربه کردهاند و فناوری آنها از سال ۱۹۵۹ پیشرفتهایی داشته است.
هر دو مدل از موتور OM 355 LA استفاده میکنند که اگرچه ریشه در دهه ۱۹۶۰ دارد اما توسط شرکت تولید موتور دیزل ایران (IDEM) مدرنتر شده است. این موتور ۱۱.۶ لیتری شش سیلندر خطی توربودیزل، ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و با فیلتر ذرات دیزل و مخزن ۳۰ لیتری ادبلو، استانداردهای آلایندگی یورو ۴ را برآورده میکند. حداکثر سرعت مجاز این کامیونها ۹۰ کیلومتر بر ساعت است که با توجه به سیستم تعلیق قدیمی، منطقی به نظر میرسد. فرمان هیدرولیک، ترمزهای دو مداره و سیستم ترمز ABS ازجمله ارتقاهای مدرن این کامیونها هستند.
جایگاه در بازار
کورزهاوبر در ایران و خاورمیانه به دلیل دوام، توانایی حمل بارهای سنگین و عملکرد قابلاعتماد در شرایط سخت همچنان طرفداران زیادی دارد. این کامیونها هنوز هم در ایران، با رنگ نارنجی سوخته فراوان در جادهها دیده میشوند. این کامیونها مشابه تویوتا لندکروزر سری ۷۰ هستند که با وجود طراحی قدیمی، به دلیل عملکرد قابلاعتماد همچنان محبوباند. مشخص نیست که کورزهاوبر تا چه زمانی به حیات خود ادامه خواهد داد اما به نظر میرسد تا زمانی که تقاضا در ایران وجود داشته باشد، ایرانخودرو دیزل این طراحی کلاسیک را زنده نگه خواهد داشت. این کامیونها همچنان برای حمل بارهای سنگین در جادههای ناهموار کارآمد هستند و جایگاه ویژهای در تاریخ خودروسازی خاورمیانه دارند.

بر باد رفتیم
۱۵ خرداد ۱۴۰۴درود
من بی تو هرگز
تا آخر دنیا با توایم یه دونه ای فقط واسه نمونه ای
این کامیون مظهر پاکی شرافت انسانیت بردباری
قدرت ودر عین حال متین بودن
انگار بدونه اون نمیشه زندگی کرد مخصوصا با او حال جدیدش خیلی باحال شده انگار از جوشکاری سر محل برگشته اینقدر روش کارشده توش کتش انگار شرکتش پشت خونه ماست واوس غلام داره روش کار میکنه دقیقا دسو پنجه خودشه انگار نه انگار از شرکت اومده بیرون
واقعا مزخرفه آلودگی زیاد داره از رده خارج اورحال شده
هنری فورد
۱۶ خرداد ۱۴۰۴بله مظهر آلودگی هوا و مصرف بنزین و غیر استاندارد بودن و غیر ایمن بودن و تصادفات و … است .
