پورشهتجربه و آزمایش

رانندگی با پورشه ماکان برقی، عالی اما گران‌قیمت!

پورشه ماکان الکتریکی با ۳۵۵ اسب بخار، برد ۵۰۷ کیلومتر و دینامیک رانندگی فوق‌العاده، شاسی‌بلندی است که ارزش قیمت بالای خود را دارد.

ماکان که در بسیاری از سال‌ها پرفروش‌ترین مدل پورشه بوده و تنها گاهی توسط کائن بزرگ‌تر پشت سر گذاشته شده، با نسل دوم خود کاملاً الکتریکی شده است. این تصمیم جسورانه پورشه برای کنار گذاشتن موتورهای بنزینی، با هدف بهره‌برداری از رشد بازار خودروهای الکتریکی گرفته شد؛ اما احساسات منفی نسبت به خودروهای الکتریکی ممکن است بر این شاسی‌بلند سایه بیندازد. بااین‌حال، ماکان الکتریکی نه‌تنها یک خودروی الکتریکی برجسته، بلکه خودرویی فوق‌العاده در کل است.

قوای محرکه، باتری بزرگ و موتور قدرتمند

مدل پایه ماکان الکتریکی با یک موتور در محور عقب، ۳۳۵ اسب بخار قدرت و ۵۶۳ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که با لانچ کنترل به ۳۵۵ اسب بخار می‌رسد. این عملکرد، آن را بین ماکان بنزینی ۲۶۰ اسب بخاری و ماکان S با ۳۷۵ اسب بخار قرار می‌دهد. مدل‌های بالاتر مانند توربو تا ۶۳۰ اسب بخار قدرت دارند، اما نسخه پایه با شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ۵.۴ ثانیه، برای اکثر رانندگان کافی است. قدرت موتور حتی در سرعت‌های بالا افت چندانی ندارد. باتری ۹۵ کیلووات ساعتی (ظرفیت خالص، ۱۰۰ کیلووات ‌ساعت ناخالص) این خودرو، بردی معادل ۵۰۷ کیلومتر ارائه می‌دهد. برخلاف تایکان که از گیربکس دو سرعته استفاده می‌کند، ماکان با گیربکس تک سرعته طراحی شده است.

فناوری و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی

تمام نسخه‌های ماکان الکتریکی به صفحه آمپر دیجیتال ۱۲.۶ اینچی منحنی و نمایشگر لمسی مرکزی ۱۰.۹ اینچی مجهز هستند که نسخه‌ای اختصاصی از نرم‌افزار پورشه را اجرا می‌کند. امکان افزودن نمایشگر دوم برای سرنشین جلو وجود دارد، اما چندان ضروری به نظر نمی‌رسد. سیستم اطلاعاتی‌سرگرمی پورشه با سال‌ها بهبود، حالا کاملاً بصری و بدون نیاز به یادگیری است. برنامه‌ریز شارژ یکپارچه با سیستم ناوبری و صفحه آمپر دیجیتال با قابلیت تنظیم آسان، تجربه کاربری را لذت‌بخش می‌کنند. برخلاف رقبای آلمانی که به دکمه‌های لمسی وابسته‌اند، پورشه دکمه‌های فیزیکی باکیفیت را حفظ کرده است. حتی پد لمسی سیستم تهویه نیز عملکرد بی‌نقصی دارد و استفاده از خودرو را در حین رانندگی آسان می‌کند.

طراحی، هویت پورشه، کمی محافظه‌کارانه

ماکان جدید با گلگیرهای برجسته، خط پنجره الهام‌گرفته از ۹۱۱ و کاپوت شیب‌دار، کاملاً یک پورشه است اما نسبت به نسل قبلی کمی از هیجان طراحی کاسته شده است. رنگ متالیک آبی جذابیت ظاهری را افزایش داده اما رینگ‌های ۲۰ اینچی پایه چندان چشم‌نواز نیستند. خریداران می‌توانند رینگ‌های ۲۲ اینچی را انتخاب کنند، هرچند رینگ‌های کوچک‌تر راحتی بیشتری دارند. داخل کابین، کنسول میانی مرتفع، ساعت اختیاری اسپرت کرونو و نمایشگرهای یکپارچه، فضایی لوکس و آشنا خلق کرده‌اند. طراحی داخلی شاید در مقایسه با رقبای لوکس دیگر کمی ساده باشد اما امضای کلاسیک پورشه را حفظ کرده است.