احسان
۱۶ خرداد ۱۴۰۴بنزین نه گازوئیل مجید دلبندم
پوریا svj
۳۱ خرداد ۱۴۰۴مگر فرق داره هردو سوخت هستند هردو الایندکی دارن
مهدی
۱۷ خرداد ۱۴۰۴رفیق سوختش گازوییل
علیرضا
۱۷ خرداد ۱۴۰۴داداش بنزین؟؟؟؟؟؟
IRTOYOTA
۱۶ خرداد ۱۴۰۴وارد سایت آمریکایی شدم
چند تا مطلب راجب ماشینهای ایران
مثل پژو پارس واریسان داشت
حتما برید بخونید خیلی جالب بود
حتی نویسنده آمریکاییش هم یه جور شوتی باز شده
حمید
۱۷ خرداد ۱۴۰۴من یه مدل 1959دارم که کارمیکنم اما کلادست سازشده وجزمیراث یونسکوبه حساب میاد. ازخودم 15سال بزرگتره وفقط ابتدا خودم رانابودکرده وبعدمحیط زیست وثروت ملی رابه هرکس که گله میکنم میگه بروخداراشکرکن همین راداری. خلاصه بگم فاصله ما با دوران پارینه سنگی اختراع چرخ بعدازهم شکل گرفته
محمد رضا
۱۵ خرداد ۱۴۰۴اینجا هنوز جایی که ماشین بازی یعنی محصولات ایران خودرو و سایپا اینجا ۱ میلیارد پول بابت ۲۰۶ پلاس میدی که به اسم ۲۰۷ و تکنولوژی صد قرن پیش با قطعات ایرانیزه هیچ ربطی به دولت نداره وقتی اینجا میتونی با ۱ میلیارد یه ماشین خارجی سوار شی و ۲۰۷ به درد نخور ایرانخودرو رو انتخاب میکنی و تیون میکنی و خیلی دیگه از محصولات این دو تا ابر اشغال ساز رو دیگه چه انتظاری داری اینجا با ماشین چینی میشی لوکس و لاکچری و پولدار با ۲۰۷ میشی بچه مایه دار با پارس و ۴۰۵ میشی لات آقا اینجا ایران مردم همینن دوست دارن متاسفانه ما ملت بی مطالعه ایی هستیم راجب همه چی از موسیقی و فرهنگ و هنر گرفته تا خوراکی و پوشاک و خودرو اینجا نمیان برای ماشین بازی و تیون کردن سمت ژاپنی دهه ۹۰ برن یا آمریکایی دهه ۷۰ اینجا میرن ۴۰۵ میگیرن با ۲۰۰ چپ میکنن و میمیرن و باز هم میخرن اینجا واقعا جهان چهارم ایران…اگه دولت موستانگ ۲۰۱۲ ام بیاره بگه دونه ایی ۱ میلیارد باز میرن ۴۰۵ و پارس و ۲۰۷ سورن سوار میشن مردم لیاقتشون زیاد تر اینه حرفی نیست ولی حرف اینه مردم از اشغال حمایت میکنن و تو سر جنس اصل میزنن فقط فیک
A.S.G 27
۱۶ خرداد ۱۴۰۴چرا داری به ذات خودت توهین می کنی ؟ نمی دونم چرا تازه گیا ملت مد کردن توهین به هموطن های خودشون رو . توی ایران با 600 ملیون نخوای پراید بخری چی بجز پارس و 405 می خری ؟ اصلا چه گزینه ای روی میز به جز این دوتا هست که بخوای بخری ؟ مرد حسابی توی مارکت نمی تونی 15 تا ماشین اسم ببری بعد داری می گی ملت ایران همینن. عوض اینکه به ملت گیر بدی به صنعتت انتقاد کن که ملت انتخابی جز این فرغون ها ندارن . یه دونه ماشین چینی 4 برابر قیمت جهانی میارن ملیت صف می کشن نشون دهنده چیه ؟ کمبود ماشین ، کمبود انتخاب.
کی تو ایران فورد با قیمت اصلیش آوردن ملت نخریدن ؟ یه کرولایی که تو کشور های دیگه حکم فرغون رو داره میارن ، به قیمت بنز می فروشند بعد تو از مردم چه انتظاری داری ؟
بعد به هم شأن مردم توهین کردی ،
سلطان
۱۷ خرداد ۱۴۰۴چه تو۶ینی دادش،واقعیت رو گفته.ازماست که برماست.توی دنیا واکنش ملت مسیرشون رو انتخاب میکنه توی ایران حاکمیت که اونم بخاطر روانشناختی که از ملتش داره.تنها موردی که نتونستند ازشون سواری بگیرند راننده کامیونها بودند.درود به شرفشون که پای استقلالشون وایسادند و به نظام بردگی نه گفتند.راحت هم حقشون رو نگرفتند،بازداشت و کتک خوردند اما زیر بار نرفتند،اون عده ای هم که به جمع پشت کردند هم اجازه خودنمایی ندادند.خب اگر صف خرید و پرشدن ثبت نامهای چند دقیقه ای پیش فروشها نباشه ارابه های مرگ رو به خورد ملت نمیدن.جالبه چند برابر قیمت و ارزش جهانی به ملت میفروشند بعد هر روز هم میلیاردها تومن زیان انباشته به اقتصاد و بیت المال اضافه میکنند.
امین
۱۷ خرداد ۱۴۰۴تازه تا میخری مستقیم باید بری تعمیرگاه
Masii
۱۹ خرداد ۱۴۰۴داداشم دمت گرم معلومه ک روشن فکر هستی …
تا ملت سف میکشن جلو نمایندگی هااا البته میدونم از روی نیاز هستش ..
ولی ظلم شاخو دم نداره ظلم ظلمه چ این طوری چ هر طور دیگه ای …
بنر ۲۴۳۰ رو ۵ میلیارد میفروشن ب مردم .. در صورتی ک ماک ۲۰۲۴ رو ۴ میلیارد میشه خرید …
رامین کریمی
۱۶ خرداد ۱۴۰۴درد بزرگیه از اواخر دهه پنجاه شاهدش بودم چطور مردمی که روی نفت خوابیدن قید بنز و بی امو وجیپ چروکی و شورولت و کادیلاک و فورد و دوج و بلیزر را میزدن و سوار بر ژیان و رنو ۵ و در بهترین حالت پیکان میشدند و استدلالشون هم این بود که کم مصرف هستند دیگه جون خودشون و خانواده مهم نبود فقط کم مصرف بودن مهم بود و اسراف نکردن تا اشخاصی دیگه اسراف کنند و ثوابش به ماها برسه که البته نوش جونشون پس شما هم غصه نخور دوست عزیز این جماعت اصلاح ناپذیرن
حسینی
۱۶ خرداد ۱۴۰۴با درود بر جنابعالی کاملآ درسته البته تنها کامیون ارزنده و اقتصادی همین بنز های 70سال پیش بهتر از اشغال های چینی می باشد اما راجع به سواری وقتی عدهای دلال و فرصت طلب برای خرید ارابه های از رده خارج مبالغ هنگفت به حساب شرکتهای رانتی ریخته و ماه ها و بلکه سال ها منتظر می مانند مردم هم در خواب تشریف دارند ؟ اگر ملت مثل کشورهای غربی درک خوبی از سواستفاده رانت خواران را داشتند سال ها قبل سایپا و ایران خودرو تعطیل شده بود
مهدی
۱۵ خرداد ۱۴۰۴وقتی قراره فکر ایرانی ۵۰ سال عقب بمونه نتیجش میشه ای کامیون برای حکمرانها که فرقی نمیکنه هرچی عقب مونده تر بهتر
.
۱۷ خرداد ۱۴۰۴حالا بدیش اینجاست که اینا رفتند جایگزین نیسان آبی که همون جونیور هستش رو یعنی برفرض گفتند نسل بعد نیسان آبی هستش رو یک وانت آفریقایی با مقدار بار کمتر معرفی کردند!
کامران
۱۵ خرداد ۱۴۰۴زمان پهلوی تهران پایتخت کشور فقط ۲۵ درصدش آب لوله کشی داشت :) لندن صد و پنجاه سال پیش مترو داشته
حالا یه عده ساده لوح رسانه زده ی بی مطالعه چنان پهلوی رو گنده میکنن یکی ندونه آلمانی چیزی بودیم یه زمانی:)
از خوبیای پهلوی فقط کپن تریاک :)
صامورایی
۱۵ خرداد ۱۴۰۴از مترو گفتی. ببین نقشه مترو بطور (( کاملا اتفاقی )) چقد مشابه نقشه اولیه مترو در دهه ۵۰ بوده
البته نگران نباش. کاملا اتفاقیه :)
https://rotbehonline.com/wp-content/uploads/2019/01/اولین-نقشه-مترو-تهران.jpg
ارژنگ
۱۸ خرداد ۱۴۰۴همون زمان شاه هم رییس مترو تهران میرسلیم بود که نقشه هارو کشید وگرنه طاغوتیها عرضه همون رو هم نداشتن و فقط دنبال عرق خوری و خانم بازی بودن، خاطرات علم رو بخونم. تازه نقشه چهارتا خطه رو یک کاغذ، منم الان یک نقشه میکشم با دوتا خط دریای خزر رو به تنگه هرمز وصل میکنم، هزار سال دیگه اگه عملی شد بگین کار من بوده…خخخخخ
محی
۱۵ خرداد ۱۴۰۴دوست عزیز