تجربه رانندگی، بی‌نقص و لذت‌بخش

رانندگی با ماکان الکتریکی ترکیبی از سادگی و هیجان است. موتور پرگشتاور عقب، همراه با پدال‌ها و فرمانی دقیق، حس ناب پورشه را منتقل می‌کند. سیستم تعلیق بادی و کمک‌فنرهای تطبیقی، تعادل فوق‌العاده‌ای بین راحتی و چابکی ایجاد کرده‌اند. در حالت‌های اسپرت یا اسپرت پلاس، کنترل بدنه بی‌نظیر است. این خودرو در جاده‌های پرپیچ‌وخم، آرام و بی‌دردسر عمل می‌کند. فرمان‌پذیری محور عقب شعاع چرخش را کاهش می‌دهد اما در پیچ‌های تند کمی غیرطبیعی به نظر می‌رسد و نیاز به عادت کردن دارد. این تنها نکته منفی در دینامیک رانندگی است که با تجربه، قابل مدیریت می‌شود. در ترکیبی از رانندگی شهری و بزرگراهی، ماکان الکتریکی مصرف ۶.۱ کیلومتر بر کیلووات ساعت را ثبت کرد که با باتری کامل، بردی حدود ۵۸۰ کیلومتر را نشان می‌دهد، درحالی‌که EPA برد ۵۰۷ کیلومتر اعلام کرده است. رانندگی شهری و استفاده از حالت اکو پلاس تهویه، کارایی را بهبود داد. شارژ سریع ۲۷۰ کیلوواتی ماکان نیز آن را به یکی از سریع‌ترین خودروهای الکتریکی در شارژ تبدیل کرده است.

قیمت و جمع‌بندی، گران اما ارزشمند

ماکان الکتریکی با قیمت پایه ۷۷,۲۹۵ دلار نسبت به ماکان بنزینی با قیمت ۶۵,۳۵۰ دلار گران‌تر است. آپشن‌ها قیمت را بالا می‌برند و نمونه تست‌شده با آپشن‌های متوسط، ۸۶,۸۶۵ دلار قیمت داشت. حتی رنگ غیر سفید، مشکی یا خاکستری ۱,۲۴۰ دلار هزینه دارد. بااین‌حال، این خودرو ارزش قیمتش را دارد. در مقایسه با ب‌ام‌و X3 M50 با قیمت ۷۲,۲۲۵ دلار، ماکان دینامیک و کیفیت بهتری ارائه می‌دهد. تنها رقیب مشابه، لوسید گراویتی است که بزرگ‌تر بوده و کیفیت کابین و تجربه کاربری آن به‌پای پورشه نمی‌رسد.

  • نقاط قوت: هندلینگ فوق‌العاده، راندمان عالی، تکنولوژی‌های ساده با استفاده آسان
  • نقاط ضعف: قیمت گران، برخی متریال داخلی ارزان، طراحی محافظه‌کارانه

مشخصات فنی

Porsche Macan Electric 2025
قوای محرکه تک‌موتوره
باطری ۱۰۰ میلووات ساعت
قدرت ۳۵۵ اسب بخار
گشتاور ۵۶۰ نیوتن متر
گیربکس تک سرعته
محور محرک عقب
شتاب صفر تا ۹۶ ۵.۴ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت
وزن ۲۳۸۰ کیلوگرم
برد تمام ۵۰۷ کیلومتر
قیمت پایه ۷۷,۲۹۵ دلار
قیمت تست‌شده ۸۶,۸۶۵ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۸ رای
منبع
Motor1

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (20 ديدگاه)

    نمیدونم چرا شبیه کوییکه 😂

    موافقم 23
    مخالفم 36
    1. Cadillac-V

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (491 ديدگاه)

      با این حرفت الان اروپایی فنا میان اعدامت میکنن
      بیش از ۱۰۰ تا دیسلایک میخوری به زودی…

      ولی خداوکیلی کجاش شبیه کوییکه این چی بود گفتی برادر😂

      موافقم 16
      مخالفم 23
      1. 👑Porsche🇩🇪and🇮🇹Ferrari👑

        ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (437 ديدگاه)

        آمریکایی فنا کلاً سایت رو به هم ریختن بعد جالب اینجاست به اروپایی فنا گیر می‌دن
        نمونش طاها ایوبی یا همین Cadillac-V و…
        من الان داشتم چند تا مقاله از چند روز پیش پدال می‌خوندم که همش رو آمریکای فنا ترکونده بودن بعد با پررویی تمام میان میگن اروپایی فنا اینجورین اونجورین و حتی خیلی راحت بی‌احترامی هم می‌کنن
        من خودم طرفدار خودروهای آمریکایی هستم خصوصاً فورد که واقعا تعصبش رو می‌کشم ولی از آمریکای فنای پدال متنفرم
        شاید من الان دیسلایک زیاد بخورم ولی اصلاً برام مهم نیستم مهم اینه که حرفم رو زدم
        و اتفاقاً تو این سایت بیشتر آمریکای فن هست تا اروپایی فن بعد جالب اینجاست میان میگن کل سایت اروپایی فنه

        موافقم 23
        مخالفم 1
        1. Taha Ayoobi

          ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (6571 ديدگاه)

          شما راحت باش خودتو خیلی درگیر نکن، مرسدس تو هر کلاسی بهترینه.