تاریخ ایران مدرن از زمان پهلوی شروع شده، شما ایران قبل پهلوی رو با بعد از پهلوی مقایسه کن.قبل از پهلوی ما هیچی نداشتیم ،بنده بی طرف هستم و فقط طبق مطالعه میگم
ارژنگ
۱۸ خرداد ۱۴۰۴مدرنیته پهلوی فقط در … بود، وگرنه تا سال ۵۷ نه آب لوله کشی وجود داشت نه برق نه گاز نه تلفن در نود درصد شهرهای ایران
yektachafi
۱۵ خرداد ۱۴۰۴کامنت ایشون سانسور نمیشه ولی من همش باید کامنتام حذف شه
لااقل بیطرف باشین
رضا ،
۱۵ خرداد ۱۴۰۴باور کن اینا که انتقاد میکنن اصلا ادراک و فهم جنابعالی ندارن ، دوره پهلوی نه موبایل داشتیم نه ماشینهای چینی با ایربگ , نه کارت خوان و عابر بانک و… خدایی یکم مطالعه داشته باشید ، آسایش اون دوران خودتونو با الان رو با کشورهای همسایه مقایسه کنید تا دستتون بیاد ، قرار نیست چون تو جیبت پر میشه و این دوره برات بهتره بخوای بگی برای همه خوبه. مطمئنم اگه مردم نظر شما داشتن خودتون نظرسنجی میزاشتین
مهدی
۱۶ خرداد ۱۴۰۴اون زمان با زمان الان قابل مقایسه نیست اون زمان مردم هوای همدیگرو داشتن ولی الان به اسم زرنگی دستشون تو جیب همدیگس
رحمان مرادی
۱۶ خرداد ۱۴۰۴ما هرچی داریم از گذشته است
حرف حق
۱۶ خرداد ۱۴۰۴چکاربه پهلوی داری معلومه بهت فشار اومده
امیر
۱۶ خرداد ۱۴۰۴زمانی که پهلوی اول اومد در ایران آب لوله کشی نبود. وقتی پروژه آب لوله کشی شروع شد و بعضی گفتند که آب لوله کشی حرام است. درست می باشد که در زمانی در دوران پهلوی فقط ۲۵٪ آب لوله کشی داشت ولی تا قبل از انقلاب تمام شهر های ایران تقریباً کاملاً آب لوله کشی داشتند به جز چند حلبی آباد در اطراف شهر ها .
حسن
۱۷ خرداد ۱۴۰۴چرا توهین میکنی میدان شوش و و خیابانهای جنوب تهران هم از نظر شما حلبی آباد بوده که تا قبل از انقلاب آب لوله کشی نداشت
.
۱۷ خرداد ۱۴۰۴یک داستان طنز هم هست که فکر کنم مال قدیم هستش حالا نمی دونم کدوم دوره.
طرف بازرگانه و قند وارد می کنه یهو چون زی. میزی حاج آقا رو نداده گفته قند حرام.
حالا اینا همه قطع کردند بعد این طرف اومد گفت اصلا غلط کردیم بیا اینم سهمت حالا اون بنظرت چی گفت؟
گفت قند رو با چایی خیسش کنید حلال میشه!
حالا باز یک عده خود را مثل موش کور در نظر بگیرند!
ناشناس
۱۶ خرداد ۱۴۰۴ایران از قاجار به گونه ویران تحویل گرفته شد.به اندازه توان زیر ساختهایی مانند فرودگاه، پل، راه، دانشگاه، بیمارستان و… ساخته شده وگسترش یافت. ارتش مدرن، سامانه اداری، آموزش وپرورش به روز، پلیس و شهربانی وژاندارمری درست شد.بعد از او هم کارهای در خوری شد پس انقلاب هم کارهایی انجام شده. هر دوره پیشرفتها و پسرفتهایی داشته. هیچ دوره ای نه مدینه فاضله(آرمان شهر) واقعی بوده نه دوزخ سیاه. پس از انقلاب با هر کاری ایدئولوژیکی برخورد شده پیش از آن با سیلقه ای دیگر. روزگاران می آید ومیرود اما مردم میماند. زیاد سروکله هم نپریم.
ممد بیخیال دنیا
۱۶ خرداد ۱۴۰۴حق مردم ایران بیشتر از این نیست این کامیون ها هم از سرمون هم زیاده بخدا اونکسی که میگه این کامیون ها فرغونه و فلانه بهش بدین با کله میره توش🤣🤣آقاجون اینجا ایرانه الکی پوز میگیریم ولی تو جیبمون شپش تخم میکنه حسرت زندگی ساختگیه خارجی ها رو میخوریم در صورتی که اوناهم فقط با چند ماشین لوکس الکی دلشون رو خوش کردن ولی بخدا از زندگی تکراریشون خسته شدن و همیگرو بخاطر مال دنیا و دو روز بهتر زندگی کردن میکشن ببنید با داشته هاتون خوش باشین موتور دارین حسرت ماشین رو نخور خونه 80متری داری حسرت خونه لاکچری رو نخور فقط باعث میشه جیب دکتر متخصص ها رو پر کنید با انواع اقسام بیماری ول کنید باوا نهایت 80سال عمر کنیم نصفشو خوابیم میشه 40سال از چهل سال20سالش بچکی جوانی میره میمانه 20سال از 20سال هم میشه اخری پیری ومیانسالگی واونجا هم حسرت بخوری که چی بشه دنیا فانی رو دو دستی بچسبین میلیادر هم باشی کی کیف میکنه وارث پس داداش با داشته هات خوش باش تمام
رامین
۱۶ خرداد ۱۴۰۴ببخشید اونوقت ۱۵۰ سال پیش واسه چه تعداد آدم باید مترو میزدن در تهران شماها چرا فکر نمیکنید بعد حرف بزنید اصلا صد و پنجاه سال پیش چه سلسله ای در راس کار بوده از دهه چهل به بعد تازه مردم داشتند طعم زندگی را میفهمیدند در ثانی وقتی خرافات ریشه دوانده که ملت و مردمی تغییر ناپذیر تشریف دارند خود خدا هم از اون مردم قهرش میگیره و میزاره میره و خیر و برکت را هم به اون دیار حرام میکنه تا برسه به آدمیزاد تاج دارش چی میگی واسه خودت چرا افکارتون پوسیده اس آخه
محمدمهدی فریدونی
۱۶ خرداد ۱۴۰۴مرد حسابی برو آمار فقر زمان شاه رو ببین بعد بگو مردم رو نفت خوابیدن مگه اون زمان چند نفر توان خرید خودرو داشتن ؟؟مردم روستا رو اون زمان دیده بودید که چه زندگی داشتن اصلا چند سالت هست که فکر میکنی زمان شاهنشاه ملت روی گنج خوابیده بودن نصف بیشتر مردم حتی داخل شهر الاغ سوار میشدن توان خرید موتور سیکلت هم نداشتن … اونی که اون همه فقر رو دید اون همه ظلم رو دید و الان میگه زمان شاهنشاه گل و بلبل بود .
مرتضی
۱۶ خرداد ۱۴۰۴با سلام خدمت آقا کامران به قول شما پنجاه سال پیش چنین بود و چنان الان چه گلی به سر ملت زدن برق رو سهمیه بندی کردن داداش
حسنی
۱۷ خرداد ۱۴۰۴آقای کامران کجای پایتخت آب نداشت تهران سال ۵۵ پاکترین پایتخت و آزادترین کشور ریال با ارزشترین پول پاسپورت پنجمین جهان فقط آمریکا ویزا میخواست آن هم یک روزه میدادند تحصیل رایگان کتاب درسی و تغذیه رایگان ارتش پجم جهان ملت متمدن ایران بیمارستان دولتی یک ریال هزینه نمیگرفت پادشاه با سواد با تورم تا حدودی صفر ایران تازه در حال جون گرفتن بود خودکشی کرد آلان برای شاشیدن باید پول بدی بیمارستان که نکو مدرسه نگو سرتو کردی توی برف کادیلاک ایران یادت نمیاد پارس خودرو میزد مفت فساد نهادینه نبود .نخست وزیرش دزد نبود حتی خونه نداشت .
حسن
۱۷ خرداد ۱۴۰۴شما احتمالا یا سن کمی داری یا اینکه فقط داری تلویزیون ایران انتر ناش رو نگاه میکنی
اونهایی که متولد دهه چهل یا اوایل ۵۰ هستن خوب یادشونه که چقدر عمر ما توی صف آب خوردن پای فشاری های آب خیابون های جنوب تهران مثل میدان شوش و خیابان فدائیان اسلام کنونی و سپهبد رزم آرا (کوی شاه) قدیم تلف شد چون آب لوله کشی نداشتیم مجبور بودیم روزی سه الی ۴ بار برای آب آوردن به پای فشاری آب برویم و با دبه پلاستیکی آب رو با زحمت به خونه بیاریم
ممد
۱۵ خرداد ۱۴۰۴سیستم تعلیق زیربندیو تزمز بعدشم طراحیو تعویض کابینو موتور و… !!حالت خوبه شما ؟؟؟مگه ماشین غیر ازینا چیزه دیگه ای هم داره.با وجود همچین اشخاصی مثه شما هی داره همچی بدتر میشه.مثلا الان تو مثبت اندیشی که ماشین از رده خارج سوار شدنشو خوب میبینی؟
محمود طاهری والا
۱۵ خرداد ۱۴۰۴مفلوکترین وذلیلترین خودروساز جهان !! خودروسازان ایرانی کلا!!!!!!!!!!👹👹👹👹👹👹👹
میلاد شبانکاره
۱۶ خرداد ۱۴۰۴اینو خدمت دوستانی میگم که پهلوی پرست هستن
سال ۱۳۲۰ به مدت ۲سال ایران هم اشغال بود در جنگ جهانی دوم هم قحطی بزرگ داشتیم که ۲ میلیون نفر تو ایران از دنیا رفتن.تورم ۶۰۰ درصد افزایش داشت
مردم برهنه میومدن تو خیابونا اعتراض میکردن به نداشتن نون.متاسفانه مردم ایران تاریخ رو نمیخونن که دوران پهلوی چه بر سر ایران اورد.ما زمان پهلوی خاک کشور رو دادیم رفت.ارارات،قسمت از ازبکستان،منطقه قرسو،مناطق نفتیمون به عراق داده شد.تعجب میکنم چه طوری از پهلوی حمایت میکنین
علی
۱۶ خرداد ۱۴۰۴هر کس تاریخ کشور خود را نداند محکوم به تکرار آن است
نا اشنا
۱۷ خرداد ۱۴۰۴زیاده روی میکنی ،
زمان قاجار رو با پهلوی اشتباه گرفتی
هومن
۲۰ خرداد ۱۴۰۴احیانا شما تاریخ اشتباه نخوندی داداش پهلوی با قاجار اشتباه گرفتی😂😂
من اینجام
۱۶ خرداد ۱۴۰۴این رفیقمون راست میگه ما زمان پهلوی حتی موبایل هم نداشتیم ولی الان گوشیامون همه هوشمندن🤔🤔🤔🤔🤔😂🤣😅 با کیا میشیم ۹۰میلیون خداااااا
مهرداد
۱۶ خرداد ۱۴۰۴خجالت بکشیم . تا کی باید آهن پاره ای بنام کامیون خاور بسازیم ؟ ببینید دنیا چه کرده ؟ ما همان کامیون ۶۰ سال پیش را با همان مشخصات هنوز هم تولید میکنیم .
عبدالحکیم
۱۶ خرداد ۱۴۰۴سلام.
کشورهای همسایه!
میزان درآمد نفتی کشورهای همسایه را به نسبت جمعیت اون کشور ، محاسبه کنید.
در ضمن ، آیا در عربستان ، تمام منابع نفتی، صرف رفاه عمومی مردم میشود ؟ یا اینکه صرف یک خانواده بنام سعودیها میشود ؟
مناطقی که خودشان زندگی میکنند اشرافی است ، ولی مناطقی که دیگران زندگی میکنند ، فاجعه بار است.
منصور
۱۶ خرداد ۱۴۰۴یعنی این آخر بدبختی این مملکته که فرمان اقتصادش متعلق به 60سال پیشه و با افتخار 600000000ملیارد هم پول میخواد و اون رانندهای عتیقه مثل خود کامیون هم ازش تعریف میکنند. خجالت بکشیششششد
حسینی
۱۶ خرداد ۱۴۰۴راننده کامیونی را انتخاب می کند که زندگی خانواده اش را تامین نماید تنها کامیون خوب همین بنز های 70سال پیش هستند نه اشغال های چینی در مورد پژو و پراید قضیه فرق دارد
بنزران
۱۶ خرداد ۱۴۰۴بنز ماشین نون بده است
فعلا که همه پروژه های عمرانی محتاج مایلر و تک بنز هستند
همه کارس
قطعاتش همه جا گیر میاد
سالاره
مهتاب
۱۶ خرداد ۱۴۰۴خیلی هم عالی
ایران
۱۶ خرداد ۱۴۰۴اما امروز خاک ندادیم ولی هر چی ثروت زیر این خاک بود کشیدیم بیرون خرج کشورهای دیگه کردیم.اعتبار و شخصیت وآزادگی و انسانیت رو هم همراش دادیم رفت
حسینی
۱۶ خرداد ۱۴۰۴با درود بر خوانندگان مطالب فوق. صرفنظر از نیسان 70 ساله و اشغالترین وانت و خودرو هایی که توسط ایران خودرو و سایپا مثل خانواده پژو و پراید که مردم را با رانت مجبور به خرید محصولات بی کیفیت و دریافت قیمت هنگفت چند سال قبل از تحویل می نمایند تنها کامیون های بنز های کاپوت کوتاه هنوز دارای کیفیت بسیار بالا و زیبایی. قدرت . استهلاک کم هستند و صدها برابر بهتر از کامیون های بی کیفیت چینیها می باشند
ممد بیخیال دنیا
۱۶ خرداد ۱۴۰۴حق مردم ایران بیشتر از این نیست این کامیون ها هم از سرمون هم زیاده بخدا اونکسی که میگه این کامیون ها فرغونه و فلانه بهش بدین با کله میره توش🤣🤣آقاجون اینجا ایرانه الکی پوز میگیریم ولی تو جیبمون شپش تخم میکنه حسرت زندگی ساختگیه خارجی ها رو میخوریم در صورتی که اوناهم فقط با چند ماشین لوکس الکی دلشون رو خوش کردن ولی بخدا از زندگی تکراریشون خسته شدن و همیگرو بخاطر مال دنیا و دو روز بهتر زندگی کردن میکشن ببنید با داشته هاتون خوش باشین موتور دارین حسرت ماشین رو نخور خونه 80متری داری حسرت خونه لاکچری رو نخور فقط باعث میشه جیب دکتر متخصص ها رو پر کنید با انواع اقسام بیماری ول کنید باوا نهایت 80سال عمر کنیم نصفشو خوابیم میشه 40سال از چهل سال20سالش بچکی جوانی میره میمانه 20سال از 20سال هم میشه اخری پیری ومیانسالگی واونجا هم حسرت بخوری که چی بشه دنیا فانی رو دو دستی بچسبین میلیادر هم باشی کی کیف میکنه وارث پس داداش با داشته هات خوش باش تمام
مرتضی
۱۶ خرداد ۱۴۰۴با سلام خدمت آقا کامران به قول شما پنجاه سال پیش چنین بود و چنان الان چه گلی به سر ملت زدن برق رو سهمیه بندی کردن داداش
ناشناس
۱۶ خرداد ۱۴۰۴عجب عجب عجب عجب
حمید
۱۷ خرداد ۱۴۰۴ماشین های خارجی خد تومن میدن.چون گمرک زیاد میکشن روش میشه خد تومن.من تو کشور عراق کار میکنم ماشین سواری تویوتا لندکروز v8میدن ۸میلیارد تومن .ولی تو ایران همین ماشین میدن ۴۰میلیارد تومن.خوب مجبوریم ماشین آشغال ۴۰سال پیش ایر ان خودرو را بخریم.
حمید
۱۷ خرداد ۱۴۰۴من یه مدل 1959دارم که کارمیکنم اما کلادست سازشده وجزمیراث یونسکوبه حساب میاد. ازخودم 15سال بزرگتره وفقط ابتدا خودم رانابودکرده وبعدمحیط زیست وثروت ملی رابه هرکس که گله میکنم میگه بروخداراشکرکن همین راداری. خلاصه بگم فاصله ما با دوران پارینه سنگی اختراع چرخ بعدازهم شکل گرفته
حسین
۱۷ خرداد ۱۴۰۴دردناکه تو بزنگاه تاریخی مثل عصر منحوس قجری باز از تمام دنیا عقب افتادیم و حالا کم کم داریم سوژه تمسخر دنیا هم میشیم اون از سیستم ها برداشت نفت و گاز و برق فرسوده و از رده خارجمون اون از کشاورزی زیان ده و بی بازارمون اون از ساختمان سازی با عمر مفید 30 سالمون اینم از فاجعه تولید خودروهامون بهداشت و آموزشم که معدل کل شده زیر 5 یعنی خاک بر سری شدیم که دومی نداریم. کاش بیگانگان بر ما حاکم بودند که دردش کمتر بود
مهدی
۱۹ خرداد ۱۴۰۴افسوسس و صد افسوس. واقعا باید گریه کرد
M I D
۱۷ خرداد ۱۴۰۴رضا کیانیان یه دیالوگ معروفی داره….
میگه اگه آشغال دادن بهت و مجبور بودی بخوری ، خب حرفی نیست….
اما اگه آشغال دادن بهت و به به و چه چه کردی این میشه خفت……
چون جنس آشغال آشغاله…..
به نظرت نسل جوون چی داره که بخواد ماشین روز سوار بشه؟؟؟
وقتی مجبوره بره ۴۰۵ و پراید و پارس و ۲۰۶ بگیره اونم با این قیمت ، چاره دیگه ای داره؟؟؟
اما اینکه بیای به به و چه چه کنی واسه ماشین بدرد نخور ، نامردیه….
مهاجر
۱۸ خرداد ۱۴۰۴به خدا قسم با خواندن کلمه به کلمه این متن خجل شدم چرا ما نباید مثل دیگر ملت های جهان بتونیم حق انتخاب داشته باشیم واقعا شرم آوره کم شوری که روزی به عربستان سعودی خودرو صادر میکرد حال آن باید ……..
لرستانی
۱۸ خرداد ۱۴۰۴هنوز پراید و پژو و ۲۰۶ و نیسان آبی توی ایران مونتاژ میشه
مجید
۱۸ خرداد ۱۴۰۴این نشان دهنده این است که چه خودرو ساز داغونی داریم که بااین تولید بی ارزش آنقدر زبان درازی دارند و مردم هم فقط میخرند به هر قیمت وهردو با ایران خیانت میکنند چه اون که میخرد چه اون که میفروشد این ماشینها باعث آلودگی صوتی وزیست محیطی است که جبران آن سخت است حالا حی بیایید بگویید خوب هست وچنین وچنان
مهدی
۱۹ خرداد ۱۴۰۴یک مدتی شرکت تولید کننده اش ورشکست شد و این خودروی از مد رفته متوقف شد ولی متاسفانه در دولت مرحوم رئیسی باز دوباره به تولید برگشت
هومن بوجاری
۲۰ خرداد ۱۴۰۴شما از نزدیک دیدین ؟
تا
۲۱ خرداد ۱۴۰۴داداش گلم حرف درست ما مردم گزینه ای جز این آشغالای داخلی نداریم ولی نخریدن که دست خودمونه اگه یکماه هیچکس نره تو سایت این اشغال سازها و خودرویی نخره فکر میکنی میبرن صادر میکنن کی ازشون میخره هرجا بردن اونم مفت ، پس فرستادن . پس اینجاشو ما مردم مقصریم