          مسئله خیلی سادس،‌اینکه الان 7 تا لایک داری و 0 دیس لایک یعنی کل سایت اروپایی فنه

          موافقم 2
          مخالفم 15
        2. نه به تفادس

          ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (339 ديدگاه)

          موافقم هر چی تعصب میکنن تموم نمیشه بعد میگن ما متعصب نیستیم
          Cadillac-V بهش ثابت هم می کنم ولی باز توی تعصب میمونه و تا کم میاره گیر میده به سال تاسیس کادیلاک😂

          موافقم 2
          مخالفم 2
    2. نه به تفادس

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (339 ديدگاه)

      مشکل داریا چیش مثل کوییکه کوییک هاچ بکه این suv عه کوییک مثل جبعه کبریته که کوییک بیشتر شبیه bmw x4 2017 هست

      موافقم 2
      مخالفم 7
    3. net

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (3951 ديدگاه)

      این مدل چراغ های جلو پهن ماشین های پورشه برای ۱۰ سال پیش خوب بوده الان قدیمی شده و برای ماشیناش باید از چراغ باریک استفاده کند

      موافقم 2
      مخالفم 5
    4. همایون

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (1149 ديدگاه)

      هرچی نگاه میکنم کوییک توش نمیبینم ولی کاملا داد میزنه که اجدادش ۹۱۱ و فولکس بیتل بودن.به نظرم طراحیش ساده و خوبه فقط اون قطعات پلاستیکی سیاه رنگ کاش رنگ بدنه بودند ولی احتمالا برای اینکه بیشتر نشون بده شاسی بلنده اونارو توش کار کردن.مشکل بزرگ اینه که پلتفرمش فقط برقیه و نمیشه موتور بنزینی روش گذاشت.نسل قبلی ماکان بنزینی که الانم تولید میشه دیگه خیلی قدیمی شده اگه نسل جدید ماکان مدل بنزینی هم داشت قطعا پرفروشترین مدل پورشه می‌شد و خیلی به بهبود شرایط مالی کمپانی فولکس کمک می‌کرد اگه فردیناند پیئک زنده بود و بالا سرکمپانی بود هیچوقت به این فرصت طلایی برای ساخت یه محصول پرفروش و پرسود پشت نمیکرد ولی متاسفانه مدیران جدید با این سیاستهاشون دارند تسلیم چین میشن خب وقتی نمیشه تو الکتریکی‌ها از چین جلو بزنن چرا به چیزایی که دارند و چینیها ازش محروم هستن پشت میکنن؟تویوتا دراین مورد خوب عمل کرد

    5. علی Shelby

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (809 ديدگاه)

      داداش کوییک رو با این مقایسه میکنی؟
      مثل این میمونه بگی کفتار شبیه به شیره

  2. اراز

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (124 ديدگاه)

    ازرانتر از ائودی موجود در ایران قویتر زیباتر با شتاب تر و برد بیشتر

    موافقم 16
    مخالفم 1
  3. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1819 ديدگاه)

    طراحیش دیگه زیادی سادست اصلا به جذابیت نسل قبلش نیست

    موافقم 16
    مخالفم 2
    1. نه به تفادس

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (339 ديدگاه)

      از پشت مثل یه مرد کچله ولی جلوش خیلی شیکه

      موافقم 2
      مخالفم 1
  4. مازیار

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1730 ديدگاه)

    اگه گرونی عالی باش مثل پورشه

    موافقم 15
    مخالفم 1
  5. Kh@shayar

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (14 ديدگاه)

    به شخصه از طراحیش خوشم نمیاد

    موافقم 14
    مخالفم 4
  6. Hf

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (224 ديدگاه)

    طراحی داخلیش خیلی عالیه مخصوصا صفحه نمایشاش. تو بعضی ماشینا صفحه نمایش انگار اضافه شدست و اصلا به بقیه داشبورد نمیخوره ولی ماکان از این نظر عالی عمل کرده.

  7. BMW is GOD

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (80 ديدگاه)

    دور تا دور ماشین پلاستیک بکار رفته؟!
    چه میکنی پورشه؟!

    1. Mohammad

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (323 ديدگاه)

      از اون پلاستیک با کیفیت هاست درجه ۱ سری اول نه پلاستیک های ایرانی درجه پایین بازیافتی با دمپایی های خونه

      موافقم 2
      مخالفم 1
      1. Taha Ayoobi

        ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (6571 ديدگاه)

        پلاستیک پلاستیکه

  8. Mohammad

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (323 ديدگاه)

    خیلی خوبه ولی من کاین رو ترجیح میدم کلا همیشه با کاین بیشتر حال میکردم

    موافقم 2
    مخالفم 1
  9. Taha Ayoobi

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (6571 ديدگاه)

    جلوش کپ رنو پنج جدیده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا